Onderhoud / Uitvoering

corsaar

Senior Member
Hoeft ook niet ik, citeerde een monteur en verder niet.
En bovendien vind ik het erg prettig dat je geen jaknikker ben.
 
Haaaa, we gaan weer opnieuw met de discussie. Er zijn twee discussiepunten.
1 QG2 of QG2
Het is bekend dat er QG2 staat en dat is vast onderhoudsinterval.
De discussie is nu, waarom bij de ene 15.000 en bij de ander30.000km in het onderhoudaboekje staat.

Daaruit begrijp ik dat er dus blijkbaar 2 verschillende onderhoudsboekjes bestaan en is daar meer van bekend?
Als dat zo is kan het ook nog een mogelijkheid zijn dat er in het boekje bij staat dat, en ik citeer "De vermelde omvang van de werkzaamheden stemt overeen met de stand van de techniek op het ogenblik dat de redactie van dit serviceplan werd afgesloten".
Dus kan er ook nog een wijziging tussentijds doorgevoerd worden.
 

FredV

Banned
Daaruit begrijp ik dat er dus blijkbaar 2 verschillende onderhoudsboekjes bestaan en is daar meer van bekend?
Nee, er is maar 1 versie.
Zoals je wellicht eerder in dit draadje hebt kunnen lezen, of in je eigen onderhoudsboekje, geeft de dealer in t onderhoudsboekje een stempel.
En de ene dealer zet erin na 30.000 km ondehoudsbeurt en de andere bij 15.000 km. Zelfs bij dezelfde dealer.
 

erik2907

Actief lid
Daaruit begrijp ik dat er dus blijkbaar 2 verschillende onderhoudsboekjes bestaan en is daar meer van bekend?
Als dat zo is kan het ook nog een mogelijkheid zijn dat er in het boekje bij staat dat, en ik citeer "De vermelde omvang van de werkzaamheden stemt overeen met de stand van de techniek op het ogenblik dat de redactie van dit serviceplan werd afgesloten".
Dus kan er ook nog een wijziging tussentijds doorgevoerd worden.

Nope, er zijn geen 2 onderhoudsboekjes en 2 verschillende onderhoudstermijnen! Er zijn wel dealers die het niet begrijpen en de klant op een verkeerd spoor zetten! Onderhoud is QG2!
 

erik2907

Actief lid
klopt Erik, dat stond er ook al eerder, veeeeel eerder

Fred, wakker blijven! Daar ben ik het draadje mee begonnen. Soms moet men in herhaling vallen omdat nieuwe mensen niet beginnen met lezen vanaf bericht 1 en zo terug naar boven! Steeds komt het weer, 'mijn dealer zegt....'! Als ze nu eerst eens de brief van PON lezen in de bijlage......
 

FredV

Banned
Fred, wakker blijven! Daar ben ik het draadje mee begonnen. Soms moet men in herhaling vallen omdat nieuwe mensen niet beginnen met lezen vanaf bericht 1 en zo terug naar boven! Steeds komt het weer, 'mijn dealer zegt....'! Als ze nu eerst eens de brief van PON lezen in de bijlage......
Erik2907, was jij wakker, want wat in jouw voorlaatste reactie stond, had ik 20 minuten daarvoor al gezegd, zand???

Maar goed, t ging over de vraag of er 2 verschillende onderhoudsboekjes zijn, en dat was nog niet eerder aan de orde geweest, of wel?
 

erik2907

Actief lid
Erik2907, was jij wakker, want wat in jouw voorlaatste reactie stond, had ik 20 minuten daarvoor al gezegd, zand???

Maar goed, t ging over de vraag of er 2 verschillende onderhoudsboekjes zijn, en dat was nog niet eerder aan de orde geweest, of wel?

:shame: oeps
 

Bart_G

Lid
Om nog maar eens weer een updateje te geven van hoe de stand van zaken bij mij is qua onderhoud:
- de sticker zegt uiteraard QG2 (15.000km vast interval)
- de dealer en de sticker zeiden 30.000km.
- ik heb het daar via e-mail nagevraagd en de dealer heeft het uitgezocht.
- ik kreeg een mail terug met het antwoord dat het idd 15.000km moet zijn (ivm garantie) met daarbij excuses van de dealer voor de foute voorlichting.
 

NielsW

Lid
*zucht*
Zou willen dat de dealers nu eens wisten wat de waarheid is.
Kreeg dit vandaag nog terug van mijn dealer na nogmaals te hebben nagevraagd of het echt wel klopt en of ze dit even willen checken bij de importeur :

Beste Niels,


Bedankt voor je e-mail.

De onderhoudsbeurt is bij 30.000 Km
Deze controle beurt kunnen we verzetten in het MaxiDOT. Mocht je in de buurt
zijn kom dan even aan.



Met vriendelijke groet,

Wanneer ik hier problemen mee krijg met de importeur leg ik dit gewoon aan hun voor.
 

GJS

Senior Member
De onderhoudsbeurt is bij 30.000 Km
Deze controle beurt kunnen we verzetten in het MaxiDOT. Mocht je in de buurt
zijn kom dan even aan.

Vraag me af wat hij nu precies hiermee bedoeld, moet jij na 15.000 km naar hem toe en dan reset hij je onderhoudsteller weer naar 15.000 en doet verder niets qua onderhoud of, en het lijkt mij dat hij dit bedoeld, gaat hij de onderhoudsteller nu op 30.000 km zetten.
Dat laatste zou onmogelijk moeten zijn vanwege de gebruikte QG2 code.

