Op de Duitse website http://skoda.de/index.php?e=348-9-1-3-1 wordt aangegeven dat de Skoda Fabia Combi GreenLine uitgerust is met schijfremmen (Bremsen - hinten Ø mm Scheibenbremsen). In Nederland wordt deze auto uitgerust met trommelremmen ???
Wat het onderhoud betreft, voor de Nederlandse markt is hier sprake van elke 15.000 km, in ons buurland wordt gesproken over: Motoröl und Inspektion - km nach Serviceintervall-Anzeige, bis zu 30.000 km bzw. maximal 2 Jahre!
Worden we hier "pootje" gelicht door de importeur / dealer organisatie om op een verkapte manier "mee te verdienen" aan deze zuinige auto?
Maar nog even verder snuffelend, rare motor in Duitsland: Bauart R3-Turbodieselmotor, DOHC, 4 Ventile/Zylinder, Zahnriemen, Common-Rail-Einspritzung, vorn quer eingebaut
Met andere woorden, de Duitsers zijn de dupe met hun onderhoudsplan. De Duitse importeur heeft dus een verkeerde beslissing genomen...Dus, beste forum lezers, reageren maar ................................
PS.: in bijlage de bewuste brief!
Vreemd genoeg heeft mijn auto wel VOI (variabele onderhouds interval) en hoeft pas bij 30.000 km een beurt te krijgen.....
begrijp het echt niet, zal eens een bezoekje brengen aan de dealer :smiley29:
Ik ga eerst eens even navragen, hoe het nou zit.
De verkoper had het over synthetische olie (volgens mij 5W30) en dat ik pas bij 30.000 km hoef langs te komen. Dat de olie ook niet eerder ververst mocht worden ivm het inslijten van de motor.
Ik heb me er nog over verbaast en hij gaf aan dat dit net de "standaard" was geworden voor de Greenline.
Toen ik aangaf, dat ik dan pas over 1,5 jaar hoef te komen, wist hij me te melden dat ik 20.000 per jaar rijd :ahum:, verder geen commentaar.
- betreft de Skoda dealer in Zwolle
- Garantie ? ja neem aan van wel (ik heb nergens om gevraagd, zo kreeg ik de auto)
- mobiliteitsgarantie heb ik bij aflevering gevraagd, zit er gewoon bij (voorwaarden ken ik natuurlijk niet)
- ja, ook ik heb een Skoda Fabia II Combi Greenline 1.2 tdi
Korterink dus?Ik ga eerst eens even navragen, hoe het nou zit.
- betreft de Skoda dealer in Zwolle
Met andere woorden, de Duitsers zijn de dupe met hun onderhoudsplan. De Duitse importeur heeft dus een verkeerde beslissing genomen...
Idd. voorbeeld, ik heb een Scenic (tot woensdag) met VOI. Mn broer koopt hetzelfde type een paar maanden later met een vast onderhoudschema. Beide auto's bij dezelfde dealer gekochtZoveel merken die een onderhoudsinterval kennen van 30.000 km of indien de VOI het aangeeft. Of spekken wie de dealer / importeur door onnodige onderhoudsbeurten?
Het zal altijd wel een raadsel blijven..........
Idd. voorbeeld, ik heb een Scenic (tot woensdag) met VOI. Mn broer koopt hetzelfde type een paar maanden later met een vast onderhoudschema. Beide auto's bij dezelfde dealer gekocht
Korterink dus?
Woensdag krijg ik haar.. zal eens kijken
Overigens moet er een code op je sticker in je serviceplan zitten die aangeeft of je VOI of niet hebt.
Code QG1 is met flexibele onderhoudsintervallen (dus VOI)
Code QG2 is met vaste onderhoudsintervallen
(blz 216 van de online handleiding)
Check ik, morgenochtend post ik het hier.
Ik ook, laat het wel weten!Ik lees het graag van je Fred als jij je auto hebt opgehaald aanstaande woensdag!
Omdat de importeur blijkbaar bepaalt welk schema gevolgd wordt, zal in de fabriek waarschijnlijk gewoon standaard voor alle auto's dezelfde olie geleverd worden.Er staat dus QG2 in het lijstje. Geen VOI dus, maar wel de olie ervoor !
En zo gaat @eenpunttweetje dus de bekende bieten brug op met de verkeerde informatie van de dealer.Omdat de importeur blijkbaar bepaalt welk schema gevolgt wordt, zal in de fabriek waarschijnlijk gewoon standaard voor alle auto's dezelfde olie geleverd worden.
Inderdaad, want het mag dan wel zo zijn dat er longlife olie in zit (dat heb ik ook van anderen hier gehoord), de sticker geeft aan hoe t onderhoudsschema is en dat lijkt me ivm garantiegevallen bepalend te zijn.En zo gaat @eenpunttweetje dus de bekende bieten brug op met de verkeerde informatie van de dealer.