Onderhoud / Uitvoering

Multi1100

Actief lid
Lees veel over eerste slijpsel enzo..maar dat is er op de proefopstelling op de fabriek na de eerste klappen en toeren die ze daar maken en de olieverversing daarna al uitgespoeld hoor. Het inrijden is bedoeld om de zuigerveren te vormen en goed af te laten dichten op de cilinder wand. Omdat we geen motoren met kruishoofden hebben voert de zuiger een zijdelingse kracht uit op de cilindervoering en dat moet zich vormen. Eventueel slijpsel daarvan is dusdanig fijn (is meer polijsten wat er gebeurt) dat je dat niet terugvindt en wordt opgeslagen in het oliefilter.
Als er andere delen slijpsel zouden produceren (krukas/nokkenas/drijfstang) dan zou er iets mis zijn met de inbouw toleranties..of met de smering..
 

Newbee

Actief lid
Vandaag weer bij de dealer geweest (voor 2 boxen, zie nieuw draadje), maar geen nieuws over VOI. Gelijk maar een afspraak gemaakt voor de eerste OH-beurt. Omdat het de eerste beurt is "kon ik erop wachten". Zou 45 min in beslag nemen?? Ben benieuwd.
 

Captain Hook

Forumguru
Leuk die reactie van Pon. :biggthumpdown:

Goh echt, zijn een Polo, een Seat en een Skoda verschillende auto's?
Op de echt inhoudelijk kant (technisch zijn de motoren gelijk) gaat men (uiteraard) weer niet in.

Tja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen... Skoda's liggen prijstechnisch wat lager in de markt, dus moet men er voor zorgen dat ze wat vaker bij de garage langskomen. Per slot van rekening moeten ze ergens al die ingekochte oliefilters en hectoliters dure olie kwijt. :koffie:
 
Goede vragen Erik!
Ik heb echter zo'n bruin vermoeden, dat PON Nederland niet thuisgeeft op deze vragen.
We wachten het weer af....
Anders maar eens een brief ondertekend door een aantal leden van het forum met kopie richting.....zeg het maar :)
 

Iceman

Nieuw lid
Top reactie van PON, nu is het helemaal duidelijk:smiley29:
Benieuwd hoe lang ze zich van de domme kunnen houden.

@Erik2907, goeie reactie van jouw kant

We wachten weer af.
 

Mark

Banned
Wel raar eigenlijk, de ene wilt zijn onderhouds (oliewissel) interval verlengen en ik halveer hem dan juist weer. Bij mijn Dacia moet om de 2 jaar/30000 kilometers olie vervangen worden, ik hou het dan zelf op max 1 jaar of 15000 kilometers.
 

erik2907

Actief lid
Wel raar eigenlijk, de ene wilt zijn onderhouds (oliewissel) interval verlengen en ik halveer hem dan juist weer. Bij mijn Dacia moet om de 2 jaar/30000 kilometers olie vervangen worden, ik hou het dan zelf op max 1 jaar of 15000 kilometers.

Beste Mark,

Dat is niet de vraag waarover het hier gaat (om te verlengen c.q. te verkorten) maar waar het hier wel over gaat is waarom er verschil zit in landen / auto's terwijl het om dezelfde motortechniek en olie gaat. En of dat nu 15.000, 20.000, 30.000 of 100.000 is, dat maakt niet uit.
 

Mark

Banned
Dit is bij andere merken ook zo hoor. Neem nu de 1.5 dci moter die word gebruikt in Renault en Dacia modellen, technisch zijn de motoren gelijk maar bij renault moet er olie om de 30000 kilometers vervangen worden en bij Dacia om de 15000 kilometers. Op de 1.6 16 benzine blijft dan weer de oliewissel voor bijde merken op 30000 kilometers staan. Ook eigenaars van Dacia's hebben deze vraag al gesteld bij de inporteur maar krijgen een antwoord in de trend van uw retourmail van Pon
 

Multi1100

Actief lid
@ Mark, nog steeds een vraagteken bij waarom je zelf de onderhoudsbeurt van 30 k naar 15 k wil uit laten voeren..
 

mois

Nieuw lid
Volgens onze dealer gaat het om een puur financiele kwestie daar de prijs van de Fabia laag gehouden wordt ten opzichte van de Seat ecomotive of de Polo bleumotion.
En wat niet uit de lengte komt moet uit dfe breedte komen zegt hij.
 

joergarms

Senior Member
De eerste beurt na 15000 km is echt geen probleem. Zoals al geschreven, er komt echt geen slijpsel vrij. Als je carterpan vol met staalkrullen ligt, dan is er wel iets meer mis.
Mijn vrachtwagen, krijgt z'n eerste beurt pas na 80.000 km. Dus die 15000 km is echt wel vertrouwd.

