Onderhoudsinterval

yesRS@

Forumguru
Zo moet dat zijn:D
Mijn vrouw rijdt nog zuiniger, ze gaat met de fiets naar het werk.
Ze zit meestal te zeuren als ik wat sportief rijdt, maar zij heeft wel al 4 snelheidsboetes op haar kerfstok staan :maakmegek:
Ik heb in 20 jaar ( afkloppen) er nog geen enkele gereden.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik ben dus braaf na 1 jaar en 15.000 km naar de dealer geweest en heb hem expliciet gevraagd of het wel normaal was dat ik "zo vroeg" olie moest wisselen.
Komen ze terug met de mededeling dat de olie effectief moet ververst worden. Waarom en hoe ze dat dan weten? Wel olie is niet meer goed, hè. Tja, daar sta je dan.
Niet erg, misschien is het eigenlijk wel goed om het eerste oliebad een beetje eerder te vervangen.
Na het bezoek bij de dealer stonden beide indicatoren, dus "olie" en "inspectie" allebei terug op 30k km en 730 dagen. Ik vond het een beetje vreemd dat inspectie dan ook ineens weernaar 2 jaar en 30.000 km was getild, maar dat vonden ze daar wel normaal.
Ik vraag me eigenlijk af of ze zelf wel echt goed weten wat er allemaal gebeurt met die indicatoren.
Nu telt hij wel heel gewoon af en blijft op de 30k KM en 730 dagen aansturen.
By the way: de beurt bij de dealer heeft wel 168,09 Euro (BTW incl.) gekost ..... da's toch nogal fors, denk ik zo .....
 

Bijlagen

  • service-beurt.pdf
    639,4 KB · Weergaven: 56

EdK

Forumguru
By the way: de beurt bij de dealer heeft wel 168,09 Euro (BTW incl.) gekost ..... da's toch nogal fors, denk ik zo .....
Tsja weet niet wat jouw uurloon is wat je werkgever berekent naar zijn klanten ?
Maar merkgarage rekent tegenwoordig al gauw een bedrag tegen de 100 eurie aan.
En olie is tegenwoordig goud kwa prijs
 

Joske

Forumguru
Ik ben dus braaf na 1 jaar en 15.000 km naar de dealer geweest en heb hem expliciet gevraagd of het wel normaal was dat ik "zo vroeg" olie moest wisselen.
Komen ze terug met de mededeling dat de olie effectief moet ververst worden. Waarom en hoe ze dat dan weten? Wel olie is niet meer goed, hè. Tja, daar sta je dan.
Niet erg, misschien is het eigenlijk wel goed om het eerste oliebad een beetje eerder te vervangen.
bedankt voor de terugkoppeling alvast maar ik vind het persoonlijk ook wel een beetje verontrustend dat je na 15k km al LONG-life olie moet vervangen??

Lijkt wel alsof je onderhoudsinterval niet goed stond ofzo? Ik vind het alleszins maar vreemd. En ik denk dat je garagist het ook niet goed weet als ik het zo lees..
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@Joske
Ja, ik geloof eigenlijk niet dat het echt nodig was om die olie te verversen. Wrsch een verkeerde instelling. En wie is er dan voldoende dapper om te zeggen dat het al dan niet nodig is? Denk jij dat de garagist de Longlife olie getest heeft voor de vervanging om me te zeggen dat het OK of NietOK is? Ik denk het niet. Instelling verkeerd of niet, wie zal het zeggen? Maar die olie was mijns insziens niet aan het einde.
Maar ja, hup, verse olie erop. 168 Euro op de factuur en de klant is weer weg.
 

Monteurtje

Forumguru
Die dealer heeft het nog niet helemaal begrepen idd. Ze hebben de prijs van een grote beurt van een Octavia II in rekening gebracht. Als ik de onderhoudsprijzen op de Skoda site bekijk.
 

Mettes

Forumguru
Vandaag is ook mijn wagen binnen geweest voor onderhoud.
Servicemeter gaf aan dat de olie moest vervangen worden,dit terwijl de wagen 20000 km op de teller heeft staan.(interval is 30000 of 2 jaar)
Ook ik vindt dit veel te vroeg met longlife-olie .
Wanneer ik dit bij de dealer aankaart krijg ik ook enkel onnuttige antwoorden.
Ik kan dus 1/3 minder km doen,met mijn olie,dan voorgeschreven.
Een ander punt waar ik mij vragen bij stel is de gereden kilometers bij de testrit.
Is het echt nodig om 12 km te rijden tijdens de testrit,of heb ik hier te maken met een monteur die eens graag een RS testte?
Daarbij heeft dit onderhoud mij 314 euro gekost.
 

