Opel minst populaire automerk onder zakelijke rijders

Captain Hook

Forumguru
Skoda is zelf ook al een tijd bezig met zijn imago ?
"Volg de Skodarijder" is een mooi voorbeeld.
Precies, en dat kost geld (de salarissen van de dure marketeers). M.a.w. Skoda's worden duurder (naar verhouding), de prijs/kwaliteitsverhouding neemt af; je gaat (meer) betalen voor imago.

Daarom opperde ik ook laatst die Dacia Stofstorm als alternatief voor de Yeti. En sinds kort is Kia ook goed bezig. Zo begint de cee'd stationwagon een aardig alternatief te vormen voor de O2 combi. Want ze hebben er wel 7 jr garantie bij! Heel wat betere garantie voorwaarden dan dat de VAG groep hanteert.
 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook een leuke wedervraag: is het 'out loud' roepen dat je imago niet belangrijk vindt wellicht ook een manier om een bepaalde reputatie hoog te houden? Doe je dan eigenlijk niet exact hetzelfde?
Tja, tuurlijk kun je zo iedere argumentatie omdraaien. :icon_smile_dead:
"Reputatie hoog houden"? Hooguit dan de 'reputatie' van dat ik niet perse iets hoef te volgen of er bij te horen. :tongue:

En dat is iets waar de sales & marketing wereld een hekel aan heeft! Die willen doelgroepen bepalen, mensen in hokjes stoppen. Productbeleving (what ever that may be) afstemmen op een marktsegment.
En o wee, als je niet in een hokje past, dat past niet...
 

Wasmachineman

Forumguru
Precies, en dat kost geld (de salarissen van de dure marketeers). M.a.w. Skoda's worden duurder (naar verhouding), de prijs/kwaliteitsverhouding neemt af; je gaat (meer) betalen voor imago.

Daarom opperde ik ook laatst die Dacia Stofstorm als alternatief voor de Yeti. En sinds kort is Kia ook goed bezig. Zo begint de cee'd stationwagon een aardig alternatief te vormen voor de O2 combi. Want ze hebben er wel 7 jr garantie bij! Heel wat betere garantie voorwaarden dan dat de VAG groep hanteert.

Tuurlijk kost dat geld maar als de marketing het goed doet levert het ook wel goed op dmv extra verkopen ! En dat klopt wel want Skoda zit steeds aardig in de plus afgezien van afgelopen jaar. En dat ze duurder worden valt ook wel mee vind ik.
Je hebt wel een punt v.w.b. de garantie voorwaarden. Maar dat doen die Koreanen en Roemenen alleen maar om markt te kopen, dus ook weer marketing !
 

EdK

Forumguru
In de wetenschap dat je bij een "merk" een flink deel van de aankoopprijs aan marketingkosten van zo'n product of merk kwijt bent en niet aan de kwaliteit van zo'n product .

En dat die bedragen hoog oplopen is niet bij een ieder bekend !
Het was nog in de gulden tijd dat ik als een ieder het Bose melkpak speakersysteem wilden hebben !
Dus ik naar de HIFI zaak om de hoek en mijn wens geopperd aldaar, en werd door de verkoper meteen er op geattendeerd dat er vergelijkende systemen waren met een veel beter prijskaartje
Het Bose systeem koste toendertijd 1700 gulden in den winkels, en 500 gulden van die 1700 was puur voor advertising !

Heb uiteindelijk een totaal ander gerenomeerd merk speakers aangeschaft, en die kwa geluidskwaliteit niet onder deed voor Bose !

En zo gaat het met alle merkartikelen !
Een spijkerbroek van 100 euro plus , is ook veel te duur en kan zeker de helft goedkoper !
 

Captain Hook

Forumguru
ff terug on topic.

