Onderhoud / Uitvoering

Bart_G

Lid
Maar kijk maar eens in je boekje. Voor volgens mij alle Fabia diesels geldt dat de olie voor alle onderhoudsintervallen aan dezelfde norm moet voldoen.

@FredV: Toen mijn dealer zei dat ik over 30.000 km of 2 jaar terug moet komen vond ik dat wel mooi en nam ik aan dat hij wist waar hij het over had. Nou zal hij dat vast ook wel weten, maar van die code's voor de onderhoudsintervallen (QG0, 1 en 2) leerde ik pas na de tijd hier op het forum. Ik heb hem gemaild en nog geen antwoord gehad. Het onderhoud gaat i.v.m. verhuizing toch bij een andere dealer plaatsvinden, dus zal het daar nog maar eens navragen. Duurt nog wel even tot de 15.000 of 1 jaar :)
 

FredV

Banned
Synthetische olie en geen VOI is natuurlijk erg duur, en voegt naast de extra kosten dan niks toe naar mijn mening. Sterker nog de chef werkplaats van de dealer waar ik mijn vorige auto had gekocht (audi dealer) zei dat synthetische olie alleen maar langer meegaat, maar dat bij jaarlijkse beurten (15000 km of minder) de normale olie zelfs gewoon beter is. (dit had iets te maken met lekkende keerringen aan de krukas als ik me goed herinner, maar het fijne weet ik er niet van)
Op gevaar af dat het een herhaling van zetten (teksten) wordt:
Alleen voor NL heeft de importeur Pon bepaald dat de Fabia GEEN VOI of onderhoud pas na 30.000 km heeft.
In de anderelanden geldt dat wel!
De fabriek levert de auto met olie af, ongeacht het land, volgens de specificaties in het instructieboekje. En dat is voor ons land toevallig ook de olie die bij VOI wordt gebruikt.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is eens van Pon te horen op grond van welke argumenten Pon besloten heeft dat voor NL het beter is naar onderhoud na 15.000 km te gaan ipv VOI.

En dat met de wetenschap dat dit alleen voor de Fabia geldt en dat er zat andere merken en typen rondrijden waarbij VOI wel is toegestaan.
 

erik2907

Actief lid
Overigens, een ding is in dit topic niet helemaal zo neergezet als het daadwerkelijk is. Hier werd namelijk geopperd dat de dealer de bemiddelende persoon is tussen klant en importeur in het geval van garantie. Dat dit in een boel gevallen de realiteit is, wil niet zeggen dat dit technisch gezien juist is. Het is zo dat de dealer de garantie hoort te verzorgen. Of daar nou fabrieksgarantie bij zit of niet, dat is eigenlijk alleen maar voor de dealer van belang, want in dat geval kan hij het weer doorspelen naar de fabriek/importeur. Maar de dealer is in principe de eerste verantwoordelijke (en tegelijkertijd dus ook aanspreekpunt) voor garantie. Hoe hij het met de importeur regelt is zijn zaak.
Dit is puur technisch gezien. De realiteit leert blijkbaar dat het nog wel eens anders ligt of anders wordt geïnterpreteerd.

Correct, echter, als de importeur niet vergoed om dat niet voldaan is aan de FABRIEKSGARANTIE zal de dealer ook niet vergoeden. Deze beroept zich op de fabrikant. BV.: een tv van Sony gekocht bij de Media Markt gaat bij een defect in de garantieperiode (maar ook daar buiten) naar het Sony Service Center. En als Sony niet repareert onder garantie worden de kosten in rekening gebracht en mag je afrekenen bij Media Markt. Zo ook met auto's. Btw, de dealer verzorgt niet de garantie maar de garantieCLAIM.
 
Waar ik nu benieuwd naar ben, is eens van Pon te horen op grond van welke argumenten Pon besloten heeft dat voor NL het beter is naar onderhoud na 15.000 km te gaan ipv VOI.
quote]

Hoor ik daar weer een brief aankomen?
Fred, met de RDW heb ik al een mooie aktie van je gezien. Zou het geweldig vinden als je dit ook voor elkaar krijgt. Zeker gezien ik toch ook ergens rond de 50k per jaar tuf.

Volgens mijn dealer had de Fabia GL niet de benodigde sensoren in het motorblok (zoals een olieniveau sensor)
 

erik2907

Actief lid
Waar ik nu benieuwd naar ben, is eens van Pon te horen op grond van welke argumenten Pon besloten heeft dat voor NL het beter is naar onderhoud na 15.000 km te gaan ipv VOI.
quote]

Hoor ik daar weer een brief aankomen?
Fred, met de RDW heb ik al een mooie aktie van je gezien. Zou het geweldig vinden als je dit ook voor elkaar krijgt. Zeker gezien ik toch ook ergens rond de 50k per jaar tuf.

