Ongelijkmatige slijtage remschijf

Berghuis

Donateur
Ik had nog even gemeten om te kijken hoe breed de “roest” streep is. Linksachter is ruim 2,5cm en rechtsachter net iets meer dan 1cm. Is toch wel een flink verschil.
Zal sowieso morgen even proberen on de auto in N te zetten en dan te remmen.
 

catch me

Forumguru
Met m'n "oude" remmen, massieve schijven achter had ik dit ook niet, nu met de 310 geventileerd achter wel. Maar zoals eerder aangegeven niet zo'n grote rand. Merkte met inremmen al dat het achter minder intrede dan voor wat logisch is. Heb gewoon nog een handrem dus kon daar lekker mee spelen. Nu na 2000 km is het eindelijk fatsoenlijk ingereden.
 

Berghuis

Donateur
Vanmorgen even geprobeerd met in N en dan vol op de rem. Die ruime 2cm blijft ca. 1cm van over. Blijft toch vreemd dit. 31 augustus heb ik een afspraak bij de dealer voor inbouwen achteruitrijcamera zal het dan eens even aanhalen.
 
Ok.. dus het helpt wel.. ik heb hier nu een paar dunne lijntjes, die moeten wel wegblijven.. zal mn eigen tip maar eens in praktijk brengen dan haha… hoe vaak heb je geremd..?
 

Berghuis

Donateur
1 keer flink geremt. Dus helpt inderdaad wel, maar blijft natuurlijk vreemd dat niet de hele remachijf wordt gebruikt.
Lijkt toch echt een ontwerpfoutje te zijn.
 

Tees

Donateur
Ik zou dit nog een paar keer doen in de komende tijd, de blokken en schijven moeten tenslotte nog een beetje op elkaar inslijten. Tis niet ongebruikelijk dat nieuwe blokken/schijven niet meteen optimaal contact maken, dus het kan zijn dat als je ze wat vaker zo gebruikt, ook dat buitenste randje meer gebruikt gaat worden.
 

Berghuis

Donateur
Ik snap je helemaal, maar na bijna 4000km op de teller verwacht ik toch we dat het inmiddels goed zou moeten zijn.
Omdat de andere RS hier in de straat van 1,5 jaar oud het ook heeft heb ik niet de indruk dat het beter zal worden.
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm mooi dat het helpt, maar ik voel me nu extra genaaid door de dealer die mij nieuwe schijven en blokken verkocht heeft onder het mom apk afkeur..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Fmoon

Forumguru
Hier kan ik wat mee… nee natuurlijk niet! Gezien de eerdere reacties en een RS die hier vlakbij staat (1,5 jaar oud) die hetzelfde hebben lijkt mij dat toch wel reden tot zorgen. Het gaat tenslotte ook maar om het remmen natuurlijk. Zeker als ik de reactie van Bakkertje lees.

Die van je buurman staat na 1.5 jaar ook nog niet tegen een boom. Achterrem word zo weinig aangesproken dus ze zullen wellicht nog niet op elkaar ingesleten zijn, dat beetje roest is bij een noodstop echt geen probleem.
 
Gaat er nu niet om of het wel een probleem geeft met remmen. Zowieso doen de schijven aan de achterzijde maar als 20% ofzo in het geheel mee wat remkracht betreft: alles gaat naar de voorkant.

Waar het wel om gaat is dat het er niet uit ziet, EN als het te erg word het een APK afkeur is. En dat laatste gebeurd als meer dan 50% van het loopvlak geroest is. En dat geld ook voor de binnenzijde van de schijf, die er veelal erger aan toe is. En zodra het afkeur is betekend dat dus onnodige kosten voor het vroetijdig vervangen van de schijf en blokken die dan binnen een afzienbare tijd weer opnieuw roesten.

En het ontstaat niet omdat er een ontwerp fout in zit. In theorie kan een remblok in de zitting wat kantelen, maar dat is echt minimaal. Maar zodra er genoeg druk op wordt uitgeoefend zal dat niet gebeuren. Maar omdat de druk zo laag is omdat alle remkracht regeneratief door de elektromotor wordt omgezet worden dus die remmen niet voldoende aangesproken en wordt dat beetje roest wat erop komt niet eraf geremd, en dat wordt dan erger, en dikker etc.