Vroeger werd er nog inloopolie gebruikt, maar das allang niet meer aan de orde.
De lijbaan in de cilinder wordt door het gewone gebruik extra gepolijst, maar daar komen dusdanig fijne metaalresten af, die zijn met het blote oog niet eens te zien.
 

erik2907

Actief lid
Volgens onze dealer gaat het om een puur financiele kwestie daar de prijs van de Fabia laag gehouden wordt ten opzichte van de Seat ecomotive of de Polo bleumotion.
En wat niet uit de lengte komt moet uit dfe breedte komen zegt hij.

En ook dat is nog steeds geen antwoord op het technische aspect. De redenatie gaat ook niet op in mijn optiek omdat de lonen in Tjechië (Skoda) nu eenmaal lager zijn dan in Duitsland (VW) en Spanje (Seat).
Ik denk dat de dealers tussen twee vuren zitten, namelijk de klant en de importeur / fabrikant.

Ben dan ook benieuwd hoe PON op mijn vragen gaat reageren (of niet) maar heb er vertrouwen in omdat ze tot nu toe nog steeds gereageerd hebben. En dan zien we wel weer wat de vervolg stap wordt. Misschien een petitie site openen :)?

Ik ken een soort gelijke discussie uit 1985 waar Mercedes in de BRD 1 jaar garantie gaf en op dezelfde auto in de USA 7 (zeven) jaar garantie. De reactie van Mercedes Benz destijds in Autobild (Autoweek): in de USA is een snelheidslimiet waardoor de voertuigen minder snel slijten dan in de BRD waar géén snelheidslimiet is :grin: :grin:. Mijn mond viel destijds open van verbazing. Jammer dat ik het artikel niet bewaard heb.

Sorry was even off topic!
 

Multi1100

Actief lid
De eerste beurt na 15000 km is echt geen probleem. Zoals al geschreven, er komt echt geen slijpsel vrij. Als je carterpan vol met staalkrullen ligt, dan is er wel iets meer mis.
Mijn vrachtwagen, krijgt z'n eerste beurt pas na 80.000 km. Dus die 15000 km is echt wel vertrouwd.

Vroeger werd er nog inloopolie gebruikt, maar das allang niet meer aan de orde.
De lijbaan in de cilinder wordt door het gewone gebruik extra gepolijst, maar daar komen dusdanig fijne metaalresten af, die zijn met het blote oog niet eens te zien.

De motoren in onze auto's hebben geen lijbaan..alleen grote 2 slag diesels in schepen hebben die, want die hebben een kruishoofd...tussen drijfstang en krukas..http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat er geen stootrand meer boven in de cilinder komt vanwege beter ontwerp verbrandingskamer en verbrandingsproces (kleptijden/klepoverlap), en o.a door gebruiken diesel ipv stookolie.
het polijsten is met name van toepassing op de zuigerveren, die passen zich aan aan de zijdelingse krachten, zeker sinds we geharde cilinderveoringen hebben door o.a. nikasil

vwb je laatste zin vanaf extra gepolijst, fijn dat dat begrepen is:winkie:

Overigens krijgt m'n Yeti pas de 1e beurt bij 30000...volgens schema...had van mij ook 50000 mogen zijn
 

Mark

Banned
@ Mark, nog steeds een vraagteken bij waarom je zelf de onderhoudsbeurt van 30 k naar 15 k wil uit laten voeren..

