Op naar de volgende!

leon-cupra

Forumguru
Ja, vragen staat vrij. Maar meestal is mijn invloed beperkt en beslist de LM. Helaas.
Invloed te beperkt? Ik zou dan even aangeven aan die persoon dat je gezien hebt dat er nog een factuurtje open staat en dat je anders morgen beroepshalve dan maar eens een bezoekje zal brengen … de gewenste banden zullen snel besteld worden :deuk:
 

Captain Hook

Forumguru
Even wat vergelijken tussen de Ford Focus van @MarcoO2 en onze Kluger Kuga.

Motorisering:
Ik vind persoonlijk de Kuga PHEV zeer ruim bemeten qua power. Het gaat, naar mijn idee allemaal vlot genoeg. Ook op steile bergpassen meer dan voldoende power. Een soort van gegrom laat die (ongeblazen) 2,5l Atkinson motor horen als 'ie echt z'n best moet doen. ;)
En de combo van EV + ICE + e-CVT werkt gewoon uitstekend.

Zie hier:
is alleszins netjes imho.

Die zijn idd perfecto. AGR zit gewoon prima.
En ja, een geheugenstand had wel gemogen. Maar dat schijnt inmiddels bij het facelift model wel aanwezig te zijn.


Simply clever:
Tsja, het is een Skoda-kreet, maar ik plak ‘m toch echt ook op deze Focus. De uitklappende deurbeschermers op alle 4 de deuren zijn ideaal. Je kunt heel makkelijk het portier even tegen een muurtje of de auto naast je (als die de kunststof strips op de goeie hoogte heeft zitten) laten rusten, omdat je toch geen beschadigingen aanbrengt. En ook als de kids de deuren eens te enthousiast opengooien, is er niet direct schade. Een ander voorbeeld is de zachte kniesteun tegen de middenconsole. In alle 4 mijn vorige auto’s was dat hard kunststof, bij de Focus zitten er kussentjes. Top! Het zijn kleine dingen, maar zo fijn!
Ditto.
Grappig dit. Die automagisch uitflappende deurbeschermers ogen/horen wel een beetje plastic-achtig. En ze zijn ook van plastic. Maar het werkt wel!

Hulpmiddelen:
Ik heb al een paar keer ruzie gehad met die systemen. Vooral bochtige tunnels in de bergen, waarbij b.v. motorrijders je tegemoet komen en die dan in de bochten flink overhellen, terwijl wij b.v. naar beneden rijden.
Dan begint 'ie ineens te mekkeren over frontal-collision-alert-weet-ik-veel. Terwijl het gewoon makkelijk past. o_O

Ben ook fan van die matrix-full LED gebeuren. Werkt gewoon uitstekend.
Alleen jammer dat ik niet overdag de verlichting automatisch kan laten inschakelen bij het starten v.d. auto.
Zoals ik vroeger de zogenaamde Skandinavië-optie had bij de Roomster.

Is er dan niets negatief?
Jawel hoor. Ik noem er een paar:
Hoedenplank, of beter gezegd hoedenvitrage, is een onding bij de Kuga.
DAB+ werkt niet lekker. FM doet het gewoon beter. Zowel in NL, D en A.
En ja, die irritante meldingen op je scherm blijven veels te lang in beeld.
De ingebouwde navi loopt minstens 2 jaar achter qua kaartmateriaal. Ondanks de meest recente update van Ford zelf. Maar ik gebruik gewoon Google Maps via Android Auto. Doet het gewoon goed.
Alleen als er geen internetverbinding meer is... tja... dan is er geen verbinding... Al een paar keer meegemaakt in de vakantie.
 

MarcoO2

Forumguru
Haha da's aardig overeenkomend ja. Alleen dat achterlopende kaartmateriaal herken ik niet, recente wijzigingen staan er gewoon op. Jij hebt toch ook het Sync4-systeem, of heb jij nog sync3?
 

Captain Hook

Forumguru
Jij hebt toch ook het Sync4-systeem, of heb jij nog sync3?
In onze Kluger Kuga zit Sync3.
Pas in het facelift model van dit jaar zit Sync4.

