Onbetrouwbare Octavia

Cordoba

Forumguru
Vraag aan de topic starter (TS): is het airbag lampje nu wel uit, of is dat ook nog steeds aan? Dat lijkt me toch wel het minste dat voor elkaar moet zijn. Overigens lijkt het mij verstandig om een vervolgafspraak te maken, en bijv. na 1 week rijden bij de dealer langs te rijden om te auto opnieuw te laten uitlezen op foutmeldingen. Als dat een probleem is, kan het misschien bij een dealer vlak bij je werk, of evt. even op een zaterdagochtend? Dan krijgt de dealer ook een beter beeld waar alle foutmeldingen nu begonnen zijn.

Overigens is de reactie van de dealer ook zeer ondermaats.
 

SweetRevenge

Actief lid
@ Wild Chocolte: Het is wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat TS het "natuurlijk vooral aan zichzelf te danken" heeft. Ik ben het met je eens dat je niet moet klagen over foutmeldingen en vervolgens 2 maanden doorrijden zonder de dealer te contacteren. Aan de andere kant, nu TS wel naar de dealer is geweest, heeft TS een waardeloos antwoord gekregen. Als een auto 84 foutmeldingen geeft, kan je op z'n minst verwachten dat de dealer onderzoekt waar deze vandaan komen. Als je als dealer zegt dat je niet weet waar je moet zoeken, ben redelijk slecht bezig. Je kan dan evngoed je auto bij de bakker of slager in onderhoud doen, die weten vermoedelijk ook niet waar ze moeten zoeken.

Klopt, je kan de dealer (of Skoda) niet de schuld geven dat dezelfde fouten gedurende 2 maanden telkens opnieuw optreden als je nog niet naar de dealer bent geweest. Je kan de dealer natuurlijk wel de schuld geven dat die niet met een degelijke oplossing komt.

On topic: als ik het zo een beetje kan inschatten klinkt het als een software probleem.
 
@SweetRevenge: de schuld van de situatie nu ligt zoals u zegt bij beider partijen, maar ik begrijp Wild choco zijn uitspraak wel.
Zeuren dat iets niet werkt, een ander de schuld geven maar zelf totaal geen oplossingsgerichte actie ondernemen is niet verstandig. Vervolgens dit op dit forum als zodanig ventileren waarbij je het merk ook nog een beetje afzeikt zal hem niet in dank worden af genomen.

Natuurlijk had de dealer of de monteur de wagen een paar dagen moeten houden, alles resetten en km draaien. vervolgens wederom de wagen uitlezen en uit deze foutmeldingen gaan zoeken naar het probleem. Verder geen woorden aan vuil maken enkel de handjes uit de mouwen. Probleem oplossen en evt een bosje bloemen geven voor het ongemak.

Natuurlijk is het antwoord van de dealer onacceptabel maar meneer gaat wel met dit antwoord weg..... Ik ken meneer niet maar heb het idee dat deze niet erg assertief is.

Ik wil wel maar kan onmogelijk vanuit Zuid-Limburg meneer bijstaan maar is er iemand hier die dat wel kan, niet het probleem oplossen maar fysiek helpen door een keer mee te gaan naar de dealer ?!?!
We zijn (ook ik) enkel de reactie van meneer en de dealer aan het be- veroordelen waar meneer niet mee geholpen is. Zijn O2 heeft namelijk nog steeds dezelfde problemen.
 

Skoody Boo

Actief lid
ik begrijp dat de auto ook bij dezelfde dealer nieuw is gekocht? Dan is het niet zozeer een kwestie van fysiek langs gaan, maar de dealer schriftelijk in gebreke stellen.

Dat de dealer stelt dat hij er niks aan kan doen kan best waar zijn, maar dat is dan wel zijn probleem. Dan ruilt hij hem maar om voor een nieuwe Octavia zonder storingen en foutmeldingen. Hij moet gewoon een goedwerkende Octavia leveren en daarmee uit.
 
Skoody, nu de dealer schriftelijk in gebreke stellen is, gezien de ontstane situatie, volgens mij niet verstandig.

De dealer heeft fysiek bewijs dat meneer niet direct (binnen acceptabele termijn) na het ontstaan van de klachten actie heeft ondernomen.
Als dealer zou ik dat argument direct gebruiken om meneer van het spreekwoordelijke kastje naar de muur te sturen, aangezien het hem tijd, energie en geld gaat kosten (weet ik, is een kort door de bocht gedachte maar het blijven ondernemers en aan reparaties onder garantie kan de dealer niets verdienen)
Wel is de dealer nog steeds verplicht om onder garantie het voertuig te repareren als het ontstane probleem/ problemen niet door meneer is/ zijn veroorzaakt.

Ik persoonlijk zou nogmaals in alle rust terug gaan en proberen het probleem op te lossen, bijvoorbeeld door een afspraak te maken om een dag (deel) samen te bekijken wat het probleem is. 's ochtends wagen resetten, km's maken en weer terug, uitlezen van foutmeldingen en laat hen zoeken naar het probleem.
Het gaat in deze (als ik het goed lees) om 2 ongemotiveerde partijen om een oplossing voor een probleem te vinden.

