Onderhoud / Uitvoering

erik2907

Actief lid
Inderdaad, want het mag dan wel zo zijn dat er longlife olie in zit (dat heb ik ook van anderen hier gehoord), de sticker geeft aan hoe t onderhoudsschema is en dat lijkt me ivm garantiegevallen bepalend te zijn.
Als de dealer zegt dat t pas veranderd is, had ook de sticker aangepast moeten zijn, toch?
Blijft vreemd dat niet de fabriek, maar de importeur het onderhoudsschema bepaalt.
Zijn de rij-omstandigheden hier in NL dan zoveel anders dan in D? Ja,men rijdt er harder en wellicht over grotere afstanden. Maar daar houdt VOI juist rekening mee.
Meer onderhoud betekent meer omzet in onderdelen, betekent meer arbeidsloon voor de dealer en indirect ook werkgelegenheid bij de importeur. Dus ook meer geld voor de top van PON om hun grote dure Audi's en aanverwante artikelen te rijden. Meer omzet is meer winst! Maar de grote verliezer is het milieu. Vaker olie afvoeren, onderdelen weggooien en ga zo maar door! Of zijn jullie een andere mening toegedaan?

OFF TOPIC: ik heb mij altijd verbaasd waarom bijvoorbeeld de garantie van Mercedes in Europa 2 jaar is en in Amerika 7 jaar!! En dat voor dezelfde auto. Argument van de fabrikant (gelezen in Duitse autobladen): er geldt een lagere maximale snelheid, dus minder slijtage, dus minder risico :)!
 

FredV

Banned
. Dus ook meer geld voor de top van PON om hun grote dure Audi's en aanverwante artikelen te rijden.
Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon in NL. Daar zijn zat voorbeelden over te noemen. Maar daar gaat het gelukkig niet over. (off topic En als we daar wat aan willen doen, vakorgansiaties of een ander merk kiezen denk ik dan.)

Overigens geeft VOI bij ongunstiger rij-omstandigheden ook eerder aan wanneer onderhoud nodig is. Eerder dan de standaard beurt. Dus voor die rij-omstandgheden zou VOI juist beter zijn voor de werkgelegenheid in de garages.
 

corsaar

Senior Member
Ergens moeten er richlijnen zijn wat beteft onderhoud, echter de code og1 en
dergelijke stellen niet zoveel voor iedereen kan er zijn eigen draai aangeven.
Wel of geen voorschrift na 1 jaar merk je gewoon dat je auto een onderhoudsbeurt
nodig heeft ook (of juist) als je weinig kilometers maakt.
 

erik2907

Actief lid
Ergens moeten er richlijnen zijn wat beteft onderhoud, echter de code og1 en
dergelijke stellen niet zoveel voor iedereen kan er zijn eigen draai aangeven.
Wel of geen voorschrift na 1 jaar merk je gewoon dat je auto een onderhoudsbeurt
nodig heeft ook (of juist) als je weinig kilometers maakt.
Zo kort door de bocht gaat het niet. Indien je niet voldoet aan het onderhoudsschema dat het automerk hanteert ben je gewoon je (mobiliteits)garantie kwijt! En dat is wat er gebeurd is met @eenpunttweetje. De dealer heeft hem verteld om de 30.000 km wegens de long life olie terwijl de code in zijn onderhoudsboekje aangeeft om de 15.000 km (QG2).
 

NielsW

Lid
Ik heb vandaag mijn auto dus opgehaald bij de dealer.
Ik heb nog gevraagd naar het onderhoudsinterval en wat schetst mijn verbazing, ieder jaar moet ik terug komen of 30.000 kilometer.
Ik vroeg nog of dit geen 15.000 moest zijn maar hij wist zeker dat alle greenlines een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer hebben. Ik mocht natuurlijk vaker langskomen als ik dat zelf wilde.

Dit is dus in lijn met wat supercows ook heeft, waarom anderen dan iedere 15.000 moeten terugkomen is mij dan weer een raadsel.
 

erik2907

Actief lid
Zowel in de kofferbak (locatie waar het reservewiel ligt) als in je onderhoudsboekje (OHB) staan codes vernoemd. In het OHB is dit een stempel met diverse codes. Een van de codes is QG2 en in het OHB staat duidelijk bij QG2, het hoofdstuk onderhoud, elke 15.000 (vaste onderhoudsinterval).
Advies: terug naar de dealer! OF laat hem zwart op wit zetten dat het variable onderhoudsschema van toepassing is! Denk alleen dat het geen hout snijdt voor de importeur want deze kijkt bij garantie of het JUISTE onderhoud is uitgevoerd! Think about it!
 

NielsW

Lid
Erik, Ik heb zwart op wit in mijn onderhoudsboekje staan dat ik pas na 30.000 kilometer hoef terug te komen. Inclusief een stempel van de dealer erbij.
 

erik2907

Actief lid
Erik, Ik heb zwart op wit in mijn onderhoudsboekje staan dat ik pas na 30.000 kilometer hoef terug te komen. Inclusief een stempel van de dealer erbij.

Kijk eens bij het hoofdstuk onderhoud in het boekje, kijk eens bij de garantievoorwaarden, kijk eens bij de mobiliteitsservice! Overal staat dat je pas in aanmerking komt voor hulp / garantie indien het onderhoud door een erkende dealer is uitgevoerd conform de FABRIEKSvoorschriften! Daarom zijn de eerder genoemde codes zo belangrijk! Check it !!
 

