Onderhoud / Uitvoering

erik2907

Actief lid
De garantievoorwaarden zeggen:

Aanspraak op garantie is tevens uitgesloten indien de oorzaak van het defect het gevolg is van:
• Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een officiële Škodavestiging zijn uitgevoerd.
• Verwaarlozing en/of gebrekkig onderhoud.
• Het niet volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden van de auto (zie hiervoor uw voertuig documentatie)
• Oneigenlijk gebruik of overbelasting
• Het deelnemen aan autosport evenementen, bijv. rally’s en races
• Het gebruik van niet originele Škoda onderdelen
• Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de fabrikant zijn uitgevoerd.
• Invloeden van buitenaf
• Normale slijtage.

Met andere woorden, de dealer bepaalt niet het onderhoudsschema maar de fabrikant!
 

GJS

Senior Member
En jij koopt de auto niet bij de fabrikant maar bij de dealer en die is dus verantwoordelijk, zeker als hij in je onderhoudsboekje zet dat je over 30.000 km pas hoeft terug te komen mag je er op vertrouwen dat dat klopt.

En je mag geen 'niet originele Skoda onderdelen' gebruiken, volgens mij zitten er toch echt geen Skoda banden onder en ook krijgen degenen die er een andere antenne op hebben gezet een zwaar probleem als ze garantie willen.:grin:

• Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een officiële Škodavestiging zijn uitgevoerd.
Deze bepaling mag wettelijk gezien toch ook niet meer?
 

erik2907

Actief lid
@Gert-Jan;
En jij koopt de auto niet bij de fabrikant maar bij de dealer en die is dus verantwoordelijk, zeker als hij in je onderhoudsboekje zet dat je over 30.000 km pas hoeft terug te komen mag je er op vertrouwen dat dat klopt.

Klopt, de dealer is verantwoordelijk en draagt de auto over aan de klant met de garantievoorwaarden die door de fabrikant zijn opgesteld! De dealer zorgt ervoor dat alles netjes wordt afgehandeld zodat jij zelf niet naar de Skoda fabriek hoeft te gaan. En met ondertekening van je contract heb je deze 'spelregels' geaccepteerd! Als de dealer zich niet houdt aan de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant dan mag je als klant het "gevecht" aangaan om de kosten vergoed te krijgen van de dealer omdat de fabrikant via de importeur niets zal vergoeden. De dealer dient het uit eigen zak te betalen. Dus: succes in de strijd met de dealer!

En je mag geen 'niet originele Skoda onderdelen' gebruiken, volgens mij zitten er toch echt geen Skoda banden onder en ook krijgen degenen die er een andere antenne op hebben gezet een zwaar probleem als ze garantie willen.

Stel dat er een band defect gaat (fabricage fout) dan zal Skoda deze niet vergoeden maar de fabrikant van het merk band. Alleen, de klant ziet hier niets van omdat de fabrikant / importeur / dealer de tussenpersoon zijn en de zaak verder intern afwikkelen.
Stel dat je een kleine antenne op de auto hebt van Peugeot en je hebt problemen met de ontvangst van de radio, dan zal de er geen vergoeding plaats vinden van de gemaakte onderzoekskosten omdat het te wijten zou kunnen zijn aan de antenne. Deze is namelijk niet origineel geleverd en dan staan ze er ook niet voor in dat alles correct werkt.

Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een officiële Škodavestiging zijn uitgevoerd. Deze bepaling mag wettelijk gezien toch ook niet meer?

Dit klopt, dat een ander autobedrijf onderhoud mag uitvoeren mits het geschiedt naar de richtlijnen, opgesteld door de fabrikant van het product (uitspraak Europees Hof, EEG richtlijn).
 

erik2907

Actief lid
@Erik2907.
Ik heb hier toch echt gelezen dat er bij supercows longlife olie inzit.

@Fred

* Dat iemand long life olie er in laat doen bij de dealer bij aflevering, prima.
* Dat een dealer tegen iemand zegt dat er long life olie inzit ook prima.
* Dat men er dan vanuit gaat dat men dan om de 30.000 km alleen maar een beurt hoeft te doen, ook prima.

