Opel Ampera

sitechris

Donateur
Ik heb vandaag een half uurtje gereden in de Opel Ampera, alleen elektrisch. De accu was nog net niet op.

Plus:
- Opmerkelijke ervaring om elektrisch te rijden. Auto is dus extreem stil.
- Auto acceleert voor het gevoel vrij aardig. Vooral op de eerste meters is hij best wel pittig.
- Als de batterij leeg is kun je gewoon op benzine doorrijden.
- 0% bijtelling
- CVT is comfortabel in elektrische modus. Weet niet wat hij doet in normale modus.

Min:
- Kwaliteit interieur (materialen, afwerking) ondermaats! Hard en goedkoop plastic waar je ook kijkt. Een treffend voorbeeld: de afdekhoes van bagageruimte is echt om te huilen, een vodje hebben ze daar gemonteerd.
- Wegligging en besturing te Amerikaans. Besturing gevoelloos, vering te deinerig. Duidelijk merkbaar dat de donorauto uit Amerika komt (Chevy Volt). Echt een gemiste kans dat Opel niet even de tijd genomen heeft om de auto af te stemmen op de wensen van de Europese koper. Dit geldt ook voor eerdere opmerking over materiaalgebruik. Kan gewoon niet in dit segment!
- Hoofdruimte achterbank abonimabel. Je kunt niet rechtop zitten.
- Kleine kofferruimte
- Gekloot met stekker is toch lastig, zeker als je niet een eigen oprit hebt. Wat als je in je straat maar één oplaadpunt hebt en er 3 Ampera's staan?
- Het mag wat kosten. Ondanks dat je geen wegenbelasting betaalt mag je wel 45.500 euries aftikken (excl opties). Value for money is ondermaats.
- Elektrisch rijden heeft als nadeel dat het niet ongevaarlijk is. Kinderen horen je niet aankomen in stealth mode.
- Ik moest erg wennen aan de remmen. Je moest ze vrij hard intrappen om fatsoenlijk te vertragen. En ik vind het jammer dat je niet op de motor kunt afremmen.
- Ik vind de stoelen niet erg lekker zitten. Kan mss kwestie van wennen of goed instellen zijn, maar de stoelen zijn te hard op plaatsen waar ze niet hard moeten zijn en er is te weinig steun op plaatsen waar je dat wel wilt hebben.
- De snelheidsbegrenzer grijpt al bij 169 km/h in. Het is dus verre van een Autobahnbeul!

Overall conclusie. Veelbelovend concept, maar Opel had hier veel meer werk van moeten maken. Deze auto voldoet niet aan de Europese kwaliteitsnormen!
 

sitechris

Donateur
Voor een woon-werkcruiser hoeft dat niet onoverkomelijk te zijn. Mits de rest in orde is. Which is not the case.
 

mikehotel

Actief lid
Ach, voor de leasert die goedkoop wil rijden met de schijn van "zie mij eens duurzaam bezig zijn" is het natuurlijk ideaal. Het concept is aardig, maar is alleen levensvatbaar met een grote bak subsidie. Overigens zijn dit soort auto's in mijn beleivng mooi voorbeelden van "gematerialiseerde hypocrisie": Zie er o zo goed voor het milieu uit, totdat je het life cycle plaatje gaat bekijken.
 

Noord26

Forumguru
0 procent bijtelling is natuurlijk meteen een 10-tal pluspunten voor op andere auto's... Ik was een aantal weken geleden op een beurs in A'dam en daar wilde ook iemand in de parkeergarage zijn Ampera opladen. Garage stond propvol en op de laadplaats stond een normale auto geparkeerd. Dat is schijnbaar niet strafbaar.

Ik vraag mij af hoeveel mensen daadwerkelijk kiezen voor de auto vanwege elektrisch rijden. 95% zal gewoon benzine tanken, het kost hun toch niets? Particulier aanschaffen veel te duur!
 

sitechris

Donateur
Als je kunt laden voor je deur (bv eigen carport) dan is het geen probleem. Maar if not? Dan is het wel lastig.
 

