Onderhoud / Uitvoering

EdK

Forumguru
Wat dacht je van het computersysteem dat iedere dealer heeft daar kunnen ze in zien wat er aan onderhoud gebeurd is.


Daarom, je kunt problemen hebben maar ze ook zoeken !
En één belletje naar je vaste dealer en alles is geregeld !
 
Wie kan een antwoord geven op het olie mysterie.
Als er geen longlife olie zit in de GL voor nederland. (al kan ik me niet voorstellen dat in de fabriek rekening word gehouden met het afleverland). Waarom moet ik dan wel longlife 507.00 olie bijvullen.
Als er wel longlife in zit vervangen dus alle GLlers 15.000km te vroeg olie ivm de polo bluemotion.
Mijn dealer zegt dat er bij een beurt goedkopere olie in gaat en de interval daarom korter is. Echter in het onderhouds boekje staat bij alle onderhouds intervallen de dure Longlife olie moet worden gebruikt.
Echter pas op als men ooit afstapt van longlife olie is terugkeer naar langere intervallen niet meer mogelijk.
Mijn vraag is eigenlijk dat als ik na de garantie periode zelf onderhoud wil doen en een langer onderhouds interval wil ik bij de dealer moet eisen dat hij nu de voorgeschreven 507.00 olie gebruikt.
 

erik2907

Actief lid
@Amadeus
Ik heb een beetje rond gesnuffeld bij diverse Skoda sites in Europa. Overal is het VOI behalve in NL (stand 0108'10). Zelfs een brief geschreven naar Pon en als antwoord: 'beleid van de importeur om elke 15.000 km onderhoud voor te schrijven'. Ik denk dat de importeur gewoon mee wil profiteren van de hype omtrent de GL.

Na de garantieperiode blijf ik bij de dealer voor onderhoud omdat elke fabrikant een coulance regeling kent, m.a.w. ook na de garantieperiode kan men je tegemoet konen bij defecten. Geen onderhoud bij de dealer betekent ook geen mobiliteitsgarantie meer!
Gisteren bij de dealer vernomen dat men bezig is met verlengde garantie omdat binnenkort aan te gaan bieden voor alle Skoda's (bijkopen).
 

peperskoda

Forumguru
Uit zeer welingelichte kringen bij Pon heb ik vernomen dat er een groor aantal dealers is dat net als de rest van Europa gewoon VOI wil kunnen aanbieden aan de klanten, er vind daar dus een stevige discussie plaats. Als dat onverhoopt toch niet gaat gebeuren mag de dealer mij gaan uitleggen waarom ik elke 15000km van die hele dure long-life olie moet kopen terwijl ik de levensduur van die olie niet mag benutten. Dat riekt naar geld-uit-de-zak-klopperij en daar heb ik eengruwelijke hekel aan....
Misschien een leuk item voor Kassa en Radar?
 
onderhoud

Ik laat me niet gijzelen door een importeur met onredelijke eisen.
Bij de groothandel kost de longlife olie in bulk van 400l E3,81 euro p/l een filtertje tegen kostprijs en de dealer is voor materiaal bij de kleine beurt onder de E20 kwijt. Kosten beurt E155. Tel uit de winst.
Ik rij 40.000 km p/j en de Dealer ligt 15km hiervandaan op een industrie terrein, ik heb gewoon geen zin om daar onnodig zo vaak heen te moeten.

Als de Skoda het twee jaar en 80.000km uithoud is de kans dat er fabricage fouten optreden die onder coulance vallen minimaal en gaan er meestal alleen dingen stuk die onder normale slijtage vallen.
En coulance betekent letterlijk dat er niets zwart op wit staat. Hierbij zou Erik2907 toch zijn wenkbrauwen moeten fronsen.
En dat kleine risico dat er daarna toch iets kapot gaat kun je makkelijk betalen van de duizenden euros die je bespaart door het onderhoud goedkoper te doen.