Maar, de consequenties zijn voor de klant. Deze neemt middels zijn handtekening onder het contract de garantievoorwaarden aan zoals deze in de documentatie van de fabrikant staan. De fabrikant geeft aan welk onderhoud en op welke wijze dit uitgevoerd dient te worden om voor garantie in aanmerking te komen. Niet meer, niet minder.

M.a.w., als ik bio diesel wil tanken of frituurvet dan moet ik dat zelf weten maar de consequenties zijn voor mij.
 

FredV

Banned
Dat weet ik allemaal wel.
Maar waarom weet jij het wel en de dealer niet?
En waarom wel / geen longlife en wel/geen 15000 km.
Om met Van Gaal te spreken, ben jij zo slim en zijn zij zo dom?

En dat bedoel ik niet negatief/kwetsend naar je.

Het is gewoon chaos blijkbaar.

ps en wat die frituur betreft, in je tankdopdekstel staat iets welke brandstof er in mag/moet... en in t onderhoudsboekje een stempel..
 

erik2907

Actief lid
Dat weet ik allemaal wel.
Maar waarom weet jij het wel en de dealer niet?
En waarom wel / geen longlife en wel/geen 15000 km.
Om met Van Gaal te spreken, ben jij zo slim en zijn zij zo dom?

En dat bedoel ik niet negatief/kwetsend naar je.

Het is gewoon chaos blijkbaar.

Ik vat het zeer zeker niet op als kwetsend hoor, maar zelf onderzoek ontbreekt toch wel bij velen. Lees de garantievoorwaarden zelf, stel je zelf op de hoogte, geloof niet alles wat er verteld wordt in de wereld of waar dan ook, zoek zelf de bevestiging. M.a.w. schijnbaar is een mooi verhaal overtuigender dan zwart/witte letters in de documentatie die bij het voertuig wordt geleverd.
 

FredV

Banned
Wordt dus tijd voor een goede rechtsbijstandsverzekering met deze chaos en onjuiste? voorlichting door dealers/verkopers.
Welke instanties zijn er eigenlijk die je in dit geval goed kunnen bij staan?
 

Bart_G

Lid
Toch mag je normaal gesproken toch uit kunnen gaan van het woord van de dealer (en de stempel in het boekje) als het op onderhoud en bijbehorende garantie aan komt. Dat je bij alles wat over je auto gezegd wordt op onderzoek uit zou moeten gaan is natuurlijk onzin.

Omdat ik van dit topic wist heb ik hier maar geplaatst dat bij mij 30.000 km staat, om aan te geven dat er blijkbaar nog geen duidelijke lijn is.

Als ik niet van dit topic had geweten had ik ook pas over 30.000km of 2 jaar bij de dealer gestaan. Hoewel de auto dan bij 15.000km was gaan vragen om een onderhoudsbeurt natuurlijk.

Belachelijke situatie dit, eigenlijk.
 

FredV

Banned
Tcoh niet, de garantiebepalingen en het voorgeschreven onderhoudsschema geldt,

Mij is altijd geleerd om ook de kleine letteretjes te lezen.. maar met welke bril...

Welke rechtsbijstandsverzekering heb je?

Overigens in het instructieboekje staan tig fouten
Zouden die ook in het onderhoudsschema staan?

Zodat toch 30000 km geldt??
 
Klinkt bekend overigens, mijn vorige auto had ook om de 15K een beurt nodig, terwijl andere auto's met dezelfde motor om de 30K een beurt nodig hadden.

Voor mij is het simpel, brandt er een (onderhouds)lampje dan ga ik richting dealert. Overigens had mijn dealer 15K gezegd en dat er speciale long-life olie in gaat van >20 euro/l. Oh ja in heb begin veel olie checken (note to self: morgen even olie peilen).
 

erik2907

Actief lid
Tcoh niet, de garantiebepalingen en het voorgeschreven onderhoudsschema geldt,

Mij is altijd geleerd om ook de kleine letteretjes te lezen.. maar met welke bril...

Welke rechtsbijstandsverzekering heb je?

Overigens in het instructieboekje staan tig fouten
Zouden die ook in het onderhoudsschema staan?

Zodat toch 30000 km geldt??

Hey Fred, je link naar spritmonitor werkt niet meer!
 

erik2907

Actief lid
Wordt dus tijd voor een goede rechtsbijstandsverzekering met deze chaos en onjuiste? voorlichting door dealers/verkopers.
Welke instanties zijn er eigenlijk die je in dit geval goed kunnen bij staan?

