Op zoek naar een O3, 1.2 TSI 1.4 TSI

Willem-R

Senior Member
ok @Disaster-Master, dat weten we dan ook weer, maar zomaar kopen was toch al niet de bedoeling, maar eerst goed controleren, en indien het een ex lease is, dan misschien nog wel wat extra controleren.
Moet eerlijk zeggen, ik had mijn uitspraak ook gebaseerd op wat de lease bedrijven op hun site schrijven, schrijven bijna allemaal, merkdealer onderhouden.
En ja ook wel gelezen dat lease markt beetje ingestort is, meer thuiswerken, meer online werken, e.d., dus ze moeten wel creatief andere wegen vinden.
Slechte zaak natuurlijk als het ten koste kan gaan van de veiligheid.

Anderen ook bedankt voor reactie
 

leon-cupra

Forumguru
Is ook maar bij de laatste maanden. In de jaren ervoor is een leasewagen altijd correct onderhouden. Indien je als leaserijder jouw wagen te laat binnen brengt voor onderhoud, kunnen er zelfs financiële gevolgen zijn. Dus er wordt wel goed op onderhoud gelet.

Denk dat er meer particulieren een onderhoudje overslaan en het liefst zo goedkoop mogelijk, desnoods bij een beunhaas. Een particulier gaat in de laatste maanden ook geen overbodig onderhoud gaan doen.

je moet echt al geluk hebben in de tweedehandsmarkt om een liefhebber tegen te komen waarbij je op jouw twee oren mag slapen.
 

hemi24

Forumguru
Is ook maar bij de laatste maanden. In de jaren ervoor is een leasewagen altijd correct onderhouden. Indien je als leaserijder jouw wagen te laat binnen brengt voor onderhoud, kunnen er zelfs financiële gevolgen zijn. Dus er wordt wel goed op onderhoud gelet.

Dat was zo, tegenwoordig moet je als leaserijder bij Leaseplan (Nederland) al goed je best doen wil je nog bij een merkdealer terecht komen voor regulier onderhoud... :wavecry:
 

leon-cupra

Forumguru
Bij onze superb is daar geen sprake van hoor.
En hoe doen ze dat dan met garantiegevallen ? 1 onderhoudje bij een niet officiële dealer en garantie :wavecry:
 

Willem-R

Senior Member
Begrijp ook niet helemaal, hoe een Lease bedrijf zo mag beslissen, wat er wel en niet bij een onderhoudsbeurt gedaan mag worden, je zou dan denken dat de garantie dan meteen vervalt.
Bestaat dat mobiliteits garantie plan eigenlijk nog.
 

Cordoba

Forumguru
Bij onze superb is daar geen sprake van hoor.
En hoe doen ze dat dan met garantiegevallen ? 1 onderhoudje bij een niet officiële dealer en garantie :wavecry:

Dat is dus niet waar, en volgens Europese wetgeving verboden. Als een auto bij een officieel garagebedrijf (in NL wordt het Bovag-lidmaatschap daarvoor gehanteerd als norm) onderhoud/reparatie doet volgend de richtlijnen van de betreffende autofabrikant, blijft de garantie gewoon van kracht. Dat dealerorganisaties dit anders vertellen, en dat het daadwerkelijk verkrijgen van garantie een probleem is, is wat anders, ook al mag dit wettelijk niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat die discussie al eens gevoerd is. Toon maar aan dat de andere garage het volgens de richtlijnen van het merk uitgevoerd heeft. Bij de officiële dealer gaat het merk ervan uit dat dit zo gebeurd is.
 
Begrijp ook niet helemaal, hoe een Lease bedrijf zo mag beslissen, wat er wel en niet bij een onderhoudsbeurt gedaan mag worden, je zou dan denken dat de garantie dan meteen vervalt.
Bestaat dat mobiliteits garantie plan eigenlijk nog.
Zij zijn eigenaar van de auto. Zij moeten betalen voor het onderhoud en eventuele reparaties. Net als jij en ik van je eigen auto. Dus op basis daarvan zeggen zij gewoon; dat is te duur. Daar geven we geen akkoord op.

Bij lease is er tijdens de looptijd doorgaans geen probleem. Waneer het ding einde contract loopt en terug moet naar de lease word er enorm bezuinigd.

Bijv. bij onze VW tourans bij mijn vorige werkgever bij zeker 4 van de 6 de DSG koppeling laten vervangen, bij 1 zelfs 2 keer. Allemaal lease. Werd gewoon gedaan/betaald. Op laatst moesten de auto's eruit. Bij 1 was er een xenon lamp defect. Werd geen akkoord voor gegeven om te vervangen. De auto moest retour, maar er werd nog mee gereden omdat de nieuwe tourans nog bij de inbouwer stonden. Er was apparatuur ingebouwd, dat werd bij een andere auto er al uit gehaald, dus toen daar van die auto maar een lamp gewisseld want er kwam geen akkoord.

Maar het is gewoon een centen kwestie; elke cent die ze er minder aan uit geve is weer een positief saldo bij verkoop onderaan de streep als het ding weer van de hand gaat. Want dat doen ze; einde lease is of export elders of tweedehandse verkoop. Vaak al met van te voren afgesproken prijzen.

Garantie interesseert de lease niets wanneer het ding op einde contract loopt.
 
Bij mn huidige golf hakkelt de achterruiterwisser over de ruit; ze hebben er een nieuwe opgezet. Was even goed voor 2/3 maanden. Hakkelt nu weer (schoonmaken etc, ruit ook, helpt niet) maar er mag nu geen nieuwe op. Is recent gedaan. Dus zoek t maar uit.

Hij staat op de nominatie om vervangen te worden voor een Enyaq. Want alles moet groen heh?
Volgens mij is afgelopen februari het contract weer afgelopen.. dus als er nu wat mee is dan zal het wel weer janken worden ;)





Goed. Tot zover mijn geraas over lease.
Lang verhaal kort: bij lease kun je er niet blindelings op vertrouwen dat al het juiste en volledige onderhoud is gedaan in de laatste periode van de looptijd van de leaser.
 

hemi24

Forumguru
Best onderhouden leaseauto's die ik heb ingeleverd, zijn die die ik in ca. 2½ jaar naar de km-stand heb gereden waar 4 jaar voor stond!

Dus i.t.t. wat handelaren liever in- en verkopen, zou ik eerder voor een jonge ex-leaser met veel km's gaan: die zijn doorgaans beter én constanter bereden en hebben vrijwel tot het eind wel alle noodzakelijk onderhoudsbeurten gehad.

Ongeacht wat je koopt én waar: zonder servicebeurt aanschaffen en regelrecht naar de merkdealer brengen voor een grote beurt.
 

hemi24

Forumguru
Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik hanteer altijd het motto “met een ontstoken teennagel ga je ook niet naar een tandarts…”
 
Ik heb tot nu toe echt geen goede ervaring met de lokale merkdealer! Nog nooit gehad. Niet met de VW van het werk of de Audis, VWs en Skodas die ik zelf heb gehad. Veel te duur en qua kennis ook vaak slecht op de hoogte! Volgende service gaat toch echt naar een onafhankelijke VAG specialist.
 

Willem-R

Senior Member
Die Artic versie, is daar iets bijzonders aan?

Zag er nu 2 staan, beiden jaar 2013, alleen het lijken mij O2, tenminste aan de gril te zien.
Of is dat een speciaal overgangsmodel, iets van O2,5

Staat wel vaker een O2 tussen van 2013, ik denk overjarige modellen.
 
Bovenaan Onderaan