Onderhoud panoramadak en issue met sluiten

MarkvdD

Forumguru
Daar houd ik van Peter, out off the box denken, soms is dat heel nuttig bij het begrijpen en oplossingen van storingen. Op m'n werk gebruiken we de probleemoplossingsmethode 8D, 8 stappen om gestructureerd een probleem te onderzoeken en oplossen. Eén van de stappen is een visgraatdiagram invullen met alle mogelijke oorzaken, daarbij is out off the box denken ook nuttig en nodig.

Ik ga dit in beknopte vorm ook voor dit issue volgen, mogelijke oorzaken opsommen en dan stapsgewijs onderzoeken en bevestigen of ontkrachten.

Over het pano-dak, nee het is geen vertande rails waar het de geleiding doorheen loopt, dit is een beetje te zien in de foto die ik hierboven heb staan en in dit topic van @gehaktbal.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Okee, dan is de aandrijving (mogelijk?) waarschijnlijk een (bowden) kabel, ook daarbij kan een (grote?) verdikking reden zijn voor het motortje om te stoppen/terug te gaan.
Omdat je pano-dak niet alleen stopt, maar ook weer opent is er waarschijnlijk toch ergens een obstakel(tje), of een microswitch die normaal de aandrijving stopt, en nu wellicht wat verschoven is.
 
ik neem aan dat je het het test met draaiende motor?
Ik weet van mijn O3 dat er duidelijk snelheid verschil / geluid op te merken was (en ook meer moeite leek te hebben) wanneer de motor uit was.. dan is de accuspanning zo'n 12,6-13,2 Volt ofzo. Met draaiende motor 14,4 Volt. Wellicht dat de boordspanning nog wat omhoog wil (kun je nameten) door bijv de achterruit/stoelverwarming in te schakelen. Dat er dan ipv 14.4 Volt ofzo 14.7 Volt verschijnt op de multimeter. Ben wel benieuwd of dat dat invloed heeft op het wel niet dicht willen gaan.

En stel dat dat verschil maakt, maar evengoed nog niet dicht wil. Kun je wellicht bij de motor die het dak bedient (waar zit dat ding? en kun je daar een beetje ok-ish bij?) daar de spanning meten. Misschien is er wel een probleem met bedrading en heb je daar een spanningsval ofzo en komt er simpelweg niet genoeg aan.

andere out of the box optie..
het is wellicht niet de bedoeling; en wellicht dan ook een kriem om het er daarna weer uit te halen. Maar: als je nou het hele zooitje echt flink goed in het vet zet. dikke koeklaag overal in.. gaat hij dan beter..? maw: is er daadwerkelijk weerstand in bewegende delen die ervoor zocht dat hij niet dicht wil of zit het toch ergens anders in.. moet je daarna wel weer al dat vet eruit zien te krijgen want het hoort er uiteraard niet.. ;)
 
Even op een zijspoortje, volgens mij zijn die daken onderling bij VAG vrijwel allemaal gelijk wat constructie betreft.


Vraagje:
Ik DENK lekkage te hebben in het dak. Daar kwam ik achter bij de schoonmaak door water in de goot te zetten. Dat liep weg, maar dat liep vervolgens rechts ook in de cabine. Lijkt te lekken in de buurt van de slangaansluiting (voor zover kunnen zien, want kon er niet goed bij) bovenaan in het dak.. De vraag is dan: lekt dit eigenlijk altijd als die goot vol staat met water? Of hoort dat gewoon absoluut niet te lekken.

Kan me herinneren dat ik bij het schoonmaken van de O3 destijds ook lekkage binnen had bij doorspoelen. Maar met gewoon regen nergens wat te zien is. En dat lijkt hier nu bij de O4 ook zo te zijn. Had sinds ik hem heb tot heden geen lekkage sporen binnen kunnen vinden. Matten droog, A-stijl droog. In de A-stijl ligt een witte wattig-achtig geval om de speaker heen. Ook daar geen sporen van lekkage op te zien. Niet vergeeld. Nu heb ik een antraciet dak binnenin, maar ook watervlekken niet te zien.
Dus ik zou denken: niks aan de hand. totdat ik hem dus vol met water zet. Alsof hij dan overloopt? en dan toch maar gewoon de cabine in?