De slogan van Opel is "wir leben autos"
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen... :ahum:

Ben ik dan niet de doelgroep van die marketing kreet? Of pas ik niet in het consumentenprofiel? :koffie:
Ik begrijp echt niet dat mensen een auto op 'gevoel' kopen. Het is potverdikkeme geen pakje boter van een euro. Maar een zeer kostbaar vervoersmiddel dat extreem waarde onvast is en ontzettend veel geld in het ge/verbruik kost. :confused:

Kijk, als je miljoenen te makken hebt en het toch niet uitmaakt waar je het geld aan uit geeft, begrijp ik dat nog.
Maar voor de meeste mensen is het een smak geld, een auto. Dus benader ik het zoveel mogelijk rationeel.


ps, Opel legt het zelfs uit voor als je het niet begrijpt:
http://www.wirlebenautos.com/
 

LenK

Forumguru
Je hebt wel een punt v.w.b. de garantie voorwaarden. Maar dat doen die Koreanen en Roemenen alleen maar om markt te kopen, dus ook weer marketing !
Skoda's worden toch veelal geleased, dan interesseert het je toch niks dat na 3 jaar je motorblok in rook op gaat oid.

Dat sommige merken zo'n lange garantie geven zegt wel iets over het vertrouwen dat ze in de kwaliteit van hun product hebben. En dat ze ook best goed zijn anders zou bedrijfseconomisch een slechte keus zijn.
 

kcj

Actief lid
De slogan van Opel is "wir leben autos"
Daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen...
Misschien omdat ze terug tot leven zijn gekomen ?

Ik vind het eigenaardig dat er nog zoveel Opel's zijn verkocht met de hele heisa die er is geweest ivm de al dan niet overname & verkoop.
Dan zou ik er eerder mijn vingers van af houden ipv een nieuwe van dat merk te kopen.
Maar ja : in de jaren '90 is een fariek van Renault gesloten in België. "Iedereen" vond dat niet kunnen / onrechtvaardig / groffe manier van handelen door de toenmalige CEO.
Dan denk je : die verkopen hier de eerstkomende jaren niet veel meer.
Niet dus : Renault had het jaar erop de grootste stijging qua verkopen in België achter de rug :biggthumpdown: .
Prijspolitiek ? Reclame ? Aanbod modellen ? Ik weet het niet (meer).

Ik begrijp echt niet dat mensen een auto op 'gevoel' kopen.
Een mengeling van gevoel en verstand ?
Een 'hok' op vier wielen omdat die de goedkoopste is en / of de langste waarborg biedt, geeft bij mij niet de doorslag. Wel aardig meegenomen, dat wel.

Koen
 

Wasmachineman

Forumguru
Vroeger, toen ik autoverkoper was, leerde ik dat autokopers zich lieten leiden door 90% emotionele motieven en 10% rationele motieven.

Kom er maar in !:grin:
 

LenK

Forumguru
Ze zijn niet allemaal zo zwaar, maar wel te zwaar.
1.6 Astra is 100kg zwaarder dan de 1.6 Octavia (Octavia is langer maar Astra is breder en hoger, dus goed vergelijkbaar qua grootte).
Beetje niet slim van Opel want 1 van de manieren om zuiniger auto's te krijgen is gewicht besparen.
Maar ondanks de 100kg meer is die 1.6 Astra een stuk zuiniger dan de 1.6 Octavia. Dus kun je nagaan als ie ook nog lichter was geweest. Het wordt toch tijd voor een zuiniger blok in de O2 (1.2 TSI).
Deze Astra is getooid met een A label vs C label voor deze O2
 

cvegreen

Forumguru
Ik begrijp het ook niet hoe opel het voor mekaar krijgt dat men steeds opel gaat kopen . Ik ben ervanaf gestapt en daar ben ik heel blij mee . Onze overburen zijn gewoon dom , ze rijden gewoon verder in hun stomme opels . Terwijl ze massa problemen hebben , zie ik hier verleden week haar papa met een nieuwe(re) astra aankomen. Dat begrijp ik toch niet , meer problemen met hun auto's dan wat anders , maar toch kopen ze terug opel ? Begrijpen wie begrijpen kan hoor.
Ik moet wel zeggen dat die verkoper (Bob) een geduchte (lees beruchte) verkoper , hij draait er zijn hand niet voor om om zijn vrienden in het zak te zetten dus als hij het zijn vrienden lapt , waarom de gemiddelde klant dan niet he. Mijn vrouw is ook 4 auto's lang in zijn ban geweest , tot ik hem bijna iets ging aandoen . Dan is het bij mijn vrouw beginnen te keren , daardoor rijden we nu geen opel meer . Tot mijn groot plezier trouwens rijden we nu citroen en geen opel .Het is wel geen skoda , maar toch veel beter dan het stomste merk ter wereld opel. Ik heb het haar eergisteren nog gezegd dat ze in plaats van haar laatste vectra beter voor die MG Z-TThad gegaan , maar ze had die niet gewild omdat MG falliet is.
 