Volgens mijn dealer had de Fabia GL niet de benodigde sensoren in het motorblok (zoals een olieniveau sensor)

Zelfde motor zit in Duitsland in de Greenline en daar hebben ze wel VOI! Raar!! Dus heeft m.i. niets met een sensor te maken
 

NielsW

Lid
Nog vreemder is dat sommige dealers wel 30.000 in het boekje schrijven en andere je bij 15.000 laten terugkomen.

Dit lijkt een beetje 50/50 in nederland. Het schijnt dat alle diesels van skoda na 30.000 kilometer terug hoeven te komen (op sommige greenlines na ;)).
 
Nog vreemder is dat sommige dealers wel 30.000 in het boekje schrijven en andere je bij 15.000 laten terugkomen.

Dit lijkt een beetje 50/50 in nederland. Het schijnt dat alle diesels van skoda na 30.000 kilometer terug hoeven te komen (op sommige greenlines na ;)).

Omdat er blijkbaar nog enige onenigheid is omtrent de onderhoudsinterval heb ik hier de informatie die in het serviceplan boekje staat.
Voorin staat de Sticker waarop linksonder de code staat die voor jouw auto bestemd is.
Bij mij is dat b.v. QG2.
Op pagina 6 staat, bij QG0 of QG2 een vaste service-interval en bij QG1 een variabel service-interval.
Dus heb ik een vaste service-interval met mijn QG2, daar staat bij dat ik iedere 15000 km of na 1 jaar (al naargelang het eerste in aanmerking komt) Motorolieverversing nodig heb. Oftewel een kleine beurt.
Elke 30000 of na 2 jaar (al naargelang het eerste in aanmerking komt) een grote onderhouds service beurt.

Als u geen prijs stelt op een variabel service-interval QG1, kunt u dit bij uw Skoda-dealer laten omzetten naar een vaste service-interval QG2. Het terugzetten naar een variabel service-interval QG1 is mogelijk.

Hier kan ik niets anders van maken, wat de dealer of PON of wie dan ook van zegt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
 
corsaar zei:
We zijn er nu eigenlijk wel uit gewoon 15000 km of 1 jaar

Het enigste wat ik dan nog wil weten of we longlife olie in het blok moeten houden, want dat is extra duur en heeft geen toegevoegde waarde bij 15000km. Dus bij de eerste beurt overstappen op de normale olie of is de synthetische olie wel gewoon voorschrift bij 15000km?
 

corsaar

Senior Member
Daar is al over gemeld dat er net zo goed gewone olie in kan omdat er geen meerwaarde is. (volgens de garagemontuur)
 

icecube

Actief lid
Echter zitten bij de prijs van de servicebeurt vloeistoffen al inbegrepen (dit was bij de laatste beurt van mijn Fabia wel zo). Het maakt dus ook niet uit (in de portemonee) of ze er wel of geen long-life olie in gooien.
 
Bij mijn vorige dealer (audi) was dit niet zo, wel standaard werktarief voor de beurt maar de vloeistoffen stonden apart op de factuur. Maar als dat wel zo is maakt het inderdaad niks uit.
 

FredV

Banned
Omdat er blijkbaar nog enige onenigheid is omtrent de onderhoudsinterval heb ik hier de informatie die in het serviceplan boekje staat.
Hier kan ik niets anders van maken, wat de dealer of PON of wie dan ook van zegt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Haaaa, we gaan weer opnieuw met de discussie. Er zijn twee discussiepunten.
1 QG2 of QG2
Het is bekend dat er QG2 staat en dat is vast onderhoudsinterval.
De discussie is nu, waarom bij de ene 15.000 en bij de ander30.000km in het onderhoudaboekje staat.
2. waarom geen VOI als dat wel in t buitenland is
Pon heeft eerder al gemeld dat de importeur voor Nederland heeft bepaald dat er GEEN VOI is. Dat was het antwoord op een vraag van een forumlid.
En mijn vraag was, laat PON dit nu eens beargumenteren waarom in andere landen (bijv Duitsland) wel en in Nederland niet. En niet alleen maar zeggen dat het de importeur vrij staat dit zo te beslissen.
 

FredV

Banned
Daar is al over gemeld dat er net zo goed gewone olie in kan omdat er geen meerwaarde is. (volgens de garagemontuur)
Dat ben ik niet met je eens. In het instructieboekje staat wel voorgeschreven aan selke specifivcaites de olie moet voldoen, en die komen overeen met longlife -olie
 
Bovenaan Onderaan