Opel Ampera

van_der_P

Senior Member
Je zou zo'n Opel ook kunnen opladen door zonnepanelen op je dak te leggen. Dan produceer je overdag wat je s'nachts gebruikt voor het opladen.

De Ampera is het zelfde als een Pirius, maar dan andersom. In de Pirius gebruik je een electromotor om de benzinemotor te assisteren, en in de Ampera gebruik je de benzinemotor om de electromotor te assisteren. Zo bijzonder vind ik dat niet.
 

mikehotel

Actief lid
@Skoody Boo: Een Ampera/Prius/etc is alleen minder vervuilend dan een "gewone" auto in de gebruiksfase. Er worden in het hybride deel (motor) exotische metalen toegepast die je niet zomaar op de plank hebt liggen. Dat wordt in de afweging even vergeten, aangezien die toch ergens anders op de wereld wordt gewonnen (met de daarbijbehorende problemen). Hier wordt met grote oogkleppen op alleen maar gefocussed op de uitstoot wat er achter uit de auto komt, verder niet. Wanneer dat zo belangrijk is, waarom heeft anno 2012 niet iedere auto die nu op de weg komt standaard een start-stop systeem? Auto staat stil = motor uit. Iedere Greenline wordt ermee uitgerust, dus waarom niet iedere Skoda?
 

sitechris

Donateur
Voor mij liever geen start-stop. Ik wil dat mijn turbo niet aandoen. Die wil ik fatsoenlijk laten afkoelen na een inspannende rit.
 

mikehotel

Actief lid
@sitechris: in de Superb Greenlines kun je het volgens mij ook gewoon handmatig in- en uitschakelen. En de door jou geschetste situatie is natuurlijk ook gewoon softwarematig te ondervangen door bijvoorbeeld olie- en watertemperatuur in combinatie met rijstijl (toerental, gereden snelheid, gaspedaalstand,etc) van de zeg laatste kwartier mee te nemen. Het is allemaal geen rakettechnologie en feitelijk is het een geringe uibreiding op het huidige systeem.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij liever geen start-stop. Ik wil dat mijn turbo niet aandoen. Die wil ik fatsoenlijk laten afkoelen.

Als ik goed ben ingelicht, werkt de start/stop op basis van enkele tientallen parameters: aan alle eisen moet voldaan zijn, anders blijft de motor gewoon doordraaien en verschijnt er in de maxidot een start/stopsymbool met een schuine balk erdoorheen. Signaaltje aan de bestuurder dat die misschien wel had verwacht dat de motor zou stilvallen, maar dat 'hogerhand' heeft besloten dat 't deze keer niet gebeurt.

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat de temperatuur in de turbo één van die parameters is. Sluit ook wel aan bij m'n eigen ervaring, moet ik zeggen, bij een verkeerslicht onderaan de afrit na een langere snelwegrit. Kortom: technisch lijkt het allemaal toch heel behoorlijk geregeld; ik heb daar wel enig vertrouwen in...
 

Noord26

Forumguru
Heb je geen bijtelling en een tankpas betaald door de baas, ga je moeite doen om hem met eigen stroom thuis aan de laadpaal te koppelen? Dat zie ik geen lease-rijder doen als het buiten vriest of regent..
 

Chatslet

Forumguru
Inderdaad en daarom een bij voorbaat geflopt concept en een weldenkend mens gaat daar echt niet zomaar ruim 40k voor neer tellen.

Leaserijder: heeft tankpas dus boeit het niet hoeveel benzine er in gaat en zuipt op benzine (1:15) meer dan een oude Ford Escort (of noem andere gare auto).

Privé rijder: 90% heeft thuis geen eigen oprit of vaste parkeerplaats voor de deur dus dat wordt tientallen meters verlengsnoer aanschaffen of op benzine rijden.

Duurzaamheid en Co2: Stook de kolencentrale maar lekker op!

Belastingklimaat: Wegenbelasting vrij blijft niet en zal na een paar jaar over zijn. Dan heb je een zuipende bak met een kofferbak vol verlengsnoeren waarmee je brandstof met hoge accijns tankt en die ook nog eens heel zwaar en dus duur in de wegenbelasting is. Tegen die tijd rij ik je lachend voorbij in mijn Greenline die nog geen eens de helft heeft gekost, lichter is dus minder in de wegenbelasting kost, op een brandstof met lagere accijns rijd en ook nog eens minder zuipt.
 

RefleCs

Forumguru
Zucht ik wordt moe van die zogenaamd zuinige auto's. Met daarnaast nog het probleem van de sleurhut en aanhanger. Al die zogenaamd groene auto's waar je de hoofdprijs voor betaald mogen geen aanhangers trekken.