ECV

Nieuw lid
Ze zijn niet allemaal zo zwaar, maar wel te zwaar.
1.6 Astra is 100kg zwaarder dan de 1.6 Octavia (Octavia is langer maar Astra is breder en hoger, dus goed vergelijkbaar qua grootte).
Beetje niet slim van Opel want 1 van de manieren om zuiniger auto's te krijgen is gewicht besparen.
Maar ondanks de 100kg meer is die 1.6 Astra een stuk zuiniger dan de 1.6 Octavia. Dus kun je nagaan als ie ook nog lichter was geweest. Het wordt toch tijd voor een zuiniger blok in de O2 (1.2 TSI).
Deze Astra is getooid met een A label vs C label voor deze O2

Skoda heeft dat al bedacht...
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13207/Skoda-Octavia-ook-met-12-TSI
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik begrijp het ook niet hoe opel het voor mekaar krijgt dat men steeds opel gaat kopen . Ik ben ervanaf gestapt en daar ben ik heel blij mee . Onze overburen zijn gewoon dom , ze rijden gewoon verder in hun stomme opels . Terwijl ze massa problemen hebben , zie ik hier verleden week haar papa met een nieuwe(re) astra aankomen. Dat begrijp ik toch niet , meer problemen met hun auto's dan wat anders , maar toch kopen ze terug opel ? Begrijpen wie begrijpen kan hoor.
Ik moet wel zeggen dat die verkoper (Bob) een geduchte (lees beruchte) verkoper , hij draait er zijn hand niet voor om om zijn vrienden in het zak te zetten dus als hij het zijn vrienden lapt , waarom de gemiddelde klant dan niet he. Mijn vrouw is ook 4 auto's lang in zijn ban geweest , tot ik hem bijna iets ging aandoen . Dan is het bij mijn vrouw beginnen te keren , daardoor rijden we nu geen opel meer . Tot mijn groot plezier trouwens rijden we nu citroen en geen opel .Het is wel geen skoda , maar toch veel beter dan het stomste merk ter wereld opel. Ik heb het haar eergisteren nog gezegd dat ze in plaats van haar laatste vectra beter voor die MG Z-TThad gegaan , maar ze had die niet gewild omdat MG falliet is.

Een MG Z-TT ! :worshippy:
 

cvegreen

Forumguru
Een MG Z-TT ! :worshippy:

Ja ja , dat vond ik pas een mooie stationwagon .
Veel mooier dan die vectra die ze in de plaats had gekocht. We gingen daar misschien ook minder problemen mee gehad hebben als met de vectra die ze gekocht had en misschien had hij dan wel pk's in plaats van ezels .
 

Racer

Lid
emotie?

Vroeger, toen ik autoverkoper was, leerde ik dat autokopers zich lieten leiden door 90% emotionele motieven en 10% rationele motieven.

Kom er maar in !:grin:

Mijn huidige auto heb ik gekocht obv 99% emotie en 1% ratio (en ik ben normaal erg rationeel!).

Als ik met mijn rationeel-bril op naar de aanschaf kijk:
- mijn vorige auto had net een paar weken een grote beurt gehad (60k beurt incl nieuwe banden) en toch ingeruild, dat is niet handig;
- ik had een 'gewone' O2 2.0 FSI tutti lampioni (dank _JC_) kunnen kopen voor significant minder geld;
- ik reis met de trein naar mijn werk, dus waarom zo'n dure auto;
- wat moet je in NL met 250pk en 380Nm.

