Onderhoudsinterval

Mettes

Forumguru
@EdK: 12km is inderdaad miniem op een autoleven.
Op welke manier die 12km gereden wordt,is een andere zaak.
Proef op de som genomen en vergeleken.
Olietemperatuur is ongeveer na 10km ,90 graden en dit bij een gem. Verbruik van 8.1L.
(verbruik bij mijn rijstijl met koude motor en dezelfde weersomstandigheden)
Ik kan hieruit enkel afleiden dat er serieus geknald is tijdens de testrit.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hoeveel tijd heeft de motor stationair gedraaid, controle op lekkage van olie oliefilter en andere vloeistoffen.
Auto binnen en buiten zetten, manoeuvreren.
Dat telt allemaal mee in het verbruik.
Ik had in mijn vorige auto (moet ik nog weer in huidige monteren) voor en achter een dashcam die ook constant op kon nemen en dan kan je precies zien wat er allemaal gebeurd. Wel zeggen als je de auto brengt!!
Lijkt me iets voor jou.

MAAR WAT HEEFT JE GARAGE VOOR VERKLARING GEGEVEN OVER DIE 12 KM? EN VERBRUIK?
 

Mettes

Forumguru
Vraag is in behandeling bij de dealer.
Het testtraject bedraagt inderdaad ongeveer 10km vermits zij direct een ringweg nemen.(120 km/h)
Op dit stuk zijn natuurlijk enkele sprintjes mogelijk aan verschillende verkeerslichten.
Ik vrees dus dat mijn vermoedens wel werkelijkheid zijn.
 

Monteurtje

Forumguru
12 km proefrit tijdens een normale onderhoudsbeurt zonder klachten van de klant vind ik ook wel erg veel. Nu heeft natuurlijk niet elke garage een lang vlak stuk weg waar je 70-80 km/u mag rijden naast de deur. En zullen ze een stukje moeten rijden. Maar bij een beurt zoals Mettes is dat echt niet nodig.
Heb wel eens een proefrit van 30 km gemaakt. Maar dat is tijdens het regenereren van een roetfilter of basisafstelling van een DSG bak. Of een specifieke klacht.
Maar stel dat er 4 km met de auto was gereden, had je er dan ook druk om gemaakt. Want met zo'n auto haal je binnen een paar honderd meter ook een snelheid ver boven de 100 km/u. Ben het wel met je eens dat er twijfels zijn over de manier waarop er een proefrit is gemaakt.

Las ook een bericht van iemand, met zijn auto geen proefrit geef zelf wel aan als er wat mis is. Als je de auto kent en alles goed in de gaten houd en elk vreemd geluid opmerkt dan kan dat wel. Maar lang niet alle mensen rijden in de auto en letten op elk dingetje. Want heb wel eens een proefrit gemaakt, de vullingen trillen er zowat uit met remmen omdat de schijven zo krom zijn. Auto kraakt, bonkt over elke oneffenheid. En de klant geeft dat echt niet altijd aan bij het brengen van de auto. Maar waarschijnlijk komen ze wel terug nadat ze de auto opgehaald hebben na de onderhoudsbeurt.
 

CDK

Forumguru
Klinkt niet goed @Mettes, ik blijf er altijd zelf bij en proefrijden is verboden, dat doe ik zelf! Maar 314,- is fors voor een 1e beurt voor Skoda begrippen!! Dat was ik nog lang niet kwijt met m'n 6 pitter en grotere hoeveelheid (te dure) olie.....
 

Mettes

Forumguru
Vanaf nu laat ik mijn wagen niet meer achter bij de dealer.
Onderhoud zal gebeuren terwijl ik er op wacht.
Stuur is ook in rechtuitpositie geplaatst voor de som van 34 euro.(stond niet meer juist na verlaging)
PS: staat nog steeds niet juist:mad:
Eigenlijk betaal ik altijd wel rond de 250 a 280 euro voor een onderhoud,dit zowel voor mijn diesel als mijn benzinewagen.
Onze Fabia wordt onderhouden in een andere garage.
Volgende keer gaat mijn RS hier ook naartoe.
 

CDK

Forumguru
@Mettes, waar heb je de auto laten uitlijnen dan na het verlagen? Normaal wordt dan namelijk gecheckt of het stuurwiel volledig recht staat....
 
Hoe doe je de reset? (mag ook in een PB)

Ik heb al iets gevonden van de Octavia II, maar weet niet of dit hetzelfde is.

Aangezien over een paar maanden de garantie voorbij is en ik dan zelf het normale onderhoud ga doen (dealer zit ook onhandig ver weg en ik heb hier de mogelijkheden), is resetten of uitschakelen nodig.

Aangezien 2.000 km voor de 30.000 al bij elke start en stop de melding komt én daarna ook de melding 'inspectie en olieservice NU!', zeker als in de periode tussen afspreken en de daadwerkelijke afspraak het ineens wat harder gaat, is dat zeer irritant.

Al bij de dealer gevraagd om het uit te schakelen, maar dat kon/wist hij niet.





Ja, hij gaat je bedreigen, zie hierboven.

Je kunt de hele zaak op 30k interval resetten door 'm aan de VAG-COM te hangen bij iemand. Waardes service interval veranderen zodat de MFA denkt dat ie een longlife beurt heeft gehad en klaar is kees !
 

EdK

Forumguru
Vanaf nu laat ik mijn wagen niet meer achter bij de dealer.
Onderhoud zal gebeuren terwijl ik er op wacht.
Kost je dan een boel wachturen !!!
En sorry maar controleer jij hun werk dan niet voor je wegrijd ?
Want of je nu wacht of wegbrengt , het verschil is alleen veel wachturen in een wachtruimte of thuis wat nuttige dingen kunnen doen...
Maar na de beurt als je wegrijd kom je pas achter hun fouten en eerder niet volgens mij....
 

Mettes

Forumguru
@EdK : klopt dat dit tijd kost ,maar op deze manier wordt er geen misbruik gemaakt van mijn wagen.
Daar gaat het mij grotendeels over.
Een Rs blijft nu eenmaal een leuk speeltje,vooral als de eigenaar er niet bij is.
Ik wil niet mijn koppakking moeten vervangen bij 30000km.
Bij mijn vorige dealer bleef ik steeds wachten vermits dit niet langer duurt dan 1uur.
Ps :Waarom ik dit alles ontdekt heb is omdat ik inderdaad hun werk controleer.
@Corné de Kluijver : mijn wagen is in Breda verlaagd.:pieker:
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
@Mettes ik heb bij mijn onderhoud van 30K niet meer dan 250€ betaald .... ?????? ik zou mij hierover toch serieuze vragen stellen over die prijs bij een officiële dealer. En een testrit doen op zijn geheel wordt met een auto waar geen klachten zijn niet gedaan bij mijn dealer enkel stationair draaien om alle vloeistoffen te verdelen maar misschien voor het rechtzetten van het stuur dat ze dit hebben gedaan ? Die dealer zou mij toch niet meer zien hoor in het vervolg.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Monteurtje

Forumguru
Zat nog even de pakketprijs te bekijken van een Octavia III. Maar het bedrag wat je hebt moeten betalen gaat ver over de normale pakket prijs. Die is 229 euro. En dat is een grote beurt. Prijs olieservice kan in niet vinden. Vind dat wel raar. Kan me nog wel voorstellen dat ze ietsje meer rekenen omdat hier meer olie in gaat vergeleken met een 1.2 of 1.4 tsi. Maar zoveel meer rekenen?
En dan stuur 'recht' zetten voor 34 euro, dan kom je eigenlijk nog niet in de buurt van de 314 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan