Ontwaseming voorruit

Een kleine teleurstelling vanmorgen toen ik in de leenauto van de dealer stapte. De ramen waren totaal niet beslagen. Ik ben al voorbereid op het resultaat van de dealer.... : "Geen problemen gevonden!" Ik hoop dat ze iets verder kijken dan hun neus lang is....
 
Ik heb mijn CC altijd op AUTO en ECON en NIET op interne circulatie staan.

Resultaat: Beslagen ramen zijn binnen enkele seconden al helder bij de ontwasem functie. Ik heb overigens een diesel.
 
Dus als ik het goed begrijp gebruiken jullie niet de "ontwasemingsfunctie" maar laten de CC gewoon op auto staan?
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dus als ik het goed begrijp gebruiken jullie niet de "ontwasemingsfunctie" maar laten de CC gewoon op auto staan?

[/ QUOTE ]

Nee, we hebben de knoppen altijd op AUTO en evt. ECON staan.
Daardoor houd je het vocht zoveel mogelijk buiten.
Zouden je ramen toch beslagen zijn, dan zijn ze met de ontwasemfunctie zeer snel weer schoon !
 

Ralph

Lid
Dus als ik het goed begrijp, want ik heb dit probleem ook, kan je het beste het volgende doen:

AUTO AAN
ECON AAN
CIRCULATIE AAN
 

ougie

Forumguru
Circulatie (interne)is alleen voor als je in de file staat, met je auto in een rij dampende auto's of als Sadam Hussain binnen valt met chemische wapens. Hiermee houd je de auto en dus ook de luchtcirculatie afgesloten van de buitenwereld. Gevolg is dat ook al het vocht (ook jouw zweet dus) in de auto blijft hangen. Dit vocht gaat overal inzitten en ben je niet zomaar even kwijt uit je auto. Dus de volgende ochtend heb je condens en ben je lange tijd bezig dit eruit te krijgen. Circulatie knop dus zo min mogelijk op AAN. De AUTO knop liefst zovaak als mogelijk op aan, dan werkt de climatcontrol/airco altijd. Dit zuiverd de lucht en haald automatisch het vocht eruit. Geen vocht in de auto,,,geen condens in de auto. Zet hem zo af en toe, als je van een lange rit thuis komt, zo'n tien kilometer voor je huis even in de ECON stand, daarmee trek je het vochtopvang en filteringsgedeelte onder de motorkap droog en voorkom je vieze luchtjes in de auto. Heel verhaal, niet van mij maar van een behulpzame monteur van de dealer. Mij mij werkte de ontwaseming ook niet naar mijn zin. De kloe is dus; nagenoeg altijd alleen de AUTO knop aan. /forum/images/graemlins/545.gif
 

Ericpeeke

Actief lid
Als je zorgt dat de ruiten aan de binnenkant goed schoon (vetvrij) zijn, heb je ook minder last van beslagen ruiten. De vochtdeeltje hechten zich minder goed aan een schone ruit. Ik moet overigens ook zeggen dat ik de indruk heb dat het bij mijn O2 (met climatronic) over het algemeen wat langer duurt voordat de ramen ontwasemt zijn dan bij mijn vorige auto (Fabia met climatic).
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dus als ik het goed begrijp, want ik heb dit probleem ook, kan je het beste het volgende doen:

AUTO AAN
ECON AAN
CIRCULATIE AAN

[/ QUOTE ]

Nee, het is alsvolgt:
in ieder geval AUTO AAN
in ieder geval CIRCULATIE UIT

ECON kan aan of uit, zal niet zoveel van invloed zijn.

Als je dit doet, zal het probleem niet 1,2,3 opgelost zijn, daar het vocht in de auto niet binnen 1 uur weg is.
Wat wel helpt is om op een droge dag de deuren / ramen op te zetten, zodat er schone, droge lucht de auto inkan.
Probeer ook te voorkomen dat er vochtige spullen lang in de auto blijven liggen (natte doeken, sporttassen, etc.)
Wat ook helpt als je gesport hebt (en al uitzwetend in de auto zit), is om het raampje een klein beetje open te zetten !
 

KMA

Lid
als je econ aan zet wordt de airco uitgeschakeld dus wordt de lucht niet droger gemaakt door de airco en zal de ontwaseming langer duren
 

chelle

Nieuw lid
de airco werkt gewoon niet vanaf 4graden heb er zelf ook veel last van is een klein kwaaltje in het skoda park.
 

ougie

Forumguru
Juist KMA door de ECON op aan te zetten zet je de airco uit, en heb je als het ware een ouderwetse aanjager. De lucht wordt hierbij niet ontdaan van vocht. Ergens in het boekje staat inderdaad dat de airco pas vanaf een bepaald aantal graden werkt, dat zou best 4 graden kunnen zijn.
 