Met de wagen word meerdere keren per jaar met de caravan op verlof gegaan (en dan blijft het niet enkel bij vlakke wegen), ook word hij regelmatig gebruikt om een aanhangwagen te trekken of word de wagen tot op zijn max toegelaten gewicht beladen. Er word soms dus best veel gevraagd van de wagen en daarom breng ik hem jaarlijks binnen voor minstens een klein onderhoud. Zo worden de vitale onderdelen nagekeken en de olie+filter gewisselt, kost mij ongeveer 180€ zo'n beurtje wat ik niet overdreven vind.
 
@Erik2907
"Ben dan ook benieuwd hoe PON op mijn vragen gaat reageren (of niet) maar heb er vertrouwen in omdat ze tot nu toe nog steeds gereageerd hebben. En dan zien we wel weer wat de vervolg stap wordt. Misschien een petitie site openen?"

Ik ben met jou en anderen natuurlijk benieuwd hoe PON op je aanvullen mail gaat reageren.
Maar als PON dit onderwerp weer veralgemeniseerd en er geen duidelijk antwoord komt, denk ik niet dat een petitie helpt.

Als PON bij haar eerder ingenomen standpunt blijft zijn er andere wegen die m.i. meer impact hebben.

Als PON blijft weigeren om ook 30.000 Km te accepteren voor FGL met Nederlands kenteken, dan is er m.i. sprake van een handelsbelemmering.

Ik weet wel een goede jurist die hier veel vanaf weet en hier ook in de dagelijkse praktijk mee te maken heeft.

Het is niet gek, om nu al te inventariseren wie een rechtsbijstandsverzekering heeft met verkeer erin en die zich in een collectief wil aansluiten.

Minimaal heb je hier 8 tot 10 leden voor nodig.
Dit is gemakkelijk te halen lijkt mij.
Dan heb je een pot van 200.000 tot 250.000 euro om te procederen!
Voldoende om ook een jongen als PON aan te pakken.

Maar laten we eerst maar even afwachten...
 
Interessant verhaal dit allemaal.
Even voor mijn informatie: Het gaat hier telkens over de diesels, maar geldt het nu ook voor de TSI blokken?
Want afgezien van het aantal kilometers, vind ik het wel handig als de auto zelf in de gaten houdt wanneer hij verzorgd wil worden (afhankelijk van hoe de auto gebruikt is).
Bij de Polo en Golf TSI zit in elk geval wel een variabel-onderhoudsinterval-indicator.

Ben benieuwd naar het antwoord op de brief, met name het technische verhaal!
 
@amadeus

Tja, hierover zijn vele meningen.

Wat ik ervan weet, is dat de oudere type olien sterk onderhevig zijn aan veroudering.
Daarom is regelmatig verversen nodig.

We hebben het hier voor de Fabia Combi Greenline over hoog-kwalitatieve synthetische olie! Dit soort olie veroudert vele malen langzamer en een verversing vroeger dan 1 jaar is absoluut niet nodig. De kwaliteit van de olie is na 1 (zelfs 2) jaar nog prima!

Bij moderne motoren, is het productieproces zo geperfectioneerd (al sinds ruim 20 jaar), dat het inrijden van de motor niet meer nodig is!
Vroeger moest je na 1000 Km de olie gaan vervangen. Er zal veel slijpesl in.
Ook moest je opletten dat je gevarieerd reed met steeds verschillende snelheden, niet teveel toeren....enz. enz.

In feite weten we dit natuurlijk allemaal.

Door perfecte toleranties tussen zuiger/cilinder, hoogwaardige legeringen van zuiger/cilinderwand i.c.m olieschraapveren, is bij de moderne motoren het afgegeven slijpsel nog zo weinig, dat ook hiervoor geen verkorte olieverversing nodig is.

Maar olieverversen staat wel in relatie tot de manier waarop je met de auto rijdt!
Als je de auto afbeult, vaak lekker hoog in de toeren met veel acceleratie, dan is het niet zo gek om het olieverversen in de gaten te houden!
Maar ja, wie rijdt er nu zo??

Olie verversen elk jaar of bij 30.000 Km bij normaal gebruik is dus de "gouden standaard", waar echt niet van afgeweken hoeft te worden.
Daarom begrijp ik PON ook niet, dat zij zich vasthoudt aan die 15.000 Km.
 
Bovenaan Onderaan