BOVAG of een rechtsbijstandverzekering met 'autodekking' maar ook hier volgens de garantievoorwaarden van Skoda:

BEMIDDELING DOOR DE ANWB
Indien u een klacht heeft over de uitvoering van de garantie dient u zich te wenden tot de betreffende Škodadealer / service vestiging. Mocht u toch menen, nadat u zich eerst tot de desbetreffende Škodadealer / service vestiging hebt gericht, nog reden te hebben u verder te beklagen, kunt u zich schriftelijk wenden tot de importeur, Pon Mobiel, Afdeling Klantencontact, Postbus 348, 3830 AJ Leusden. Deze afdeling zal in de klacht bemiddelen. Indien de klacht niet minnelijk kan worden opgelost, kunt u het oordeel vragen aan de ANWB Afdeling Auto Expertise (tel. 030-2874120). Deze zal een beslissing nemen in de vorm van een advies dat bindend zal zijn voor beide partijen. De kosten van dit advies worden gedragen door de in het ongelijk gestelde partij. De importeur staat
er borg voor dat de kosten van het bindend advies (de kosten voor eventuele inschakeling van derden daaronder niet begrepen) voor u nimmer het bedrag van € 180,inclusief B.T.w. zullen overschrijden. De importeur zal erop toezien, dat haar dealers/ servicevestigingen en de uitspraken van de ANWB zullen nakomen.
 

Bart_G

Lid
Op het forum, en met name in dit topic, zag ik regelmatig de term 'long-life olie' voorbij komen. Maar wat is dat in het specifieke geval van de Greenline? Volgens het boekje moet er namelijk ongeacht het type onderhoudsinterval VW 507.00 olie in. De standaard olie is dus al long life. Als je dealer de auto van long-life olie voorziet dan zegt dat dus niets over het onderhoudsinterval.

Ik kan me voorstellen dat dit her en der de verwarring nog wat heeft vergroot. Het blijft natuurlijk belachelijk dat dealers de auto's afleveren met de boodschap dat je over 2 jaar of 30.000km terug mag komen, terwijl, als je dat doet je garantie in principe al verlopen is.

Overigens, een ding is in dit topic niet helemaal zo neergezet als het daadwerkelijk is. Hier werd namelijk geopperd dat de dealer de bemiddelende persoon is tussen klant en importeur in het geval van garantie. Dat dit in een boel gevallen de realiteit is, wil niet zeggen dat dit technisch gezien juist is. Het is zo dat de dealer de garantie hoort te verzorgen. Of daar nou fabrieksgarantie bij zit of niet, dat is eigenlijk alleen maar voor de dealer van belang, want in dat geval kan hij het weer doorspelen naar de fabriek/importeur. Maar de dealer is in principe de eerste verantwoordelijke (en tegelijkertijd dus ook aanspreekpunt) voor garantie. Hoe hij het met de importeur regelt is zijn zaak.
Dit is puur technisch gezien. De realiteit leert blijkbaar dat het nog wel eens anders ligt of anders wordt geïnterpreteerd.

Het onderhoud van de auto gaat bij mij dankzij een verhuizing plaatsvinden bij een andere dealer dan waar ik de auto gehaald heb (die gaf aan dat de beurten om de 30.000km plaatsvinden), dus ik ben benieuwd wat de andere dealer daar over te zeggen heeft. Het feit dat dit topic al 14 pagina's groot is, is natuurlijk ook veelzeggend....
 

FredV

Banned
@Bart G, wat heb je tegen die dealer gezegd toen hij je vertelde dat onderhoud bij 30 000 km is?

En idd, je shopt bij de dealer, dus moet je bij hem zijn.
 
Synthetische olie en geen VOI is natuurlijk erg duur, en voegt naast de extra kosten dan niks toe naar mijn mening. Sterker nog de chef werkplaats van de dealer waar ik mijn vorige auto had gekocht (audi dealer) zei dat synthetische olie alleen maar langer meegaat, maar dat bij jaarlijkse beurten (15000 km of minder) de normale olie zelfs gewoon beter is. (dit had iets te maken met lekkende keerringen aan de krukas als ik me goed herinner, maar het fijne weet ik er niet van)
 
Bovenaan Onderaan