jalex_h
Forumguru
De oplettende lezers zagen waarschijnlijk al aankomen dat de opvolger van mijn Superb geen Skoda zou gaan worden. Kanshebbers waren de Volvo V70 en de nieuwe passat. Lang gewacht op die laatste, vooral omdat de eerste lease-offertes een wel heel groot voordeel voor de Passat opleverde.
De proefritten met beiden zijn op dit forum terug te vinden (De nieuwe Passat en Nieuwe Volvo V70) en de conclusie was dat de Passat hem niet ging worden vanwege het feit dat de stoelen ons niet bevallen.
Dus dan maar de Volvo? Zo simpel was het nu ook weer niet. Immers, we praten wel over een smak geld. Weliswaar lease, maar als je ondernemer bent, moet je toch alles zelf betalen. Maar eigenlijk was het vooral ook irritatie over het feit dat ik nu het gevoel had niets te kunnen kiezen.
De Superb was niet meer in beeld. Door de komst van de SIII is deze in de lease niet meer inetressant en door alle aanpassingen (o.a. andere navi) om hem naar mijn zin te maken, werd het totale prijskaartje aardig kostbaar in verhouding tot wat je er voor krijgt. begrijp me goed. Ik heb er nog elke dag plezier van maar voor dit geld kun je leuke andere dingen rijden (lees: een redelijk aangeklede Passat met een 2.0 tdi). De stap naar een dik aangeklede Passat is dan niet zo groot meer, maar als die niet bevalt?
De nieuwe Mondeo staat me niet aan (heb er niet in gezeten, maar plaatjes doen een hoop) en verder? De Mazda 6, Hyundai i40 (ooit eens een dag mee gehad en sindsdien favoriet bij de jongste), tja, die hebben een behoorlijk plat liggende achterklep wat problemen op gaat leveren met de bench. Daarbij, de Mazda wordt in februari vernieuwd.
De Avensis dan? Ja doei, hoe suf kun je het hebben en loopt op zijn laatste benen.
Opel Insignia? Toont dik, Opel heeft van binnen begrepen hoe je het de premiums lastig kunt maken, maar niet ruim op de achterbank en ja, het blijft een Opel. Niet mijn smaak, zeg maar en te klein.
Kortom, ik had het gevoel dat ik niet uit meerdere modellen kon kiezen. En zeker als er veel geld mee gemoeid is, wil ik graag kunnen kiezen wat het meeste waar voor zijn geld kiest. Kwam ook nog bij dat door het aankleden van de zowel de Volvo als de Passat de Passat toch wel dicht bij de Volvo was gekomen. Terwijl de Volvo juist goedkoper in de lease werd.
Maar, lang verhaal verder kort maken, het is dan toch onderstaande auto geworden (bij benadering, komt van de configurator)
Oftewel:
V70 D4 Geartronic Nordic+
Standaard o.a.:
Sensus navigatie
Sensus Connect
Volvo On Call
Rex 17"velgen
Parkeerverwarminig
Verwarmbare stoelen
parkeersensoren achter
Caspian Blue
Leren bekleding, Blond / Antracite black interieur
Winter Line
0.a. Xenon
Zwarte roofrails
Spoiler achterklep
Verlaagd sportchassis (incl. automatische niveauregeling)
Getint glas in de achterportieren en de bagageruimte
Blis
Verwarmbare achterbank
Schakelpaddles
Parkeersensoren voor
Achteruitrijcamera
Clear Zone Interior Package software
Trekhaak
Verwachte aflevering: Eind februari 2015. Waarna ik dus toe treed door de door @Desperado zo gepropageerde groep ex-Skodarijders
Voor de nieuwsgierigen:
Wat had de Passat wel en heeft de Volvo niet 9of te wel de afdeling goed praten?
Led en led-plus. Jammer, maar Xenon bevalt me nog prima. Dit wordt pas de 2e auto met Xenon, dus voorlopig ben ik hier nog niet op uit gekeken).
Area View. Jammer, leek me eerlijk gezegd wel een nuttige gadget.
File-assistent. Echt jammer!
Mirror Link. Zat bij de prijs inbegrepen maar die apps... Konden ze niet beters verzinnen? En daarbij: never nooit niet dat de achterbank gaat bepalen wat voor muziek we moeten beluisteren.
Adaptieve cruisecontrol: beviel in de V70 niet maar in de Passat wel. De motor is net wat duidelijker aanwezig, waardoor je tijdig in de gaten hebt dat de snelheid terug loopt en je dus in moet gaan halen.
Active display, oftewel navigatie tussen de tellers. Ook jammer!
Regelbare temperatuur op de achterbank. Vinden de jongens wel jammer.
Ruitenwisserhendel die omhoog gaat. Pfff, blij dat ik daar vanaf ben. Zelfs na bijna 9 jaar VAG went het nog steeds niet.