Alle full-EV's waar er met one-pedal-driving mee gereden wordt hebben daar last van. Dr zijn modellen bij waar complete schijven aan de voorkant voor de helft geroest zijn gewoon omdat het amper gebruikt wordt. Het is een beetje inherent aan het systeem van hoe een EV of PHEV werkt.


En anders RVS rotors monteren op de achterkant. Bestaan die..?
 
Laatst bewerkt:

Berghuis

Donateur
Die van je buurman staat na 1.5 jaar ook nog niet tegen een boom. Achterrem word zo weinig aangesproken dus ze zullen wellicht nog niet op elkaar ingesleten zijn, dat beetje roest is bij een noodstop echt geen probleem.
Precies wat @Disaster-Master zegt. Wie zegt dat dit een gevaar op zou leveren? Je doet een aanname welke niet klopt.
Is toch geen gezicht voor een auto zo jong die een remschijf heeft die niet gelijkmatig slijt en dus een rand roest overlaat. Zoals je eerder hebt kunnen lezen is een flinke rem actie al getest. En later mogelijk een afkeur voor de APK (qua kosten maakt mij dit niets uit gezien dit een bedrijfsauto is). Maar principe is dat Skoda blijkbaar iets niet helemaal goed heeft ontwikkeld wat later een rekening kan opleveren.
De schijven aan de voorkant hebben er helemaal geen last van.
 

Berghuis

Donateur
Hmm mooi dat het helpt, maar ik voel me nu extra genaaid door de dealer die mij nieuwe schijven en blokken verkocht heeft onder het mom apk afkeur..
Nou ja, helpt, wel iets, maar weg is het niet. Zal zo even een foto maken hoe het er nu uitziet. Net weer even flink geremd en 1x tot aan de ABS. Alleen nog vergeten te kijken.
 

catch me

Forumguru
"""Net weer even flink geremd en 1x tot aan de ABS. Alleen nog vergeten te kijken""""

Dat zal je toch een aantal keren achter mekaar moeten gaan doen, liefst dat net t abs niet ingrijpt.
 

Berghuis

Donateur
"""Net weer even flink geremd en 1x tot aan de ABS. Alleen nog vergeten te kijken""""

Dat zal je toch een aantal keren achter mekaar moeten gaan doen, liefst dat net t abs niet ingrijpt.
Daarom was het ook "tot aan" de ABS net niet op de ABS ;) Precies dat je het tikken echt net aan voelt in je rempedaal.
 

Bakkertje

Forumguru
@Berghuis het is apk afkeur als het 50% of meer is. Dat was al discutabel en als dit werkt was vervangen zeker niet nodig geweest. Sowieso remde de auto nog altijd prima.

Maar goed we dwalen een beetje af. Ik weet nu hoe ik de roest weg kan houden.
 

Berghuis

Donateur
Even een update betreffende de remschijven/blokken.

Toevallig een bekend van vroeger gesproken. Die werkt bij een VAG garage. Even een korte blik op de remschijven geworpen en zei gelijk al. Dit komt door de vorm van de remblokken. Als ze verder slijten zullen ze de hele remschijf gebruiken en zal de "roestrand" ook weggaan. Reden dat de remblokken een iets andere vorm hebben en dan ook niet de hele schijf gebruiken is dat je anders piepende remmen hebt. Hij gaf als tip om soms eens flink te remmen om het piepen te voorkomen. De manier zoals hier werd voorgesteld om in de N stand te zetten en dan te remmen had hij nog niet eerder gehoord, maar dat hij gaf wel aan dat dit inderdaad echt remmen is en een beter effect zal hebben. Verder was zijn advies om het in de winter vaker te doen om de roest op de remschijven te voorkomen.
 
De blokken zullen in de lengte wellicht afgeschuinde kanten hebben.. maar niet in de hoogte… op mij O4 is gewoon het aangrijpen van de blokken helemaal tot bovenaan de rand van de schijf te zien
 
Bovenaan Onderaan