Re: Opgeleverde Octavia RS\'en
Na ruim drie weken gereden te hebben in mijn nieuwe bolide, leek het me wel aardig om mijn ervaringen met de 'New RS' eens even beknopt te schetsen:
Exterieur:
Alhoewel een kenner direct ziet dat dit geen 'gewone' O2 is, ben ik zelf erg te spreken over het ingetogen, bescheiden sportieve uiterlijk van de auto. Voor mij hoeft een auto niet zo extreem op te vallen. Inmiddels twee keer gepoetst en dat bevalt ook uitstekend. Xenon-verlichting is inmiddels door de dealer juist afgesteld (stond veel te hoog) en ben nog niet helemaal tevreden over het sluiten van de deur aan de bestuurderskant. Deze valt aanzienlijk moeilijker in het slot dan de overige deuren. In de naden sluit de deur echter perfect; vooralsnog maar eens even wachten met verstellen van scharnieren etc., het kunnen ook de rubbers zijn die zich nog enigszins moeten 'zetten'.
Interieur:
Heerlijke (maar redelijk harde) sportstoelen, gedeeltelijk leer en geperforeerde stof. Stuur ligt lekker in de hand, overzichtelijke, ergonomische bediening van alle functies. Veel ruimte voorin, zelfs met mijn lengte (1.98 m). Achterin voor 'normalere' lengtes voldoende hoofd- en beenruimte. Kofferruimte van de combi is enorm. Als aanstaande vader was dit overigens ook één van de eisen voor aanschaf van een nieuwe auto. Over het algemeen geen enkele op- en/of aanmerkingen m.b.t. het interieur.
Comfort:
Alhoewel ie op 18" staat, toch nog redelijk comfortabel geveerd/gedempt. (Ook van mijn vrouw nog geen klachten gehoord over de 'sportievere' vering/demping van de auto.) Voor mij een prima compromis tussen comfort en sportiviteit.
Gescheiden airco werkt prima; regensensor word ik helaas nerveus van: had van mij niet gehoeven. Zelf de intervallen instellen vind ik persoonlijk prettiger; Audisysteem Stream met soundsystem: radio matig (ontvangst), cd uitstekend, geluid boxen ook uitstekend; Coming home/Leaving home heb ik inmiddels helemaal uitgeschakeld, zeker nu we weer in de 'lichte' periode van het jaar zitten. Misschien schakel ik dit in de winter weer in. Jammer overigens, dat er geen instapverlichting (in de spiegels) op de RS zit. Automatisch dimmende binnenspiegel vind ik wel weer handig.
Motor:
Voor mij is de 2.0 TFSI motor qua vermogen precies perfect. Heerlijke acceleratie in alle versnellingen en bij bijna alle toerentallen. Deze auto is zowel lekker rustig te rijden als sportief-dynamisch. Vooralsnog heb ik dan ook geen enkele behoefte deze auto te laten chippen. Verbruik tot nu toe (ca. 1200 km gereden) ongeveer 9,8 liter/100 km. Iets meer dan 1 op 10 dus. Alleen maar complimenten voor deze heerlijke motor en bij lekker doortrekken of afremmen op de motor toch wel een lekkere sportieve sound. Ik zit nog steeds in de 'inrij-fase'. Tot 1000 km heb ik hem ingereden door tot maximaal driekwart van het maximaal aantal toeren te gaan en niet plankgas op te trekken. Van 1000 tot 1500 bouw ik nu het toerental geleidelijk op tot tegen het maximaal aantal toeren (overigens echt niet altijd, hoor). Ziet een beetje raar uit, niet?
Conclusie:
Voor mij de ideale auto: ruim, niet oncomfortabel, sportief, van alle luxe voorzien, heerlijke motor en niet té opvallend. Ik hoop hier dus nog veel veilige (en snelle) kilometers in te mogen rijden (met niet al te veel bekeuringen).
Als jullie het leuk vinden, zal ik over een tijdje mijn ervaringen nog eens 'updaten'.