Maar wat ik wou aanstippen is dat mocht er bij de eerste kleine beurt andere olie in zijn gegaan dan de voorgeschreven 507.00 ! je niet meer voi zult kunnen nemen mocht die er alsnog komen.
Wat de mobiliteits garantie betreft is, gezien de uitsluitingen van bv het reservewiel en reacties op andere discussies, de ANWB een goede optie.
 

erik2907

Actief lid
[QUOTE

Als de Skoda het twee jaar en 80.000km uithoud is de kans dat er fabricage fouten optreden die onder coulance vallen minimaal en gaan er meestal alleen dingen stuk die onder normale slijtage vallen.
En coulance betekent letterlijk dat er niets zwart op wit staat. Hierbij zou Erik2907 toch zijn wenkbrauwen moeten fronsen.[/QUOTE]

?? De eerste 2 jaar heb je toch garantie? Dus ik begrijp bovenstaande niet!! En daar heb ik het niet over! Het gaat om coulance NA de garantieperiode!! En daar heb ik ervaring mee! In het verleden na 4 jaar (garantie 2 jaar) en 98.000 km een motorblok in puin gedraaid! Defecte nokkenas! Reparatie kosten € 2.978,00! Kosten voor mij: €0,00 en waarom? Auto netjes dealer onderhouden en op tijd zijn beurten! En dat geld bespaar ik niet 1,2,3 door zelf onderhoud uit te voeren!
 

NielsW

Lid
en niet om weer spreekwoordelijk "olie op het vuur" te gooien.

Gisteren ben ik bij de dealer langsgeweest en nogmaals gevraagd naar hoe het zt met de 30.000 km onderhoudsbeurt. Hij geeft aan dat voor garantie doeleinden ik maar iedere 30.000 kilometer hoef terug te komen maar dan wel iedere keer een grote beurt. Dit doen ze vanuit Skoda met alle TDI dieselmotoren dus niet alleen bij de greenline. Dit had hij gechecked en klopt als een bus werd me aangegeven.

Het blijft me steeds weer verbazen over de verschillen tussen wel/geen VOI en 15.000 of 30.000 per auto of dealer. Soms krijg je het idee dat ze maar wat doen :tongue:
 

GJS

Senior Member
Dus jij gaat 15000 km tegen een BC aankijken die om onderhoud loopt te zeuren?
Je kan het wel zelf resetten of toch even langs de dealer, de reset die hun doen schijnt toch weer anders te zijn dan die je zelf kan doen via het menu.
 

erik2907

Actief lid
@NielsW

Up to you: lees de garantievoorwaarden nog maar eens goed door en het onderhoudsschema! Is het onderhoud niet uitgevoerd volgens de normen van Skoda, elke 15.000 km en het onderhoudsboekje niet afgestempeld elke 15.000 km help ik je hopen dat de garantie claims vergoed worden!
Zelf heb ik PON aangeschreven en van hun netjes een brief gekregen dat zij ook op de hoogte zijn van de onduidelijkheden bij de dealers maar dat het toch echt elke 15.000 km dient te gebeuren wil je aanspraak kunnen maken op de garantie, ook de mobiliteitsgarantie!
Ik zou zelf de dealer het onderhoudsboekje eens onder zijn neus duwen!
 
Ik heb begrepen van Skoda dat men waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd bekend zal maken dat er inderdaad alleen maar bij 30.000 km een beurt nodig is i.p.v. de 15.000 km die nu wordt voorgeschreven. Als reden werd opgegeven dat men bij Skoda eerst wil afwachten wat de 1.2 TDI doet in de praktijk. Onzin natuurlijk, want dit is binnen het VAG concern natuurlijk allang bekend. Even afwachten dus, het is nu nog een kwestie van tijd!
 
