Onbetrouwbare Octavia

Hallo,


Ik ben sinds april 2012 eigenaar van een nieuwe Skoda octavia 1.2 tsi DSG business elegance met 0 km.
Tot op heden heb ik er niet zoveel km meegereden en de teller staat op 4500km maar heb al wel verschillende storingen gehad.
  • Automatische verlichting: deze gaat netjes aan als ik overdag een tunnel in rij, zodra ik uit de tunnel ben gaat deze niet meer uit.
  • 2x voorgekomen dat we op stap wilde gaan en de auto niet wilde starten, diverse storingen kwamen op: stuurwiel probleem, oliedruk, etc
  • Sinds 2 mnd geleden geeft het systeem aan dat er airbagstoring is.
Bij de eerste keer dat de auto niet wilde starten hebben we de Skoda service gebeld, na 45 min. Kwam de servicedienst langs. De monteur gaf als tip dat we uit de auto moeten stappen en de auto voor een paar minuten op slot moeten doen. Vervolgens nogmaals proberen te starten, dit heeft zowel de eerste als de tweede keer gewerkt.
Wel erg vervelend als ook de 2 baby’s uit de auto moeten terwijl je de maxi cosi’s net allemaal hebt vastgezet.

Het is elke keer weer de vraag als we de auto willen gebruiken of deze zonder problemen zal gaan starten.
We hebben ons voorgenomen om voortaan eerst de auto te starten en vervolgens pas de kids in hun maxi cosi’s vast te zetten.
Dit voorkomt weer gesjouw.
Skoda octavia is een erg fijne auto met een lekkere 1.2 tsi motortje maar door de onbetrouwbaarheid is de lol er snel van af.
Volgende auto wordt geen Skoda voor ons.

Ben ik de enige hier of zijn er meerdere mensen die deze ervaringen hebben?
 

Maarten

Forumguru
Ik zou de tip niet als oplossing accepteren!
Een nieuwe auto moet goed zijn!

Ik ben benieuwd naar de reactie van je dealer op deze problemen!
 
Ik ben nog niet naar de dealer geweest , dit wil ik binnenkort wel gaan doen.
Hoop dat de dealer de problemen kan oplossen.
 

Miez1

Forumguru
In essentie is het gevoel dat de storing terugkeert m.i. het belangrijkst. Dit gevoel kan worden weggenomen als de werkplaats je verteld wat er mis is en wat de oplossing is. Ik zou Skoda wel de kans geven, tips van de servicedienst zijn leuk maar daar winnen we de oorlog niet mee. Dus terug naar de dealer en vraag naar zijn reactie.

Alles gute!

Miez
 

Pollewop

Forumguru
Hoihoi,

Ik heb je bericht gelezen, en wat me opvalt is dat het met name "electronische storingen" zijn, die geen duidelijk mechanische oorzaak hebben. Ik denk dat er iets mis is met de electronica van je Octavia. Kan van alles zijn: Slecht contact, kabelbreuk, slecht aarding, vocht, noem maar op. Aangezien de auto nog heel nieuwe is, zou ik zeer binnenkort een afspraak maken bij de leverancier van de auto om e.e.a. uitgebreid te laten testen, aangezien electronische problemen eerder toenemen als afnemen.
Ik adviseer je om eerst een duidelijke schriftelijke opsomming (met data enz.) van je klachten te maken, zodat het voor de leverancier ook duidelijk is wat er loos is.

Succes... :xyxthumbs:


PS Alle automerken hebben soms last van dit soort klachten. De Merken-fora staan "vol" met af-en-toe voorkomende problemen. Ik heb in het verleden ook allerlei onduidelijke "dingetjes" met VW en Citroën gehad. Het is dus niet iets dat specifiek "des Skoda's" is...
 

Jasper02

Banned
Ik ben nog niet naar de dealer geweest , dit wil ik binnenkort wel gaan doen.
Hoop dat de dealer de problemen kan oplossen.

