Onderhoud / Uitvoering

Aiiii, het is mij nu geheel duidelijk!

Persoonlijk zou ik mij niets aantrekken van die 15.000 Km grens!
Het betreft hetzelfde motortje met waarschijnlijk hetzelfde-motormanagement.

Ik houd dus 30.000 Km of 1x per jaar olieverversen aan.
Gebeurt er wat met de motor t.a.v. nalatigheid olieverversen, dan begin ik een (proef)- proces tegen Pon.
 

Captain Hook

Forumguru
@sgl49: het 'vervelende' is echter dat de mobiliteitsgarantie ook wordt vastgeknoopt aan het feit of jij je aan het reguliere onderhoud houdt... :ahum:
 

Captain Hook

Forumguru
Daarnaast vraag ik me af of het alleen een kwestie is van andere (longlife) olie of nog andere zaken?
Mijn auto heeft als fabriekscodering:
QG2 No possibility of activating service interval prolongation
meegekregen. M.a.w. geen VOI.
Kan zoiets m.b.v. VAG-com omgezet worden naar QG1? En/of heeft men ook bezuinigd op b.v. bepaalde sensoren die olietoestand meten e.d.?

Zou me niet verbazen dat Pon in de onderhandeling met Skoda heeft bepaald dat bepaalde zaken weggelaten worden (= meer marge) en dientengevolge er geen VOI gecodeerd is.
Anders is het een kwestie van de volgende beurt vullen met longlife olie en QG1 programmeren.
 
@ Captain Hook
Ik zou mij dan eerst moeten verdiepen in de algemene voorwaarden van Pon Nederland en de algemene voorwaarden van de dealer waar de auto gekocht is.

Maar een consument heeft rechten!
Als bvb blijkt, dat uitgegaan kan worden van dezelfde motor (we hebben het hier over de 1.2 TDI 3 cilinder) en het motormanagement nauwelijks van elkaar afwijkt, de consument naar redelijkheid en billijkheid mag verwachten dat zijn motor geen schade oploopt door VOI van 30.000 Km aan te houden.
Ook is hier sprake van de aantasting van het gelijkheidsbeginsel.
Juridisch kun je zeker de vraag stellen, of hetgeen Pon hier doet wel rechtskracht heeft.

Sterker nog, als dit een aantal forumleden erg dwars zit, (dat lijkt er wel op in dit draadje), kan je nu al een proefproces beginnen :)
 

Captain Hook

Forumguru
Prima @sgl49 en je hebt volkomen gelijk (waarschijnlijk). Maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

En daar sta je dan op een regenachtige zondagavond met pech langs de weg. De mobiliteitsservice weigert te komen omdat blijkt dat je al twee jaar niet meer bij de garage bent geweest (ze vragen naar je kenteken). En dan ga jij de discussie aan of dit juridisch wel juist is? :disc:
 

erik2907

Actief lid
@sgl49
Succes met je (proef)proces t.z.t. Je handtekening staat onder een koop overeenkomst met specifieke garantie voorwaarden. M.i. weinig kans, net zoals iemand een zaak heeft verloren inzake een Smart over het verbruik. De rechter verwees naar de EG richtlijn dat het laboratorium waardes zijn en overal waren op internet testverslagen te vinden waaruit bleek dat het verbruik hoger was dan de EG norm. Uitspraak: geen compensatie! (zie een eerder bericht voor de link)!
 

FredV

Banned
Kan zoiets m.b.v. VAG-com omgezet worden naar QG1? En/of heeft men ook bezuinigd op b.v. bepaalde sensoren die olietoestand meten e.d.?
Wat ik van de garage begrepen heb, is dit inderdaad het geval.
En SGL49, lees het draadje over VOI ook eens en hier de discussies over rechten ..

Overigens heb ik ook begrepen dat je wel van VOI terug kan naar 15000km beurt, maar andersom niet.
Dus waar gaat het over...
 
@ Captain Hook

Daarom juist niet wachten, maar NU een vette brief naar Pon!

Daarin vraag je netjes om een gemotiveerde technische uitleg, waarom wel voor twee andere auto's uit het VAG concern een VOI van 30.000 Km geldt die dezelfde motor hebben (1.2 TDI 3cilinder), maar dit niet geldt voor de Skoda Fabia Greenline 1.2.

Het vragen om een gemotiveerde technische uitleg is belangrijk.

