Opel minst populaire automerk onder zakelijke rijders

cvegreen

Forumguru
Voordat ik met mijn skoda reed , had ik een hyundai accent . Heb daar ook nooit problemen mee gehad , hij heeft ook enkel de garage gezien voor onderhoud dat samen viel met in orde zetten voor de keuring (enkel lichten regelen). Hij had een motor waar er veel achter bleven , echter aan de pomp bleek hij niet zuinig te zijn . Dat was dan ook het enige minpunt dat ik kon vinden aan mijn accent. Hij heeft mij zelfs extreem goed beschermd toen ik aan een 70 km/u tegen een geparkeerde vrachtwagen gereden had. Daarna kwam mijn F1 er en dat was mijn zwarte wondertje , hij heeft iets in mij los gemaakt dat nog geen enkele auto had gekund en ik heb er al een aantal gehad.
 

sitechris

Donateur
prijs-kwaliteit-imago, the everlasting discussie.

Lastige discussie ook, want ondanks dat de ratio bij iedereen schijnt te overheersen en een BMW, Audi of Merc bij voorbaat te duur zijn, rijden er duizenden Audi's en BMW's rond in dit land.

Mijn mening: een Audi, BMW of Mercedes wordt pas leuk als het een dikke uitvoering is met dito motor erin.

Twee voorbeelden: mijn tijdelijke audi voorlopertje had draairaampjes achter. Dan is iedere premiumaanspraak echt direct weg, zeker icm de matige lopende 2.0 TDI pompverstuiver. En als je in een slecht gemotoriseerde BMW rijdt, verlang ik naar een Octavia RS die hetzelfde kost en beter uitgerust is.

Maar ja......een Octavia RS kan als je de prijs even weglaat echt niet op tegen een BMW 3 serie met zescilinder. Dat is een klasse hoger. Mooier interieur, beter onderstel en fijnere motor.

Ik heb zelf een 130i en een 330xd gehad. Heb ook uitgebreid (in Duitsland) gereden met een 335d en een Mercedes C320CDI. Dit soort auto's benadert perfectie. Alleen jammer dat het zo gruwelijk veel centjes kost. Maar als ik 2 ton per jaar zou verdienen, zou ik het wel er voor over hebben om zulke auto's nieuw te kopen. Je leeft maar één keer.
 

LenK

Forumguru
rijden er duizenden Audi's en BMW's rond in dit land.
Dankzij de lease. Als iedereen moest kopen, dan zou het er heel wat anders uitzien op de NL wegen. Dan waren de premium merken alleen voor de happy few en reed de rest in kleine auto's, oude auto's of de cheapo merken.
 

EdK

Forumguru
Dankzij de lease. Als iedereen moest kopen, dan zou het er heel wat anders uitzien op de NL wegen. Dan waren de premium merken alleen voor de happy few en reed de rest in kleine auto's, oude auto's of de cheapo merken.

En had elk gezin waarschijnlijk maar 1 wagen omdat ze meer niet konden opbrengen financieel !!
Tja toen DSB bestond ging het nog wel met die hoge rente's voor de spaar rekening !:D
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kwam dit artikel tegen. Over Audi, Oger maatpakken, Skoda en imago...

Ik citeer: Een Audi A4 is een nette zakelijke auto. Ja, hij moet altijd schoon zijn. Audi is degelijk en heeft de uitstraling van succes. Dat heeft ons bedrijf ook. Of een Skoda ook zou kunnen? Op zich wel. Maar die past minder bij de uitstraling van ons bedrijf.
 

Vacaro

Senior Member
Dankzij de lease. Als iedereen moest kopen, dan zou het er heel wat anders uitzien op de NL wegen. Dan waren de premium merken alleen voor de happy few en reed de rest in kleine auto's, oude auto's of de cheapo merken.


Vind deze ni echt kloppen, mensen die lease rijden hebben een loon dat het toelaat om deze auto's te rijden, zij het omgezet in een lease wagen dan wel in zuiver loon.
Men leeft naar men verdient, dus als er geen lease was zouden deze mensen waarschijnlijk toch ook een gelijkwaarde auto rijden. Een enkeling die voor het zuiver geld gaat.
Anders had BMW en Mercedes enzo niet(meer) bestaan. deze merken zijn ontstaan toen er van lease nog geen spraken was.
Ik ben geen leaser, maar als mijn budget het toelaat rijd ik mss ook een dikke BMW of Audi of Merc. Dat hangt er ook beetje vanaf wat mijn noden zijn op dat moment en welk imago ik mijzelf wil aanmeten. Want ongeacht welk merk je rijdt, een imago heb je. Ofwel ben je een Stoere macho of geitenwollensokkendrager of er ergens tussenin.
 

LenK

Forumguru
@Skoda4x4: in België is het allemaal wat beter betaalbaar, dus rij je voor hetzelfde geld een stuk groter.
De gemiddelde Nederlander heeft echt geen budget om 40000 voor een Audi A4 neer te tellen terwijl deze auto's in de lease volop rijden.
 

