Ongelijkmatige slijtage remschijf

Berghuis

Donateur
Ik rij nu ruim een maand een Octavia Combi RS. Nu valt het mij op dat de achter remschijven niet gelijkmatig slijten gezien er roestaanslag op de buitenste rand zit. Toevallig staat er bij mij op de hoek ook een RS die dat ook heeft. Zijn er meer die dit hebben? Is dit een bekend kwaaltje?
Remmen doet de Octavia verder prima overigens, maar vreemd vind ik het wel. Heb geprobeerd ook flink te remmen, maar het blijft zichtbaar.
 

Bijlagen

  • IMG_4750.jpeg
    IMG_4750.jpeg
    375,4 KB · Weergaven: 92
  • IMG_4751.jpeg
    IMG_4751.jpeg
    323 KB · Weergaven: 91

catch me

Forumguru
Heb het ook, alleen is de buitenste "roest" rand minder. De helft ongeveer, heeft te maken met de "hoogte" van je remblokken.
Zijn er recent nieuwe remblokken gemonteerd? Zo ja dan moet t nog wat meer "ingeremd" worden.
Heb zelf een seat leon 2014 waar ik een remmen upgrade Heb gedaan naar voor 340 mm, achter 310 mm.
Remt gewoon zoals t hoort, goed
 

Berghuis

Donateur
@catch me nee zijn niet vervangen. De Octavia heb ik 30 juni nieuw bij de dealer vandaan.
De andere Octavia hier in de straat is 1,5 jaar oud, maar die heeft het ook. Wel iets minder dan dat ik dat heb.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb daar ook last van en laatst is mijn auto daar zelfs op apk afgekeurd. (is discutabel overigens, volgens mij wilde de dealer vooral extra geld verdienen met het vervangen van de remmen a 550 euro, alleen achter).

In mijn geval komt het doordat de auto afremt door te regeneren en dat daardoor de achterremmen nauwelijks meedoen. Maar ik ben wel benieuwd of hier iemand tips heeft om het te voorkomen. Ja je zou met een paar zakken cement achterin een paar keer flink kunnen remmen, maar dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Verder zag ik dat er een optie in obdeleven staat over rain drying van de remmen, wellicht dat dat nog soelaas biedt?

 

Tees

Donateur
Rain drying staat als het goed is standaard aan. Daarmee haalt ie bij regen automatisch periodiek de blokken heel zachtjes lang de schijven om de regen van de schijven te halen. Zo heb je meer remkracht als t echt nodig is.
 

hemi24

Forumguru
Dit is volgens mij hét voorbeeld waarom bij de EV’s van VAG achter trommelremmen gemonteerd worden, maar dat terzijde.

Wat ik inderdaad vreemd vind is dat de remblokken niet op de buitenste rand lijken aan te grijpen; bijna alsof er een té grote remschijf achter zit..!
 

Fmoon

Forumguru
Zou me er niet druk over maken, zeker omdat die nog nieuw is zal dat vanzelf goed komen.
 

hemi24

Forumguru
Getuige het antwoord van Bakkertje, is er dus een reële kans dat dit niet goed komt; dus ik snap de zorg van Berghuis..!
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben niet anders gewend dan dat er, in de loop van de jaren, zo'n opstaand roestig randje helemaal aan de buitenrand van de remschijf zit.
Had ik destijds bij mijn O2, maar nu ook al jaren bij de Roomster (die heeft z'n tweede set schijven/blokken rondom).

Maar niet zo'n brede rand als bij de TS z'n foto. :pieker:

Lijkt wel alsof de maat remblok niet helemaal correct is voor de gebruikte diameter remschijf?!

@hemi24 :
 

Tees

Donateur
Het is inderdaad gebruikelijk dat remblokken een mm of wat van de rand van de remschijf afzitten. Hier hebben we het over 1-1.5cm (?), dat is echt merkwaardig veel. Vooral omdat je dan 'gratis' remkracht mist, want verder naar buiten is meer arm, dus meer moment dus meer remkracht. Eerlijk gezegd lijkt me dit een ontwerpfout te zijn.

Ik zou er sowieso melding van maken bij de dealer, met de aantekening dat als dit niet binnen een x tijd verdwijnt, de boel op kosten van de dealer vervangen wordt (en daarna weer en daarna weer).
 
Ik heb dat probleem ook, bij aanschaf van de wagen zat er in beide schijven een flink spoor op het midden van t loopvlak. Beetje net als bij jou maar dan op het loopvlak in het midden ipv aan de rand van het loopvlak. Heb daar toen over gesproken en toen zijn achter de blokken en schijven vervangen. Maar nu zie ik toch weer lijntjes komen van roest waar dus. Iets gebeurd bij remmen. Beide kanten weer

ik heb het idee dat het door de hybride te techniek komt: die remmen doen amper mee. Er word vooral op de electromotor geremd. Je ziet het ook bij vol-ekektrische auto’s die bijv veel met one-pedal-driving rijden. ook die krijgen roest problemen op de schijven. Get word er gewoon niet vanaf geremd. Wat ik nu een aantal keer geprobeerd heb maar ik kan er nog niks over zeggen is bij het remmen van een rood verkeerslicht of bij het afkomen van de snelweg de auto in N te zetten. Dan doet de elektromotor niet meer mee en dan moet je idd wel wat harder op dat rempedaal duwen om die 1700kg stil te zetten. Wellicht, maar geen idee nog, wil dat wat corrigeren aan de achterkant…

er staan in mijn topic DM’s octavia vrs wel foto’s denk ik van hoe die achterschijven er bij mij zagen..
 
Ja dat is denk ik echt het probleem ja. Je kunt het regeneratief remmen wel uitzetten.. maarrrrrrr: dat is dan alleen van toepassing als je je gas los laat, dan rolt hij gewoon uit zonder dat hii extra gaat remmen op de elektromotor. Rem je dan vervolgens met het pedaal dan zie je dat hij op de elektromotor remt. he voelt het ook. Pas op het laatste stukje doen de “echte” remmen mee..
 

Bakkertje

Forumguru
Klopt @Disaster-Master of je moet natuurlijk vol op je rempedaal gaan staan, dan doen ze zeker mee ;)

Nu naar vakantie trouwens ook, maar dan ben je met volle bepakking onderweg en remt ie achter sowieso meer mee dan normaal.

Af en toe flink remmen met je handrem zou wellicht nog kunnen helpen..
 
Moet je wel een echte handrem hebben.. bij de O4 zit een elektrische ;)
Maar ik denk dat het in N zetten van de bak met wat snelheid wellicht kan helpen want dan moeten de remmen wel serieus werken om dat zware ding stil te zetten.. je voelt t direct in het pedaal..

het lijkt mij overigens dat dat geen kwaad kan.. denk ik…
 

Berghuis

Donateur
Zou me er niet druk over maken, zeker omdat die nog nieuw is zal dat vanzelf goed komen.
Hier kan ik wat mee… nee natuurlijk niet! Gezien de eerdere reacties en een RS die hier vlakbij staat (1,5 jaar oud) die hetzelfde hebben lijkt mij dat toch wel reden tot zorgen. Het gaat tenslotte ook maar om het remmen natuurlijk. Zeker als ik de reactie van Bakkertje lees.
 
Bovenaan Onderaan