En het verhaal van de leaserijder en gewoon benzine tanken kloppen. Zou het zelf ook doen. En waarom? Omdat het kan. Waarom zou ik een boel moeite gaan doen terwijl er ook benzine in gaat.... Kortzichtig? Wellicht... maar ik kies graag voor de weg van de minste weerstand.
 

sitechris

Donateur
Ik kan me al nauwelijks meer ergeren aan het zogenaamde groen en ons belastingbeleid. Ik erger me meer aan de kwaliteit van de auto en de prijs die je moet aftikken. Voor 45k kan ik ook een Audi A4 1.8T Proline S rijden. Die zit lekker in de opties, rijdt fijn, ziet er goed uit. Etcetera.
 

hemi24

Forumguru
- 0% bijtelling

Weer zo'n absurde maatregel van onze regering!!! Ook deze auto wordt je toch beschikbaar gesteld door je werkgever? Normaal wordt dit afgestraft door Den Haag, waarom nu ineens niet?
Zelfde verhaal voor de Priusrijders, die rijden volgens de verbruikscijfers van de tankpasfirma's ook 50% boven fabrieksopgave (6,0 t.o.v. 4,0l/100km). Dit betekend trouwens voor de Priussen dat ze zo gemiddeld 144 gr CO2 per kilometer uitstoten en volgens de regels dus eigenlijk in de 25% categorie thuishoren... :ahum:


Voor de goede orde: zonder extreem veel moeite haal ik met mijn huidige leaseauto ook een verbruik dat 30% boven de fabrieksopgave ligt... (Mea Culpa... :cool:)
 

Noord26

Forumguru
Wat gaat er met al die Ampera's na 3 jaar of 160Dkm gebeuren? Je zal ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen in ieder geval. Nog veel meer als een nog relatief zuinige diesel, welke bij 12-15Dkm per jaar al voordeliger is als de benzine variant. Dat gaat je met zo'n 45K (!!) auto nooit lukken gezien de enorme afschrijving?
 

mikehotel

Actief lid
@Noord:
Die zullen wellicht de verkoop in gaan, net als de Priussen en Civic Hybrid. Heb even op autotrack.nl gekeken en daar worden ruim 800 tweedehands Priussen aangeboden.
 

Chatslet

Forumguru
Tegen die tijd is ook wel algemeen bekend dat ze niet rendabel zijn. Mensen komen er dan achter dat de accu's niet oneindig houdbaar zijn en uiteindelijk voor veel geld vervangen moeten worden. Staan er forums vol met topics met klagende mensen dat na 100 dkm de accu's snel leeg zijn of helemaal niet meer werken en dat nieuwe accu's de jackpot kosten. Dat gaat dan een tijdje zo door waardoor ze 2e hands steeds minder waard worden. Uiteindelijk brengt Antoinette Hertsenberg de genade klap toe door het met een uitzending van Radar vol met gefrustreerde tokkies in de algemene media te brengen. Een jaar later staan ze allemaal op de sloop en komen al die rotte accu's in het milieu terecht.
Honda Civic Hybrid anyone? Groen Links, gefeliciteerd!
 

Captain Hook

Forumguru
Als dat soort hybride auto's en half elektrische vehikels idd 2de hands niks meer waard zouden zijn, dan zijn al die leasemaatschappijen wel enorme sukkels... of toch niet?
Want de leaseprijs is mede gebaseerd op de restwaarde... dus hoe kan dat dan uit?:ahum:
 

wimZ

Lid
Tegen die tijd is ook wel algemeen bekend dat ze niet rendabel zijn. Mensen komen er dan achter dat de accu's niet oneindig houdbaar zijn en uiteindelijk voor veel geld vervangen moeten worden. Staan er forums vol met topics met klagende mensen dat na 100 dkm de accu's snel leeg zijn of helemaal niet meer werken en dat nieuwe accu's de jackpot kosten. Dat gaat dan een tijdje zo door waardoor ze 2e hands steeds minder waard worden. Uiteindelijk brengt Antoinette Hertsenberg de genade klap toe door het met een uitzending van Radar vol met gefrustreerde tokkies in de algemene media te brengen. Een jaar later staan ze allemaal op de sloop en komen al die rotte accu's in het milieu terecht.
Honda Civic Hybrid anyone? Groen Links, gefeliciteerd!

Het is eigenlijk wat dat al deze kennis wel op dit forum aanwezig is en al de ontwikkelaars in de autofabrieken niet weten waar ze mee bezig zijn......
Of is dit een gevalletje derek ogilvie :)
 

Sparkie

Forumguru
Voor alle leaserijders een leasecontract inclusief brandstof verplicht af laten sluiten. Zo wordt gestimuleerd om efficient met de brandstof om te springen, omdat het niet verbruikte brandstofdeel een keer per kwartaal wordt verrekend. De 'luie' rijders worden zo gestraft als ze veel meer benzine verbruiken dan vooraf is ingecalculeerd.
 
Bovenaan Onderaan