Wild Chocolate
Senior Member
@Wild Chocolate: Of het nu om 84 of 2 fouten gaat, als je als dealer zegt dat je niet weet waar je moet zoeken, geef je geen betrouwbare indruk aan je klant. Het al dan niet doorrijden gedurende twee maanden geeft een dealer niet het recht om de klant wandelen te sturen met een zwak verhaal, zeker niet bij een auto die nog in garantie is. Bij fouten als een airbag melding zou ik verwachten dat de dealer minstens zou zeggen dat hij één en ander heeft nagekeken en al dan niet een oorzaak heeft gevonden.
De foutmeldingen zijn niet de dealer zijn schuld, het flut verhaal wel.
Waar je aan voorbij gaat uit mijn reactie, is dat ik aangeef dat TS de foutopsporing flink bemoeilijkt heeft door zo lang door te rijden (het ABS lampje brandt 2 maanden, maar het startprobleem speelde al langer zoals ik het lees). Waar je normaal gesproken van de dealer mag verwachten dat hij adequaat reageert, kan ik me daardoor voorstellen dat de dealer een aantal dingen controleert en vervolgens zegt "niks kunnen vinden, kom a.u.b. (direct) terug wanneer het weer optreedt".
Stel nu dat TS 2 maanden lang had rondgereden met een brandend olielampje (die gele in de maxidot, check oillevel), in hoeverre zou het dan reëel zijn om van de dealer te verlangen dat hij alle motorschade onder garantie regelt?(ja, ik weet het, de rode gaat dan vanzelf branden als het echt kritisch wordt). Dan kun je zeggen: "maar in het instructieboekje staat wat je moet doen als dat lampje gaat branden, namelijk olie peilen en eventueel bijvullen". Wat staat er in het instructieboekje bij het oranje ABS-lampje? Ik vemoed: "Ga naar de dealer".
Natuurlijk mag je verwachten dat het probleem onder garantie wordt aangepakt, maar in hoeverre kan je van de dealer verwachten dat hij er extra tijd en dus geld in gaat steken omdat TS er lang mee is blijven rijden? Moet de dealer dan maar gelijk modules gaan bestellen en die lukraak gaan vervangen? Wij weten niet hoeveel gecompliceerder de foutdiagnose is geworden door het langer doorrijden. Koper heeft ook een verantwoordelijkheid!
Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens dat een dealer alles moet doen om de klant tevreden te stellen, maar je moet die dealer ook een redelijke kans geven om het probleem op te lossen. En het nu misschien meerdere malen terug moeten is in mijn optiek het gevolg van het lange doorrijden met de melding, dus eigen schuld dikke bult.