Op vakantie met de O2

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
idem in België, al weten heel veel Nederlanders dat kennelijk niet. In Brussel in de spits zitten geregeld Nederlanders op het linkse vak al het andere verkeer op te houden. Vreselijk ergerlijk. Het ergste is dat het bijna uitsluitend Nederlanders zijn die zonder respect voor de medeautomobilisten rondrijden (Polen ook soms, maar die zie je minder op de weg met sleurhut)

Maar ja, dat Nederlanders een heel slechte reputatie hebben in Europa (als automobilist dan) was jullie waarschijnlijk al langer bekend.


Niet dat ik me aangevallen voel, maar als ik door die mooie vlaamse provincie rij richting Frankrijk ( antwerp , Gent , zeebrugge , oost duinkerke (B)) Dan verbaasd het me telkens weer dat ook de Belgen niet weten dat de wagen op een snelweg ook naar rechts kan sturen !
Hoeveel er daar niet gewoon op die middelste en linkse baan blijven rijden met het doel van niet inhalen !! Tja dat irriteerd me soms wel en mag dan ook graag op meest rechtse baan voorbij gaan omdat deze leeg blijkt te wezen !!

Maar voel u nu niet aangevallen want ook in holland komt dit nog steeds voor !!
 

Peter_Octavia

Forumguru
Inmiddels al een week terug uit het mooie Denemarken. Ca. 1800 km afgelegd met onze combinatie.

De Octavia had geen problemen met de toch wel iets te groot uitgevallen caravan voor 2 personen. Was toch dik 1300 kg wat er versleept moest worden. Dat deed de Octavia dan ook zonder noemenswaardige moeite. Wat een heerlijke reiswagen is het toch ook.

De caravan hebben we op het laatste moment gehuurd en dan is de keus beperkt. Al viel het me het nog wel mee. Kreeg toch bij weinig bedrijven echt nee als antwoord. Echter was deze caravan nieuw (04-2008) en dat heeft de doorslag gegeven. Sommige verhuurders geven je rustig een caravan van 4 jaar oud mee voor dezelfde prijs.

Alleen viel mijn het verbuik toch iets tegen. Had ingezet op 1 op 13. Echter bleef het steken bij 1 op 10/11. De cruisecontrol stond als het kon op 85/86 km/u op de navigatie (iets boven de 91/92 op de teller).

Verders een uitstekende vakantie gehad. Voor herhaling vatbaar.
 

Bijlagen

  • Foto289.jpg
    Foto289.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 65

Captain Hook

Forumguru
Mijn vakantieervaringen met m'n O2 2.0TDI combi.

Al ettelijke malen naar Oostenrijk, Zwitserland, Italie geweest. Talloze bergpassen gereden. Waaronder meermalen de Stelvio (volgens Top Gear "Worlds best driving road"). En dat is een genot met de 2.0 TDI!
Tuurlijk zou een superdeluxe SUV met een V10 TDI nog vetter zijn, maar als je ziet/merkt wat zo'n 2.0 TDI kan en doet (en dan ook nog zo economisch); petje af! :)

Ook op de snelwegen van onze oosterburen is het een ideale reisauto (ietsie minder lawaai zou wel prettig zijn). Ik rijd in Duitsland altijd op zondag of doordeweekse dagen, nooit een van die beruchte reisweekenden en daarnaast vermijd ik de geijkte reisroutes zoals de A3 of de A61. Gewoon 180-190km/h op de CC en gaan met die banaan!
3 weken geleden nog teruggekomen uit Noord Italie (1.100km). 's-ochtends om 08:15h weggereden en om 18:30h thuis. En dat bij een gemiddeld verbruik van 1 op 15!
En wat gewoon ongevenaard is bij deze auto; de bagageruimte! Voor dit geld, in deze klasse, vind je geen ruimere bagagemogelijkheden!

Als ik dat wel eens zie bij collega's (met b.v. een 407, een A4 of een Mazda 6 of zelfs een A6); die kofferbakken zijn allemaal veel kleiner.
Maar tja, de meeste mensen geilen op een merk en prestige. Ik op onderliggende techniek en no-nonsense verpakking. :winkie:
 

TL@

Forumguru
Niet dat ik me aangevallen voel, maar als ik door die mooie vlaamse provincie rij richting Frankrijk ( antwerp , Gent , zeebrugge , oost duinkerke (B)) Dan verbaasd het me telkens weer dat ook de Belgen niet weten dat de wagen op een snelweg ook naar rechts kan sturen !
Hoeveel er daar niet gewoon op die middelste en linkse baan blijven rijden met het doel van niet inhalen !! Tja dat irriteerd me soms wel en mag dan ook graag op meest rechtse baan voorbij gaan omdat deze leeg blijkt te wezen !!

Maar voel u nu niet aangevallen want ook in holland komt dit nog steeds voor !!

Tja, daar zeg je idd wat, altijd op dat middelste vak rijden, vreselijk irritant. Ik ga er ook gewoon rechts voorbij dan.
Als je de antwerpse ring afkomt, richting E19 (Brussel), rijd je in de Craeybeckxtunnel makkelijk 160 op rechtse vak terwijl de andere 3 gewoon bezet zijn, WAANZIN eigenlijk.
Ach ja, ik haal elke dag rechts in en heb er nog nooit een boete voor gehad (ik rijd ook elke dag te snel, maar daar heb ik al veel boetes voor gehad :tongue::crazy:)
 

sitechris

Donateur
Ook op de snelwegen van onze oosterburen is het een ideale reisauto (ietsie minder lawaai zou wel prettig zijn). Ik rijd in Duitsland altijd op zondag of doordeweekse dagen, nooit een van die beruchte reisweekenden en daarnaast vermijd ik de geijkte reisroutes zoals de A3 of de A61.

De A61 is een baggerweg om te rijden. Druk, veel snelheidsbeperkingen en ook nog wel eens 2-baans. De A3 van Keulen naar Frankfurt is imo altijd prima te doen. Zelfs in de weekenden kun je er nog heerlijk doorscheuren. Je kunt die weg gerust proberen, zeker ook omdat het een heerlijke autobahn is om op te rijden. Veel uitdagend bochtwerk (met 200 plus in een lekkere Autobahnbocht vol doorgaan)
 
D

Deleted member 1861

Net terug van vakantie naar Frankrijk (Dordogne) met de vouwwagen, in totaal bijna 2900 km. probleemloos gereden.
Met 4 personen, normaal gevulde bagageruimte en ± 650 kg. van de vouwwagen was het natuurlijk een makkie voor hem.
De afstand van ruim 1100 km. zowel heen als terug ('s nachts) grotendeels op de cruise control gereden, super relaxed!
Dit was tevens de eerste buitenlandse rit via de Columbus, hij koos precies de route die ik vooraf op papier gepland had.
Het verbruik op die twee ritten lag zo rond de 1 op 13,4. Niet verontrustend, maar ik had het eerlijk gezegd wel wat netter kunnen doen. :)

Op de camping nog een Nederlandse O2 gezien (52-GDJ-6). Ben benieuwd of dit ook een forummember is.

P1010613 (Large).jpg
 

Heukie

Lid
Sinds 2 weken terug uit Noord-Italie. Eerste vakantie ervaring met de Octavia.
Is super bevallen.
Sleurhut erachter (1300kg) en zonder problemen de Fernpass en de Brennerpas genomen.
Wel de automaat op de tiptronic gezet (werkt trouwens ook perfect in combinatie met de cruise control)
 

Captain Hook

Forumguru
Afgelopen zomer hadden we een aardig topic over allerlei bergpassen die deze en gene gereden hadden.
O.a. de Stelvio pas:
stelviolive_03.jpg

Dit is een online beeld. Nu overdag (!) zie je hoe de pas is dichtgesneeuwd. :yeah:Hier komt alleen nog maar de echte Yeti door heen!

Afgelopen zomer zag het er heel anders uit...
 

flip

Lid
Binnenkort een ritje naar Oostenrijk. Sneeuwbanden liggen op, kettingen klaar. Voor het eerst sinds lang weer een reis... benieuwd hoe de O2 het doet! Ik tel de dagen af!
 
Ben afgelopen zomer naar Noorwegen geweest. Ben ook vol lof over de RS, totaal geen moeite met de meest steile klimmetjes. Het verbruik ligt natuurlijk wel wat hoog, maar je krijgt er een hoop comfort voor terug.
 

Captain Hook

Forumguru
@Corsaar: nope, geen Yeti met 4WD, slechts een echte Yeti.

yeti.jpg

De Stelvio pas is namelijk afgesloten tot volgend voorjaar. :winkie:
 
Ha als je die pas op wilt in de omstandigheden op de foto, dus geen geruimde wegen of gestrooide gravel, zou ik wel een paar kettingen mee nemen. Je weet nooit waar je ze voor nodig hebt, misschien als sleep ketting voor een gestrande oct met zomerbanden. hahaha
 
Jongens, 6000 km in 10 dagen. Dwars door de balkan en via monte negro weer terug, was weliswaar zakelijk, maar die auto is er voor gebouwd. Een diesel moet rijden en dat kan die ook. Het is wel nog de "oude" solide pompverstuiver, ik weet niet hoe dat 1.6 naai machine-tje dat volhoud. Iemand ervaring?
 

Wasmachineman

Forumguru
Die 1.6cr zal je wel beter bevallen waarschijnlijk want hij is veel stiller dan de 1.9pv. Ik had de 1.9pv ook en nu de 1.6cr en ben er erg tevreden over. Nu heb ik in 2 maanden 15000 km gereden dus geen 6000 in 10 dagen zoals jij deed....
 
OK, je denkt al snel bij een kleinere motor, meer toeren met alle gevolgen van dien.
Die afstand doe ik maar 3 of 4 keer per jaar hoor. Tegenwoordig is vliegen veel goedkoper! Maar ik doe het graag hoor, af en toe Praag heen en weer of zo gelukkig alleen maar zakelijk, prive is dat wel prijzig.
 

Wasmachineman

Forumguru
Downsizen dus! Alle motoren worden kleiner, zuiniger en sterker. Benzines ook hoor, die 1.2 en 1.4 motoren zijn echt populair!
 
Hij is zeker ook een brok lichter die hele auto? Wat is de max snelheid van die 1.6 en hoeveel toeren draait hij dan ongeveer?
 

Wasmachineman

Forumguru
Mijn hatchback nu is 25kg lichter dan mijn combi van 2007.
Ik heb nu alleen toeren gemeten bij 160km/u en dat lag op 3500 dacht ik! Ik heb ook dsg-7 dus andere verhoudingen dan een 5 of 6 bak?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan