Onderhoud / Uitvoering

erik2907

Actief lid
Ik denk dat PON gedacht heeft, veel auto's verkopen is veel omzet in onderdelen bij een onderhoudsbeurt of te wel, een graantje meepikken met deze hype. Ook de accessoires zijn zonder BTW duurder dan het zelfde accessoires voor bijvoorbeeld een Fabia Combi Ambition.
 

NielsW

Lid
Erik, Die vlieger gaat naar mijn mening niet op.
PON importeert ook de Polo's en ibiza's.
Ze zullen echt niet denken "laten wel alleen bij de skoda een graantje meepikken " :)
Al met al nog steeds vreemd dit allemaal.
 
Inderdaad dat zou netjes zijn van pon, een eerlijk en duidelijk antwoord.
Als er een goede reden is kan ik er mee leven anders worden alle greenliners bedonderd.
Zijn wij nou die slimme skoda rijders waarmee men adverteert ?
 

GJS

Senior Member
Die vraag is al eerder aan Pon/Skoda gesteld en beantwoord.

Volgens mij is er toen, ook door erik2907, toch alleen maar gevraagd of het klopt dat de onderhoudsinterval 15.000 is en is er niet gevraagd waarom dat zo is.

Zijn er nog andere emails gestuurd naar Pon over dit onderwerp en zo ja staan die hier ergens, met de zoekfunctie kan ik ze zo 1,2,3 niet vinden.

Ben ook benieuwd wat Pon gaat antwoorden.
 

erik2907

Actief lid
Ik had toen ook gevraagd naar de reden maar geen antwoord gekregen, dus nu de 2e poging. Is even bij mij blijven liggen wegens tijdgebrek maar de mail is onderweg.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Toch vreemd deze discussie.
Vroeger was het toch zo, dat motorolie verouderde. De nieuwe synthetische olien zullen wel veel minder snel verouderen, maar toch.....

Ik zou verwachten dat Skoda (en andere gelijke auto's) de regel hanteert, waarbij naast het aantal Km ook een tijdseenheid wordt aangegeven:
Dus 30.000 Km of 1 jaar.

Maar wellicht staat dat ergens.
 

erik2907

Actief lid
De e-mail zoals die de deur uit is:


Uw referte: AF/PonMobiel-SK10 xxxxxxxxx
Datum: 01 september 2010
Onderwerp: Onderhoudsinterval
Afdeling: Klantencontact

Geachte heer, mevrouw,


Gelet op uw brief van 1 september jongstleden verzoek ik u mij nog nadere informatie toe te willen sturen op onderstaande vraag:

Sinds 1 oktober 2010 ben ik in het bezit van een Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDi (..-NLD-.). Voor deze auto geldt een (vaste) onderhoudsinterval van 15.000 km.
Hetgeen mij verbaast is dat voor het zelfde type motor van 2 andere auto auto`s uit het VAG concern, de Polo Bleu Motion 1.2 TDi en de Seat Ibiza ST1.2 TDi een onderhoudsinterval geldt middels Variabele Onderhoud Interval (VOI). Daarnaast worden alle drie de voertuigen volgens de specificaties afgeleverd met zogenaamde ‘long life olie’.

Graag verneem ik van u waarom er gekozen is voor een afwijkend (vast) onderhoudsschema voor de Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDi en niet voor het VOI systeem zoals bij de twee zuster modellen.

Met vriendelijke groet,
 
Bij een vast onderhoudsinterval moet m.i. altijd een tijdseenheid staan.
Hoe zit dat met de Skoda?
Staat er in het onderhoudsboekje bvb:
""Bij maximaal 15.00 Km of 1 jaar."" ?

( Ik heb mijn Skoda nog niet, dus kan dit ook niet nakijken )

Als dit er staat, vind ik de zaken wel erg vreemd.
Stel; je rijdt 60.000 Km per jaar, dan moet je iedere drie maanden olie verversen.
Deze longlife olie is bepaald niet goedkoop (factor 3 tot 4 keer zo duur).

Ik kan mij niet voorstellen dat je, ongeacht de tijdseenheid, bij elke 15.000 Km olie moet verversen.
 

FredV

Banned
Toch vreemd deze discussie.
Vroeger was het toch zo, dat motorolie verouderde. De nieuwe synthetische olien zullen wel veel minder snel verouderen, maar toch.....

Ik zou verwachten dat Skoda (en andere gelijke auto's) de regel hanteert, waarbij naast het aantal Km ook een tijdseenheid wordt aangegeven:
Dus 30.000 Km of 1 jaar.

Maar wellicht staat dat ergens.
dat klopt ook, alleen is de interval in km's anders bij de FI, de FII en de Roomster. En daar gaat de discussie over.

En SGL49, kijk eens hier: http://skoda.nl/home/service_en_support/onderhoud/0,20180,_D0Lnl,00.html
Daar staat het.
 

erik2907

Actief lid
@sgl49

Precies 15.000 km of één maal per jaar, en ja dat zou bij 60.000 km betekenen 4x per jaar! En dat is ook onder andere de discussie die hier gevoerd wordt waarom het bij VW en SEAT wel met VOI kan voor (ogenschijnlijk) dezelfde motor!
 
@ FredV

Dus er staat nu voor de Skoda Fabia Greenline Combi;
"olie verversen bij elke 15.000 Km of minimaal elk jaar."
 
Bovenaan Onderaan