Onderhoud panoramadak en issue met sluiten

MarkvdD

Forumguru
eBay Duitsland heb ik alles vandaan gehaald in een paar aankopen:

Uit mijn eBay historie: https://www.ebay.de/itm/175278670954

Voor de andere twee dingen heet de verkoper van destijds ze nu niet.
Het is wel te vinden op eBay iig.
Tube vet: https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=G060751A2&_sacat=0
Het mondstukje: https://www.ebay.de/sch/i.html?_fro...cat=0&rt=nc&_odkw=vas+6621&_osacat=0&_udhi=45
Thanks

We kunnen die vettube wel over het forum laten rouleren tussen allen met een pano-dak :giggle:
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Nee ik hem een goeie in Duitsland gevonden Wilde eerst naar Tsjechië maar die had voorlopig geen tijd
Ik ging er vanuit dat je in dit geval de verkopende partij van jouw auto bedoelde.
Dacht dat die had voorgesteld om hem alsnog die beurt te geven ..
 

MarkvdD

Forumguru
Oh zo, nee daar heb ik nog niks van gehoord maar de dealer rekent maar €35 voor schoonmaken en smeren dus voor dat bedrag ga ik niet op de verkoper wachten
 

Bootsy

Lid
Ik heb het ook 1 keer meegemaakt dat het Pano dak niet helemaal wilde sluiten, pas na een paar keer ging hij volledig dicht. Nu realiseer ik mij dat ik destijds met 2 wielen op de stoep stond. De auto stond dus niet helemaal recht en dit bleek dus het euvel.
 

Bakkertje

Forumguru
Het bedrijf in kwestie heeft een mooi setje maar je kunt dat niet als particulier kopen.
Misschien een groepsaankoop proberen te organiseren?

 

serum

Forumguru
Alles alles schoon is etc. Hij had toch 4900e schade gehad? Alles is nog wel recht? In het kader van het wilde avontuur zou hem eens met het linker of rechter achterwiel op de stoep kunnen parkeren en nogmaals testen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Www0 Ik durf je niet te zeggen van welk model auto deze handleiding is. Hij komt van een audi forum, maar volgens mij zijn alle daken hetzelfde. Je kunt er in ieder geval uithalen welke delen wel en niet gesmeerd moeten worden.
 

ertromp

Forumguru
Die handleiding is voor een Seat Leon Hatchback of Octavia 3 Hatchback of Een Audi A3.

Hier de handleiding voor een Combi
 

Bijlagen

  • Panoramadak combi.pdf
    1,7 MB · Weergaven: 19

MarkvdD

Forumguru
Ik ben vorige week bij de VW-dealer langs geweest voor een onderhoudsbeurt van het pano-dak. Hij loopt nu wel soepeler maar het sluiten is nog niet verbeterd. Net nadat de voorkant van het dak omlaag duikt om te sluiten gaat hij weer terug omhoog en open. De dealer zei dat ze dit verder zouden moeten onderzoeken om de oorzaak te vinden.

Ik wil zelf ook eens beter kijken naar de windvanger want het is op het moment dat het dat de windvanger raakt dat hij terug open gaat. Met de hand gaat de windvanger, voor zover ik kan beoordelen, wel soepel genoeg omlaag. Ik denk dat ik als test de veren van de windvanger even los haal en dan nog eens probeer.
 

1983jeroen

Forumguru
Balen dat het nog niet opgelost is.

Wat ik al had verwacht, de garage zegt dat dit niet onder de wettelijke garantie valt. Ik heb hen nu gevraagd waarom niet en wat er dan wel en niet onder valt maar dat antwoord heb ik nog niet gekregen.
Heb je hier inmiddels al antwoord op?
 

MarkvdD

Forumguru
Ja wel jammer maar we geven niet op.

Op de een of andere manier was ik vergeten op verzenden te klikken dus stond de mail nog in concepten ..... Heb hem gisteren alsnog gestuurd met de update dat ik bij de VW-dealer ben geweest voor de servicebeurt aan het dak maar dat het sluiten nog niet goed gaat. Nu even afwachten op antwoord.
 

MarkvdD

Forumguru
De garage blijft erbij dat dit niet onder de wettelijke garantie valt, had dit al een beetje verwacht en ga daar verder ook geen energie in steken.

Heb vandaag het sluiten eens wat nauwkeuriger bekeken. Op het moment dat de voorkant omlaag duikt lijkt ie op een zwaar punt te lopen en gaat hij terug open.

Het is niet de windvanger. Ik heb daarvan de twee veertjes los gehaald zodat de windvanger omlaag ligt met sluiten en dus geen weerstand geeft. Maakte voor het sluiten niet uit.

De rails aan de voorkant maakt een bocht omlaag om het dak daar omlaag te laten lopen. Precies daar lijkt iets zwaarder te lopen maar heb nog niet kunnen achterhalen wat.

