Onderhoud / Uitvoering

Multi1100

Actief lid
Het consumentenrecht gaat zelfs verder:

Ook al is bijv. de garantietermijn verstreken, als het in de lijn der verwachtingen ligt dat een onderdeel langer mee zou moetn gaan dan de garantietermijn, dan is de leverancier/winkelier of in dit geval de garage waar je de auto hebt gekocht, verantwoordelijk voor de reparatie op zijn kosten.
Of dat lukt, is vers twee, maar hij kan zich in dat geval niet verschuilen achter de garantie van importeur/fabrikant. Tenzij hij kan aantonen dat ik de auto verkeerd zou hebben gebruikt.

Overigens zul je dan wel een deel van het bedrag (je hebt de auto immers al een tijd gebruikt) zelf moeten betalen.

Als mijn Koraanse tv stuk gaat, overlegt de winkeliner ook niet met Korea.betalen.

@ Fred; klopt helemaal zie ook mijn reactie op draadje http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=12803
het kost alleen wat moeite om leveranciers daarvan te overtuigen:winkie:
 

FredV

Banned
Ja, en t gaat erg ver t consumentenrecht:
De garantietermijn is verstreken, ik kan niks meer voor u doen
Deze argumentatie gaat niet op. Als je een product koopt dat normaal gesproken voor meerdere jaren mee zou moeten gaan, dan betekent het einde van de garantietermijn niet dat je alle kosten zelf zal moeten betalen bij defect.
De verkoper heeft een product verkocht dat niet geheel voldoet aan de verwachting en daarop kun je hem aanspreken.

Ik ben niet verantwoordelijk maar de fabrikant of leverancier

Ook deze argumentatie gaat niet op. Het defect aan het product kan misschien wel liggen aan een fabricagefout van de fabrikant, maar je hebt een overeenkomst met de verkoper. Deze overeenkomst is ontstaan op het moment van aankoop.
Jij was verplicht om te betalen en de verkoper was verplicht om het product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen. Op deze overeenkomst spreek je de verkoper aan. Jij hebt geen overeenkomst met de fabrikant of leverancier en jij hebt daar dan ook niks te zoeken. Wat de verkoper uiteindelijk regelt met de fabrikant of leverancier is zijn zaak, maar daar hoeft jij je niet in te mengen. De verkoper is dus je enige aanspreekpunt.
 

wim-ned

Actief lid
Inmiddels over de 15.000, dus naar de dealer voor een afspraak, kan niet eerder dan 6 december. Dat wordt dus een 20.000+ beurd.
Nog even geinformeerd naar het waarom van een 15.000 voor de GL in Nederland, aan het einde van het verhaal: omdat PON het zo heeft bepaald en als je het niet doet je problemen kan krijgen met garantie claims. Volgens de dealer zijn de GL's voor Nederland met gewone 10W40 gevuld en niet met long-life olie.

Onderweg naar huis zat ik nog te denken, de GL is bedoelt als milieuvriendelijke auto en wordt gestimuleerd met fiscale maatregelen, maar dat de importeur uit financieel gewin onnodig onderhoud (= extra afval) voorschrijft wordt niet naar gekeken.

De eerste twee jaar wordt dat dus drie keer per jaar onderhoud.
Verder zijn de eerste 15.000 zijn zonder enig probleem afgelegd. Het enige wat te vinden is zijn wat slijtage sporen op de bestuurders stoel, het naadje achteraan de zitting begint wat te rafelen.
 

FredV

Banned
Volgens de dealer zijn de GL's voor Nederland met gewone 10W40 gevuld en niet met long-life olie.
Dat is wel een leuke Wim, en zou ik toch even met je dealer overleggen:
Voor de QG1 (flexibele onderhoudsinterval) en voor QG2 (vaste onderhoudsinterval)
schrijft het instructieboekje voor motoroliespecificatie VW 507 00

En dat is dus voor beide dezelfde olie dus longlife olie!!

Als je dealer zegt dat er gewone 10W40 (tenzij die de specificatie VW 507 00 heeft) ingaat, zit hij volgens mij fout en verlies je juist je garantie bij problemen.

Met andere woorden, je auto heeft longlife af fabriek en bijvullen met gewone 10W40 kan en mag niet.
 

paulus474

Senior Member
Verder zijn de eerste 15.000 zijn zonder enig probleem afgelegd. Het enige wat te vinden is zijn wat slijtage sporen op de bestuurders stoel, het naadje achteraan de zitting begint wat te rafelen.
Is wel kwalijk lijkt me?
Gaat dit nog vervangen/gerepareerd worden in de garantieperiode?
 

wim-ned

Actief lid
Nou ja zal wel bedoeld worden "gewone" niet long-life olie volges VW spec.
En dit zou er voor Nederland dus af fabriek in gedaan worden.

