Onderhoud / Uitvoering

NielsW

Lid
Constant, maar daar zeg je wel iets moois idd.

onderhoudsintervallen overslaan staat gelijk aan afstand doen van garantie en coulance.

Nogmaals, je slaat geen onderhoudsintervallen over wanneer je dealer keihard in het boekje zet dat je na 30.000 kilometer pas terug hoeft te komen. Denken jullie werkelijk dat iedere auto die bij zo'n dealer vandaan komt en pas na 30.000 kilomter terug komt geen recht meer heeft op garantie?? Niet iedereen zit op het skodaforum iedereen zijn mening te lezen.

Mijn punt is dat er veel meer dealers zijn die 30.000 in de boekjes hebben geschreven voor hun klanten. Ikzelf ga niet de Q codes nalezen of de interval wel juist is als ik een auto aanschaf. Daarvoor laat ik de auto dealer onderhouden.

@Erik, vindt het wel een beetje raar dat jij een brief naar Pon stuurt over het feit dat de dealers hier divers mee omgaan en dat je vindt dat het 15.000 moet zijn. Dat eerste gedeelte snap ik nog, dat tweede gedeelte dus niet.
 

Constant

Erelid
Maar ik ontken ook niet dat je op je dealer moet kunnen vertrouwen :grin:. Als mijn dealer mij mee zou delen dat er nieuwe inzichten zouden zijn (vanuit de fabrikant) over nieuwe intervallen, dan twijfel ik geen seconde aan hun woorden.

Ik reageerde op de stelling dat mensen geheel uit eigen overweging menen de onderhoudsintervallen te kunnen negeren door beurten over te slaan. Dat deed ik zelfs niet met mijn oude Golf.
 
Misschien als we nu achteraf met z'n allen eens flink piepen zal de dealer/importeur wel het VOI gaan aanbieden.
Het lijkt er in elk geval op.
Piepen achteraf helpt !:945:
Zonder dat ik partij kies voor de dealer/importeur:

Deze hoeven zich niet aan te passen aan de wensen van de klant. Het is aan de klant dat deze zich van te voren gedegen dient te informeren voordat hij zijn handtekening zet onder een contract. Als je het niet eens bent met het beleid van een merk, dan koop je er toch geen auto, toch? Achteraf 'piepen' is per definitie te laat.
 

erik2907

Actief lid
@Erik, vindt het wel een beetje raar dat jij een brief naar Pon stuurt over het feit dat de dealers hier divers mee omgaan en dat je vindt dat het 15.000 moet zijn. Dat eerste gedeelte snap ik nog, dat tweede gedeelte dus niet.

Beste Niels,
Het is niet zo moeilijk het tweede deel! Ik vind niet dat het 15.000 km moet zijn maar PON vind dat. En waarom vindt PON dat? Omdat in de gebruiksaanwijzing beschreven staat welk onderhoudsschema van toepassing is en in het onderhoudsboekje staat dat elk onderhoud dat nodig is afgestempeld dient te worden in het onderhoudsboekje om aanspraak te kunnen maken op garantie! En alles bij elkaar opgeteld betekent dit elke 15.000km onderhoud! Ook bij mij zei de dealer elke 30.000km totdat ik hem op het forum wees waar deze discussie liep en op het onderhoudsboekje! En dat was het moment dat ook de dealer reageerde en toegaf dat hij fout zat en wat blijkt nu: de Fabia Greenline is een uitzondering op VOI!!
Dus ik kies ervoor om elke 15.000 km langs te gaan voor een beurt! Daar zijn m.i. auto's veel te duur voor om hier anders mee om te gaan dan voorgeschreven! En natuurlijk staat het iedereen vrij om zijn eigen pad te kiezen in deze auto wereld.
 

Multi1100

Actief lid
@Erik, mag ik je een tip geven...het (veelvuldig) gebruik van uitroeptekens achter een zin maakt je verhaal niet "meer" waar, het leest echter wel erg vervelend en doet voorkomen alsof je overtuigd bent van alle gelijk in de wereld. Daarmee geef je geen ruimte aan andere meningen en dat geeft weer reacties. Inhoudelijk kun je best gelijk hebben, maar tussen hebben en krijgen zit een verschil en !!! helpen daar niet bij, die roepen andere reacties op..misschien niet de door jou bedoelde maar toch.
 

Constant

Erelid
Moraal van het verhaal, om je garantie te behouden moet je gewoon de door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsintervallen volgen. :icon_smile_dead:
 

erik2907

Actief lid
@multi1100
Om toch even off topic te reageren: dank je wel voor de tip! Het gebruik van een uitroep teken in de Nederlandse taal is niet bedoeld om mijn gelijk te halen maar duidt aan de belangrijkheid van het onderwerp/zin.
Het gaat absoluut niet om (on)gelijk (ieder zijn meug) maar meer het verschil tussen "de dealer zegt" en wat in de garantievoorwaarden staat.

Neemt niet weg dat ik het ook onbegrijpelijk vind dat in NL het onderhoud elke 15.000 km dient te gebeuren en in de omringende landen VOI gebruikt wordt. Blijft vreemd en riekt voor mij naar het feit dat PON hier een slaatje uit probeert te slaan (omzet van onderdelen).
 

Polvo

Actief lid
@multi1100

Neemt niet weg dat ik het ook onbegrijpelijk vind dat in NL het onderhoud elke 15.000 km dient te gebeuren en in de omringende landen VOI gebruikt wordt. Blijft vreemd en riekt voor mij naar het feit dat PON hier een slaatje uit probeert te slaan (omzet van onderdelen).

Seat hoeft maar om de 30.000, blijft raar met het zelfde blokje
 
Je bedoelt neem ik aan "de door de importeur voorgeschreven onderhouds intervallen".
Naar mijn weten heeft de hele wereld VOI en alleen pon heeft, om dubieuze redenen, besloten voor 15.000.

Moraal van het verhaal, om je garantie te behouden moet je gewoon de door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsintervallen volgen. :icon_smile_dead:
 

GJS

Senior Member
Je kan je ook afvragen waarom een fabrikant daaraan toegeeft want die programmeren de boel en plakken die stickers erin neem ik aan.
Als een auto/motor goed is om elke 30.000 km of eerder afhankelijk van het gebruik een beurt te krijgen waarom kan een importeur dan toch kiezen voor vaste intervallen van slechts 15.000 km.
Ik vind die 15.000 echt weinig, bij mijn vorige diesel auto uit 1999 kon je afhankelijk van het gebruik tot 50.000km (ik kwam tot 40.000) tussen de beurten en niks geen gezeik over long-life olie e.d., volgens mij is dat ook alleen maar marketingpraat.
 

FredV

Banned
GJS, dat klopt ook wel.
De andere Skodatypen hebben wel VOI.
Bovendien VW ook zelfs de Polo BM met dezelfde motor.
 
Bovenaan Onderaan