Wat heeft me dan over de streep getrokken:
+ wat een prachtige kleur!
+ een 'gewone' O2 is saai, de RS is bijzonder;
+ altijd als eens 'wat snels' willen rijden;
+ ik weet niet of ik over 2, 5, 10 of 20 jaar nog auto mag rijden (ivm mijn ziekte).

Wat is het resultaat:
++ elke dag genieten!
-- een dure hobby erbij.

Racer
 

Wasmachineman

Forumguru
Mijn huidige auto heb ik gekocht obv 99% emotie en 1% ratio (en ik ben normaal erg rationeel!).

Als ik met mijn rationeel-bril op naar de aanschaf kijk:
- mijn vorige auto had net een paar weken een grote beurt gehad (60k beurt incl nieuwe banden) en toch ingeruild, dat is niet handig;
- ik had een 'gewone' O2 2.0 FSI tutti lampioni (dank _JC_) kunnen kopen voor significant minder geld;
- ik reis met de trein naar mijn werk, dus waarom zo'n dure auto;
- wat moet je in NL met 250pk en 380Nm.

Wat heeft me dan over de streep getrokken:
+ wat een prachtige kleur!
+ een 'gewone' O2 is saai, de RS is bijzonder;
+ altijd als eens 'wat snels' willen rijden;
+ ik weet niet of ik over 2, 5, 10 of 20 jaar nog auto mag rijden (ivm mijn ziekte).

Wat is het resultaat:
++ elke dag genieten!
-- een dure hobby erbij.

Racer

Shit, was ik vergeten erbij te zetten : RS-en uitgezonderd !:bye:
 

MarcoO2

Forumguru
Onderstaand weblog van Autoweek.nl vond ik wel leuk geschreven:

Weblog | Prijs-kwaliteit



Bij het uitzoeken van een nieuw luidsprekersetje in een Groningse luisterstudio – mijn geliefde Kefs van 1974 hebben het ditmaal voorgoed begeven - herontdekte ik de overeenkomsten tussen de audio- en de autobranche. In beide werelden moet je als consument zeer op je hoede zijn voor humbug.
Met de nuchterheid van de buitenstaander, maar met het oor van de professional die ik als beroepsluisteraar toevallig ook ben, vergeleek ik vijf speakerzuilen binnen de marges van mijn budget. Ik constateerde enorme kwaliteitsverschillen, ook objectieve. Hoog aangeschreven premiumfabrikanten vielen genadeloos door de mand. De boxen die ik kocht kosten de helft van de snobgevoelige design-brulboeien die me door vrienden waren aanbevolen. En ze zijn twee keer beter.
Dat brengt me onvermijdelijk op de vraag of de prijs-kwaliteitsverhoudingen op de automarkt even grillig zijn. Nu de prijsbrekers daar zo spectaculair de boel opschudden is het onderwerp urgent als nooit tevoren. Is een BMW 5-serie van 60 mille ook objectief bezien twee keer zo goed als een Skoda Superb van 30? Is een Nissan GT-R van 120 een ton minder waard dan een 911 turbo? Wat is de feitelijke meerwaarde van een Mercedes S-klasse ten opzichte van een veel goedkopere E-klasse die met 2 centimeter minder beenruimte achterin net zo superieur aanvoelt? Stellen we zulke vragen wel genoeg? Kunnen we een systeem van objectieve beoordelingscriteria ontwikkelen om de pikorde eens goed tegen het licht te houden? Of hoeven we er niet eens aan te beginnen, omdat de ratio het toch aflegt tegen dooddoeners als ‘smaak’ en ‘uitstraling’, en mensen nu eenmaal willen geloven dat hun uitspattingen elke cent waard zijn? Ik vrees van wel, na mijn hernieuwde confrontatie met de hifi-sector. Zolang Burmester cd-spelers van 30.000 euro kan verkopen blijven de nieuwe kleren van de keizer haute couture.
 
Heb even dit topic doorgelezen en lees interessante opmerkingen.

