Onderhoud / Uitvoering

paulus474

Senior Member
Hoe rijd jouw auto? Ook tevreden? Over de mijne geen commentaar, op het verbruik na maar dat staat in een ander draadje.
Auto rijdt verder helemaal prima. Lekker stil, best zuinig (1:22 bij normaal gebruik) en nog redelijk vlot ook (doortrekken tot 3500 rpm) en natuurlijk lekker ruim.
Mij hoor je dus niet klagen, behalve dan dat ik de volautomatische airco niet echt volautomatisch vind: dat je zelf moet inschatten of de airco (AC) wel of niet ingeschakeld moet worden vind ik behoorlijk knullig. En de MDI vind ik nog niet helemaal optimaal: het lijkt of je toch behoorlijk beperkt bent in het aantal mapjes wat je kunt maken of de hoeveelheid muzieknummers die het systeem aankan (of je krijgt zeeeeeeeeeeeer lange wachttijden). Daar zal ik nog eens een ander topic over moet raadplegen: wellicht dat daar wat antwoorden te vinden zijn... ;).
Overall: tevreden met 1700 km op de teller!
 

erik2907

Actief lid
Auto rijdt verder helemaal prima. Lekker stil, best zuinig (1:22 bij normaal gebruik) en nog redelijk vlot ook (doortrekken tot 3500 rpm) en natuurlijk lekker ruim.
Mij hoor je dus niet klagen, behalve dan dat ik de volautomatische airco niet echt volautomatisch vind: dat je zelf moet inschatten of de airco (AC) wel of niet ingeschakeld moet worden vind ik behoorlijk knullig. En de MDI vind ik nog niet helemaal optimaal: het lijkt of je toch behoorlijk beperkt bent in het aantal mapjes wat je kunt maken of de hoeveelheid muzieknummers die het systeem aankan (of je krijgt zeeeeeeeeeeeer lange wachttijden). Daar zal ik nog eens een ander topic over moet raadplegen: wellicht dat daar wat antwoorden te vinden zijn... ;).
Overall: tevreden met 1700 km op de teller!

MDI kan 8 lagen aan en ruim 7000 nummers! Zie het instructieboekje!
 
Zat ik dus ook al naar te kijken, in de BC geeft deze ook aan dat de auto na 15.000 terug moet. Heb het nog expliciet gevraagd en hij gaf echt aan 30.000 kilometer. Beetje raar.

Hoe rijd jouw auto? Ook tevreden? Over de mijne geen commentaar, op het verbruik na maar dat staat in een ander draadje.

Exact hetzelfde bij mij....:biggthumpdown:
volgens mij zijn de dealers niet goed op de hoogte, of .....
 

erik2907

Actief lid
Ja, maar daar heb je weinig aan als je heel erg lang moet wachten voordat ze allemaal geïndexeerd zijn.

Vanaf de eerste dag heb ik hier geen problemen mee gehad met mijn iPod en iPhone via MDI. Aansluiten en direct nummers afspelen! Zou het kunnen zijn dat als de kabel is aangesloten voor de uitlevering van de auto de autoradio "ingeleerd" moet worden via eventueel VAGCOM?
 

erik2907

Actief lid
Exact hetzelfde bij mij....:biggthumpdown:
volgens mij zijn de dealers niet goed op de hoogte, of .....

Als een dealer zegt "je moet met de nieuwe auto de eerste 10 kilometer achteruit inrijden" doe je dat dan ook?
Moraal: QG2 is elke 15.000 km een beurt en betekent een vaste onderhoudsinterval! Deze code staat in het onderhoudsboekje en op de sticker in de kofferbak nabij de opbergruimte van het reservewiel!
Als een dealer aangeeft dat het om de 30.000 km kan, laat het hem dan middels brief zwart op wit bevestigen dat in tegenstelling tot hetgeen het onderhoudsboekje aangeeft de beurten om de 30.000 km mogen! Ik wil dan nog wel eens zien of de dealer dit doet!

Voor de liefhebber, ik ben in het bezit van een officiële brief van PON waarin aangegeven wordt dat de dealer mis zit en het onderhoud toch echt volgens QG2 gaat (per 15.000 km).
 

erik2907

Actief lid
Erik, Ik heb zwart op wit in mijn onderhoudsboekje staan dat ik pas na 30.000 kilometer hoef terug te komen. Inclusief een stempel van de dealer erbij.

Een stempel van de dealer geeft alleen maar aan wanneer hij vindt dat je terug moet komen cq wanneer de onderhoudsbeurt is uitgevoerd. PON zal zich altijd beroepen op de voorwaarden en zeggen dat niet conform de richtlijnen van de fabrikant is gehandeld. De garantieclaims handelt PON financieel af namens de fabrikant. Niet meer, niet minder! Na 10 nieuwe auto's in mijn leven en de nodige garantieclaims en onderzoek hierna is de dealer geen partij!
 