Erg geloofwaardig komt het ook niet over
Dealer zit natuurlijk ook in een lastig pakket om een dergelijk beleid te verdedigen, zeker met forums als deze en een paar klikken om de specs voor andere Europese landen opvragen.

Omdat een 20.000+ beurt wordt hoop ik in ieder geval dat er "longer-life" olie in zit ;)
 

FredV

Banned
Nou ja zal wel bedoeld worden "gewone" niet long-life olie volges VW spec.
En dit zou er voor Nederland dus af fabriek in gedaan worden.
Kijkm maar eens op blz 216 van je instructieboekje, motoroliespecificaries.
Daar staan ook de specificaties voor de andere typen en voor de flexibele interval. die hebben dus long-life. Voor onze 15000 beurt moet er dezelfde olie in met dezelfde specificatie.
Als ik jou was, zou ik je dealer dat laten lezen en vragen of die 10W40 longlife is. En zo nee, wat dan de consequenties zijn voor je garantie in het geval dat...
En laat hem dat schriftelijk bevestigen.
Ik ben erg voorzichtig met sfwijkingen die de dealer 'zomaar'zelf voorstelt.
 

erik2907

Actief lid
Als je dealer zegt dat er gewone 10W40 (tenzij die de specificatie VW 507 00 heeft) ingaat, zit hij volgens mij fout en verlies je juist je garantie bij problemen.

Je verliest nooit je garantie als de dealer de stempel in het onderhoudsboekje zet. Een van de voorwaarden is dat de stempel geldt als uitgevoerd onderhoud (lees het na in het onderhoudsboekje). Zaak is dat op de factuur gespecificeerd aangegeven wordt welke olie erin gaat. Dan sta je altijd sterk. Maar, wijs de dealer op hetgeen de fabrikant voor schrijft in het onderhoudsboekje!
 

EdK

Forumguru
Al heb ik geen stempel in het boekje staan, en heb in mijn manualmap wel alle nota's gespecificeerd erbij zitten en dezedus kan overhandigen bij elke dealer.
Dan zal geen enkele dealer moeilijk doen over wel of geen garantie !
Want alles is aantoonbaar !
Dus dat stempeltje heeft maar beperkte waarde !
 

erik2907

Actief lid
Al heb ik geen stempel in het boekje staan, en heb in mijn manualmap wel alle nota's gespecificeerd erbij zitten en dezedus kan overhandigen bij elke dealer.
Dan zal geen enkele dealer moeilijk doen over wel of geen garantie !
Want alles is aantoonbaar !
Dus dat stempeltje heeft maar beperkte waarde !

Lees het onderhoudsboekje blz. 1 tot en met 6 hoe Skoda denkt over het wel of niet hebben van een afgestempeld onderhoudsboekje!
 

EdK

Forumguru
weet ik maar lees eens wat ik schrijf en beweer
je hoeft het niet met me eens te wezen hoor, maar ik praat wel eens met de dealer.
En die stempelt wel, maar verteld ook dat je gespecificeerde rekeningen van je onderhouds beurten ook worden geaccepteerd
Want vertel jij me maar eens wat je gaat doen als je je stempelboekje verloren bent !
 
Want vertel jij me maar eens wat je gaat doen als je je stempelboekje verloren bent !

Al heb ik geen stempel in het boekje staan, en heb in mijn manualmap wel alle nota's gespecificeerd erbij zitten en dezedus kan overhandigen bij elke dealer.

Deze combinatie is niet goed, of het moet zijn dat je het stempelboekje niet in de manualmap laat zitten want anders ben je alles kwijt.
 
@ Basicsigs

dat is de juist olie. Prijs is ok maar 12 liter is wel erg veel.
Ik heb 5 liter kunnen kopen voor 26 euro via een vriend die bij een groothandel werkt.
Dat scheelt nogal
 

erik2907

Actief lid
weet ik maar lees eens wat ik schrijf en beweer
je hoeft het niet met me eens te wezen hoor, maar ik praat wel eens met de dealer.
En die stempelt wel, maar verteld ook dat je gespecificeerde rekeningen van je onderhouds beurten ook worden geaccepteerd
Want vertel jij me maar eens wat je gaat doen als je je stempelboekje verloren bent !

Vertel mij eens als jij je facturen verloren bent :)
 
Bovenaan Onderaan