Maar al met al dingen die ik nu ook niet heb en niet als onoverkomelijk gemis beschouw. Kortom wel leuk maar dat is het dan ook wel.
De proefritten met beiden zijn op dit forum terug te vinden (De nieuwe Passat en Nieuwe Volvo V70) en de conclusie was dat de Passat hem niet ging worden vanwege het feit dat de stoelen ons niet bevallen.
Dus dan maar de Volvo? Zo simpel was het nu ook weer niet. Immers, we praten wel over een smak geld. Weliswaar lease, maar als je ondernemer bent, moet je toch alles zelf betalen. Maar eigenlijk was het vooral ook irritatie over het feit dat ik nu het gevoel had niets te kunnen kiezen.
De Superb was niet meer in beeld. Door de komst van de SIII is deze in de lease niet meer inetressant en door alle aanpassingen (o.a. andere navi) om hem naar mijn zin te maken, werd het totale prijskaartje aardig kostbaar in verhouding tot wat je er voor krijgt. begrijp me goed. Ik heb er nog elke dag plezier van maar voor dit geld kun je leuke andere dingen rijden (lees: een redelijk aangeklede Passat met een 2.0 tdi). De stap naar een dik aangeklede Passat is dan niet zo groot meer, maar als die niet bevalt?
De nieuwe Mondeo staat me niet aan (heb er niet in gezeten, maar plaatjes doen een hoop) en verder? De Mazda 6, Hyundai i40 (ooit eens een dag mee gehad en sindsdien favoriet bij de jongste), tja, die hebben een behoorlijk plat liggende achterklep wat problemen op gaat leveren met de bench. Daarbij, de Mazda wordt in februari vernieuwd.
De Avensis dan? Ja doei, hoe suf kun je het hebben en loopt op zijn laatste benen.
Opel Insignia? Toont dik, Opel heeft van binnen begrepen hoe je het de premiums lastig kunt maken, maar niet ruim op de achterbank en ja, het blijft een Opel. Niet mijn smaak, zeg maar en te klein.
Kortom, ik had het gevoel dat ik niet uit meerdere modellen kon kiezen. En zeker als er veel geld mee gemoeid is, wil ik graag kunnen kiezen wat het meeste waar voor zijn geld kiest. Kwam ook nog bij dat door het aankleden van de zowel de Volvo als de Passat de Passat toch wel dicht bij de Volvo was gekomen. Terwijl de Volvo juist goedkoper in de lease werd.
Maar, lang verhaal verder kort maken, het is dan toch onderstaande auto geworden (bij benadering, komt van de configurator)
Oftewel:
V70 D4 Geartronic Nordic+
Standaard o.a.:
Sensus navigatie
Sensus Connect
Volvo On Call
Rex 17"velgen
Parkeerverwarminig
Verwarmbare stoelen
parkeersensoren achter
Caspian Blue
Leren bekleding, Blond / Antracite black interieur
Winter Line
0.a. Xenon
Zwarte roofrails
Spoiler achterklep
Verlaagd sportchassis (incl. automatische niveauregeling)
Getint glas in de achterportieren en de bagageruimte
Blis
Verwarmbare achterbank
Schakelpaddles
Parkeersensoren voor
Achteruitrijcamera
Clear Zone Interior Package software
Trekhaak
Verwachte aflevering: Eind februari 2015. Waarna ik dus toe treed door de door @Desperado zo gepropageerde groep ex-Skodarijders
Voor de nieuwsgierigen:
Wat had de Passat wel en heeft de Volvo niet 9of te wel de afdeling goed praten?
Led en led-plus. Jammer, maar Xenon bevalt me nog prima. Dit wordt pas de 2e auto met Xenon, dus voorlopig ben ik hier nog niet op uit gekeken).
Area View. Jammer, leek me eerlijk gezegd wel een nuttige gadget.
File-assistent. Echt jammer!
Mirror Link. Zat bij de prijs inbegrepen maar die apps... Konden ze niet beters verzinnen? En daarbij: never nooit niet dat de achterbank gaat bepalen wat voor muziek we moeten beluisteren.
Adaptieve cruisecontrol: beviel in de V70 niet maar in de Passat wel. De motor is net wat duidelijker aanwezig, waardoor je tijdig in de gaten hebt dat de snelheid terug loopt en je dus in moet gaan halen.
Active display, oftewel navigatie tussen de tellers. Ook jammer!
Regelbare temperatuur op de achterbank. Vinden de jongens wel jammer.
Ruitenwisserhendel die omhoog gaat. Pfff, blij dat ik daar vanaf ben. Zelfs na bijna 9 jaar VAG went het nog steeds niet.
Maar al met al dingen die ik nu ook niet heb en niet als onoverkomelijk gemis beschouw. Kortom wel leuk maar dat is het dan ook wel.
Laatst bewerkt: