Opel minst populaire automerk onder zakelijke rijders

MarcoO2

Forumguru
21 december 2009 - Een onderzoek onder zakelijke rijders op Linkedin laat zien dat 37 procent niet dood gevonden wil worden in een auto van het merk Opel. Keuzemogelijkheden binnen het onderzoek van SalesProfs waren VW, Skoda, Opel, Renault en Alfa

Behalve de populariteit zijn er opvallende resultaten binnen verschillende zakelijke doelgroepen. Vrouwen kiezen opvallend vaak voor het merk Renault en onder eigenaren is de Skoda veruit het minste populair. Personen werkzaan in de financiële branche stemmen volop tegen de Opel (75 procent) . In de groep 18 tot 24 jaar komen de merken VW en Alfa niet voor. Alleen de leeftijd categorie 35 tot 54 jaar geeft aan niet in een volkswagen te willen rijden (twintig procent). De beroepsgroep sales is het meest divers in haar keuze. Volkswagen is de absolute winnaar, slechts drie procent geeft aan niet dood gevonden te willen worden in dit merk.

bron: klik

hier nog een linkje naar de poll

MarcoO2

Forumguru
Opvallend: "onder eigenaren is Skoda veruit het minste populair". Sowieso duurde het even voordat ik doorhad dat het niet over Skoda-eigenaren gaat, maar over bedrijfseigenaren. Juist bij eigenaren, die dus zelf de consequenties van een autokeuze in de knip voelen, zou je verwachten dat ze nog wel voor Skoda kiezen. Maar blijkbaar is imago belangrijker.

Hetzer

Forumguru
Word altijd een beetje moe over dat `ìmago`, ik vraag me altijd af waarom wij als nedealanders zgn rond lopen met dat zgn `oostblok` syndroom.
In de UK word Skoda nog niet met het oostblok verbonden, daar is het vooral gewoon 1 van de duitse merken, idem in bij onze oosterburen..
Net zoals dat vorige bericht over onze studenten, hoe oud zij die lui gemiddeld een jaarte of 20 of 22.
De meeste van die lui hebben zelf nooit de periode van het oostblok de koude oorlog meegemaakt, of in de ieder geval nog in de luiers lagen toen in 1989 de muur viel en op 26 december 1991, de Sovjet-Unie opgeheven werd:smirk:

Aiii

Lid
Vind dat imago zelf wel leuk eigenlijk. Geeft me eigenlijk altijd het gevoel dat wij Skoda-rijders iets meer weten dan de andere mensen. Als ik dan een andere Skoda-rijder tegenkom onderweg dan glimlach ik altijd even naar de bestuurder, zo van, wij snappen het ten minste.

MarcoO2

Forumguru
Klopt helemaal. Het leuke van deze poll is dat je kunt sorteren op diverse criteria, zodat je kunt zien hoe de resultaten zijn opgebouwd. Dan zie je bijvoorbeeld dat de groep 35+-ers veel minder negatief zijn over Skoda dan de groep 25-34.

Daarentegen wil 33% van de vrouwen niet in een Skoda gevonden worden, tegen 28% van de mannen. Had dat weer eerder andersom verwacht.

En dan de comments eronder.... check deze:

Mensen die roepen dat een Skoda tegenwoordig hetzelfde is als een Volkswagen ....................................? Er staat Skoda op!

Hetzer

Forumguru
Vind dat imago zelf wel leuk eigenlijk. Geeft me eigenlijk altijd het gevoel dat wij Skoda-rijders iets meer weten dan de andere mensen. Als ik dan een andere Skoda-rijder tegenkom onderweg dan glimlach ik altijd even naar de bestuurder, zo van, wij snappen het ten minste.

mee eens , het is voor mij JUIST een rede om Skoda te blijven rijden, Simply Clever

Captain Hook

Forumguru
Zelf heb ik helemaal niks met het imago van een auto. En dat terwijl imago alleen maar latijn is voor 'beeld, plaatje'
Het zal me een worst zijn of er Opel, Skoda, Dacia, of whatever op een auto staat. Voor mij moet het voldoen aan een aantal praktische, technische en financiele eisen, de rest is niet belangrijk.

Zegt wel weer wat over sales piepeltjes, het gaat niet om de inhoud, maar om de buitenkant, het 'sexy' verhaal om een product/dienst. Bevestigd alle vooroordelen weer. Triest, triest. :1439:

Ik had een sales collega bij een vorige werkgever en ik stond altijd verbaasd dat hij de balle verstand had van het product wat hij verkocht. Dan zei hij ook altijd "luister ff Hook, ik verkoop emotie, ik speel in op een gevoel en dan verkoop ik daar een product bij"
Triest, triest, triest. Daarom zijn sales piepeltjes niet my kind of piepeltjes... :bye:

Wasmachineman

Forumguru
Zelf heb ik helemaal niks met het imago van een auto. En dat terwijl imago alleen maar latijn is voor 'beeld, plaatje'
Het zal me een worst zijn of er Opel, Skoda, Dacia, of whatever op een auto staat. Voor mij moet het voldoen aan een aantal praktische, technische en financiele eisen, de rest is niet belangrijk.

Zegt wel weer wat over sales piepeltjes, het gaat niet om de inhoud, maar om de buitenkant, het 'sexy' verhaal om een product/dienst. Bevestigd alle vooroordelen weer. Triest, triest. :1439:

Zelf zit ik al 16 jaar in de verkoop en kijk echt wel verder dan alleen de buitenkant.
Ik denk dat alle goede sales mensen dat doen. Misschien had jij gewoon pech met jouw oud-collega en scheer je nu dus alle sales piepeltjes over één kam !

