Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

Pietdevries

Actief lid
Mooie auto hoor. Ik had de CX-30 ook hoog op mijn lijstje staan, met als enige nadeel eigenlijk dat hij gewoon te klein was. Die beestjes rijden inderdaad heerlijk. (Behalve de CX-5, die vond ik dan weer helemaal niet lekker rijden, maar dat is ook een heel ander platform)

JeSko

Forumguru
Dank allen! Erg leuk om al die positieve reacties te lezen!

@MarcoO2 & @leon-cupra

Dankje! Wij vinden hem ook erg mooi en goed uitgerust, voor dit geld heb je bij VAG een veel kalere Golf die bovendien niet zo lekker rijd en halverwege de betrouwbaarheidsscore staat, dus voor ons wat dit uiteindelijk toch de beste keuze. Ik weet iig welke auto de mijne gaat opvolgen, dat gaat geen VAG meer zijn, het is dat mijn auto zo goed is dat ik hem ook niet gelijk weg doe voor een Japanner :D

@Pietdevries

Klopt wel het zijn door de styling geen ruimtewonders, daarin is Skoda echt ongeëvenaard. Maar goed wij zijn geen lange mensen (1.78) en wij zitten dan ook comfortabel in zowel de Mazda als de Superb, al kan je in die laatste echt gaan liggen :D wat ons opviel is de grotere koffer ten opzichte van de Citroën, en ook de afmetingen van de Mazda zijn algemeen groter, de Cactus is enkel wat hoger maar toch lijkt de Cactus wat praktischer qua benutbare ruimte.

Pietdevries

Actief lid
Klopt wel het zijn door de styling geen ruimtewonders, daarin is Skoda echt ongeëvenaard. Maar goed wij zijn geen lange mensen (1.78) en wij zitten dan ook comfortabel in zowel de Mazda als de Superb, al kan je in die laatste echt gaan liggen :D wat ons opviel is de grotere koffer ten opzichte van de Citroën, en ook de afmetingen van de Mazda zijn algemeen groter, de Cactus is enkel wat hoger maar toch lijkt de Cactus wat praktischer qua benutbare ruimte.

Ik kom toevallig ook van precies dezelfde auto (minus die mooie wrap) en voor mij was ook de extra beenruimte op de tweede rij erg belangrijk, dat was echt niet best bij de Cactus.

leon-cupra

Forumguru
@JeSko Hopelijk blijft jouw enorme enthousiasme voor de Mazda nog heeeeeel lang :D betekent dat de betrouwbaarheidsenquetes correct zijn.;)

Zelf ook wel al eens meermaals gedacht “ik koop mij terug een Mazda MX5”. Enorm rijplezier, betrouwbaar, goedkoop in lasten , … maar denk ik steeds “ach .. maar er is nog zoveel ander leuks dat ik nog niet gehad heb”.

JeSko

Forumguru
@Pietdevries

Nee de Cactus heeft beperkte beenruimte achterin, dat was/is voor ons geen punt echter, er zit daar altijd een 2.5 en 5 jarige, die hebben nog wel plek genoeg :D

@leon-cupra

Ach slechter als de Cactus kan bijna niet, je voelt aan die Mazda gewoon dat het een hele degelijke auto is, en dat blok onderin is echt giga, eigenlijk zot dat ze daar nog steeds een 2.0 in een Hatchback lepelen, andere merken leggen er allen een 1.0 - 1.4 in. We gaan het meemaken, ik wil me na het Citroën fiasco niet te veel zorgen meer hoeven maken om een auto, zo één keer is goed genoeg voor een hele tijd :tongue:

leon-cupra

Forumguru
Is eigenlijk niet zo heel zot dat er een 2.0 in de 3 ook ligt. Die Japanners zijn geen dommeriken hoor. Heel veel motoren hebben Mazda niet, dus ontwikkeling van 4 tal motoren of een pallet aan motoren zoals bij VAG zal een hoop schelen in ontwikkelingskosten. Daarnaast kunnen ze veel meer budget steken in de doorontwikkeling van hun reeds goede betrouwbaarheid bewezen motoren. Het downsizen van motoren is goed voor de korte termijn maar op lange termijn is zo een klein blokje veel “kwetsbaarder”. De betrouwbaarheid van zo een 2.0 blok zal na de 100.000km hoger liggen dan vb het 1.0 blok van VAG.

Tees

Donateur
Tsja, tis een andere aanpak die Mazda heeft gevolgd om hun motoren efficiënter te maken. En dat blijkt een he goede aanpak te zijn geweest in het kader van hoe betrouwbaar t blok is.
Overigens noem je met de 1.0 TSI nou nét een van de VAG blokken die voorlopig een behoorlijk betrouwbare reputatie heeft. Sowieso lijken de VAG blokken sinds 2014 (EA211) behoorlijk solide. Ze hadden er wel ff een paar jaar en een hele generatie voor nodig ;)

Maar mooie bak hoor Jefrey! Ik hou zelf niet zo van de interieurstijl, maar van buiten echt een hele mooie. Zeker met de details die je nog aan wil brengen kan t een heel subtiele maar nog coolere wagen worden.

JeSko

Forumguru
Klopt @Kanerr , een blok waarbij geen frequent voorkomende ziektes bekend zijn, zowel niet bij consumenten als bij de ANWB. Normaal is dit een solide blok.

Deze morgend startte mijn vrouw de auto en ik schrok van het lekkere geluid dat de auto maakt standaard, ik ga hier eens een cold start filmpje uploaden binnenkort :)

JeSko

Forumguru
Juiste nmrplaat houder gehangen en de kont gecleaned, deels, want het Mazda logo zit ook vast met twee pinnetjes, even zien hoe we dat wegwerken. Dus voorlopig even terug geplakt. Het Sky-active logo is er al af.

Ook al eens gekeken om de grill, logo, en zijlijsten te wrappen, dat ga ik dit weekend doen. Tevens heb ik dan hopelijk de LED mistlampen, interieur en kentekenverlichting binnen, zodoende is alles LED.

20220330_100945_copy_3456x1638.jpg

Kanerr

Forumguru
Met zwarte Mazda logo zou het wel knap zijn van achter, compleet gecleaned vind ik altijd helemaal niks :D

Pietdevries

Actief lid
Iemand interesse in een Cactus?

Citroen C4 Cactus 12 PureTech 110pk Shine benzine 112.000km
€ 9.950,00
Nah, doe mij deze maar:

Bovenaan Onderaan