Voorbeeldjes:
-de weg van Dronten naar Kampen. N307, bij Roggebotsluis. Volgens Ford rijd ik daar door een weiland en door het water.
Die weg is er al een poosje...
-De N302 vanuit de Flevopolder naar Harderwijk. Dat hele knooppunt, vlak voor het aquaduct is al geruime tijd compleet anders. Maar volgens Ford niet...
HERE is de leverancier van het kaartenmateriaal van Sync 3.
En TomTom schijnt de leverancier bij Sync 4 te zijn. Wellicht dat dat het verschil is?
 

EdK

Forumguru
En geen website bij ford waar je kaartmateriaal kunt updaten zoals bij VAG dan weer wel is !?
En nu zelfs on air bij VAG....

Maar VAG gebruikt toch ook HERE kaartmateriaal ??
 

Captain Hook

Forumguru
En geen website bij ford waar je kaartmateriaal kunt updaten zoals bij VAG dan weer wel is !?
Zekers. Maar die geeft aan dat het al up-to-date is... :fool:
En dat kan naar keuze, via bijvoorbeeld je eigen WiFi (voor de deur) of m.b.v. een USB stick.

Daarom gebruik ik Google Maps i.c.m. Android Auto. Werkt prima.
Alhoewel zelfs Google vond dat we, in Oostenrijk en Italië, af en toe op een 'onbekende weg' reden. :jaja:

Tja... en als er geen mobiel bereik (meer) is, dan houdt het gewoon op.
En zeker in het grensgebied, wisselt 'ie continu tussen mobiele providers in A, I of CH.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Alhoewel zelfs Google vond dat we, in Oostenrijk en Italië, af en toe op een 'onbekende weg' reden. :jaja:
Ja zakelijk gebruik ik ook wel eens google M , maar ondanks dat het de hemel word ingeprezen door velen betrap ik ook google op fouten.
En dan heeft mijn VAG kaart materiaal in de Caddy het beter voor elkaar op dat moment.
Maar goed , ik (we) zijn nog van de generatie die papieren TT gewend waren en ook nog aan mensen durven te vragen naar de weg... :koffie:
 

MarcoO2

Forumguru
Na ruim een half jaar heb ik mijn eerste probleem te pakken: na het starten van de auto start mijn SYNC-4 niet meer op. Het Ford-logo verschijnt, en dan gebeurt er niets meer. om de zoveel minuten wordt het scherm zwart en verschijnt daarna het Ford-logo weer. Lijkt er dus op dat hij continu opnieuw blijft opstarten.

Ik heb al een harde reset gegeven middels de knoppen op het stuur, maar dat heeft ook geen effect. Ook dan start hij opnieuw op en blijft daarna hangen. Ook nadat de auto een nacht uit is geweest, verandert er niets.

Bijzonder onhandig, vooral omdat er heel wat instellingen alleen via het scherm te regelen zijn. De spraakbediening werkt evenmin. Het beeld van de achteruitrijdcamera verschijnt soms wel, som niet, maar wel steeds zonder de hulplijnen en met een forse vertraging.

Wordt dus vanmiddag even langs de dealer rijden.
 

MarcoO2

Forumguru
Nou, dat ging vlot. Ben even binnengelopen bij Ford Broekhuis. Kreeg een kop koffie, en voordat ik die ophad kreeg ik de sleutels alweer in handen gedrukt: "hij doet het weer, mijnheer. We hebben de accu even losgekoppeld en dat was het"! Kostenloos, en dat terwijl de auto niet door hen is geleverd en er evenmin in onderhoud is. Netjes!
 

MarcoO2

Forumguru
Ja precies. Had ik dus zelf kunnen doen ;) Vind t altijd spannend of ik geen andere dingen "overhoop gooi" als ik de accu loskoppel, maar blijkbaar valt dat mee.
 

JeSko

Forumguru
Ja snap ik zo happig ben ik er ook niet op om zomaar de accu los te halen, laat staan bij een echt moderne wagen zoals jouw Ford :D
 
Bovenaan Onderaan