Opel Ampera

mikehotel

Actief lid
Het is eigenlijk wat dat al deze kennis wel op dit forum aanwezig is en al de ontwikkelaars in de autofabrieken niet weten waar ze mee bezig zijn......
Of is dit een gevalletje derek ogilvie :)

De autofabrikanten weten heel goed waar ze mee bezig zijn, namelijk inspelen op de trend/vraag naar "schonere" auto's met een lagere uitstoot. Dit wordt in extreme mate door de hybrides ingevuld en dit is feitelijk een niche-markt die normaliter slechts voor een zeer beperkte groep aantrekkelijk is, maar in Nederland door specifieke belastingvoordelen voor met name de zakelijke markt aantrekkelijk gemaakt is. Normaliter stromen de auto's uit de zakelijke markt door naar de particuliere markt en export, maar deze zitten niet zonder meer te wachten op een hybride. Ten aanzien van de duurzaamheid zijn er nog teveel onduidelijkheden en daarnaast wordt de particuliere markt een goed alternatief geboden door zeer zuinige en financieel aantrekkelijke modellen met "gewone" techniek. Want voor hetzelfde geld van een tweedehands hybride heb je ook een nieuwe compacte auto. Want er mogen dan relatief veel hybrides rondrijden in Nederland, je struikelt letterlijk over de C1's/Aygo's/107's/Greenlines/BlueMotions en hoe ze ook allemaal mogen heten.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het is eigenlijk wat dat al deze kennis wel op dit forum aanwezig is en al de ontwikkelaars in de autofabrieken niet weten waar ze mee bezig zijn......
Of is dit een gevalletje derek ogilvie :)
Ik ben er van overtuigd dat de ontwikkelaars in de autofabrieken heel goed weten waar ze mee bezig zijn. En dat is ontwikkeling van technologie waar het meeste aan verdiend kan worden. Uiteraard wordt er hier en daar ook wel wat fundamenteel onderzoek gedaan naar andere alternatieven. Maar de ontwikkeling is grotendeels market-driven, datgene ontwikkelen en productierijp maken waar vraag naar is. En die "market" kan gemanipuleerd worden door reclame en image-building, maar ook door kunstmatig extra vraag te creeren naar hybride/electrische auto's middels staatssponsoring (wat 0% bijtelling natuurlijk gewoon is). Fabrikanten spelen daar uiteraard op in.

Overigens lees ik uit interesse af en toe eens een tijdschrift over ontwikkeling van autotechnologie (niet de top-gears, autoweeks, maar bv ATZ autotechnology e.d.), en daar wordt over het algemeen wel wat maar niet heel veel geschreven over hybride en/of elektrische technologie (wel veel lichttechniek, veiligheid, en toch verdere doorontwikkeling van brandstofmotoren, etc).

Tenslotte, ik heb absoluut respect voor je keuze, en al helemaal voor het feit dat je ook duidelijk aangeeft dat het vooral een financiele keuze is. Als dit soort auto's toch gesponsord worden, en ze voldoen (redelijk) aan je eisen, dan ben je natuurlijk een dief van je eigen portemonnaie zijn als je dat voordeel laat lopen. Ik heb trouwens een paar een keer Ampera in het wild gespot, en vond hem er in ieder geval van buiten prima uitzien.
 

Chatslet

Forumguru
Voor alle leaserijders een leasecontract inclusief brandstof verplicht af laten sluiten. Zo wordt gestimuleerd om efficient met de brandstof om te springen, omdat het niet verbruikte brandstofdeel een keer per kwartaal wordt verrekend. De 'luie' rijders worden zo gestraft als ze veel meer benzine verbruiken dan vooraf is ingecalculeerd.

Ja, maar je hebt toch geen tankpas om vervolgens thuis je energierekening omhoog te laten gaan omdat je je auto moet op laden? Dan kun je net zo goed bijtelling gaan betalen voor een normale auto want dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
 

wimZ

Lid
In mijn geval wordt er een thuislader geinstalleerd door de werkgever, met een aparte meter. Stroomkosten prive gemaakt voor de auto worden door mijn werkgever betaald. Dus geen discussie over wel of niet opladen.
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik me niet vergis werkt een oplaadpaal ook met een pas, waarschijnlijk heb je van de leasemaatschappij een gecombineerde tank/oplaadpuntactiveer pas (of 2 passen).

Ik heb het al eerder gezegd, gewon fiscale naheffing als bljkt dat de verbruikcijfers in de bebouwde kom niet gehaald worden..
 

wimZ

Lid
In mijn geval hebben we gekozen voor twee passen, een benzinepas en een laadpas van the new motion, een gecombineerde pas is ook mogelijk, helaas mogen wij alleen Total tanken en dan is een combipas niet mogelijk. Deze laadpas werkt op alle openbare laadpunten en eventuele kosten worden dan gewoon rechtstreeks verrekend. De laadpaal thuis en op het werk staat op prive terrein en werkt zonder pas, natuurlijk wel met een hoofdschakelaar om misbruik te voorkomen.

Ik begrijp jou fustratie over de belasting vrijstellingen, maar ik ben natuurlijk blij dat naheffing nu niet aan de orde is. Denk dat dit ook niet uitvoerbaar en controleerbaar is. Daarnaast ziet de overheid dit ook als pionieren en zal op basis van de praktijk gegevens ongetwijfeld straks met een besluit onder andere over de bijtelling komen. Ik heb niet de illusie dat dit over drie jaar nog steeds hetzelfde zal zijn. Maar de huidige regeling ga ik in ieder geval de komende drie jaar gebruiken en zeker niet misbruiken.
 

Chatslet

Forumguru
Maar met zo'n thuislader moet je dus al een eigen parkeerplaats hebben. Anders heeft het nog geen zin.
 

wimZ

Lid
Ik kan eigenlijk bijna altijd voor de deur parkeren. Geen eigen parkeerplaats, helaas wil onze gemeente hier niet aan. De kabel komt dus een heel klein stukje over de stoep, maar netjes in een gootje zodat er geen struikelgevaar ontstaat. de enkele keer dat ik niet voor de deur kan parkeren moet ik improviseren.
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk niet dat een gemeente privé parkeerplaatsen moet gaan uitdelen aan mensen met elektrische of hybride auto's. Zou wat moois zijn, heb je er een stuk of 6 met electrische auto's in de straat die altijd voor de deur kunnen parkeren, een gezin met 4 kinderen die alle 4 een auto hebben en jij bent vanwege file altijd net wat later waardoor je je auto drie straten verder kan parkeren omdat je niet op de vrije plek naast de laadpaal van de buurman mag parkeren. En iedereen maar vragen waarom je altijd een vouwfiets in je kofferbak hebt liggen :xyxthumbs:
 

wimZ

Lid
In heel veel gemeentes gebeurt dit dus wel om het elektrisch rijden te stimuleren. Deze laadpaal wordt gratis geplaatst, betaald door een stichting opgericht door de gezamelijike energie bedrijven, daarbij horen dan tevens twee gereserveerde plekken. uiteindelijk wil iedereen zijn auto kwijt, wil je pionieren en dus voooruit lopen,zijn dit een aantal voordelen waar je gebruik van kan maken. Omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben dat wij meerdere autos in het gezin hebben proberen wij op deze manier een plek voor de deur "veilig"te stellen. Als ik dan moet laden wordt onze extra auto verplaatst.
 

Sand3r

Senior Member
In heel veel gemeentes gebeurt dit dus wel om het elektrisch rijden te stimuleren. Deze laadpaal wordt gratis geplaatst, betaald door een stichting opgericht door de gezamelijike energie bedrijven, daarbij horen dan tevens twee gereserveerde plekken. uiteindelijk wil iedereen zijn auto kwijt, wil je pionieren en dus voooruit lopen,zijn dit een aantal voordelen waar je gebruik van kan maken. Omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben dat wij meerdere autos in het gezin hebben proberen wij op deze manier een plek voor de deur "veilig"te stellen. Als ik dan moet laden wordt onze extra auto verplaatst.

Handige oplossing zeg. Een zakelijke auto uitzoeken welke je niets kost. Maar wel een extra auto laten wegrotten omdat je je eigen parkeerplekje wilt hebben...
Zullen je buurtjes vast erg fijn vinden. :tongue:
 

Rallye

Forumguru
@wimZ: ik kan mij voorstellen dat de gemeente een laadpaal met een voor elektrische auto's gereserveerde parkeerplaats voor je deur aanlegt. Zo lang er nog niet veel elektrische auto's zijn zou die plek de facto voor jouw elektrische auto zijn. Het is echter, zo lang de plek zich op de openbare weg bevindt, niet jouw parkeerplaats. Dus als je je andere, niet-elektrische, auto op die plek zet, verdien je wat mij betreft een bon. Voor de buurt is het ook niet echt een incentive om van je laadpaalplaats weg te blijven als jij er wel een niet-elektrische auto er wel neerzet.

Ter vergelijking: mijn overbuurman heeft een gereserveerde plek voor "zijn" ambulance. Hij zet, netjes, zijn eigen auto daar ook niet neer. Dan is die plaats dus leeg als hij de ambulance niet bij zich heeft.

Bij veel laadplaatsen terwijl er nog weining elektrische auto's zijn neemt het aantal parkeerplaatsen voor gewone auto's dus wel rap af.
 

wimZ

Lid
Wat betreft parkeren hebben jullie helemaal gelijk, ik heb het ook niet goed beschreven.
ik krijg geen eigen gereserveerde parkeerplek, mijn laadpunt kom ook niet op de openbare weg te staan, en kan ook alleen door mij gebruikt worden, deze is niet toegankelijk voor andere elektrische autos. Onze extra auto wordt gewoon dagelijks gebruikt dus staat zeker niet weg te rotten. De eerste auto die thuis komt zet zijn/haar auto op de vrije parkeerplek voor de deur, zodat als ik thuis kom ik mijn snoertje kan uitleggen, de andere auto wordt dan verplaatst naar een gemeenschappelijk parkeerterrein. Wij hebben in ons gezin 4 auto's, daarvan staat er nooit meer dan 1 voor de deur, alle andere gaan naar het grote parkeerterrein, op deze wijze heb ik een uitstekende relatie met mijn buren, die zelf ook drie auto's in het gezin hebben. Parkeren van een niet elektriche auto op een gereserveerde elektrische plek mag wat mij betreft inderdaad bekeurd worden.
 

Sparkie

Forumguru
Ja, maar je hebt toch geen tankpas om vervolgens thuis je energierekening omhoog te laten gaan omdat je je auto moet op laden? Dan kun je net zo goed bijtelling gaan betalen voor een normale auto want dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
De leasemaatschappij rekent met een gemiddeld (benzine)verbruik van 1:35 (meen ik), dus je zal altijd een tankpas nodig hebben.
Een auto kost altijd geld, of dat nu een verhoogde energierekening of een privé bijtelling is.
 

Rallye

Forumguru
@wimZ: mooi dat je het wel netjes doet!
@Sparkie: ik begreep dat wimZ ook de stroom van zijn baas vergoed krijgt, en dat zijn benzineverbruik bovendien in de gaten gehoden wordt. Ik kan mij voorstellen dat meer werkgevers dat zo regelen als ze Amperas in de lease hebben.
 
Bovenaan Onderaan