En ik las in de post van gisteren door TS "er klaar mee te zijn". dus Nu ben ik benieuwd wat hij gaat doen....
 

Miez1

Forumguru
Waar is initiald eigenlijk en wat is zijn mening van de diverse betogen?

Anders trekken we aan een dood paard als er toch geen beweging komt.

Alles gute !

Miez
 
Ik vind het niet verkeerd zo door te blijven praten. Is leerzame stof indien een ander dit overkomt. De les die ik er nu al uit heb gehaald is snel reageren en assertief blijven.
De posts van Initiald zijn ook een hele summiere beschrijving van de situatie.

Ik hoef en wil zijn prive zaken niet weten en hij krijgt van mij het voordeel van de twijfel als hij zegt dat vanwege prive zaken niet eerder actie heeft kunnen ondernemen. Neemt niet weg dat de situatie is zoals deze is, en ik ben zeer benieuwd wat er verder gaat gebeuren.

:)En we gaan niet lopen trekken aan :1439: paarden, vind ik zielig...
 

Miez1

Forumguru
Misschien goed om te weten of TS iets met onze input wil of kan? Maar zoals reeds gezegd zijn zijn reacties nogal summier.
 

Wild Chocolate

Senior Member
@ Wild Chocolte: Het is wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat TS het "natuurlijk vooral aan zichzelf te danken" heeft. Ik ben het met je eens dat je niet moet klagen over foutmeldingen en vervolgens 2 maanden doorrijden zonder de dealer te contacteren. Aan de andere kant, nu TS wel naar de dealer is geweest, heeft TS een waardeloos antwoord gekregen. Als een auto 84 foutmeldingen geeft, kan je op z'n minst verwachten dat de dealer onderzoekt waar deze vandaan komen. Als je als dealer zegt dat je niet weet waar je moet zoeken, ben redelijk slecht bezig. Je kan dan evngoed je auto bij de bakker of slager in onderhoud doen, die weten vermoedelijk ook niet waar ze moeten zoeken.

Klopt, je kan de dealer (of Skoda) niet de schuld geven dat dezelfde fouten gedurende 2 maanden telkens opnieuw optreden als je nog niet naar de dealer bent geweest. Je kan de dealer natuurlijk wel de schuld geven dat die niet met een degelijke oplossing komt.

On topic: als ik het zo een beetje kan inschatten klinkt het als een software probleem.

Als TS binnen normale tijd naar de dealer was gegaan, waren het geen 84 foutmeldingen geweest. Het is niet ondenkbeeldig dat een heleboel van die foutmeldingen met elkaar te maken hebben. Hoe ga je dan als dealer bepalen waar je moet beginnen met oplossen? Je krijgt dan dus een bomen-bos verhaal. En het feit dat de dealer door een 84 foutmeldingen het bos niet meer kan zien, kan je de dealer in dit geval niet kwalijk nemen.
Het eerst moeten resetten en dan moeten wachten totdat de fouten weer optreden, is een direct gevolg van het lange wachten van TS (als hij binnen 2 weken was gegaan, waren het misschien maar 10 foutmeldingen? of 2? en dan had men het bos nog wel kunnen zien, ondanks de bomen). Het blijft dan de vraag hoe lang het gaat duren voordat er weer een foutmelding komt. 84 storingen in zo'n lange periode, dat is maar 1 storing per 2 of 3 dagen... Natuurlijk heel veel voor een nieuwe auto, maar heel weinig als je erop zit te wachten!
 

SweetRevenge

Actief lid
@Wild Chocolate: Of het nu om 84 of 2 fouten gaat, als je als dealer zegt dat je niet weet waar je moet zoeken, geef je geen betrouwbare indruk aan je klant. Het al dan niet doorrijden gedurende twee maanden geeft een dealer niet het recht om de klant wandelen te sturen met een zwak verhaal, zeker niet bij een auto die nog in garantie is. Bij fouten als een airbag melding zou ik verwachten dat de dealer minstens zou zeggen dat hij één en ander heeft nagekeken en al dan niet een oorzaak heeft gevonden.

De foutmeldingen zijn niet de dealer zijn schuld, het flut verhaal wel.
 
Mag ik (zoals ik al eerder heb geroepen) even zeggen dat we nu reacties van beide partijen aan het beoordelen zijn terwijl de reactie van de dealer niet uit eerste hand is.......
We weten niet exact wat TS tegen de dealer heeft gezegd en op welke manier... ook weten we niet hoe en waarop de dealer precies heeft gereageerd.... (enkel dat er telefonisch werd medegedeeld dat er 84 foutmeldingen waren)

Ik kan, hoe meer ik erover nadenk (en teruglees), me bijna niet voorstellen dat een dealer zijn klant op deze manier afpoeiert.... vooral omdat deze persoon 6 maanden geleden een NAGELNIEUWE wagen heeft afgehaald.
Er moet toch meer gebeurt zijn daar......