Heb wel een afspraak bij de garage staan envoor.. maarja, die rekenen graag die 136 euro diagnosekosten en dan zeggen ze straks nee hoor, niks kunnen vinden..


Iemand die dit herkent? Geen lekkage: maar bij bij doorspoelen wel?
 

gehaktbal

Forumguru
Iemand die dit herkent? Geen lekkage: maar bij bij doorspoelen wel?
Ja, zoals eerder aangegeven was dit bij mij het lekke frame.
Bij regen komt er niet zoveel water in 1x in de goot als wanneer je het er recht in giet.

Dan zou heel misschien de rails één of meer tandjes verschoven kunnen zijn.
Als dat het geval is: die kun je opmeten. Raam volledig openen en dan opmeten hoe ver links en rechts schelen.

Wat bedoel je me de binnensponning?
De rubber rand waar je tegenaan kijkt vanuit je interieur, waar je raam op valt.
 

MarkvdD

Forumguru
Als dit aan de orde is zal er een tandje versprongen zijn bij de motor van het dak toch? In de rails zit geen vertanding namelijk.
 

MarkvdD

Forumguru
Dan maar hopen dat dat niet het geval is .... :nono:

Komende week heb ik vakantie dus heb ik wat meer tijd om hier allemaal naar te kijken.

Deze punten heb ik nu op m'n lijstje staan :

- Vervuiling in de rails bekijken, met name aan het begin waar het dak omlaag loopt.
- Beschadiging van/in de rails bekijken.
- Voetje wat door rails loopt (proberen te) bekijken op vervuiling en/of beschadiging
- Scheefstand meten
- Rubbers rondom schoonmaken en beoordelen
- .......

Aanvullingen zijn altijd welkom :giggle:

@gehaktbal , het voetje wat door de rails loopt, is dat een rolletje of een nokje?
Okee, dan is de aandrijving (mogelijk?) waarschijnlijk een (bowden) kabel, ook daarbij kan een (grote?) verdikking reden zijn voor het motortje om te stoppen/terug te gaan.
Omdat je pano-dak niet alleen stopt, maar ook weer opent is er waarschijnlijk toch ergens een obstakel(tje), of een microswitch die normaal de aandrijving stopt, en nu wellicht wat verschoven is.

Ik vermoed daarom ook dat het met vervuiling of zwaar lopen te maken heeft omdat het dak stopt en terug open gaat.
 

gehaktbal

Forumguru
@MarkvdD dat is een nokje.
Toch zou mijn eerste gedachte zijn dat je sponning teveel weerstand geeft.

Dat is die rubber rand die ook op jouw eigen fotos staat. Daar schuift het dak het laatste stuk tegenaan voordat die dicht gaat.

Zou hem eens als test goed in de vaseline zetten en als die goed glijdt, nog eens testen. Als dat niet werkt, dan pas verder kijken.
 

MarkvdD

Forumguru
Bedankt voor je uitleg en tip, dit ga ik zeker doen dit weekend of komende week. Eerst even een blikje zuurvrije vaseline scoren. Zoals al gemeld denk ik ook dat het met zwaar lopen of vervuiling te maken heeft.
 

MarkvdD

Forumguru
Heb vandaag de rubbers van de sponning goed schoon gemaakt en in het vaselinevet gezet. Ook de rubbers van het raam zelf, zijkanten en voorkant, heb ik goed schoon gemaakt en ingevet. Helaas is het sluiten hiermee nog niet verbeterd ....

Ik heb ook even gemeten en het raam zit er netjes recht in.

Het volgende wordt komende week nog eens heel goed de rails bekijken, eventueel schoonmaken, en wellicht als proef invetten met vaselinevet of een ander vet. Kijken of dat het sluiten verbeterd.

Ik overweeg ook om het raam eens los te schroeven van de geleiders om dan beter de geleiders te kunnen onderzoeken. Die zijn namelijk erg lastig te bekijken met het raam erop.
 

