In
het fd van vandaag weer een soortgelijk artikel:
‘Mensen lachten me uit om mijn Skoda’
2 februari 2011, 14:22 uur | FD.nl
Door: Erwin Wijman
PR-bureaudirecteur Willemijn Vader heeft een zwarte Skoda Octavia Combi 1.8. ‘Als status belangrijk voor mij was dan had ik deze auto niet gekozen. Mijn auto is niet mijn verlengstuk, waarmee ik mijn imago versterk. Maar ik zeg nooit trots dat ik Skoda rijd.’
Wie: Willemijn Vader (38), directeur/eigenaar van Whizpr, pr-bureau voor technologie en lifestyle.
Bedrijf: ‘Ik heb Whizpr samen met Annerieke Kamphuis op 1 januari overgenomen van de oprichter, Ward van Beek. Ik was al vanaf dag één bij Whizpr betrokken. Dat was 1 november 2000. Die dag ben ik samen met Ward naar Ikea gereden om een bureau uit te zoeken. Ik ben net als Annerieke al langer onderdeel van het managementteam. We hebben de tijd genomen. We zijn een degelijk bureau, we doen alles weloverwogen. De collega’s zijn enthousiast – we zijn met 16 mensen - en de klanten positief. We werken voor grote bedrijven, zoals Google, Sony, HTC, Oracle, Cisco, EMC, Paypal, Expedia, maar ook graag voor kleine partijen zoals Blurb, Mindjet of e-office. Dat houdt het werk afwisselend. PR is het beïnvloeden van beïnvloeders. Van oudsher onderhoudt een pr-adviesbureau het contact met de pers. Door de komst van internet en social media is de groep beïnvloeders veel groter geworden dan alleen pers. De scope waarin we informatie aanbieden wordt steeds breder.’
Auto: ‘Ik heb een Skoda Octavia Combi, sinds 2009. Wat voor motor? Goeie vraag, ik geloof een 1.8 benzine. Ik woon en werk in Wageningen. Lang vond ik een leaseauto onnodig en gebruikte ik de gezinsauto voor werk. Maar bij mijn tweede kind wilde ik een eigen auto. Ik wilde niet meer lopen te zeulen op de fiets. Dat werd een Skoda Fabia, zo groot en zo goedkoop mogelijk. Mensen lachten me uit om mijn keuze maar ik was erg tevreden. Ik had zo’n 110 euro bijtelling per maand netto. Dat is echt heel weinig. Maar bij de nieuwe leasetermijn wilde ik een gezinsauto. Ik heb rond gekeken, naar een Passat, een Toyota Avensis, een Opel. Maar nergens kwam ik met alle toeters en bellen uit op zo’n prettige prijs als van de Octavia. Het imago van Skoda is nog steeds niet alles maar ik ben echt verliefd op, nou, nee, ik hóud van mijn auto. Ondanks dat het een sukkelbak is. Hij rijdt als een zonnetje.’
Waarde: ‘Ik lease hem bij Broekhuis Lease. Het leasetarief zoek ik even op, dat is 725 per maand exclusief btw en brandstof. De catalogusprijs van de auto is 28.950 euro.’
Accessoires: ‘Alle luxe zit erop. Lichtmetalen velgen. Een geïntegreerd audiosysteem, getinte ruiten, een middenconsole waarop je arm kan rusten. Het is het meest bedeesde businesspakket, voor een prettige prijs. Die prijs-kwaliteitverhouding vind ik heel belangrijk.’
Kilometers: ‘Meer dan een paar jaar geleden, zo’n 25.000 km. Vooral naar de Randstad.’
Indruk op anderen: ‘Klanten zeggen er nooit iets over: ik rij daar het parkeerterrein op en loop naar binnen. En niemand vraagt wat voor auto je hebt. Het interesseert mij ook niet. Uiteindelijk gaat het erom dat je goed werk levert. Dat is wat klanten in ons waarderen. Niet wat voor auto ik heb. Ik kan wel een fancy auto voor de deur zetten maar wat zegt een auto nou over wat ik kan?’
Uitstraling bedrijf: ‘Ons motto is: Not loud but clear. Wij zijn low noise high impact. Niet lullen maar poetsen dus. Mijn auto is goed en betrouwbaar, comfortabel en hij is groot. Ik zeg niet dat mijn Skoda precies bij Whizpr past. Dat vinden mijn collega’s niet leuk, en Whizpr is zestien mensen. Nog één andere collega rijdt een Skoda. De rest Volkswagens, een Mégane, allemaal net iets hipper. Ik ben op dit punt de meest sobere van het stel.’
Status: ‘Als status belangrijk voor mij was dan had ik deze auto niet gekozen. Het is gewoon value for money. Mijn auto is niet mijn verlengstuk, waarmee ik mijn imago versterk. In sommige conversaties zeg ik met lichte gene dat ik Skoda rijd. Nee, ik zeg het nooit trots. Ik wil me ook zeker niet identificeren met de gemiddelde Skoda-rijder. Schoenen bijvoorbeeld vind ik belangrijker dan een auto. Met bijvoorbeeld m’n kleding zeg ik meer wie ik ben dan met m’n auto.’
Onderhoud: ‘Bij de Skoda-dealer bij mij in de buurt, Van Laar in Rhenen.’
Droomauto: ‘Als ik morgen de loterij win dan koop ik zo’n James Dean-Porsche. Zo’n echte Porsche in zwart, met ronde koplampen. De oer-911. Daarin zou ik denk ik wel in mijn nopjes zijn en me echt trots voelen op m’n auto.’
Copyright (c) 2011 Het Financieele Dagblad