Weet iemand of het een wieltje is wat door de rails loopt (dus draaiend) of alleen een nokje (dus niet draaiend)?

Ik had een kort filmpje willen plaatsen hier maar dat lukt me niet via Tapatalk.
42ebf253984e6b19d9d98635beb20606.jpg
e5fee08ba1e0d6a39fdaf9fbc3f05f97.jpg
 

Slider

Forumguru
Heb hem gisteren alsnog gestuurd met de update dat ik bij de VW-dealer ben geweest voor de servicebeurt aan het dak maar dat het sluiten nog niet goed gaat.
Wat zegt de dealer dan van dit gebeuren? Zij hebben er meer kennis van lijkt me. Zij zagen toch ook dat ie niet sluit.

De garage blijft erbij dat dit niet onder de wettelijke garantie valt, had dit al een beetje verwacht en ga daar verder ook geen energie in steken.
Zoals eerder gezegd, helaas terecht. Je kunt nog steeds van A naar B rijden, de auto werkt. Voor de andere zaken is juist de Bovag garantie bedoeld.
Kan ook nog steeds te maken met de schade (bv van die koplamp vervanging) een jaar geleden of zo. Dat de vorige eigenaar er geen tijd en geld meer in wilde steken, dak dicht gelaten en prima zo.

Ergens voelt het dak te veel weerstand en springt uit veiligheid terug.
 

gehaktbal

Forumguru
Mogelijke oorzaken die ik zelf heb ondervonden:

- Is je rail schoon en voorzien van vet? En ook het voetje van de geleider van je raam zelf?
- Is je (binnen)sponning schoon en verzorgd? Deze kan meer wrijving geven dan je denkt. Hier komt vaak ook het kraakgeluid af bij het openen en sluiten
- Mogelijk zou het raam wat afgesteld kunnen worden, als deze door leeftijd/warmte/kou/werking wat scheef gaat zitten, krijg je ook krachten die voor wrijving zorgen bij het openen en sluiten.

Hoop dat ik je zo wat inzicht kon geven.
Wel balen dat het autobedrijf zo reageert. Die ziet de bui natuurlijk al hangen en zijn winst op de verkoop van jouw auto verdampen.
Maar wellicht is het met één van bovenstaande punten gewoon opgelost. Zó complex zit zo'n dak ook weer niet in elkaar ;)
 

MarkvdD

Forumguru
Ik had jou topic al gevonden maar nog niet aandachtig kunnen doornemen :giggle: Ja dit zijn erg behulpzame aanwijzingen, zeker gezien jou ervaringen met het pano-dak. Zie je kans om bij boven- en onderstaande praatjes wat plaatjes te plakken?

Ik denk inderdaad aan toch nog wat vervuiling of onvolledig smeren van de rails en de geleiding.

- Is je rail schoon en voorzien van vet? En ook het voetje van de geleider van je raam zelf?
De rails ziet er naar mijn mening goed gesmeerd uit. Ik twijfel wel nog of het deel waar de rails omlaag loopt misschien niet helemaal schoon is of goed gesmeerd. Dit hoop ik volgende week eens goed te kunnen bekijken.
Wat bedoel je met het voetje?

- Is je (binnen)sponning schoon en verzorgd? Deze kan meer wrijving geven dan je denkt. Hier komt vaak ook het kraakgeluid af bij het openen en sluiten
Wat bedoel je me de binnensponning?
- Mogelijk zou het raam wat afgesteld kunnen worden, als deze door leeftijd/warmte/kou/werking wat scheef gaat zitten, krijg je ook krachten die voor wrijving zorgen bij het openen en sluiten.
Voor zover ik nu heb gezien staat het raam wel recht maar ik hoop dit komende week eens nauwkeuriger te bekijken en meten.


Het opvallende vind ik wel dat het dak met gelijke snelheid sluit en dan zonder zichtbaar en hoorbaar stroever te gaan lopen abrupt terug open gaat op steeds hetzelfde punt. Maar ook als ik het dak zachtjes meeduw gaat hij op steeds hetzelfde punt terug open. Met tipfunctie sluit het dak dan wel. Ik verdenk de rails op dat punt ervan niet schoon of niet helemaal goed gesmeerd te zijn. of het rolletje/nokje wat in de rails loopt is gesleten of loopt zwaar.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Loopt de aandrijving van dat dakraam op een vertande rails?
Dan zou heel misschien de rails één of meer tandjes verschoven kunnen zijn.
Het effect daarvan zou kunnen zijn dat de electronica 'denkt' dat het al te ver is.
Ik heb er geen ervaring mee, of zelfs maar enige kennis van, maar probeer wat 'out of the box' mee te denken.
 
Bovenaan Onderaan