Nou, vanmiddag was het grote moment.
De Superb had ik twee weken geleden van binnen en van buiten helemaal laten oppoetsen. Van binnen was dat nog goed te zien maar van buiten niet. Dus hij mocht voor de laatste keer door de wasstraat (ja ja, ik weet het, volgens de bevolkers van het poetstopic ben ik een barbaar. Nou jammer dan, had'ie maar geen auto moeten worden).
Daarna het laatste ritje naar de Volvo-dealer, Broekhuis in Zeist. op dit forum vooral bekend als Skoda-dealer maar ik ken ze vooral als Volvo- en Forddealer.
En daar stond mijn jongensdroom op me te wachten. Eerst het papierwerk afhandelen en daarna een beknopte uitleg (volledig is tegenwoordig geen doen meer, dan ben je onderhand een dag bezig). Het viel me (wederom) op dat, hoewel de V70 al in zijn nadagen zit, Volvo wel de moeite heeft genomen hier vorig jaar nog de nieuwste Volvo-navigatie/radio/etc in te zetten waardoor dit weer bij de tijd is. Had Skoda dit met de facelift van de Superb ook gedaan, was het misschien allemaal wel anders gelopen....
De auto daarna aangemeld bij Volvo one call, de laatste spulletjes overgooien (het meeste had ik er al uit gehaald maar een aantal dingen heb ik nu eenmaal nodig voor mijn werk) en toen.... RIJDEN
. Mijn vrouw had al lopen sneren dat ik over Groningen naar huis zou rijden maar zo bond heb ik het niet gemaakt. De kortste weg (7 km) werd het echter zeker ook niet . Met een dikke grijns een flink stukje gereden. Onderweg genieten van de prima audio. Niet de Harmann-Kardon-uitvoering maar stukken beter dan wat er in de Superb zat. En van de rust. Zoals
@Pollewop als eens beschreven heeft, is het net of je geen onderdeel meer bent van het overige verkeer.
Vanavond nog even over onverlichte wegen gereden. Met dimlicht wint de Xenon op de Volvo het met gemak van de Xenon van de Superb. Er wordt simpelweg veel meer verlicht. Ook draaien ze meer mee, waardoor ze beter door de bocht kijken. Met grootlicht maakt het allemaal niet zo veel uit.
Komende dagen zal ik nog wel wat uurtjes in Volvo door brengen om de rambam te doorgronden
. Mijn vrouw kan zich er nu al op verheugen..
Onderweg nog even wat foto's geschoten (auto staat nu op 16"wintervelgen. Over een paar weken komen de 17"zomervelgen eronder):
IMG_20150213_142222 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
IMG_20150213_142313 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
IMG_20150213_142254 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
IMG_20150213_142238 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
Eigenlijk niet des Volvo's, zo veel knopjes.
Gelukkig is heel veel met voicecontrol te doen
IMG_20150213_142459 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
Prima navigatie. Snel, duidelijk en goed in het zicht.
Welliswaar geen touchscreen, maar dat heb je met voicecontrol niet nodig.
IMG_20150213_142452 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
Nuttig speelgoed
IMG_20150213_142517 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
En de meest overbodige optie, een instelbaar dashboard.
Volvo is volgens mij zeer trots op de Performance mode (de rode), want te pas en te onpas zie je er plaatjes van. Maar in zo'n auto slaat het als een tang op een varken. De eco-mode (de middelste), tja, tja, wil je nu echt de hele tijd een meter zien die aangeeft hoe (on)zuinig je rijdt? Op de weg kijken lijkt me belangrijker. De onderste, elegance mode, blijft dus over.
Collage 2015-02-13 18_43_03 by
Gewoon mijzelf, on Flickr
Volvo one call op de telefoon met o.a. afstandsbediening voor de standkachel op afstand starten, adres in je navigatie schieten en "waar heb ik toch mijn auto gelaten?"
Screenshot_2015-02-13-19-46-01[1] by
Gewoon mijzelf, on Flickr