Betreft imago, dat is altijd een afknapper. Ik heb nog maar twee auto's gehad en het waren allebei daewoo's. De eerste een daewoo nexia, tweedehands gekocht, 9 jaar oud. Heb er twee jaar mee rondgereden en heb em toen verkocht omdat ik graag een wagen wilde hebben met airco. Geen enkel mankement mee gehad in die twee jaar en toen de garage hem eens bekeek voor een onderhoud zagen ze dat de originele batterij er nog inzat! Ook deze heeft nooit een mankement getoond.

De tweede wagen was dan een daewoo nubira. Met deze heb ik meer pech gehad. Hoog verbruik, dashboard dat regelmatig flipte, cd speler kapot na twee jaar. De total loss van twee weken geleden achterwege gelaten :D

Al die tijd heb ik vaker moeten aanhoren met wat voor brol ik rondreed van sommige vrienden met bmw's en opel. Vooral de opelbezitters deden er erg neerkijkend op ondanks dat het allebei onder general motors valt. Maar zo slim zijn ze dan niet.

Ik verwacht nu hetzelfde "probleem" althans heb ik van de bmw fanboy nogal een positieve reactie gehad (vermoedelijk omdat audi ook van de vw group is). Mijn derde wagen wordt een skoda octavia en het heeft zen naam gewoon niet mee voor de standaard opel en peugeuot rijder. Erg jammer want als je men nieuwe wagen bekijkt tov sommige hun auto dan is deze mooi uitgerust qua opties, ruime en comfortabel interieur, reuzekoffer vind ik zelf.

Uiteindelijk trek ik mezelf niks aan van wat anderen denken erover, ik weet wat ik heb en dat is toch het enigste dat geldt. Maar je moet steeds die discussies weer doorbijten he :mad:

Ik wil niet te negatief overkomen of zo hoor btw :D, ik heb momenteel meer positieve reacties gehad dan negatieve en sommige hebben me gezegd dak een heel goeie keuze heb gemaakt betreft het besteden van men geld.

Dan heb je nog de vergelijking tussen auto's en audio materiaal en daar wil ik nog even op inspringen. Het is namelijk zo dat ik reeds van men 16 jaar toch erg bezig ben geweest met audio, vandaag de dag (14 jaar later) nog steeds. Maar met name home theatre dan. Ik ben dan ook moderator op een nederlands home theatre forum omdat dit dagelijkse kost voor me is deze hobby.

De post die MarcoO2 postte bevat enkele issues waar ik toch wel wil op reageren. Het lijkt mij niet kompleet een perfect voorbeeld om audio te vergelijken met auto's denk ik. Het is namelijk zo dat geluid op zich niet kan gemeten worden hoe goed of slecht iets klinkt. Je kan wel meten hoe hard het kan (db-meter) maar het is niet omdat een speaker hard gaat dat het dan ook goed klinkt. En dan is er nog de kwestie of iets goed klinkt van persoon tot persoon afhankelijk. Ikzelf heb in een prijsklasse speakers aant beluisteren geweest en heb degene uitgekozen die IK het beste vond klinken. Ondanks dat vele mensen het erg goeie speakers vinden zijn er nog steeds een hele hoop mensen bij die de klank van deze speaker te schel vinden. Die groep mensen zoeken bijvoorbeeld iets dat neutraler klinkt.

Het bovenbeschreven weblog vermeld dan ook een prijs-kwaliteitsverhouding of dit in de autobussines ook aanwezig is. Van auto's weet ik dit niet zo, ik vermoed van wel. Maar op gebied van audio is het enorm breed te noemen. Wat een vaste waarde is in audio (en beeld) is dat de kwaliteit niet evenredig omhoog gaat als de prijs. En dit gaat (ziekelijk) ver in audio. Zo heb ik speakers beluisterd op beurzen van 100.000 euro het stuk en ja, ze klinken beter als wat ik hier thuis heb staan, maar zeker geen 100.000 beter, zelfs nog geen 10 keer beter. Uiteindelijk is de speaker niet beter uitgerust met opties die je op een auto er wel bijkrijgt voor je gespendeerde centen.

Nu ja, dat is wat ik ervan denk he, moet je niet mee eens zijn hoor :D

greetz
 
Bovenaan Onderaan