Onbetrouwbare Octavia

Wild Chocolate

Senior Member
@Wild Chocolate: Of het nu om 84 of 2 fouten gaat, als je als dealer zegt dat je niet weet waar je moet zoeken, geef je geen betrouwbare indruk aan je klant. Het al dan niet doorrijden gedurende twee maanden geeft een dealer niet het recht om de klant wandelen te sturen met een zwak verhaal, zeker niet bij een auto die nog in garantie is. Bij fouten als een airbag melding zou ik verwachten dat de dealer minstens zou zeggen dat hij één en ander heeft nagekeken en al dan niet een oorzaak heeft gevonden.

De foutmeldingen zijn niet de dealer zijn schuld, het flut verhaal wel.

Waar je aan voorbij gaat uit mijn reactie, is dat ik aangeef dat TS de foutopsporing flink bemoeilijkt heeft door zo lang door te rijden (het ABS lampje brandt 2 maanden, maar het startprobleem speelde al langer zoals ik het lees). Waar je normaal gesproken van de dealer mag verwachten dat hij adequaat reageert, kan ik me daardoor voorstellen dat de dealer een aantal dingen controleert en vervolgens zegt "niks kunnen vinden, kom a.u.b. (direct) terug wanneer het weer optreedt".

Stel nu dat TS 2 maanden lang had rondgereden met een brandend olielampje (die gele in de maxidot, check oillevel), in hoeverre zou het dan reëel zijn om van de dealer te verlangen dat hij alle motorschade onder garantie regelt?(ja, ik weet het, de rode gaat dan vanzelf branden als het echt kritisch wordt). Dan kun je zeggen: "maar in het instructieboekje staat wat je moet doen als dat lampje gaat branden, namelijk olie peilen en eventueel bijvullen". Wat staat er in het instructieboekje bij het oranje ABS-lampje? Ik vemoed: "Ga naar de dealer".

Natuurlijk mag je verwachten dat het probleem onder garantie wordt aangepakt, maar in hoeverre kan je van de dealer verwachten dat hij er extra tijd en dus geld in gaat steken omdat TS er lang mee is blijven rijden? Moet de dealer dan maar gelijk modules gaan bestellen en die lukraak gaan vervangen? Wij weten niet hoeveel gecompliceerder de foutdiagnose is geworden door het langer doorrijden. Koper heeft ook een verantwoordelijkheid!

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens dat een dealer alles moet doen om de klant tevreden te stellen, maar je moet die dealer ook een redelijke kans geven om het probleem op te lossen. En het nu misschien meerdere malen terug moeten is in mijn optiek het gevolg van het lange doorrijden met de melding, dus eigen schuld dikke bult.
 
Hallo mensen,

De afgelopen dagen had ik het te druk gehad om te reageren maar hierbij even een update.

De auto had ik niet opgehaald nadat de dealer heeft gezegd dat ze voor een raadsel staan en niet weten hoe de storingen zijn ontstaan.
Ze hebben de auto daarna nogmaals onderzocht en denken dat het aan de ‘interface module’ ligt die de elektronica aanstuurt, deze wordt vandaag vervangen.

De storing met de airbag (dus niet storing met de ABS zoals Wild Chocolate in zijn verhaal zegt) hoort bij de elektonische storing die ik had met mijn auto.
Deze is nu dus ook verholpen met het wisselen van de module.

Het probleem met de automatische verlichting (dit probleem staat los van de elektronische storing) is opnieuw geconfigureerd deze stond niet goed ingesteld.

Morgen ga ik de auto ophalen.
 

VEEJAY

Forumguru
En klaar is klara, blijft een leuk forum hier en ergens ook leerzaam.

Ik dacht trouwens dat de dealer de kosten van garantiewerk kan declareren bij de importeur, of klopt dit niet?
 

Jasper02

Banned
Een hele hoop poeha voor niks dus. Als je nou eerst naar de dealer was geweest en daarna was gaan klagen. Ik hoop dat je niet meteen weer van je stuk bent als je koplamp stuk is.
 