FredV

Banned
Is er qua 15000 en 30000 km geen sprake van misverstand?

Bij VOI kun je geen kilometerstand opgeven. Dat rekent de boordcomputer toch zelf uit nav het gebruik?

15000 is kleine beurt en 30000 is grote beurt.

En wat wordt er dan bedoeld? Grote inspectiebeurt na iedere 30000 km? Ja dat moet de mijne ook en bij mij staat in t serviceboekje onderhoud na 15000 en niet of t een grote danwel kleine beurt is.
 
Ik weet er ook het fijne niet van, maar ik weet wel dat er de synthetische olie in het blok zit die normaal gebruikt wordt bij VOI. Mijn dealer zei:, we zien je bij 15000km voor een kleine beurt!
Dus bij 30000km, dat is voor mij ongeveer 2 jaar, pas de grote beurt en dan zou als ik het goed begrepen heb de olie pas worden vervangen.

Edit: zo heb ik het meegekregen bij de aflevering, maar dat interesseerde me toen eigenlijk geen biet, ik wilde rijden. Ik zal er de volgende keer dat ik bij de garage ben nog eens naar vragen.
 

paulus474

Senior Member
Ik heb vandaag mijn auto dus opgehaald bij de dealer.
Ik heb nog gevraagd naar het onderhoudsinterval en wat schetst mijn verbazing, ieder jaar moet ik terug komen of 30.000 kilometer.
Ik vroeg nog of dit geen 15.000 moest zijn maar hij wist zeker dat alle greenlines een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer hebben. Ik mocht natuurlijk vaker langskomen als ik dat zelf wilde.

Dit is dus in lijn met wat supercows ook heeft, waarom anderen dan iedere 15.000 moeten terugkomen is mij dan weer een raadsel.
Heej Niels. Ik zie dat jij de auto bij dezelfde dealer als wij gekocht hebben (en dat je zelfs bij ons in de buurt woont ;) ).
Ook bij ons staat in het onderhoudsboekje dat we pas over 30.000 km terug hoeven te komen. Echter, de stempel in het boekje geeft de code QG2 weer (vast onderhoudsinterval, i.p.v. code QG1, wat een VOI zou betekenen). En dat betekent weer dat we iedere 15.000 km terug zouden moeten komen.
Het een strookt dus niet met het ander... :confused:
 

GJS

Senior Member
En wat staat er dan in je BC, daar kan je zien hoeveel km je nog hebt tot de volgende beurt, ik denk dat daar gewoon < 15000km staat, dus je dealer kan dat dan wel beweren of in je boekje zetten maar de auto begint na die 15000 km zelf om onderhoud te vragen.
 

wim-ned

Actief lid
Vanaf 13.000KM geeft het display bij het opstarten de rest kilometers (2000) tot aan het onderhoud aan. Dit neemt in stappen van 100 Af. Voor mij nog 1000 te gaan.
 

NielsW

Lid
Heej Niels. Ik zie dat jij de auto bij dezelfde dealer als wij gekocht hebben (en dat je zelfs bij ons in de buurt woont ;) ).
Ook bij ons staat in het onderhoudsboekje dat we pas over 30.000 km terug hoeven te komen. Echter, de stempel in het boekje geeft de code QG2 weer (vast onderhoudsinterval, i.p.v. code QG1, wat een VOI zou betekenen). En dat betekent weer dat we iedere 15.000 km terug zouden moeten komen.
Het een strookt dus niet met het ander... :confused:

Zat ik dus ook al naar te kijken, in de BC geeft deze ook aan dat de auto na 15.000 terug moet. Heb het nog expliciet gevraagd en hij gaf echt aan 30.000 kilometer. Beetje raar.

Hoe rijd jouw auto? Ook tevreden? Over de mijne geen commentaar, op het verbruik na maar dat staat in een ander draadje.
 

erik2907

Actief lid
Om de discussie te sluiten, het onderhoudsboekje geeft code QG2 aan het geen betekent vaste intervallen.

Naar aanleiding van de discussie over de onderhoudsinterval heb ik PON een brief geschreven. Interesse in de brief (PDF), mail mij! Het antwoordt:

1 september 2010
Onderhoudsinterval Skoda Fabia II Combi Greenline,
AFI Pon Mobiel - SK100710940
Klantencontact 0800-2834463
*
Geachte heer ...................,

Hierbij bevestigen wij uw schrijven van 15 juli jongstleden in goede orde te hebben ontvangen, De afhandeling heeft langer geduurd dan te doen gebruikelijk, waarvoor wij onze excuses aanbieden.

Graag willen wij u feliciteren met uw keuze van een Skoda Fabia Combi Greenline.

U vraagt ons wat de verschillen zijn betreffende de onderhoudsintervallen tussen Nederland en Duitsland. Elk land maakt zelf de keuze hoe zij de onderhoudsinterval willen inrichten. De keus ligt bij de importeur. Skoda Nederland heeft voor deze keuze gekozen (QG2) omdat zij menen dat dit ten voordele komt van het onderhoud en levensduur van de auto.
In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

Arlette Fokker Skoda Klantenservice

Dus........................ elke 15.000 kilometer in de volgorde klein - grote - klein - grote beurt, enz. U bent gewaarschuwd om garantie claims in te kunnen dienen.
 
Bovenaan Onderaan