Een auto-technicus moet een aantal relevante punten uitlichten zoals.
- Wat zijn de verschillen tussen de diverse 1.2 TDI 3 cilinder motoren?
- In hoeverre is het motormanagement van de Skoda Fabia Grreenline 1.2 afwijkend?
- Is er t.a.v. van zuigers, cilinders, carter, krukas een ander ontwerp of materiaalkeuze toegepast die het uitsluiten van VOI van 30.000 Km rechtvaardigt?
- Zijn er verschillen in real-time meetpunten t.a.v. de kwaliteitscontrole van de olie?
- enz. enz.

M.a.w.; Pon moet met de billen bloot.
Doen ze dit niet....tja, dan hebben ze toch een probleem. Zowel op Juridisch- als media-vlak.

Zo'n brief laten opstellen en door een aantal mensen laten ondertekenen (liefst zoveel mogelijk), heeft een gigantische inpact, geloof mij maar.
 

erik2907

Actief lid
Het antwoord op bericht nummer 255 in dit draadje ......


Geachte heer xxxxxxxxxxx,


Nogmaals hartelijk dank voor uw e-mail aan Škoda Nederland.

Wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen en nogmaals intern doorgezet met het referentienummer SK10 xxxxxxxxxx.
Zodra er een inhoudelijke reactie gegeven kan worden, nemen wij opnieuw contact met u op.
Wij streven naar een verwerkingstermijn van 5 werkdagen, wij doen echter onze uiterste best u eerder te berichten.


Wij vertrouwen erop u vooralsnog voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Pon's Automobielhandel B.V.

Škoda Klantenservice
Škoda Importeur Pon Mobiel
Zuiderinslag 14| 3833 BP Leusden | P.O. Box 72 | 3800 HD Amersfoort
The Netherlands | phone: 0800 283 44 63 | fax: +31 33 461 01 45
email: info@skoda.nl | internet:
www.skoda.nl
Pon Mobiel is onderdeel van Pon's Automobielhandel B.V.
 
@erik2907

Het gaat in dit forum volgens mij om gedachten- en gegevensuitwisseling en het zoeken naar mogelijke oplossingen voor een probleem.
Dat je persoonlijk mogelijk geen goede ervaringen hebt met Pon, wil niet zeggen dat er geen mondelinge communicatie met een van de werknemers van Pon mogelijk is.
Binnen bepaalde randvoorwaarden denk ik, dat het zelfs mogelijk is om een gesprek aan te vragen met een van de managers van Pon om over dit punt van gedachten te wisselen.

Dat is ook vaak beter, ter voorverkenning van het definitief innemen van een standpunt.
 

erik2907

Actief lid
@sgl49
De humor ontgaat je even denk ik. Ik heb een e-mail gestuurd en niet gepraat vandaar ook de smily achter mijn vorige reactie!

En met PON heb ik totaal geen slechte ervaring maar ik schrijf liever. Afspraken en reacties staan dan zwart op wit.

Enne, het zal waarschijnlijk toch niet veranderen, nou ja, misschien vanaf model jaar 2012. We zullen zien wat de reactie wordt.
 
@erik2907
Dank voor toelichting Erik.
Het probleem raakt mij persoonlijk niet (Ik rijd maximaal 15.000 Km per jaar), maar ik denk wel graag mee. En als ik 30 a 40.000 Km zou rijden, zou ik hierover ook wel "op mijn gaspedaal staan".
 

Newbee

Actief lid
Ik ben ook benieuwd wat het wordt. Inmiddels sta ik na 3 maanden op 12.000km. Als dit zo doorgaat haal ik bij huidig OH-regime de 3 beurten wel. Morgen wederom mijn dealer uithoren......
 

wanderer

Senior Member
Mijn GL is bijna toe aan de 15000 beurt en ik heb daar geen enkele moeite mee, het is de eerste beurt van een nieuwe wagen, dus ben blij dat er weer schone vloeistof in komt en alles even gecheckt wordt of alles nog vast zit cq naar behoren werkt.
Sterker nog ik had graag gezien dat de eerste beurt al met 5000 km was gebeurd, immers bij het inrijden zal er zich allerlei slijpsel in de motor cq filters bevinden.
Eenmaal ingereden en na een eerste grondige (inspectie)beurt zou de interval wellicht iets langer kunnen worden.
 
Bovenaan Onderaan