Onderhoud panoramadak en issue met sluiten

MarkvdD

Forumguru
Sinds afgelopen zaterdag heb ik ook een Octavia met panoramadak. Ik heb dit topic al gevonden met een prachtige handleiding over onderhoud van het pano-dak. Dit wil ik binnenkort eens gaan doen als 0-meting maar ook omdat het dak niet goed sluit. Bij sluiten gaat hij weer terug open op het moment dat de voorkant tegen de windvanger aan komt. Ook als ik het dak bij het sluiten een beetje mee duw sluit hij niet en gaat terug open. Met de hand gaat de windvanger wel soepel omlaag, daar lijkt geen blokkade of zwaar punt te zitten.

Nu heb ik twee vraagjes :

- Waarom moet speciaal dit Krytox vet gebruikt worden? Als ik de eigenschappen lees van het vet lees ik weinig raakvlakken met een pano-dak, toch?

Krytox.PNG

- Het andere wat ik me afvraag, kan het issue met het sluiten komen door achterstallig/slecht onderhoud? Zou je dan niet verwachten dat het dak alsnog zou sluiten als je iets mee duwt?

En ik weet het, je zou denken dat dit nog garantie is na de aanschaf van de auto. Ik heb echter bewust gekozen voor alleen 12 maanden wettelijke garantie en geen Bovag-garantie. Ik ga het wel bespreken met de garage maar kan me voorstellen dat dat een discussie zal worden.
 

Rallye

Forumguru
Als het dak niet goed sluit, wat zou dan het verschil zijn tussen wettelijke en BOVAG-garantie? Zo’n dak moet toch gewoon sluiten?
 

Okki

Donateur
Precies...ik heb, ivm een andere auto voor mijn vrouw, ook gelezen dat er wettelijk 12 maanden wettelijke garantie moet worden gegeven, maar dat garages dat vaak "afkopen" met 6 maanden Bovag garantie.

Waar zitten de verschillen?
 

eriktv

Forumguru
Ik heb ook wel eens gelezen dat het dak niet goed sluit (oftewel een sensor teveel tegendruk ervaart) als de auto niet helemaal recht staat. Kleine kans dat dit jouw probleem is, maar als het wel zo is, is de oplossing makkelijk en heel goedkoop :D
 

Slider

Forumguru
En ik weet het, je zou denken dat dit nog garantie is na de aanschaf van de auto. Ik heb echter bewust gekozen voor alleen 12 maanden wettelijke garantie en geen Bovag-garantie. Ik ga het wel bespreken met de garage maar kan me voorstellen dat dat een discussie zal worden.
Wat houdt die wettelijke 12 maanden dan is? Alleen op aandrijflijn of zo?
 
Wat ik ooit ergens gelezen heb is dat wanneer de auto op een (lichte) helling staat de krachten op de carroserie marginaal anders zijn waardoor het sluit-mechanisme van het panorama-dak meer weerstand geeft. Bij mij op de oprit (een lichte helling) is dit dus het geval, terwijl op een vlakke ondergrond het panoramadak moeiteloos sluit. Bij mij werkt iets tegendruk geven met mijn vingers tijdens het sluiten gelukkig wel en sluit hij volledig, soms na 1 of 2 extra pogingen). Dit is in lijn met wat @eriktv ook noemt.

Wat betreft de Krytox vet kan ik me voorstellen dat een van de belangrijkste eigenschappen moet zijn dat vuil en zand zich niet kunnen hechten aan het vet, iets wat het functioneren van het dak wel negatief kan beinvloeden lijkt me. De vet die je bij de dealer kan krijgen met als toepassing het smeren van het panoramadak heeft deze eigenschap dus wel schijnbaar.
 

MarkvdD

Forumguru
Wat ik al had verwacht, de garage zegt dat dit niet onder de wettelijke garantie valt. Ik heb hen nu gevraagd waarom niet en wat er dan wel en niet onder valt maar dat antwoord heb ik nog niet gekregen.

Ik ga sowieso deze week even bellen naar een VAG-dealer om te vragen wat zo'n onderhoudsbeurt voor het pano-dak kost. Eens kijken of ik dan met de garage waar ik hem gekocht heb een deal kan maken daarvoor.

Ik ga sowieso ook de spullen bestellen die nodig zijn om het onderhoud zelf uit te voeren, in het vervolg ga ik dit dan zelf doen. Ik denk dat het slecht sluiten nu echt komt doordat de rails en loopwagentjes in de rails stroef en droog lopen. Het mechaniek klinkt niet heel blij als ik het dak open en sluit.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het zal niet onder de wettelijke garantie vallen omdat je dit heel eenvoudig had kunnen controleren voor, tijdens of na een proefrit.
Het valt dus onder de 'onderzoeksplicht van de koper', en was zeker geen 'verborgen gebrek'.
 

1983jeroen

Forumguru
Wettelijke garantie is een beetje vaag begrip voor wat ik zo lees waar vooral garages maar wat graag onderuit proberen te komen.
Als de verkopende garage bij Bovag is aangesloten zou je daar eens kunnen informeren wat jouw rechten zijn.

Heb je iets ondertekend waarop staat dat je afziet van verdere garantie?
 