Ik snap niet dat je niet daar de dealer bent gegaan... Doe je toch als eerst? Je zit vol in de garantie! Kwestie van inleveren en pas ophalen als alles weer werkt, krijgt gewoon een andere wagen mee. Als je straks zelf schade hebt gemaakt door er mogelijk te lang mee te hebben doorgereden dan zit je met een probleem. Misschien is het even het computertje eraan en opgelost, hoef je ook. Iet met de babytjes moeilijk te doen. Vergeef me over de berichtgeving als je het als een aanval beschoud, dat bedoel ik er zeker niet mee. Kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn waardoor je niet naar de dealer bent geweest. Succes
 

bert2

Lid
Over het niet willen starten, allerlei foutmeldingen over oliedruk e.d. en het airbag lampje dat blijft branden, dat heb ik deze zomer, op een loei hete zaterdagmiddag, ook meegemaakt. De motor sloeg wel aan maar ook gelijk weer uit. De WW kon er ook niets mee. Uiteindelijk sloeg de motor wel aan en bleef draaien en na een paar meter te hebben gereden, waren alle meldingen weg behalve het airbag lampje. De airco deed het ook niet maar nadat de WW de accu had losgekoppeld + weer aangesloten, deed die het ook weer. Alleen het airbag lampje dus nog. De dealer zag een hele waslijst met foutmeldingen maar kon deze niet wissen. Uiteindelijk is toen de zgn. Gateway vervangen. Als ik het goed heb begrepen is dat een kastje dat direct achter de stekkerdoos zit links onder in de voetenruimte en dat communiceert met de diverse computers. Daarna geen problemen meer gehad gelukkig. Ik heb ooit eens iets gelezen over de temperatuur gevoeligheid van elektronische apparatuur in auto's ??
 
[...] Volgende auto wordt geen Skoda voor ons. [...]
Ik vind zoiets nogal voorbarig, elk merk heeft wel eens problemen en overal kan iets mis geen. Een automerk met 0% uitval bestaat niet. Om zo'n claim te maken zonder je dealer de kans te geven om het (netjes) op te lossen vind ik nogal kort door de bocht....
 

reeseend

Forumguru
Ik sluit me aan bij Jasper02. Gelijk met die wagen naar de Dealer en daar laten uitzoeken en repareren.
Of die auto nou nieuw of 2ehands is, dan ga je met de problemen toch naar de dealer toe.
Nu denk jij dat iedere Skoda problemen heeft, maar dat lijkt me iets voorbarig hoor.
 
Met een nieuwe auto zou ik met alle problemen, hoe klein ook, onmiddellijk naar de dealer gaan. Een nieuwe auto moet gewoon perfect zijn (al is dat een utopie) of in ieder geval moet de dealer de kans krijgen de auto perfect te maken. Het statement dat de TS nu maakt over 'geen Skoda meer voor ons' is een beetje kortzichtig. Wat is er immers aan gedaan om de problemen op te (laten) lossen? In de meeste gevallen is de servicedienst slechts de spreekwoordelijke pleister op de wond, en moet je voor het echt oplossen toch naar een dealer.

Dus linea recta naar een dealer zou ik zeggen!
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik zou de tip niet als oplossing accepteren!

De tip is ook niet bedoeld als oplossing, maar zoals jwolfkamp al zei "als spreekwoordelijke pleister op de wond". Als je de auto niet gestart krijgt is het vermoedelijk sneller om de tip toe te passen dan te wachten op de servicedienst. De echte oplossing moet uiteraard van de dealer komen.
 
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb een bericht geplaatst op deze forum om even na te gaan of er misschien mensen zijn met hetzelfde probleem. Dat ik de auto niet naar de werkplaats heb gebracht de afgelopen tijd komt door priveomstandigheden waarbij ik geen tijd heb gehad. (Skoda Werkplaats is helaas niet open in het weekend).
Ik heb een 2e auto waar ik elke dag in rij, de Octavia staat als 2e auto thuis geparkeerd en gebruik deze voornamelijk in het weekend.

Zojuist gebeld naar de dealer in Alkmaar en voor as. woensdag heb ik een afspraak gemaakt, ben benieuwd of ze alle storingen kunnen verhelpen.
 
Ook ik ben sinds april 2012 een trotse eigenaar van een Octavia Combi 1.2 TSI DSG van september 2011.
Geen van de problemen herken ik. Ja, soms gaat het licht na een tunnel niet uit maar als het daar bij blijft vind ik het prima.
Toen ik de auto kocht stonden er 17.000 km op de teller, nu bijna 7 maanden later staat de teller op 45.000.
Hiervan ruim 3.500 km door het schitterende Noorwegen.
Geen centje pijn.
Jammer dat je andere ervaringen hebt maar aan gezien het een nieuwe auto betreft zou ik toch de dealer snel met een bezoek vereren.
Succes!
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik verwacht deze week door de 50.000 km heen te gaan, in een kleine anderhalf jaar, en geen enkel probleem, zelfs het licht gaat na een tunnel gewoon weer uit bij de mijne. Over het algemeen is Skoda gewoon betrouwbaar, maar een probleem kan zich altijd voordoen. Als je door de dealer niet goed geholpen gaat worden zou ik ook in het vervolg Skoda links laten liggen, maar als ze je problemen (die overigens wel serieus zijn!) netjes oplossen wens ik je nog veel plezier met je Skoda.
 