LenK

Forumguru
Het imago dat Skoda heeft is niet dat het slecht is, maar wel dat het saai is. Eerst was de prijs nog de drijfveer voor aankoop, maar dat is er een heel eind vanaf. Er is daarom geen doorslaggevende reden meer om het te willen kopen.
En hoe jonger de bestuurder hoe meer imago speelt. Niet voor niets dat de jeugd behangen is met merkkleding, ipod, iphone en lekkere dure geurtjes. Laten zien dat je je iets kunt permitteren.

sitechris

Donateur
in buitenland (bv Duitsland) heeft Skoda een veel beter imago dan in NL. Schijnbaar is status in NL toch erg belangrijk. Dat verklaart wellicht ook het grote aantal instap BMW's en Audi's die de weg vervuilen.

MennoW

Forumguru
in buitenland (bv Duitsland) heeft Skoda een veel beter imago dan in NL. Schijnbaar is status in NL toch erg belangrijk. Dat verklaart wellicht ook het grote aantal instap BMW's en Audi's die de weg vervuilen.

terwijl je voor de prijs van een instap audi of bmw een superb onder je reet hebt.

sitechris

Donateur
Wij weten dat de Superb een topper is. Maar er zijn genoeg mensen die je nog steeds afzeiken als je in een Skoda rijdt. We kennen er allemaal wel één of meer in onze directe omgeving denk ik.

Aiii

Lid
Wij weten dat de Superb een topper is. Maar er zijn genoeg mensen die je nog steeds afzeiken als je in een Skoda rijdt. We kennen er allemaal wel één of meer in onze directe omgeving denk ik.

Nee, hier in Limburg is dat dus helemaal niet aan de orde.

Wellicht vanwege het feit dat het hier stikt van de Skoda's en daarbij ook nog eens alle Duitse Skoda's, maar hier hoor je dus echt nooit iemand echt zeiken over Skoda.

Moet zeggen dat ik me ook niet kan herinneren negetieve reacties te hebben ontvangen op mijn O1. Eerder verraste positieve reacties mbt ruimte en prima rijgedrag. O ja, het uiterlijk van mijn O1 wordt niet door iedereen meer van deze tijd gevonden en dan hebben ze nog gelijk ook. Ik weet zeker dat ik straks vanaf januari alleen maar lovende reacties krijg op de nieuwe O2. Denk dat menig collega met zijn Astra, Focus of Megane met enige jaloerzie in zijn blik naar mijn O2 zal kijken en bij zichzelf zal denken 'shit, die had ik dus ook kunnen rijden' :-)

Captain Hook

Forumguru
Maar er zijn genoeg mensen die je nog steeds afzeiken als je in een Skoda rijdt.
Ha ha, wat een triest gebeuren. Mensen die zo oordelen zijn zelf triest!

Of je nou groen haar hebt, in rose kleren loopt, in een pimpelpaarse Lada rijdt. So what? :489:

Een deerniswekkend gevolg van een samenleving die gehersenspoeld is op uiterlijk vertoon. Van modellenwereld tot trendy electronische gadget, van een voorgeschreven kleur handdoeken tot direct-klaar-vreten van de Appie. Het is tijd voor revolutie! Mijn goede voornemen voor 2010; ga voor de inhoud, de kwaliteit en niet meer voor de glossy marketing crap.

Nog even, en zelfs Skoda gaat zinspelen op 'imago' (what ever that may be)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Imago_(reputatie)

Prettige feestdagen iedereen!

en kan die irritante lopende banner aan de bovenkant van het scherm uit?

Aiii

Lid
Alleen jammer dat imago niet iets is van de laatste 10 jaar, laat staan van de laatste honderd jaar of van de laatste duizend jaar.

Zelfs in de dierenwereld is imago belangrijk. Is het sterkste en stoerste mannetje immers niet de baas van de roedel?

Maar succes met je revolutie verder. :D

LenK

Forumguru
Op basis van wat heeft Opel zo'n groot verkoopsucces gehad in NL?
Imago met of van het product is hier niet van toepassing.
Denk een kwestie van kuddegedrag, ook zo'n menselijk trekje, elkaar nadoen. Ook al het USP van Peugeot.
Succes verkopen van het laatste jaar zijn weer anders ontstaan: door de fiscale voortrekkerij door Jan Kees.

sitechris

Donateur
ach, ik ga niet ontkennen dat imago belangrijk is. Mijn kledingkast hangt vol met allerlei merkjes. Volgens mij is iedereen in bepaalde mate er wel gevoelig voor.

@Captain Hook een leuke wedervraag: is het 'out loud' roepen dat je imago niet belangrijk vindt wellicht ook een manier om een bepaalde reputatie hoog te houden? Doe je dan eigenlijk niet exact hetzelfde?

LenK

Forumguru
In de wetenschap dat je bij een "merk" een flink deel van de aankoopprijs aan marketingkosten van zo'n product of merk kwijt bent en niet aan de kwaliteit van zo'n product kijk ik in principe naar een alternatief voor een "merk".
Ben daarbij wel kritisch op kwaliteit, op smaak en alles wat belangrijk is voor een product.
En wat niemand zal verbazen: het moet mijn netvlies niet irriteren of te wel het moet er voor mij goed uit zien.

Bovenaan Onderaan