@Erik2907, je hebt wel geljik, maar hoe kan het zijn dat bij de één 30.000 km in het instruciteboekje staat en bij de ander 15.000.
Daar gaat het om.
En de verkoper plakt die sticker er niet in, dat doet de werkplaats/receptie.
Ik heb ook al eerder aanegeven dat het wellicht een spraakverwarring kan zijn. Iedere 30000 km de beurt.
De 15000 wordt als een olieverversringsbeurt gezien en wellicht dat dat het is.
Of worstelen de delaers met het feit dat er longlife olie inzit en dus verversen pas na 2 jaar (dus die 30000km aan de orde is?
Als zij (de professionals) het niet weten, hoe zit het dan met de gebruiker, de niet techneut??
Even op rijtje:
* De instructieboekjes en het plakken van de stickers gebeurt bij PON;
* Long life olie, lijkt me dat die er niet in zit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een fabrikant de auto afvult met deze (dure) olie als dat niet noodzakelijk is;
* De Octavia kent wel een VOI;
* En tegenwoordig zijn er zoveel merken / auto's die met VOI werken dat het mijn inziens voor de dealers 'vreemd' is dat we terug gaan in de tijd met een vaste interval, ondanks de techniek die er tegenwoordig is.
Met name het laatste punt is in mijn ogen dat er dealers zijn die hierdoor fouten maken omdat ze uitgaan van de laatste stand van zaken wat de techniek betreft. En wat de beurten betreft:
* 15.000 km is een KLEINE onderhoudsbeurt, waarbij meer gebeurt dan alleen maar olie --> zie het instructieboekje welke punten er nagelopen worden;
* 30.000 km is een GROTE onderhoudsbeurt waarbij alles wordt nagelopen cq vervangen.
* En dan hebben we natuurlijk nog zoiets als de distributieriem die pas bij 180.000 km vervangen hoeft te worden.
Bottum line:
LEES DE GARANTIE EN MOBILITEITSVOORWAARDEN wat de spelregels zijn om hiervoor in aanmerking te komen en laat je niet leiden door iets wat de dealer
ROEPT.