Monteurtje

Forumguru
Dat de lampen niet uitgaan als je uit een tunnel komt is standard. Dacht dat je dan eerst onder de 60 km/u moet rijden voor ze vanzelf uitgaan. Staat ook vast in het boekje.
Als je de auto lang start en niet aanslaat dan gaat inderdaad het oliedruklampje branden. Dus dat is geen storing. Dus dat valt weer mee.
Je rijdt al 2 maand met een brandend lampje van de airbag?! Dan hoop ik voor je dat die sporadisch is. En niet permanent waardoor bijvoorbeeld een airbag niet werkt. Zou toch jammer zjin.
 

andrehj

Forumguru
@Monteurtje: Volgens mij is het bij de O2 hetzelfde als bij de S2, en daar werkt het toch echt anders:
Die 60km/h komt van het "Autobahnlicht", wat de koplampen automatisch aanzet wanneer de snelheid boven de 140 km/h komt, en weer uitzet als je een tijdje onder de 60 rijdt. Deze functie vond ik onzinnig dus ik heb die met VCDS gedeactiveerd. Blijkbaar is VAG het met mij eens, want inmiddels (sinds MJ 2013?) staat het bij de S2 standaard al weer uit.

Wat volgens mij het "probleem" van de OP veroorzaakt waardoor de lichten bij het uitgaan van de tunnel niet meer automatisch uitgaan, is de in de schakeling ingebouwde hysterese. Dit zorgt ervoor dat de lampen bij een hogere waarde weer uitschakelen dan de waarde waarbij ze inschakelen, om constant knipperen te voorkomen.
Als het lichtniveau buiten de tunnel nu net tussen de in- en de uitschakelwaarde in zit, zullen de lampen in de tunnel uiteraard aan gaan, maar buiten de tunnel niet meer uit.

Met een getallenvoorbeeld is het makkelijker.
Stel (verzonnen waarden):
- In de tunnel is het 1 Lux.
- Buiten is het 2000 Lux
- De inschakelwaarde is 1500 Lux
- De uitschakelwaarde is 2500 Lux.

Omdat het buiten de tunnel 2000 Lux licht is (en daarvoor waarschijnlijk nog lichter), rij je zonder licht de tunnel in. In de tunnel kom je onder de 1500 Lux, en gaan de lampen dus aan. Wanneer je de tunnel weer uit komt, kom je niet boven de uitschakelwaarde van 2500 Lux, en zullen de lampen dus blijven branden.

Vooral in het donkere jaargetijde (zoals nu dus) zal dit best vaak voorkomen. Ik heb het bij mijn S2 ook al een paar keer meegemaakt. Let maar eens op, als het lekker zonnig is (en de zon niet te laag staat) gaan je lampen weer netjes uit als je de tunnel uitrijdt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mijn O2C werkt het inderdaad precies zoals andrehj beschrijft voor zijn S2C. Ik kom dagelijks door 4 tunnels, en meestal gaan de dimlichten na de tunnel netjes uit. Behalve bij "twijfelgevallen", en de reden hiervoor wordt ook keurig verklaard door andrehj. En zeker in deze tijd van het jaar heb je nogal wat van die twijfelgevallen, dat zou dus zeker een verklaring kunnen zijn voor het verschijnsel van de TS. Die "Autobahnlicht" functie zit er bij mij ook in, en werkt ook hetzelfde als beschreven voor de S2, en heeft dus niets met tunnels te maken.
 

Darkside

Forumguru
Ook hier een tevreden O2 1.2 tsi DSG eigenaar. Inmimddels de 70k gepasseerd en alleen de steenmarters zijn een "zorg".
Voor de rest rijd hij goed. Start hij elke dag. En werken de automatische lampen prima. En veel beter dan bij mijn vorige auto.
Wat hierboven ook is aangegeven zeken in deze tijden blijven ze dan branden. Geen probleem en juist nuttig vind ik.
 
Bovenaan Onderaan