Voor mijn auto ligt het omslagpunt rond de 22.000 ofzo geloof ik. Dan reken ik met 1:13 voor benzine en 1:19 voor diesel (Wat met mijn huidige 1.9TDI prima haalbaar is, en ik gok met een 1.6 ook wel)
Mijn volgende auto wordt ook weer een diesel (Zit rond de 33k/jaar).
Wat de toekomst brengt: Geen idee. Feit is idd dat ze de diesels wel aardig demotiveren (wegenbelasting,stadsverboden, brandstofprijzen enz).
Maar ik verwacht niet dat binnen 5 jaar het verschil ZO groot is dat het omslagpunt nog veel hoger komt.
Voor mij: Steden in wil ik toch meestal niet, P+R en OV is sneller en goedkoper dan de frustratie van een half uur door een drukke stad zoeken naar een veel te dure krappe parkeerplaats.
Comfort: Ik vind het koppel van een diesel/trekkracht wel lekker. En de restwaarde: Dat is, bij een 2e hands bak, voor mij niet echt een criteria wat ik meereken. Ook een rijdende diesel blijft wel wat opleveren, en tegen de tijd dat ik 'm wegdoe is de KM stand dermate hoog dat de verkoopwaarde in alle gevallen laag is.
Tanken: 1000km op een tank bevalt me ook wel. Ik moet er niet aan denken om om de paar-100km aan de pomp te staan. (LPG). Elektrisch is al helemaal geen optie voor mij. Ik ga regelmatig weekendjes weg enz, en heb geen zin om om de paar uur verplicht lang te moeten stilstaan (of heel lang als de 'pomp' in gebruik is) om een accu op te laden.
Komt bij dat de beschikbaarheid van laadstations, zeker wat verderweg, lastiger is.
LPG: Goedkoop, maar voor mij niet echt interessant. Kofferruimte kwijt door tank, of geen reservewiel, relatief vaker tanken, parkeergarages enz waar je niet in mag..
Onderhoud: Dat blijft toch altijd een gok. Turbo en roetfilter zijn duur, maar ja, een benzineauto heeft ook wel onderhoud nodig bij 30k+/jaar.
In hoeverre mijn gevoel klopt over betrouwbaarheid is een ander verhaal (Benzine @ 300k = heeeeel veel, diesel @ 300k = leuk gereden)