Joske

Forumguru
12 km testrit???!

Als boodschappenwagen gebruikt ja! :mad:

Of mss zelfs voor potentiële kopers...

Man ik zou pissed zijn... :banghead:
 

Mettes

Forumguru
@Joske : Dat gevoel heb ik ook momenteel.
Morgen ga ik nog eens een telefoontje doen met de vraag om dit te verantwoorden.
Ik heb al langer twijfels over hun monteur,vandaar dat ik ook de km-stand heb genoteerd bij inlevering.
 

Joske

Forumguru
Ik heb al langer twijfels over hun monteur,vandaar dat ik ook de km-stand heb genoteerd bij inlevering.
Doe ik ALTIJD... En nog nooit hebben ze mijn vertrouwen beschaamd. Gelukkig maar, er zou een stevig gesprekje volgen. Bij mijn "kraakje" gaven ze zelf aan dat ze 5 km getest hebben. Klopte als een bus :jaja:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik vindt 12 km niet heel gek om de auto geheel te testen op kachel, airco, en koelventilator werking en mogelijk uitlaatgas samenstelling.
Vaak is de testrit te kort om de klant niet bang te maken en vooral om tijd te besparen.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
  1. Ik ga er van uit dat je nog geen 2 jaar had toen je de 20.000km bereikte. Anders geld het strengste criterium altijd 'wat eerst komt"
  2. Ik ben verwonderd dat je (dus na minder dan 2 jaar) al olie moest verversen op 20.000km. Tenzij je "als een gek" rijdt, is dit wel echt vroegtijdig.
  3. Ik zou niet al te zwaar tillen aan die proefrit. 5km 8 km, 12km .... het zijn er geen 60 of 80. Maar ik kan je frustratie wel begrijpen, want het ligt toch wel aan bovengrens en je hebt al wat bedenkingen bij de persoon in kwestie.
  4. De prijs is ook wel stevig, zeg.
  5. Troost jemet de gedachte dat ik een onderhoud heb laten uitvoeren voor bijna 170€, dat in het geheel niet nodig was. Het was gewoon een foute instelling. Dat pikt wel erg !!!
  6. succes
 

Mettes

Forumguru
@Skoda-MAN : Ik begrijp niet wat er allemaal moet getest worden bij een wagen van 1 jaar met 20000 km op de klok.
Volgens mij lijkt het gewoon op een ordinair testritje voor de fun.
Een snel ritje als ik het gemiddeld verbruik van 15,4L bekijk in de BC.
 

boontjeRS

Forumguru
Vindt dat allemaal zever die testritjes, moeten bij mij daar niet mee afkomen, zal zelf wel testen of alles goed werkt tenzij ze me laten meerijden, alleen gaan ze er niet mee wegrijden, vertel ik elke keer ik een onderhoud doe, bij gelijk welke auto ik al had. Wat valt er te testen bij een auto met 20d op de klok ook zonder problemen?
:(
 

Monteurtje

Forumguru
Dat die aangeeft Olieservice of verversen bij 20.000 km is goed mogelijk. Dat heet variabel onderhoud. De meesten geven het gelijk met de inspectie aan. Dus 30.000 km. Maar soms kan het zijn dat olieservice eerder is en dan is het ook alleen olie verversen. Je moet dat zien als een kleine beurt. Dat berekend de computer. Zijn verschillende dingen waar die rekening mee houdt.
Deze vragen kom ik in praktijk vaker tegen. Want zijn weinig verkopers die het goed uitleggen denk ik bij aflevering.
 

EdK

Forumguru
Wat is nu 12Km op een autoleven ??
Liever dat hij de wagen op bedrijfstemperatuur ook heeft getest en niet alleen met koude motor.
En als hij dan ook nog nadat hij terug is gekomen na een half tot heel uur het oliepijl controleert dan mag die monteur elke keer mijn wagen onderhouden.

Doe zelf ook genoeg onderhoud ( welles waar niet aan auto's ) en bv bij pompen laat ik de pomp ook een uur draaien.
En vaak genoeg al gehad dat pas na een half uur de problemen zichtbaar werden, terwijl het eerste kwartier alles gewoon goed bleek te zijn.
 

yesRS@

Forumguru
15,4 L /100 km. Over 12 km. Is een snel testritje met bovendien koude motor waarschijnlijk.
Zou het ook niet moeten weten.
Normaal zal ik weer zelf het onderhoud gaan doen van mijne RS, dus geen discussies achteraf mogelijk :D
 

3deskoda?

Senior Member
12 km met zo'n verbruik ? Garagist had dringend ergens iets nodig volgens mij. Nog uitleg gekregen ?
 
Bovenaan Onderaan