Onderhoud / Uitvoering

Potje

Actief lid
Wij rijden rond de 20.000km per jaar, zal wel in het midden liggen denk ik.

20tkm is ongeveer waar het keerpunt voor een benzine/diesel ligt; daar waar de meerkosten voor een diesel houderschapsbelasting gecompenseerd worden door het lagere verbruik en de lagere literprijs van diesel.

Maar omdat deze auto geen MRB heeft, is er geen omslagpunt. Met een Greenline rij je sowieso goedkoper; al bij 2, 3 , 4 of 5 duizend kilometer per jaar.

Je zou dus kunnen zeggen dat geen "veel" en geen "weinig" bestaat in dit geval....
 

corsaar

Senior Member
Maar even een berekening op loslaten voor de duidelijkheid.
20.000 1 op 10 = 2000 x 1.50= 3000 + Wb 600 = 3600
20.000 1 op 25 = 800 x 1.30 = 1040 Geen WB
3600- 1040 = 2560 voordeliger per jaar
 

Potje

Actief lid
3600- 1040 = 2560 voordeliger per jaar

Als ik in mijn berekeningen naast onderhoud en vaste lasten ook nog afschrijving meeneem, dan bespaar ik ten opzichte van mijn V70 zelfs 5500 euro per jaar....

** shocker **
En dat is op basis van 30.000 km per jaar
 

van_der_P

Senior Member
Het belastingvoordeel is ook leuk maar als je veel kilometers maakt dan is de besparing in brandstof veel interessanter naar mijn idee.
Je kunt het ook omdraaien, als je niet veel rijdt en de Fabia staat het grootst deel van de week stil. kost het alleen maar verzekering. Vroeger mocht je ook nog MRB betalen, of je er nou 6000km per jaar mee reed of 60000 km.
Daarbij vind ik de filosofie van Skoda best goed, laat de uitvoering nog wat te wensen over hebben. Wil je meer luxe moet je een ander model kopen geen Greenline.
 

paulus474

Senior Member
Geen nieuws meer m.b.t. het vaste vs het variabele onderhoudsinteral (VOI)?
In het instructieboekje lees ik ook:

"Na het resetten van de indicatie met verlengde flexibele onderhoudsintervallen
(QG1) worden de gegevens net zoals bij auto's met verlengde vaste onderhoudsintervallen (QG2) weergegeven."​

Toch benieuwd of er mensen zijn die het onderhoudsinterval om hebben gezet/om hebben kunnen zetten naar een VOI?
 

NielsW

Lid
Maar hoe zit het nu met de greenline, moet deze elke 15.000 terug naar de dealer of niet?
Ik vraag dit omdat ik een collega heb die een VW bluemotion rijd, hij heeft de keuze gekregen om of iedere 15.000 terug te komen of long-life olie te gebruiken en daarmee elke 30.000 kilometer de auto te moeten laten onderhouden.

Kunnen de greenline rijders hier iets over zeggen?
 

paulus474

Senior Member
Maar hoe zit het nu met de greenline, moet deze elke 15.000 terug naar de dealer of niet?
Ik vraag dit omdat ik een collega heb die een VW bluemotion rijd, hij heeft de keuze gekregen om of iedere 15.000 terug te komen of long-life olie te gebruiken en daarmee elke 30.000 kilometer de auto te moeten laten onderhouden.

Kunnen de greenline rijders hier iets over zeggen?
Daar was ik inderdaad ook heel erg benieuwd naar.
Vraag me ook af wat de voor-/nadelen van een langer onderhoudsinterval zouden kunnen zijn...
 

Roku

Lid
Volgens onderhoudsschema .
bij 15.000 km kleine beurt.(120 euro)
bij 30.000 km grote beurt.(265 euro)
 

Newbee

Actief lid
@FredV: Na mijn vakantie wil ik ook de dealer en PON met vragen/brieven over VOI/Longlife/Verlengde garantie gaan bestoken. Mijn huidige VW heeft dit ook en dat bevalt mij uitstekend. Ik ben juist bij een VAG auto gebleven omdat ik dezelfde dienstverlening verwacht (over de gehele produktlijn). Maar het lijkt erop dat Skoda-klanten het met een andere (?mindere?) service moeten stellen?!
Mocht je aanvullende info hebben, dan graag.
 

FredV

Banned
@Newbee, de kwaliteit van de service is m.i. niet minder, alleen de VOI voor de FabiaII zit niet in hun programma, tenminste, volgens de brochures die ik heb gevonden.
Wellicht gaat men er tenonrechte? vanuit dat een Fabia minder dan 20000km/jaar rijdt?
Misschien dat je dealer je VOI kan aanbieden, maar let op de garantievoorwaarden mbt de mobilitietsgarantie.
Ben benieuwd naar de antwoorden van Pon.
 

piair1982

Forumguru
Voor zover ik weet is er bewust gekozen voor elke 15000 km een beurt of 1 keer per jaar onderhoud, omdat er met de fabia en roomster over het algemeen genomen niet meer dan gemiddeld 15.000 km gereden wordt.

Nu zal dat voor de GL rijders of eigenlijk alle diesel rijders van de fabia en roomster denk ik wel beter zijn als het wel naar VOI gaat. Ze rijden waarschijnlijk toch meer dan die 15.000 per jaar.

Als de Polo's die technisch identiek zijn dan wel met VOI verkocht worden? Dan moeten de Fabia en Roomster dit ook aankunnen. Wat wel belangrijk is dat vanaf het eerste begin de auto op longlife olie wordt ingereden omdat deze olie dunner is dan de "normale" olie die af fabriek wordt geleverd...

Moeten we niet met zijn allen een petitie aanbieden? Dan sta je al sterk met het hele forum.
 

FredV

Banned
Inderdaad, voorwaarde voor VOI is longlife olie!
En het is 15000 km kleine beurt, 30000 grote beurt, OF 1x per jaar.
Let op: bij VW ligt de adviesgrens bij 20000 en niet bij 15.000 km
 

FredV

Banned
Het probleem kan deze zin zijn:
"Voor de meeste Skoda's van na 2001 werkt het onderhoudsadvies nét even anders. Deze auto’s hebben een boardcomputer, die op basis van uw rijgedrag het onderhoudsmoment bepaalt. Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar. Deze technologie heet VOI: verlengde onderhoudsinterval."
Deze tekst staat op de site van Skoda. Dat zou betekenen dat de boordcomputer van Fabia deze mogelijkheid NIET heeft en er dientengevolge geen VOI mogelijk is.
Maar dat zal Skoda c.q. Pon dan maar duidelijk moeten maken!
 
Bovenaan Onderaan