RobS

Lid
Zoals ik de brief lees bepaalt de importeur de interval, niet de fabrikant. Voor garantie is de partij waar jij het product afneemt diegene waar jij naar toe moet. Wat diegene verder met zijn leverancier overeenkomt is volgens mij niet belangrijk voor jou.
Naar mijn idee is het zo, dat naar europese regelgeving, als de leverancier zegt en opschrijft dat hij een ander interval aanhoudt, hij daar ook verplicht is garantie over te geven. Anders kan iedereen zo maar wat opschrijven.
Als hij vervolgens met zijn leverancier ruzie krijgt omdat hij de richtlijnen niet gevolgd heeft, is dat zijn probleem niet het jouwe.
Verder het volgende: recht op garantie betekent nog niet dat je dat krijgt. Een goede rechtsbijstandverzekering is dan ook best aan te raden. Niet alleen met een nieuwe auto, maar ook met de wasmachine, televisie, mobiele telefoonabonnement. Oftewel alle gekochte producten.
De consumentengids en bijvoorbeeld kassa staan bol van dergelijke voorbeelden.
 

erik2907

Actief lid
Zoals ik de brief lees bepaalt de importeur de interval, niet de fabrikant. Voor garantie is de partij waar jij het product afneemt diegene waar jij naar toe moet. Wat diegene verder met zijn leverancier overeenkomt is volgens mij niet belangrijk voor jou.
Naar mijn idee is het zo, dat naar europese regelgeving, als de leverancier zegt en opschrijft dat hij een ander interval aanhoudt, hij daar ook verplicht is garantie over te geven. Anders kan iedereen zo maar wat opschrijven.
Als hij vervolgens met zijn leverancier ruzie krijgt omdat hij de richtlijnen niet gevolgd heeft, is dat zijn probleem niet het jouwe.
Verder het volgende: recht op garantie betekent nog niet dat je dat krijgt. Een goede rechtsbijstandverzekering is dan ook best aan te raden. Niet alleen met een nieuwe auto, maar ook met de wasmachine, televisie, mobiele telefoonabonnement. Oftewel alle gekochte producten.
De consumentengids en bijvoorbeeld kassa staan bol van dergelijke voorbeelden.

Ja, de importeur bepaalt het beleid NA overleg met de fabrikant. En de importeur schrijft dus voor dat onderhoud elke 15.000 km uitgevoerd moet worden (QG2) in het onderhoudsboekje! De dealer bevestigd met de stempel alleen maar dat het onderhoud is uitgevoerd, niet meer, niet minder! Mis je een stempel, tja dan moet je inderdaad een gevecht gaan beginnen met de dealer! En let op: een van de zaken die een rechter zal vragen is of de voorwaarden bekend zijn (zie instructie/onderhoudsboekje) en of je zelf de dealer op zijn fout hebt gewezen! En dat heet eigen verantwoording!
 

Bart_G

Lid
Vandaag mijn auto opgehaald en het onderhoudsinterval is volgens de stempel 30.000 km of 2 jaar. In het serviceboekje staat echter ook CQ2 vermeld. Specificaties van de onderhoudsintervallen kan ik in het boekje echter niet vinden, behalve voor de variabele interval.
 
@Bart

Bij mijn GL is het eerste geplande onderhoud na 15.000km of na 1jaar.
Dat is dus de helft van jou zou eens even navraag doen of dat dit niet een fout is anders ben je dalelijk je mobiliteits garantie kwijt.
 

Bart_G

Lid
Heb al even gemaild. De verkoper zelf gaf aan niet zo te geloven dat de olie zo vaak ververst moet worden, maar als het vanuit PON is opgelegd dan is het misschien wel handig om daar enigszins aan te voldoen. Zie wel wat ie zegt.
 

erik2907

Actief lid
De verkoper zelf gaf aan niet zo te geloven dat de olie zo vaak ververst moet worden......

Geloven, geloven! Gelukkig is de verkoper geen monteur. "Mijnheer, ik geloof dat uw auto total loss is maar u kunt er nog wel mee op vakantie naar Spanje".

Onbegrijpelijk dat als er QG2 in het onderhoudsboekje staat, op de stikker in de kofferbak en mijn toegevoegde brief van PON in een eerdere post, waaruit blijkt dat de auto om de 15.000 km een beurt nodig heeft, er toch nog steeds een discussie is over het onderhoud! Waar blijft de zelf verantwoording om zelf op onderzoek uit te gaan en het instructie- en onderhoudsboekje van A tot Z en omgekeerd helemaal door te lezen en deze (waardeloze?) verkopers te wijzen op hun ongelijk!
Maar waar maak ik mij druk om? Succes al diegene met een stempeltje van 30.000 km bij de eerste garantieclaim! PON wijst keurig netjes naar de garantievoorwaarden en de voorwaarden voor de mobiliteitsgarantie en het resultaat zal zijn: "mijnheer / mevrouw, u heeft uw onderhoud niet uitgevoerd conform de garantievoorwaarden! De kosten zijn voor u! Met vriendelijke groet, PON"!
 

