Olieverbruik

Cyrus

Actief lid
Als de olie er zo hard doorheen gaat, hoeft er vast niet lang gezocht te worden naar een lekkage. Blok zal dan moddervet zijn!

Hoe ziet de weg onder de auto er uit als deze een tijd heeft stil gestaan? Zitten carterplug en oliefilter goed vast? Hoe is het niveau op de peilstok? Misschien is de oliepeilzender of de oliedrukzender niet goed. Is dat al nagekeken?

Zomaar wat zaken die eenvoudig te controleren zijn, zeker door een officiële Skoda-garage. En als je diens expertise niet vertrouwt, kun je altijd bij een andere officiële Skoda-garage te rade gaan, als je elke discussie over garantie wil vermijden.
 

Chatslet

Forumguru
Hij gaf dus aan dat het blok droog was en er geen vlekken onder de auto te zien zijn. Ook rookte de uitlaat niet meer dan normaal. Misschien dat ik iets gemist heb en dat longlife olie niet rookt als het verbrand wordt maar ik denk dat we hier toch wel echt de prijsvraag hebben :confused:
 

Cordoba

Forumguru
Eh, de olie is bijgevuld bij de motorolie, en niet in het ruitensproeier reservoir ofzo?
Zulke hoeveelheden dat moet sporen achterlaten. Overigens als ik de snelle toename van de hoeveelheid 'verdwenen olie' zie, krijg ik het idee dat er bij de beurt iets is foutgegaan, en dat het snel erger wordt. Als al de bijgevulde olie de uitlaat is uitgegaan, dan moet je aan de hand van de rookwalmen de auto zo terug kunnen vinden.

Ook als je deze hoeveelheid olie in de turbo kwijtraakt, moet dat allang problemen geven. Alleen als bijvoorbeeld het oliefilter lekt, en de olie niet op straat lekt, maar ergens in een holle ruimte terechtkomt is het enigszins te verklaren (tijdens bochten, of afremmen, raak je dan misschien onderweg wat olie kwijt uit die holle ruimte)

Ik denk dat uitlezen en rijdend loggen de oplossing is om de oorzaak te gaan vinden.
 

piair1982

Forumguru
De fabriek stelt de norm op 1 liter per 1000 km. Als het verbruik hoger ligt, dan is er reden tot secuur onderzoek.
 

piair1982

Forumguru
Dit is de informatie die een dealer via de importeur van de fabriek krijgt.

Dit had je dealer je ook kunnen vertellen.

Neemt niet weg dat een benzine motor normaal gesproken nooit zoveel gebruikt. Het komt eerder bij een diesel voor.
Wordt meestal veroorzaakt door verkeerd inrijden van de motor.
Bijvoorbeeld volle belasting in de eerste 2000 km. Op die manier ontstaan er diepe groeven in de cilinderwand waardoor later veel olie kan lekken.

Toch zou je dit dan moeten herkennen aan een vettige uitlaat. Je zou een bekende achter je aan kunnen laten rijden om eens te kijken of je auto erg rookt bij acceleratie en het loslaten van het gas bij hogere toerentallen.

Maar eigenlijk moet jouw dealer dit netjes uitzoeken voor je.
 

Chatslet

Forumguru
Een moderne motor kun je toch niet meer verkeerd in rijden? Dacht dat het gewoon de eerste 1000 km rustig rijden was, dan tot de 1500 km een paar keer rustig tot max toerental en na de 1500 km pas aanhanger ed. er achter en gewoon rijden zoals je altijd rijd?
 

Adoks

Senior Member
Inderdaad, een auto verkeerd inrijden is nauwelijks nog mogelijk. Sterker nog, stevig en soepel inrijden is mischien wel de oplossing tegen een hoog olieverbruik. Hier is inmiddels wel genoeg over geschreven. Splinternieuwe motoren worden ook niet zo zuinig behandeld op de testbank. Het is wel zeer belangrijk om de auto goed warm te rijden. Krijg altijd wat kramp in m'n buik als bij een koude auto het gas vol wordt ingetrapt. Een recept voor rampspoed.

Mijn 1.9tdi (pompverstuiver) neemt ongeveer 1 liter longlife per 30.000 km en dat is heel netjes.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb bij mijn 1.2 TDI na 2000 km een halve liter bij gevult, daarna eigenlijk geen verbruik meer gezien, zit nu over de 4000 km.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb bij mijn 1.2 TDI na 2000 km een halve liter bij gevult, daarna eigenlijk geen verbruik meer gezien, zit nu over de 4000 km.

Nou, nou,! Met ca. 5 tankbeurten en 2k op de teller al een halve liter bijgevuld? Begint bijna op mengsmering te lijken..! ;)

Maar even serieus: er heeft (volgens mij) nog niemand gevraagd of er wel de juiste olie is bijgevuld (of misschien bij de servicebeurt wellicht)..?
 

Noord26

Forumguru
Eerst kilometers flink op de staart getrapt die 1.2 Tdi.. ;)

Heb net voor de eerste grote beurt (30Dkm) de olie gepeild en die stond nog op maximaal. Dus tot nu toe 0,0 bij hoeven vullen.
 

YeMii

Senior Member
Eerste "2 jaar beurt" gehad in januari 2012, olie vervangen.
Teller staat nu op 28.000 km. en heb vanaf de eerste rit nog geen druppel olie hoeven bij te vullen.
Rij over het algemeen veel korte ritjes.
 

tosca

Nieuw lid
Vanmiddag de Yeti weggebracht naar de dealer,morgen gaan ze kijken of ze iets kunnen vinden en in overleg met Pon wat ze eraan kunnen(mogen)doen.Als ik het goed begrepen heb bepaald Pon dus wat er gebeurt............
Wel een mooie Demo Fabia diesel als leenauto mee gekregen
 

tosca

Nieuw lid
De auto vanmiddag weer opgehaald,ze denken de oorzaak van het olieverbruik te hebben gevonden,de olie lekt weg via de turbo hier zijn onderdelen voor besteld.
Ook rammelde de distributieketting teveel deze word ook nog vervangen,al met al een reparatie van zo'n 6 uur.
Ze gaan proberen dit volgende week,nog voor onze vakantie te repareren.
Tot nu toe goede service van de dealer.
 

EdK

Forumguru
Dat is een mooi bericht voor de vakantie
Enne gaan ze de teveel betaalde olie ook nog met je verrekenen ?
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt uiteindelijk netjes geregeld te worden, en even duimen dat het probleem met de olielekkage met de turbo-onderdelen ook echt is opgelost.
 
Bovenaan Onderaan