Dus ben zeer benieuwd wat je dealer nu gaat (of probeert te) doen.
 

FredV

Banned
Zou het zinvol zijn de teksten van deze twee mails per brief/mail aan Pon te richten en vragen wat hun antwoord is?
En gezien het feit dat hier meerdere mensen met hetzelfde verschil worden geconrfronteerd, Pon de dealers nu eens eenduidig moet informeren?
en dat we nu ook weleens beargumenteerd willen zien waarom wij een vast onderhoudsschema hebben en anderelanden de VOI?

Laat het me weten.
 

NielsW

Lid
Yap,

Zolang mijn dealer het blijft volhouden blijft het voor mij zo.
Heb immers een overeenkomst met mijn dealer en niet met PON.
 

erik2907

Actief lid
Yap,

Zolang mijn dealer het blijft volhouden blijft het voor mij zo.
Heb immers een overeenkomst met mijn dealer en niet met PON.

Gratis tip van een ervaringsdeskundige: de overeenkomst is met de dealer maar je gaat akoord met de koop van de Fabia met de bijgeleverde garantievoorwaarden zoals door de fabrikant bij de auto geleverd. En de garantieclaims worden behandeld door de importeur namens de fabrikant!
Alle afspraken die afwijken van deze voorwaarden ongeacht door wie dan ook gemaakt trekt de fabrikant/importeur zich van terug. Succes om je gelijk te halen bij de dealer! Nogmaals, ik spreek uit ervaring

Zo is het in het consumentenrecht geregeld dat de winkel de claim afhandelt conform de productvoorwaarden door de fabrikant opgesteld. En afhandelen betekent dat de winkelier het doorgeef luik is!

Let wel, de klant heeft ook hier zelf een stuk eigen verantwoording om de dealer te wijzen op de tegenstrijdigheid en het te laten bevestigen op schrift dat er afgeweken wordt van de garantievoorwaarden zoals opgesteld door de fabrikant. Een stempel in het onderhoudsboekje is absoluut niet voldoende!
 

FredV

Banned
Gratis tip van een ervaringsdeskundige:
Let wel, de klant heeft ook hier zelf een stuk eigen verantwoording om de dealer te wijzen op de tegenstrijdigheid en het te laten bevestigen op schrift dat er afgeweken wordt van de garantievoorwaarden zoals opgesteld door de fabrikant. Een stempel in het onderhoudsboekje is absoluut niet voldoende!
Dacht als ik de draadjes goed gelezen heb, dat desgevraagd, de dealer per mail juist eea heeft bevestigd.

Mar ik geloof dat we in herhalingen gaan vallen, de rechten en plichten zijn al eerder voorbij gekomen.

Voor degenen die willen, wellicht kunnen we de krachten bundelen en ons richting Pon wenden met info zoals ik eerder heb gevraagd. Stuur me dan die betreffende mail, dan zal ik eens kijken wat ik kan doen en eea gezamenlijk aanpakken.
 

FredV

Banned
Gratis tip van een ervaringsdeskundige: de overeenkomst is met de dealer maar je gaat akoord met de koop van de Fabia met de bijgeleverde garantievoorwaarden zoals door de fabrikant bij de auto geleverd. En de garantieclaims worden behandeld door de importeur namens de fabrikant!

Zo is het in het consumentenrecht geregeld dat de winkel de claim afhandelt conform de productvoorwaarden door de fabrikant opgesteld. En afhandelen betekent dat de winkelier het doorgeef luik is!
Het consumentenrecht gaat zelfs verder:

Ook al is bijv. de garantietermijn verstreken, als het in de lijn der verwachtingen ligt dat een onderdeel langer mee zou moetn gaan dan de garantietermijn, dan is de leverancier/winkelier of in dit geval de garage waar je de auto hebt gekocht, verantwoordelijk voor de reparatie op zijn kosten.
Of dat lukt, is vers twee, maar hij kan zich in dat geval niet verschuilen achter de garantie van importeur/fabrikant. Tenzij hij kan aantonen dat ik de auto verkeerd zou hebben gebruikt.

Overigens zul je dan wel een deel van het bedrag (je hebt de auto immers al een tijd gebruikt) zelf moeten betalen.

Als mijn Koraanse tv stuk gaat, overlegt de winkeliner ook niet met Korea.betalen.
 

erik2907

Actief lid
Dacht als ik de draadjes goed gelezen heb, dat desgevraagd, de dealer per mail juist eea heeft bevestigd.

Mar ik geloof dat we in herhalingen gaan vallen, de rechten en plichten zijn al eerder voorbij gekomen.

Voor degenen die willen, wellicht kunnen we de krachten bundelen en ons richting Pon wenden met info zoals ik eerder heb gevraagd. Stuur me dan die betreffende mail, dan zal ik eens kijken wat ik kan doen en eea gezamenlijk aanpakken.

Iedere "idioot" kan een e-mail sturen zonder logo en handtekening! Afwijkingen op de garantievoorwaarden zijn voorbehouden aan de importeur NAMENS de fabrikant! Maar ja, een gewaarschuwd mens telt voor twee en wie niet lezen wil moet op de blaren zitten :)
 
Bovenaan Onderaan