MarkvdD

Forumguru
Mee eens @Peter-036 , dit valt onder de onderzoeksplicht. En dat heb ik ook zeker gedaan, ik heb het dak getest tijdens de proefrit, meerdere keren open en dicht. Toen haperde hij alleen bij de eerste keer sluiten en daarna niet meer. Het leek dus ok te werken, dit leek me te komen doordat de auto langere tijd had stil gestaan. Helaas is het daarbij gebleven en vanaf de volgende dag sloot hij steeds niet. Dit heb ik dus toen afgelopen week gemeld bij de garage. Dus is dit een verborgen gebrek, ik weet het niet.
 

Slider

Forumguru
Ik heb echter bewust gekozen voor alleen 12 maanden wettelijke garantie en geen Bovag-garantie.
Wat ik zie op hun website is dit bij elke occasion:
"Bij ons worden alle personen & bedrijfswagens geadverteerd voor scherpe meeneemprijzen. Gaat uw voorkeur uit naar rijklaar en inclusief 12 maanden BOVAG-garantie? Voor €1195 incl btw....."

Daar had je vanaf gezien en dan blijft alleen de wettelijke garantie over? Daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, (altijd BOVAG-garantie of geen koop).


Kwam dit voorbeeld tegen:

Raar tikkend geluid in de motor | Leeftijd: 7 jaar | Km stand: 80.000 | Prijs: 12.000 euro

In dit geval heb je ook geen recht op de wettelijke garantie. Hoewel het probleem waarschijnlijk te maken heeft met de motor, zorgt het probleem er niet voor dat je niet meer veilig van A naar B kan rijden. Als de motor binnen 1 jaar door dit geluid wel stuk gaat, heb je daar wel weer garantie op.

Maar waar ligt nou de grens? Bij welke leeftijd, prijs en kilometerstand valt een defect elektrisch raam, defecte airco of een defecte versnellingsbak wel onder de wettelijk verplichte garantie?

En wanneer vallen deze onderdelen van de auto niet meer onder de garantie? Dat is vaak iets waar een juridisch persoon aan te pas moet komen. Het is namelijk een erg grijs gebied en hangt af van veel factoren.


Je auto rijdt nog, je kunt van A naar B. Denk dat daarmee het verhaal klaar is en zoals gezegd onder het onderzoeksplicht valt van de auto voor de koop.
Hier is nu juist de BOVAG garantie voor, dit soort gebreken.

Dus laten repareren op eigen kosten is je enige optie mijn inziens.
 

MarkvdD

Forumguru
Ik begrijp je punt Slider, ik maak ook geen groot punt van wel of geen garantie. Wel ben ik benieuwd naar de reactie van de garage over waarom het volgens hen niet onder de wettelijke garantie valt en wat er dan wel en niet onder valt. Ter leering ende vermaeck :giggle:

Toch zou het wel goed zijn als dat grijze gebied van de wettelijke garantie wat meer zwart en/of wit kan worden, dan weet je beter waar je aan toe bent?

Voor wat betreft dit topic, ben ik toch nog steeds benieuwd waarom specifiek Krytox vet en geen ander hoogwaardig vet? Als ik de eigenschappen van het Krytox vet lees zie ik niet veel toepassingsgebieden daarvan terug komen bij een pano-dak.

Als hij niet goed sluit dan zou eerder in de hoek van de sluit systeem kijken dan naar de rubbers. Het klinkt alsof er een beveiliging in werking treedt zodat er geen hand/hoofd afgekneld kan worden door een sluitend raam.

Is de rails schoon (geen vuil)?

Op https://seatleon5f.nl/2021/10/01/seat-leon-5f-station-panoramadak-servicebeurt/ staat vanaf stap 4 uitgelegd hoe je de rails schoon kan maken en smeren als je het zelf wil doen.

De rails ziet er schoon uit maar het dak opent en sluit niet heel soepel dus ik vermoed wel vervuiling of gebrek aan smering.

Dat schraaptooltje wat je in je handleiding noemt om de rails schoon te maken, is die ook te gebruiken voor het Skoda pano-dak?

Heb je ook nog een werkende link waar dat Krytox vet te bestellen is?
 
ik weet niet precies hoe dat vet van VW heet, en welk type dat is.
Maar het is een type wat een vrij droog vet is, waar amper vuil, of iig in mindere mate, aan blijft plakken.. ben ooit met de O3 een keer bij vag techiek geweest in bergschenhoek (wat oke-ish is bevallen) en die liet het me zien destijds.. mijn pano dak kraakte ook.. en ging soms niet dicht.. hij liet zien wat eruit kwam, en wat erin hoorde.. wat eruit kwam was een plakkerig vet.. wat er niet in hoort.. verkeerd vet gebruikt blijkbaar bij de dealer (notabene, is falliet overigens..) en hij dacht dat er een rail stuk was.. heb het zo gelaten.. en uiteindelijk is hij ingeruild..

maar nu met de O4 krijgt het wel jaarlijks aandacht bij de (andere) dealer..
 

MarkvdD

Forumguru
Ik heb vanmiddag de dealer gebeld en heb nu voor volgende week maandag een afspraak voor een servicebeurt voor het pano-dak Schoonmaken en smeren en dan gaat ie hopelijk weer soepel
 
Bovenaan Onderaan