Auto vanmiddag weer opgehaald bij de dealer. Hebben inderdaad geen technische mankementen kunnen vinden. Climaat controle werkt naar behoren (inderdaad welliswaar alleen boven de 4 graden), blaaskracht uit luchtopeningen is naar behoren. Enige tip die Skoda center de Meern heeft gegeven is het niet in de auto laten liggen van de paardendeken die ik in de kofferbak heb liggen. Als deze vochtig/klam wordt door bijvoorbeeld openen van de kofferruimte bij regen of iets dergelijks, zal deze deken altijd vochtig blijven. Dit zou dan zorgen voor extra condens in de auto. Op zich kan hier wel een een zeker waarheid in zitten. Ik ga het in ieder geval proberen.

Wellicht een leuke test op het skodaforum: hebben de andere mensen die problemen hebben met de ontwaseming ook iets dergelijks als een (paarden)deken in de koffertuimte liggen?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Juist KMA door de ECON op aan te zetten zet je de airco uit, en heb je als het ware een ouderwetse aanjager. De lucht wordt hierbij niet ontdaan van vocht.

[/ QUOTE ]

Dit ben ik niet met je eens, dat zou dus betekenen dat je onder de vier graden altijd een klasieke aanjager hebt. Als ik naar mijn vorige auto's kijk zonder CC zat hier toch duidelijk verschil in, auto's zijn veel vochtiger. Volgens mij heeft een CC altijd een soort van "filter" functie zolang je maar van die knop "lucht circulatie" af blijft.
 

ougie

Forumguru
Rogier we zijn het erover eens dat je van de knop "luchtciculatie" moet afblijven, die verplaatst bij de stand "aan" alleen de, al in de auto aanwezige lucht. Voor de rest is het een praatje van de monteur. Ik zou het verder na moeten vragen als ik weer bij de dealer kom. Wat ik mij kan voorstellen is dat het ontvochtings verhaal temaken heeft met de buitentemperatuur. Het filter en vochtopvanggedeelte zit onder de motorkap en bij, "let op" 4 graden, je weet wel "ping", stopt de airco en dus de vochtopvang (ressorvior, zie je altijd lekken op de parkeerplaats)in verband met bevriezingsgevaar. Dat past ook bij dat verhaal van de monteur die mij aanrade om soms, na een lange rit, even de CC op ECON te zetten. Op die manier wordt het vochtopvanggedeelte droog geblazen, voorkom je vieze luchtjes. Dus als dit allemaal klopt heb je uiteindelijk, als het buiten lekker koud is, niet veel meer dan een ouderwetse aanjager. Wat belangrijk is, is dat de airco voor de koude periode zijn werk goed heeft gedaan en je voor, tijdens en eigenlijk altijd moet zorgen dat je auto zoveel mogelijk lekker droog blijft.
Het blijft wel gissen en meedenken van een leek natuurlijk. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
 

Dutch

Actief lid
Is het dan zo dat de koelfunctie en de ontvochtigersfunctie aan elkaar gekoppeld zijn? M.a.w. is het mogelijk dat onder de 4 graden de koelfunctie uitgezet wordt, maar dat ontvochtiging nog wel werkt?
 
@Ougie, duidelijk verhaal. Nu is de vraag natuurlijk waarom bij de ene O2 rijder het voorruit slecht ontwasemt wordt en bij de andere weer heel snel /forum/images/graemlins/crazy.gif (er van uit gaande dat we allemaal de zelfde CC instellingen gebruiken).

@Elegance, heb je nu al enkele dagen met de instellingen gereden zoals ik het bijvoorbeeld heb?
 
Ja precies. Want ik heb ook geen klachten. Hij is zo weer helder.

Mijnes staat altijd op AUTO en soms op ECON. Verder geen andere knopjes aan of uit. En 's ochtends even die ontwasemknop (dus de bovenste helft van de linker knop boven de achterruitverwarming), en hij is zo helder. Wel in ECON stand als ik even recirculatie aan zet tijdens rijden (als er een truck even stinkt...), dan slaat alles bij dit weer snel aan.
 

guitar_billy

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Is het dan zo dat de koelfunctie en de ontvochtigersfunctie aan elkaar gekoppeld zijn? M.a.w. is het mogelijk dat onder de 4 graden de koelfunctie uitgezet wordt, maar dat ontvochtiging nog wel werkt?

[/ QUOTE ]

Dutch, ze zijn gekoppeld. het 'koelelement' van de airco waarlangs warme lucht blaast zal beslaan doordat het het koudste voorwerp in de auto is. hiervan zal vocht via een slang of pijp op de grond lekken.

door het ontnomen water krijg je natuurlijk 'drogere' lucht. dus zonder airco geen aktief-drogere lucht.

het is natuurlijk nog wel zo dat als je het interieur en de ruiten kunt opwarmen, er minder of geen vocht op zit. dit heeft te maken met het feit dan de voorwerpen boven het dauwpunt temperatuur komen en het vocht als damp in de lucht blijft ipv neerslaat als condens. dus een snelle verwarming helpt.
 
Bovenaan Onderaan