Cyrus

Actief lid
Ik heb vandaag een half uurtje gereden in de Opel Ampera, alleen elektrisch. De accu was nog net niet op.
- Ik moest erg wennen aan de remmen. Je moest ze vrij hard intrappen om fatsoenlijk te accelereren. En ik vind het jammer dat je niet op de motor kunt afremmen.


Heuh? :eek:
 

jalex_h

Forumguru
Als je kunt laden voor je deur [knip]

Hmmm, heeft iemand al uitgerekend wat dat geintje gaat kosten? (Maandelijks plus eenmalig). Toevallig loop ik elke avond langs eentje die op een oprit staat en ik heb er nog nooit een snoertje uit zien steken. Waarrom toch niet?


Gegroet,
 

Bakkertje

Forumguru
Sja en als de generator aanslaat omdat je accu leeg is rijd je gewoon 1 op 13,5 !!
Kortom, lease-rijdend NL least zo'n ding omdat het weinig kost, vervolgens wordt er thuis niet opgeladen omdat het lastig is en dus wordt er volop getankt en een hoop verbruikt.
Ik heb echt zo'n hekel aan dit soort auto's. Maximaal fiscaal voordeel en meer vervuilen dan welke auto dan ook. Nee toppie!
 

wimZ

Lid
Ik heb voor een ampera gekozen die mijn luxe en ruime superb gaat vervangen.
niet voor het milieu maar alleen maar voor mijn portemonee. Verbruik is 1 op 16 op benzine. Ik rijdt iedere dag volledig elektrisch naar mijn werk en naar huis. Oplaadpaal voor de deur, en mijn werkgever betaald de laadkosten thuis. Ook op het werk een laadpaal en inmiddels geconstateerd dat deze ook bij veel van mijn klanten aanwezig is of binnenkort gaat komen. Of het parkeren van een "gewone" auto op een laadplek verboden is hangt af van het bord, dus dit kan wel verboden zijn maar is het niet altijd. In iedergeval knap irritant als een auto hier geparkeerd staat en ik hierdoor niet kan opladen waardoor ik dus gedwongen wordt om op benzine te gaan rijden.
mijn werkgever houdt het benzineverbruik in de gaten en zal mij hierop aanspreken als ik te weinig elektrisch rijdt.
De huidige belastingregeling maakt dit mogelijk en hiervan ga ik dankbaar profiteren de komende drie jaar, daarna zie ik wel weer verder.
 

mikehotel

Actief lid
@wimZ: Ik hoop persoonlijk dat dit soort "sponsoring" snel wordt afgeschaft. Gaat volledig voorbij aan het oorspronkelijk doel en is feitelijk gewoon misbruik maken van de situatie.
 

jalex_h

Forumguru
Ach, op zich kan ik mensen geen ongelijk geven als ze voor deze constructie kiezen, zeker niet als de baas ook nog eens de laadpaal ed betaald. Maar het blijft natuurlijk kul, een electriciteitscentrale haalt nooit het rendement van een verbrandingsmotor en dus is een electrische auto per saldo belastender. Daar helpt het kleine, maar onbetrouwbare (want je moet maar afwachten wanneer het beschikbaar is), aandeel dat via wind ed opgewekt wordt geen malle moer aan.