Combiron

Actief lid
Zo hee, dit zit je echt dwars....
Maar goed, ik zal bij de aflevering eens goed navragen hoe het nou precies zit.
 

erik2907

Actief lid
Zo hee, dit zit je echt dwars....
Maar goed, ik zal bij de aflevering eens goed navragen hoe het nou precies zit.

Het zit mij niet dwars, wordt alleen zo moe van dit lange item! Toen het voor mij onduidelijk was (uitspraak dealer versus handleiding Fabia) heb ik een mail verstuurd naar PON en netjes een antwoord per brief (!!) terug gekregen dat de Greenline een vaste onderhoudscyclus kent van 15.000 km! Hoe duidelijk kan het zijn?
 

Combiron

Actief lid
Heb ik ook begrepen, 15.000 KM. Maar als deze 15.000 KM niet binnen een jaar worden voldaan, hoe zit dat dan nou weer? Kan ik dan langer wachten met het interval? Wat zegt PON daar ook alweer van?
 

erik2907

Actief lid
Heb ik ook begrepen, 15.000 KM. Maar als deze 15.000 KM niet binnen een jaar worden voldaan, hoe zit dat dan nou weer? Kan ik dan langer wachten met het interval? Wat zegt PON daar ook alweer van?

Dat wat het eerste komt. Als men na 1 jaar nog geen 15.000 km gereden heeft dan dient na 12 maanden een beurt aars te vinden!
 

FredV

Banned
@Erik2907, je hebt wel geljik, maar hoe kan het zijn dat bij de één 30.000 km in het instruciteboekje staat en bij de ander 15.000.
Daar gaat het om.
En de verkoper plakt die sticker er niet in, dat doet de werkplaats/receptie.
Ik heb ook al eerder aanegeven dat het wellicht een spraakverwarring kan zijn. Iedere 30000 km de beurt.
De 15000 wordt als een olieverversringsbeurt gezien en wellicht dat dat het is.
Of worstelen de delaers met het feit dat er longlife olie inzit en dus verversen pas na 2 jaar (dus die 30000km aan de orde is?
Als zij (de professionals) het niet weten, hoe zit het dan met de gebruiker, de niet techneut??
 

erik2907

Actief lid
@Erik2907, je hebt wel geljik, maar hoe kan het zijn dat bij de één 30.000 km in het instruciteboekje staat en bij de ander 15.000.
Daar gaat het om.
En de verkoper plakt die sticker er niet in, dat doet de werkplaats/receptie.
Ik heb ook al eerder aanegeven dat het wellicht een spraakverwarring kan zijn. Iedere 30000 km de beurt.
De 15000 wordt als een olieverversringsbeurt gezien en wellicht dat dat het is.
Of worstelen de delaers met het feit dat er longlife olie inzit en dus verversen pas na 2 jaar (dus die 30000km aan de orde is?
Als zij (de professionals) het niet weten, hoe zit het dan met de gebruiker, de niet techneut??

Even op rijtje:
* De instructieboekjes en het plakken van de stickers gebeurt bij PON;
* Long life olie, lijkt me dat die er niet in zit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een fabrikant de auto afvult met deze (dure) olie als dat niet noodzakelijk is;
* De Octavia kent wel een VOI;
* En tegenwoordig zijn er zoveel merken / auto's die met VOI werken dat het mijn inziens voor de dealers 'vreemd' is dat we terug gaan in de tijd met een vaste interval, ondanks de techniek die er tegenwoordig is.

Met name het laatste punt is in mijn ogen dat er dealers zijn die hierdoor fouten maken omdat ze uitgaan van de laatste stand van zaken wat de techniek betreft. En wat de beurten betreft:

* 15.000 km is een KLEINE onderhoudsbeurt, waarbij meer gebeurt dan alleen maar olie --> zie het instructieboekje welke punten er nagelopen worden;
* 30.000 km is een GROTE onderhoudsbeurt waarbij alles wordt nagelopen cq vervangen.
* En dan hebben we natuurlijk nog zoiets als de distributieriem die pas bij 180.000 km vervangen hoeft te worden.

Bottum line: LEES DE GARANTIE EN MOBILITEITSVOORWAARDEN wat de spelregels zijn om hiervoor in aanmerking te komen en laat je niet leiden door iets wat de dealer ROEPT.
 
Bovenaan Onderaan