Olieverbruik

tosca

Nieuw lid
Lijkt uiteindelijk netjes geregeld te worden, en even duimen dat het probleem met de olielekkage met de turbo-onderdelen ook echt is opgelost.
Ik hoop het ook,ik blijf het steeds nog vreemd vinden dat er geen blauwe walm uit de uitlaat komt.
We wachten af,ik heb het lijstje met de kilometerstanden/olieverbruik nog bij de hand......
 

Chatslet

Forumguru
Dus inderdaad zoals ik al dacht, de turbo. Gelukkig maar want dan ligt het niet aan het blok. Laat ze wel even naar de katalysator kijken, die houd namelijk niet zo van olie en het zou jammer zijn als die zometeen bij de 1e APK vervangen moet worden.
 

tosca

Nieuw lid
De auto vrijdagmiddag weggebracht omdat de onderdelen al binnen waren,zaterdagmiddag kon ik de auto alweer ophalen.
Nieuwe turbo,nieuwe distributieketting,en nieuwe emblemen erop gekregen:worshippy:
@chatslet ik heb nog gevraagd of de olielekkage slecht was voor katalysator,maar dat maakte volgens hun niks uit
mvg Wouter
 

Cordoba

Forumguru
Dat ze zeggen dat het voor de kat niet uitmaakt, kan ik me voorstellen, maar of het helemaal waar is?
Wat argumenten:
- gelekte olie die niet vanuit de turbo niet met de inlaatlucht de motor ingaat, heeft sowieso geen effect op de kat
- gelekte olie die de motor in gaat kan grotendeels verbrand worden samen met de brandstof en heeft dan ook niet zoveel effect
- olie in de inlaatlucht zal ook invloed hebben op wat de lambdasondes meten, dus brandstofhoeveelheid is mogelijk ook wat aangepast
- ondanks de olieschraapveren, zal er ook bij een auto die 100% in orde is ook altijd een oliefilm op de cilenderwand zitten, dus er komt altijd wel wat olie in de cilinders.
- langdurig rijden met een overmaat aan brandstof (te rijk mengsel dus), heeft een nadelige invloed op de levensduur van de kat, dus waarom zou olie die invloed niet hebben?
 

Chatslet

Forumguru
En aan welke kant lekte de turbo olie? Aan de inlaat kant of aan de uitlaat kant? Lijkt me een belangrijk verschil.
Overigens zal je verwachten wanneer er olie mee verbrand en sensoren daar op reageren er juist een te arm mengels ingespoten wordt. Even een theorie: Lamda sensororen meten zuurstof in de uitlaatgassen en wanneer er te weinig zuurstof aanwezig is zal er minder brandstof ingespoten worden. Er van uit gaanda dat die verbrande olie flink wat rook veroorzaakt kan er dus minder zuurstof bij zitten dus denkt de ECU onterecht dat het om een te rijk mengsel gaat en dus wordt er minder brandstof ingespoten met als gevolg meer zuurstof en dus meer warmteproductie,
 

Tonno

Actief lid
Toch aardig van de dealer, aangezien een verbruik tot 0,5 liter / 1000 km (volgens het Instructieboekje in elk geval ) nog normaal is...

Succes...:xyxthumbs:

Inderdaad, dit antwoord zal hij waarschijnlijk ook van de importeur krijgen.
Ik weet toevallig dat Citroen tot een jaar of vijf geleden nog 1 liter per 1000 km (!) als maximum verbruik opgaf.
Milieu telt niet mee, denk ik . . . :tongue:
 

Leon54

Actief lid
Ik heb 4 jaar (55000 km) rondgereden in een Seat Leon met 1.4 TSI motor. Nooit een druppel olie bij hoeven vullen !!
Wel rijdt ik een nieuwe auto altijd keurig rustig en en scheur nooit weg met een koude motor !
 
Bovenaan Onderaan