Gegroet,
 

Bakkertje

Forumguru
@Wimz het siert je dat je eerlijk toegeeft dat het om de euries gaat. Die 1 op 16 gaat ie niet halen (en is bovendien al een lachertje vergeleken met de 1 op 24 die een greenline Superb haalt..) Waar ik wel moeite mee heb in je reactie is dat je blijkbaar van mening bent dat je bepaalde privileges hebt omdat je elektrisch rijdt (parkeren op een laadplek, overal stopcontacten enz.) dat zijn allemaal maatregelen om een technologie die eigenlijk nog niet klaar is voor dagelijks gebruik toch te kunnen gebruiken en daarmee zogenaamd milieuvriendelijk te zijn.
Waar het in mijn mening misgaat is dat de auto volgens opgaaf 1 op 34,5 (gecombineerd) zou moeten rijden terwijl dit in de praktijk 1 op 13,5 is zodra er op benzine gereden wordt. Van mij mogen ze berijders dan ook naheffen op basis van het 25% tarief als er meer dan x% afgeweken wordt. (dat geldt overigens net zo goed voor de greenlines en andere hybrides). Je maakt immers ten onrechte gebruik van belasting vrijstelling en die korting geniet je omdat je beter bezig bent voor het milieu, doe je dat in de praktijk niet dan moet er gewoon een naheffing komen.
 

Skoody Boo

Actief lid
Van mij mogen ze berijders dan ook naheffen op basis van het 25% tarief als er meer dan x% afgeweken wordt. (dat geldt overigens net zo goed voor de greenlines en andere hybrides). Je maakt immers ten onrechte gebruik van belasting vrijstelling en die korting geniet je omdat je beter bezig bent voor het milieu, doe je dat in de praktijk niet dan moet er gewoon een naheffing komen.

Een hogere accijns op brandstof is makkelijker te realiseren, en nagenoeg 1 op 1 gelinkt aan de mate van belasting voor het milieu.
 

Skoody Boo

Actief lid
Overigens zijn dit soort auto's in mijn beleivng mooi voorbeelden van "gematerialiseerde hypocrisie": Zie er o zo goed voor het milieu uit, totdat je het life cycle plaatje gaat bekijken.
De verbrandingsmotor heeft zich jarenlang kunnen ontwikkelen. Als je daar de ontwikkeling elektrische techniek tegen afzet gaat die ontwikkeling relatief snel. Een begin maken met techniek die niet volledig uitontwikkelt is is niet per se hypocriet.
 

CharlesTucker

Forumguru
De elektromotor heeft zich ook jarenlang kunnen ontwikkelen, de eerste elektromotor die daadwerkelijk in staat was een werktuig aan te drijven stamt uit 1832 (William Sturgeon), de eerste verbrandingsmotor kwam pas 30 jaar later. Het probleem zit ook zeker niet in de motoren, het probleem met electrische aandrijving is dat de "brandstof" erg lastig efficient is op te slaan. En bij zich autonoom bewegende voertuigen is dat wel cruciaal. Het is niet voor niets dat op het moment dat je electriciteit bij de hand hebt (fabrieken, treinen), de aandrijving vrijwel altijd electrisch is. En dat was al zo voordat het milieu een issue werd.

Verder ben ik het wel eens met je stelling dat een begin maken met een niet volledig uitontwikkelde techniek niet hypocriet is, wat ik echter wel hypocriet vind is dat dit door de belastingbetaler gesponsord wordt op valse gronden. Indien autofabrikanten daadwerkelijk toekomst zien in de elektrische aandrijving zouden ze die dingen ook wel ontwikkelen zonder staatssponsoring. Deze focus op electrische aandrijving zorgt ervoor dat onderzoek naar andere alternatieven voor fossiele brandstoffen in autonoom bewegende voertuigen veel te weinig aandacht krijgt.
 

andrehj

Forumguru
Ik vraag mij af hoeveel mensen daadwerkelijk kiezen voor de auto vanwege elektrisch rijden. 95% zal gewoon benzine tanken, het kost hun toch niets?
Volgens mij gaan al die leaserijders (en particulier koopt niemand een Ampera) die auto hooguit op het werk opladen. Want als je em thuis oplaadt, moet je zelf de stroom betalen! En dat is niet weinig! (Te vergelijken met de hele nacht een straalkachel aan laten staan). Dus het concept werkt niet, en in de praktijk zullen de meeste Ampera's dus ongeveer 1:15 (het normale benzineverbruik) rijden, veel onzuiniger dan een Prius, terwijl er minder belasting voor wordt betaald.
 
Bovenaan Onderaan