Inderdaad moet er staan "dat er daarna fabricage fouten optreden"
En ik hoop dat het in puin gedraaide blok niet van een skoda was !
Ik heb in 20 jaar niet zo een ervaring gehad dus alles is een kwestie van kansberekening die ieder voor zichzelf moet maken.
En verder is mijn standpunt dat de importeur/dealer zich moet aanpassen aan de wensen van de klant en niet andersom.
[QUOTE

Als de Skoda het twee jaar en 80.000km uithoud is de kans dat er fabricage fouten optreden die onder coulance vallen minimaal en gaan er meestal alleen dingen stuk die onder normale slijtage vallen.
En coulance betekent letterlijk dat er niets zwart op wit staat. Hierbij zou Erik2907 toch zijn wenkbrauwen moeten fronsen.

?? De eerste 2 jaar heb je toch garantie? Dus ik begrijp bovenstaande niet!! En daar heb ik het niet over! Het gaat om coulance NA de garantieperiode!! En daar heb ik ervaring mee! In het verleden na 4 jaar (garantie 2 jaar) en 98.000 km een motorblok in puin gedraaid! Defecte nokkenas! Reparatie kosten € 2.978,00! Kosten voor mij: €0,00 en waarom? Auto netjes dealer onderhouden en op tijd zijn beurten! En dat geld bespaar ik niet 1,2,3 door zelf onderhoud uit te voeren![/quote]
 

erik2907

Actief lid
En verder is mijn standpunt dat de importeur/dealer zich moet aanpassen aan de wensen van de klant en niet andersom.

Zonder dat ik partij kies voor de dealer/importeur:

Deze hoeven zich niet aan te passen aan de wensen van de klant. Het is aan de klant dat deze zich van te voren gedegen dient te informeren voordat hij zijn handtekening zet onder een contract. Als je het niet eens bent met het beleid van een merk, dan koop je er toch geen auto, toch? Achteraf 'piepen' is per definitie te laat.
 

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Een beetje oppassen dat jullie hoofd niet te heet word a.u.b. Want het nijgt ernaar . [/MODERATORBREAK]
 

Multi1100

Actief lid
Ik neig ernaar de mod gelijk te geven want op hete hoofden werkt de coulance regeling sowieso niet..en bij de meesten hier is de garantie daarop allang verlopen...
 

Constant

Erelid
Bij de kantonrechter luistert men ook alleen naar inhoudelijke argumenten.

Onderhoudsintervallen overslaan staat gelijk aan afstand doen van garantie en coulance. Maar iedereen heeft het recht om afstand te doen van garantie.

Tijdens een beurt wordt niet alleen olie ververst, men loopt ook een hele checklist af (ik krijg die altijd mee) met risicopunten. Hele geruststelling als je op autovakantie gaat, de kans dat je onderweg panne krijgt wordt een stuk lager. Overigens komt het steeds meer voor dat onderhoudsbeurten worden overgeslagen in de hoop dat de Wegenwacht wel helpt, hopelijk wordt dit snel uitgesloten in de voorwaarden want ik betaal er ook aan mee door hogere contributie.
 

piair1982

Forumguru
:ot:Misschien dat Skoda net zoals VW en Audi met uitbreiding van garantie komt. Scheelt toch aanzienlijk als er iets in het 3e of 4e jaar kapot gaat. Ik werk dan nu bij een VW/AUDI/Seat garage (maar rij als enige Skoda:winkie:) en merk dat veel kopers de garantieuitbreiding er bij kopen.

Wat dan wel zo is, is dat je conform de opgave van de importeur de onderhoudsschema's moet aanhouden.

Als het er komt zou ik ook voor garantieuitbreiding kiezen.

On topic, ik heb het al eens eerder gezegd, als je eens in de 30.000 km de beurt laat doen weet dat je dan risico loopt als er een garantie geval zich voordoet. Wil je geen risico lopen dan gewoon de 15.000 interval volgen. Ook al betekend dat vaker koffie drinken bij de dealer...
 

van_der_P

Senior Member
Toch vind ik dat je je auto minimaal 1 maal per jaar door een garage moet laten nakijken. Ongeacht het aantal kilometers.
 
Bovenaan Onderaan