sitechris
Donateur
Ik heb vandaag een half uurtje gereden in de Opel Ampera, alleen elektrisch. De accu was nog net niet op.
Plus:
- Opmerkelijke ervaring om elektrisch te rijden. Auto is dus extreem stil.
- Auto acceleert voor het gevoel vrij aardig. Vooral op de eerste meters is hij best wel pittig.
- Als de batterij leeg is kun je gewoon op benzine doorrijden.
- 0% bijtelling
- CVT is comfortabel in elektrische modus. Weet niet wat hij doet in normale modus.
Min:
- Kwaliteit interieur (materialen, afwerking) ondermaats! Hard en goedkoop plastic waar je ook kijkt. Een treffend voorbeeld: de afdekhoes van bagageruimte is echt om te huilen, een vodje hebben ze daar gemonteerd.
- Wegligging en besturing te Amerikaans. Besturing gevoelloos, vering te deinerig. Duidelijk merkbaar dat de donorauto uit Amerika komt (Chevy Volt). Echt een gemiste kans dat Opel niet even de tijd genomen heeft om de auto af te stemmen op de wensen van de Europese koper. Dit geldt ook voor eerdere opmerking over materiaalgebruik. Kan gewoon niet in dit segment!
- Hoofdruimte achterbank abonimabel. Je kunt niet rechtop zitten.
- Kleine kofferruimte
- Gekloot met stekker is toch lastig, zeker als je niet een eigen oprit hebt. Wat als je in je straat maar één oplaadpunt hebt en er 3 Ampera's staan?
- Het mag wat kosten. Ondanks dat je geen wegenbelasting betaalt mag je wel 45.500 euries aftikken (excl opties). Value for money is ondermaats.
- Elektrisch rijden heeft als nadeel dat het niet ongevaarlijk is. Kinderen horen je niet aankomen in stealth mode.
- Ik moest erg wennen aan de remmen. Je moest ze vrij hard intrappen om fatsoenlijk te vertragen. En ik vind het jammer dat je niet op de motor kunt afremmen.
- Ik vind de stoelen niet erg lekker zitten. Kan mss kwestie van wennen of goed instellen zijn, maar de stoelen zijn te hard op plaatsen waar ze niet hard moeten zijn en er is te weinig steun op plaatsen waar je dat wel wilt hebben.
- De snelheidsbegrenzer grijpt al bij 169 km/h in. Het is dus verre van een Autobahnbeul!
Overall conclusie. Veelbelovend concept, maar Opel had hier veel meer werk van moeten maken. Deze auto voldoet niet aan de Europese kwaliteitsnormen!
Plus:
- Opmerkelijke ervaring om elektrisch te rijden. Auto is dus extreem stil.
- Auto acceleert voor het gevoel vrij aardig. Vooral op de eerste meters is hij best wel pittig.
- Als de batterij leeg is kun je gewoon op benzine doorrijden.
- 0% bijtelling
- CVT is comfortabel in elektrische modus. Weet niet wat hij doet in normale modus.
Min:
- Kwaliteit interieur (materialen, afwerking) ondermaats! Hard en goedkoop plastic waar je ook kijkt. Een treffend voorbeeld: de afdekhoes van bagageruimte is echt om te huilen, een vodje hebben ze daar gemonteerd.
- Wegligging en besturing te Amerikaans. Besturing gevoelloos, vering te deinerig. Duidelijk merkbaar dat de donorauto uit Amerika komt (Chevy Volt). Echt een gemiste kans dat Opel niet even de tijd genomen heeft om de auto af te stemmen op de wensen van de Europese koper. Dit geldt ook voor eerdere opmerking over materiaalgebruik. Kan gewoon niet in dit segment!
- Hoofdruimte achterbank abonimabel. Je kunt niet rechtop zitten.
- Kleine kofferruimte
- Gekloot met stekker is toch lastig, zeker als je niet een eigen oprit hebt. Wat als je in je straat maar één oplaadpunt hebt en er 3 Ampera's staan?
- Het mag wat kosten. Ondanks dat je geen wegenbelasting betaalt mag je wel 45.500 euries aftikken (excl opties). Value for money is ondermaats.
- Elektrisch rijden heeft als nadeel dat het niet ongevaarlijk is. Kinderen horen je niet aankomen in stealth mode.
- Ik moest erg wennen aan de remmen. Je moest ze vrij hard intrappen om fatsoenlijk te vertragen. En ik vind het jammer dat je niet op de motor kunt afremmen.
- Ik vind de stoelen niet erg lekker zitten. Kan mss kwestie van wennen of goed instellen zijn, maar de stoelen zijn te hard op plaatsen waar ze niet hard moeten zijn en er is te weinig steun op plaatsen waar je dat wel wilt hebben.
- De snelheidsbegrenzer grijpt al bij 169 km/h in. Het is dus verre van een Autobahnbeul!
Overall conclusie. Veelbelovend concept, maar Opel had hier veel meer werk van moeten maken. Deze auto voldoet niet aan de Europese kwaliteitsnormen!