De elektronische storing is 2x opgetreden waarbij het gevolg was dat de auto niet startte en een foutmelding gaf met uitroepteken (dit betekent volgens het instructieboekje dat je niet mag rijden, dit heb ik ook niet gedaan. De servicedienst gebeld en deze heeft zonder problemen de auto kunnen starten en heeft verder niks kunnen vinden. Misschien naïef maar ik dacht ‘kan een keer gebeuren dat een auto (zo op het eerste gezicht) een kleine storing heeft’. Natuurlijk heb ik wel gedacht als deze storing weer voorkomt dan direct naar de dealer. Ik heb zonder verdere startproblemen 1500 km kunnen rijden totdat de volgende startprobleem zich voordeed (afgelopen weekend). Ik heb daarna ook op maandag de dealer gebeld voor een afspraak omdat ik het gevoel had dat er wat meer aan de hand is.

En rondrijden met een airbag lampje is niet slim maar zal zeker de problemen niet hebben verergerd dit heeft gewoon met de veiligheid van de passagiers te maken omdat de airbags het niet doen.

Verder ben ik van mening dat de vele foutmeldingen zijn ontstaan tijdens de 2 startproblemen. Als ik bij de eerste startprobleem direct naar de dealer was gegaan waren er misschien 40 meldingen bij het uitlezen, dan nog zou de dealer in de eerste instantie voor een raadsel staan want ze kunnen het probleem niet reproduceren (wat nu ook het geval is).
Okay, die 40 meldingen kon ook misschien 10 melding zijn en dan kan de dealer misschien wel gerichter zoeken.
 
Een hele hoop poeha voor niks dus. Als je nou eerst naar de dealer was geweest en daarna was gaan klagen. Ik hoop dat je niet meteen weer van je stuk bent als je koplamp stuk is.

Ik klaag niet, ik wilde in de eerste instantie alleen peilen of er mensen op deze site zijn met herkenbare problemen.
Vervolgens was er het probleem met de dealer wat ik met jullie wilde delen.
 

Sparkie

Forumguru
Toch mooi dat de dealer zijn verantwoordelijkheid heeft genomen initiald. Ik hoop dat dit de oplossing is van alle problemen en wens je nog vele veilige kilometers toe.
 

Monteurtje

Forumguru
@monteurtje: is zoiets simpels als een slechte accu dom gedacht van me??

Het zou wel kunnen. Als de accu spanning onder een bepaalde waarde komt. Dan krijg je een aantal regelapperaten storing, Voedingsspanning te laag.
Maar 84 fout meldingen vind ik wel erg veel. Het zou kunnen zijn dat in alle regelapperaten een melding staat over communicatie. Alle regelapperaten zijn met elkaar verbonden door middel van Can-bus. Dan kan duiden op een kabelbreuk. Waarbij beide Can-bus draden, dus Can-High en Can-low, onderbroken zijn.
Er zit een regelapperaat in de auto. De Gateway. Daar gaan alle Can-bus kabels naar toe. Omdat TS zegt dat er een interface vervangen wordt, zou het de Gateway kunnen zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
 

Cordoba

Forumguru
Initiald, ik hoop dat je nu wel van je auto kunt genieten, en nog eens nadenkt of de Skoda echt zo slecht is. Veel autoverkopers beweren dat er geen slechte auto's meer gemaakt worden, ik denk dan stilletjes bij mezelf: maar er zijn wel steeds meer slechte garages/dealers. Naar mijn mening is het belangrijkste hoe een garage omgaat met klachten/problemen, want met ieder merk heb je wel eens een probleem. Goed dat je hier de uitkomsten terugmeld, al vind ik het beetje jammer dat je blijkbaar niet tot in detail op de hoogte bent (dat had voor veel forummers weer mooie leerstof geweest).