MarcoO2

Forumguru
In het fd van vandaag weer een soortgelijk artikel:

‘Mensen lachten me uit om mijn Skoda’

2 februari 2011, 14:22 uur | FD.nl


Door: Erwin Wijman
PR-bureaudirecteur Willemijn Vader heeft een zwarte Skoda Octavia Combi 1.8. ‘Als status belangrijk voor mij was dan had ik deze auto niet gekozen. Mijn auto is niet mijn verlengstuk, waarmee ik mijn imago versterk. Maar ik zeg nooit trots dat ik Skoda rijd.’

Wie: Willemijn Vader (38), directeur/eigenaar van Whizpr, pr-bureau voor technologie en lifestyle.

Bedrijf: ‘Ik heb Whizpr samen met Annerieke Kamphuis op 1 januari overgenomen van de oprichter, Ward van Beek. Ik was al vanaf dag één bij Whizpr betrokken. Dat was 1 november 2000. Die dag ben ik samen met Ward naar Ikea gereden om een bureau uit te zoeken. Ik ben net als Annerieke al langer onderdeel van het managementteam. We hebben de tijd genomen. We zijn een degelijk bureau, we doen alles weloverwogen. De collega’s zijn enthousiast – we zijn met 16 mensen - en de klanten positief. We werken voor grote bedrijven, zoals Google, Sony, HTC, Oracle, Cisco, EMC, Paypal, Expedia, maar ook graag voor kleine partijen zoals Blurb, Mindjet of e-office. Dat houdt het werk afwisselend. PR is het beïnvloeden van beïnvloeders. Van oudsher onderhoudt een pr-adviesbureau het contact met de pers. Door de komst van internet en social media is de groep beïnvloeders veel groter geworden dan alleen pers. De scope waarin we informatie aanbieden wordt steeds breder.’

Auto: ‘Ik heb een Skoda Octavia Combi, sinds 2009. Wat voor motor? Goeie vraag, ik geloof een 1.8 benzine. Ik woon en werk in Wageningen. Lang vond ik een leaseauto onnodig en gebruikte ik de gezinsauto voor werk. Maar bij mijn tweede kind wilde ik een eigen auto. Ik wilde niet meer lopen te zeulen op de fiets. Dat werd een Skoda Fabia, zo groot en zo goedkoop mogelijk. Mensen lachten me uit om mijn keuze maar ik was erg tevreden. Ik had zo’n 110 euro bijtelling per maand netto. Dat is echt heel weinig. Maar bij de nieuwe leasetermijn wilde ik een gezinsauto. Ik heb rond gekeken, naar een Passat, een Toyota Avensis, een Opel. Maar nergens kwam ik met alle toeters en bellen uit op zo’n prettige prijs als van de Octavia. Het imago van Skoda is nog steeds niet alles maar ik ben echt verliefd op, nou, nee, ik hóud van mijn auto. Ondanks dat het een sukkelbak is. Hij rijdt als een zonnetje.’

Waarde: ‘Ik lease hem bij Broekhuis Lease. Het leasetarief zoek ik even op, dat is 725 per maand exclusief btw en brandstof. De catalogusprijs van de auto is 28.950 euro.’

Accessoires: ‘Alle luxe zit erop. Lichtmetalen velgen. Een geïntegreerd audiosysteem, getinte ruiten, een middenconsole waarop je arm kan rusten. Het is het meest bedeesde businesspakket, voor een prettige prijs. Die prijs-kwaliteitverhouding vind ik heel belangrijk.’

Kilometers: ‘Meer dan een paar jaar geleden, zo’n 25.000 km. Vooral naar de Randstad.’

Indruk op anderen: ‘Klanten zeggen er nooit iets over: ik rij daar het parkeerterrein op en loop naar binnen. En niemand vraagt wat voor auto je hebt. Het interesseert mij ook niet. Uiteindelijk gaat het erom dat je goed werk levert. Dat is wat klanten in ons waarderen. Niet wat voor auto ik heb. Ik kan wel een fancy auto voor de deur zetten maar wat zegt een auto nou over wat ik kan?’

Uitstraling bedrijf: ‘Ons motto is: Not loud but clear. Wij zijn low noise high impact. Niet lullen maar poetsen dus. Mijn auto is goed en betrouwbaar, comfortabel en hij is groot. Ik zeg niet dat mijn Skoda precies bij Whizpr past. Dat vinden mijn collega’s niet leuk, en Whizpr is zestien mensen. Nog één andere collega rijdt een Skoda. De rest Volkswagens, een Mégane, allemaal net iets hipper. Ik ben op dit punt de meest sobere van het stel.’