Wat me blijft storen is dat meneer bijstand vraagt bij een startprobleem en daar helemaal niets mee doet nadat de monteur die hem, op locatie, helpt met op dat moment adequaat advies (ff uitstappen en sluiten - opnieuw openen)
Ik had binnen 2 dagen met gierende banden bij dealer gestaan om de wagen uit te laten lezen en een verzoek tot oplossen van het probleem.

Dat heeft meneer niet gedaan....

Verder, 2 maanden rondrijden met een nieuwe wagen waar airbag lamp van aanstaat vind ik ook niet erg slim... en veilig als je je vrouw en je 2 kinderen erbij hebt zitten....

Terug naar de feiten: Meneer heeft een 6 maanden oude O2 met 4500 km op de klok met 84 foutmeldingen.

FF lekker kort door de bocht betekent dit dat meneer elke 54 gereden kilometers een foutmelding aan zijn broek heeft en dat er per week 175 km (dus drie meldingen) afgelegd worden.
Er gebeurt dus iets met je voertuig en jij merkt daar niets van :confused:

Gezien de weinige kilometers en de aanwezigheid en gebruik van van diverse elektronische opties zou het me niet verbazen als het een slechte accu is........

Valt dat onder garantie :regels:?!?
 

Monteurtje

Forumguru
Gezien de weinige kilometers en de aanwezigheid en gebruik van van diverse elektronische opties zou het me niet verbazen als het een slechte accu is........

Valt dat onder garantie :regels:?!?

Accu valt onder garantie als je kan aantonen dmv van accutester, die door fabriek voorgeschreven is, dat die defect is.
 

hemi24

Forumguru
Leuk verhaal allemaal, maar als het hier om een kabelbreuk gaat of wellicht om een schade door bijvoorbeeld een steenmarter, kun je het slecht op de betrouwbaarheid van de auto gooien...
 
@monteurtje: is zoiets simpels als een slechte accu dom gedacht van me??

ik *** namelijk wel vaker uit mijn nek :grin:
 

SweetRevenge

Actief lid
FF lekker kort door de bocht betekent dit dat meneer elke 54 gereden kilometers een foutmelding aan zijn broek heeft en dat er per week 175 km (dus drie meldingen) afgelegd worden.
Er gebeurt dus iets met je voertuig en jij merkt daar niets van

Dat is inderdaad "kort door de bocht". Het kan heel goed dat TS veel van die foutmeldingen niet te zien heeft gekregen en daar dus grotendeels niets van gemerkt heeft. Door het uitlezen van de computer krijg je zowat alles te zien wat er geregistreerd is. Bij je PC werkt het op dezelfde manier, je kan denken dat alles perfect werkt omdat je OS geen foutmeldingen toont, echter je log files kunnen iets helemaal anders aantonen. Ik denk dus niet dat TS elke 54km een foutmelding te zien kreeg. Dan heb je geen auto meer maar een kerstboom.

Je hebt uiteraard wel gelijk, we weten niet wat de dealer exact heeft gezegt. Ik kan mij inderdaad ook niet inbeelden dat hij TS wandelen heeft gestuurd met het verhaal dat TS hier neer pent, maar één ding is wel duidelijk, de klant is niet tevreden. Hij was het niet vóór hij naar de dealer ging (zijn eigen fout) maar hij is het ook niet erna. Als je met klanten omgaat moet je toch echt proberen deze tevreden te stellen, ook de moeilijke. Er is nog steeds zoiets als "de klant heeft altijd gelijk, ook al heeft hij dat niet". De schade aan bedrijven die zo'n postings op fora kan aanrichten is aanzienlijk en dat moet je als dealer ten alle tijden proberen te vermijden. Als de dealer nu had verteld dat de auto wat langer getest moest worden, en een vervangauto had aangeboden, zou TS hier waarschijnlijk niet lopen klagen over het flut verhaal.
Indien de dealer dit wel heeft verteld, trek ik mijn woorden in en zijn er dus wel mensen die nooit tevreden zijn. :smiley29:

Het hele verhaal over twee maanden (lap, doe ik het weer) :crazy:
 
Beste Sweet,

Sorry, ik bedoel als de wagen zo veel foutmeldingen heeft (of je die nu ziet in het dashboard of niet) je hebt zeker in de gaten dat er iets niet in orde is met je voertuig.

Als mijn PC wordt of traag opstart ga ik ook logfiles bekijken, of ik nu foutmeldingen krijg of niet!!!

Wat ik bedoel is als je iets regelmatig gebruikt vallen onregelmatigheden op..... Met of zonder waarschuwingslampje of kerstboom (goeie trouwens:grin:), je hebt altijd wel een donkerbruin vermoeden dat er iets niet goed is.
Vooral zijn vraag op het forum waarom zijn lampen niet uit gaan als hij een tunnel uit komt is voor mij al teken dat TS wel oplet wat er gebeurt tijdens gebruik van de wagen.

Al bovengenoemde zaken geven mij een "unheimlich gefühl" ten aanzien van het verhaal.

Maar ja, ben ook maar een mens en ben zeer benieuwd hoe hij dit nu gaat oplossen.
 
Bovenaan Onderaan