Ik begrijp nu dat je de auto na het eerste onderzoek niet hebt opgehaald, maar bij de dealer hebt laten staan, dat was uit je eerdere reactie bepaald niet duidelijk, waardoor veel mensen een verkeerd idee hebben gekregen van de situatie.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Cordoba, "er worden geen slechte auto's meer gemaakt", tsja, dat mag over het grote geheel best waar zijn, maar er kan bij ieder merk/type best een keer een beroerd exemplaar tussen zitten. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, er kan altijd een slecht exemplaar in een toegeleverd onderdeel zitten, een fabrieksmonteur kan een slechte dag hebben, etc. En je kunt veel maar niet alles testen, dus zo heel af en toe komt er bij ieder merk/type een exemplaar met een probleem van de band rollen. Ik geloof net als jij ook wel dat dat in tegenstelling tot vroeger niet meer gerelateerd is aan een bepaald merk of type. Juist daarom ben ik het geheel eens met de je opmerking dat het belangrijk is hoe er mee omgegaan wordt. Ik denk dat juist omdat het niet veel voorkomt een beetje dealer alles uit de kast zal (moeten) trekken om zo'n incidenteel probleem bij een nieuwe auto te vinden en op te lossen.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn als in het verhaal van de gebroken aandrijfstang bij een niet geheel nieuwe Rolls Royce. Die was netjes vervangen door een nieuwe, eigenaar helemaal tevreden, maar hij kreeg maar geen rekening thuisgestuurd. Bij navraag werd glashard ontkent dat de aandrijfstang vervangen was, "want aandrijfstangen van een Rolls breken niet" (maar dit zou een broodje aap verhaal kunnen zijn)

@initiald, ik hoop dat je na vervanging van dat onderdeel net zo veel plezier van een uiterst betrouwbare Octavia hebt als de meesten hier.
 
Aan dit draadje blijkt maar weer eens hoe belangrijk duidelijke informatieverstrekking is!!!

Resumé uit TS zijn laatste posts:

De dealer heeft dus netjes zijn werk gedaan en de wagen na analyse gerepareerd.....
Ze hebben de problemen (zoals het er uit ziet) opgelost, in 2 dagen tijd......
en dit alles onder garantie want ik heb niets gehoord over een factuur....

WAT EEN ***MERK DAT SKODA!!! als ze zo met hun klanten omgaan ga ik voortaan ergens anders mijn wagens halen... Tssss, ben er helemaal klaar mee.

:shocked:Sorry, maar kon het niet laten.
 

Monteurtje

Forumguru
@fokkesukke. Er zijn mensen die op dit forum mopperen op een dealer. Maar bij de dealer poeslief zijn en niet zeuren. Een lid van dit forum is een klant van de garage waar ik werk. En die mopperde hier wel eens op de dealer. Maar aan de balie was er niks aan de hand en altijd vriendelijk.
Van achter een schermpje is het makkelijker om je onvrede te uiten. In dit verhaal kan de desbetreffende dealer, waarschijnlijk Martin Schilder, niet zijn kant van het verhaal vertellen.
 
@monteurtje: dat weet ik, is ook de strekking van mijn laatste post, hier melken en mekkeren en bij de dealer een beetje kijken als een ree in koplampen....
Zodra het niet gaat als verwacht of wil, moet je hier miet vragen hoe of wat en bij de dealer je mond houden.... niet verstandig want op die manier zul je nooit geholpen worden zoals je dat graag wil.

Goed communiceren is moeilijk (ook voor mij), vooral enkel feiten noemen is vanaf de eerste post moeilijk geweest... hierdoor ontstaat veel ruis en aannames van medeforumleden die reageren.
Jammer, want op een bepaald moment is het hele verhaal uit zijn verband getrokken (ook door mij ...) en het blijkt allemaal een storm in een vingerhoedje water te zijn geweest.

Ik hoop dat TS nu wel goed geholpen is en dat ook aan de dealer heeft laten weten. Aan mij is ie absoluut geen verklaring schuldig, hij moet doen wat hem goeddunkt.

Ik wens initiald veel rijplezier en betrouwbare, veilige km's in zijn Octavia.
 
Bovenaan Onderaan