Status: ‘Als status belangrijk voor mij was dan had ik deze auto niet gekozen. Het is gewoon value for money. Mijn auto is niet mijn verlengstuk, waarmee ik mijn imago versterk. In sommige conversaties zeg ik met lichte gene dat ik Skoda rijd. Nee, ik zeg het nooit trots. Ik wil me ook zeker niet identificeren met de gemiddelde Skoda-rijder. Schoenen bijvoorbeeld vind ik belangrijker dan een auto. Met bijvoorbeeld m’n kleding zeg ik meer wie ik ben dan met m’n auto.’

Onderhoud: ‘Bij de Skoda-dealer bij mij in de buurt, Van Laar in Rhenen.’

Droomauto: ‘Als ik morgen de loterij win dan koop ik zo’n James Dean-Porsche. Zo’n echte Porsche in zwart, met ronde koplampen. De oer-911. Daarin zou ik denk ik wel in mijn nopjes zijn en me echt trots voelen op m’n auto.’

Copyright (c) 2011 Het Financieele Dagblad
 

Darkside

Forumguru
Erg leuk om te lezen. Imago speelt altijd een rol en vele hebben er nog behoorlijk wat voor over.
Ik heb jaren in Opels moeten rijden van mijn baas. Dat waren dan de meest kale versie met geen opties en luxe. De laatste mocht ik nog net Airco in bestellen. Maar verder niets. Geen electrische ramen, geen in hoogte verstelbare stoel of stuur, niets kwa luxe oid. Om nou te zeggen dat je daar blij van wordt..... nee niet echt.
Toen kregen we een andere lease regeling. Vrije keuze (uit 10 merken). En elke collega zei het zelfde. Weg met die Slopels. (Ook ik btw).Als eerste ga je naar de VW dealer. Ja want VW is toppie joppie en kan je mee thuis komen.
Enige waar ik thuis van kwam is een koude kermis. Werd me veel te duur.
Uiteindelijk voor mezelf duidelijk gemaakt wat ik in en op mijn auto wou hebben. En toen ben ik uitgekomen bij een.......opel. Het merk waar ik al jaren vanaf wou omdat het saai was en ik niet lekker luxe had kunnen rijden.
Maar opdat moment voor mij de beste keuze was. Door de zeer rijkelijk uitgeruste versie en de nieuw CR diesel heb ik er 140.000 heerlijke km's mee gereden.

Om die reden rij ik nu inmiddels 8000 heerlijke km's in een Skoda. Gewoon een simpel 1.2 tje met maar 105 pk zorgen er voor dat ik dagelijks met een lach in mij auto stap. Waarbij sommige collega's en vrienden je aankijken van Wat heb je geleased? Een Skoda!??? en een 1.2 liter motortje.....
Als ik wakker zou liggen van wat een groot deel van de mensen zou vinden. Dan had ik nu een VW gehad en 65,- per maand meer kwijt geweest. (of een kale versie).

Nee laat mij die 65,- maar lekker in mijn zak houden. Genieten van mijn skoda. En mij vrienden uit de brand helpen als er weer eens wat verhuisd moet worden omdat het wel in de Skoda past en niet in hun kale a3.
 

Lexris

Lid
Darkside Prima reactie ik kan mij daar helemaal in vinden. Ik ga ook weer terug naar Skoda en in mijn geval naar de Fabia Greenline. Zie mij historie bij kennismaking.
 

TL@

Forumguru
Ik heb 120.000km met een Astra rond gereden. Zelfs als ze hem gratis zouden geven, zou hem nog niet willen.
Ik had een 1.7CDTI met 75pk (vorige model, break) Was niet mijn keuze maar die van mijn baas. Hij zat redelijk in de opties. Maar wat reed ie slecht (werd soms zeeziek van mijn eigen rijstijl), enorm hoog verbruik, enorm luide motor, slecht schakelen. Heb een keer bijna een gat in mijn hoofd gehad omdat de koffer terug dicht viel. Niet vooruit te branden. Slechte stoelen.

Er was maar 1 goed ding aan die auto, hij kon elke verkeersdrempel over tegen 70km/u of sneller.

Beste dag met de Astra was de dag dat ie terug moest voor een terugroep actie (iets met de kachel) en ik een Focus als vervangwagen meekreeg.

Nee, ik blijf Skoda rijden tot het budget een Passat CC toelaat :-)
 

sitechris

Donateur
Nieuwe Astra is overigens best een fijne auto. Ook bij Opel staat de tijd niet stil. Met name onderstel van de Astra icm de heerlijke stoelen (sportstoelen des BMW's) zijn echt plusjes. Auto vind ik ook best mooi. Minnetjes zijn er ook (interieur is net niet, auto is te zwaar) maar de nieuwe Astra is een enorme stap vooruit!

Mbt Volkswagen, de prijzen van VW zijn wel wat aantrekkelijker (met name fijne optiekpakketten) en Skoda's worden wel steeds iets duurder. Het gat tussen die twee merken wordt dus kleiner.
 
Bovenaan Onderaan