SuperBeeb

Forumguru
Voor je zelf gaat klussen zou ik toch eerst naar een VAG-dealer gaan. Bij mij sloot het dak na een onderhoudsbeurt (incl schuifdak reinigen!) ook niet meer goed. Net als bij jou stopte het op het laatste stuk, en ging dan weer open. Daarbij 'bokte' het dan. Sluiten ging nog wel door de knop vast te houden. Terug naar de dealer, pas na de 2e poging deed ie t weer goed. Geen idee wat er aan de hand was, maar gok op een foutje van de monteur.
Daken zijn volgens mij erg gevoelig voor instellen en smeren, zou daar zelf niet aan beginnen. Voor je t weet maak je meer kapot dan je wilt (gebaseerd op mijn eigen klustalenten ;) )
 

Slider

Forumguru
Wat zegt de dealer dan van dit gebeuren? Zij hebben er meer kennis van lijkt me. Zij zagen toch ook dat ie niet sluit.
Hij is al bij de dealer geweest voor onderhoud. Die moeten toch ook hebben gezien dat ie niet sloot? Wat zeggen zij dan hierover?
Deze vraag werd eerder helaas niet beantwoord.
 

MarkvdD

Forumguru
Voor je zelf gaat klussen zou ik toch eerst naar een VAG-dealer gaan. Bij mij sloot het dak na een onderhoudsbeurt (incl schuifdak reinigen!) ook niet meer goed. Net als bij jou stopte het op het laatste stuk, en ging dan weer open. Daarbij 'bokte' het dan. Sluiten ging nog wel door de knop vast te houden. Terug naar de dealer, pas na de 2e poging deed ie t weer goed. Geen idee wat er aan de hand was, maar gok op een foutje van de monteur.
Daken zijn volgens mij erg gevoelig voor instellen en smeren, zou daar zelf niet aan beginnen. Voor je t weet maak je meer kapot dan je wilt (gebaseerd op mijn eigen klustalenten ;) )
Het is mijn werk om me te verdiepen in technieken die ik nog niet ken en me die eigen te maken, wat dat betreft ben ik net Pippie Langkous :

Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan.

Zoals @gehaktbal ook schreef is de techniek op zich niet heel spannend en ingewikkeld.

En als ik er zelf echt niet uitkom kan ik altijd toch nog naar de garage
 

MarkvdD

Forumguru
Hij had al genoemd dat de dealer dit verder moet onderzoeken.
Wordt al snel een duur geintje dan waarschijnlijk
Inderdaad @Slider en @1983jeroen bij de dealer zeiden ze dat ik dan een nieuwe afspraak moest maken om het issue te onderzoeken.

Voordat ik dat doe puzzel ik nog even zelf verder, zo storend is het nu ook weer niet.

Wat wel opvallend is, is dat de laatste dagen het dak steeds goed sluit. Het enige wat ik laatst heb gedaan is de rails nog eens grondig bekeken en er met mijn vinger doorheen gevoeld of er vuil of iets anders in zat wat er niet hoort. Er kwam geen vuil uit.

Ik kan het niet verklaren maar ik geniet er maar van ....
zolang het duurt
 

MarkvdD

Forumguru
Nee nog niet maar nu hij goed sluit wil ik hem maar lekker met rust laten wat dat betreft.

Ik heb dit wel overwogen maar vroeg me af of dat de oplossing kon zijn en heb het dus nog niet gedaan. Ik vroeg me af of je niet juist meer problemen zou krijgen als je met een slecht sluitend dak hem opnieuw kalibreert. Ik ben bang dat hij het zware punt waar op door opende als eindstand zou zien en dan was ik misschien nog verder van huis ....
 
Mijn O3 dak wilde soms ool niet dicht. Kraakte ook flink. wel is het zo als je hem vaker gebruikt dat hij wat soepeler blijft lopen.. maar laat je hem 3-4-5 weken whatever ongemoeid, in mijn geval, dan ging hij moeizamer met meer gekraak.

Het dak in de O4 loopt stuk soepeler, en gaat sneller open/dicht.
 

MarkvdD

Forumguru
Wellicht heeft het regelmatige gebruik sinds we de auto hebben gekocht icm het onderhoud bij de dealer het mechaniek weer soepel gemaakt.

In ieder geval genieten we volop van het dak en ben ik blij dat ie nu goed sluit.

Mocht het issue terug komen dan ga ik verder op onderzoek uit.
 
Bovenaan Onderaan