Oplichter op Marktplaats

Cordoba

Forumguru

Opvallend dat ondanks dat er blijkbaar een cluster is gemaakt van de aangiftes tegen deze persoon, bij het invullen van de controle gewoon 'geen gegevens bekend' geeft, dus zonder ook maar de minste aanwijzing dat dit mogelijk een frauduleuze handelaar is. (Ik snap dat het niet hard gemaakt kan worden, omdat het onderzoek niet is afgemaakt, maar op zijn minst een kanttekening dat er voor dit bankrekeningnummer, 1 of meer aangiftes zijn gedaan, zou wel zinvol zijn.) Dit maakt duidelijk dat die hele website van de politie een compleet lachertje is, het enige waar agenten zich druk om maken is hun salaris en hoe ze zo veel mogelijk verkeersboetes voor vaak onbenullige overtredingen kunnen scoren.

brepus13

Forumguru
Heel kortzichtig @Cordoba het feit dat jij een naam of rekening nummer niet kan vinden op een openbare site wil niet zeggen dat er in de politiesystemen geen info bekend is. Zou toch fraai zijn als er degelijke info zonder verder onderzoek gedeeld gaat worden met burgers. Een cluster betekent in dit geval niks meer of minder dan dat er meerdere aangiftes zijn waarin overeenkomsten zitten, er is dus hooguit een vermoeden.

Cordoba

Forumguru
Ik ben nu blijkbaar het plaatsvervangend mikpunt voor de oplichter.

@Desperado Als ik iets kan missen is het de politie wel, meerdere slechte ervaringen met gefrustreerde agenten, waarbij het meest extreme geval een staande houding was voor een verkeerscontrole, waarbij ik uit het niets ineens uit de auto werd getrokken en mishandeld, en vervolgens achteraf ook nog een boete voor een verzonnen verkeersovertreding. Na officiele klacht heeft dat geresulteerd in ontslag van betreffende politiemedewerkers (er waren meerdere soortgelijke klachten van diverse mensen in relatief korte tijd) en seponeren van de boete.

@brepus13 Als je mijn reactie iets beter leest: ik zeg vooral dat het opvallend is dat er geen enkele aanwijzing is, terwijl de bewuste overheids website suggereert dat de website het risico op oplichting serieus vermindert.

@MiDe De individuele agent heeft inderdaad niet veel invloed op het beleid, aan de andere kant hebben hoger geplaatste politieambtenaren via overleg en rapporten wel degelijk invloed op het beleid dat door de overheid wordt gevoerd. Als ik buiten mijn persoonlijke slechte ervaringen met de politie, in het nieuws met regelmaat zie dat politieambtenaren rommelen met geld voor politiefeestjes, gelden voor aanschaf politievoertuigen, en dat bij zware misdaden alles wordt ingezet om een potentiele verdachte veroordeeld te krijgen (tunnelvisie) en dat ontlastend bewijs wordt weggelaten, dan hoop ik dat je ook begrijpt dat ik geen enkel vertrouwen heb in alles wat met politie te maken heeft. En laat duidelijk zijn, dat dit wat mij betreft niet persoonlijk is bedoeld, en een bedrijfsongeval is voor iedereen in elk beroep gewoon een persoonlijke ramp.

brepus13

Forumguru
Je betoog raakt kant nog wal @Cordoba

Er lopen in Nederland ruim 70.000 opsporings ambtenaren en omdat jij toevallig een vervelende ervaring hebt kunnen we die allemaal wel missen?

durf te relativeren en kijk ook eens naar het grotere plaatje wat deze mensen allemaal betekenen voor een (vrije) rechtsstaat.

MarcoO2

Forumguru
Ik ben nu blijkbaar het plaatsvervangend mikpunt voor de oplichter.
Zeker niet. Je bent mikpunt dankzij je eigen bekrompen visie die je hier laat zien. Je projecteert je eigen negatieve ervaring op de 65.000 man die er bij de politie werken. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Opvallend dat ondanks dat er blijkbaar een cluster is gemaakt van de aangiftes tegen deze persoon, bij het invullen van de controle gewoon 'geen gegevens bekend' geeft, dus zonder ook maar de minste aanwijzing dat dit mogelijk een frauduleuze handelaar is. (Ik snap dat het niet hard gemaakt kan worden, omdat het onderzoek niet is afgemaakt, maar op zijn minst een kanttekening dat er voor dit bankrekeningnummer, 1 of meer aangiftes zijn gedaan, zou wel zinvol zijn.) Dit maakt duidelijk dat die hele website van de politie een compleet lachertje is, het enige waar agenten zich druk om maken is hun salaris en hoe ze zo veel mogelijk verkeersboetes voor vaak onbenullige overtredingen kunnen scoren.
Je doet de aanname dat dat bankrekeningnummer nooit gewijzigd is. De pest bij dit soort oplichters is dat ze steeds verschillende rekeningen gebruiken. En inderdaad, dan geeft de site geen melding. Maar dat rechtsvaardigt niet jouw conclusie "dat de site een compleet lachertje is", en al helemaal niet de rest van je conclusie.
Als ik buiten mijn persoonlijke slechte ervaringen met de politie, in het nieuws met regelmaat zie dat politieambtenaren rommelen met geld voor politiefeestjes, gelden voor aanschaf politievoertuigen, en dat bij zware misdaden alles wordt ingezet om een potentiele verdachte veroordeeld te krijgen (tunnelvisie) en dat ontlastend bewijs wordt weggelaten, dan hoop ik dat je ook begrijpt dat ik geen enkel vertrouwen heb in alles wat met politie te maken heeft.
Nee, dat begrijp ik dus niet. Het bevestigt voor mij alleen maar dat je serieuze tunnelvisie hebt als het om dit onderwerp gaat. Er zijn veel meer positieve dan negatieve berichten over de politie te vinden. Maar als je je alleen focust op wat niet goed gaat, tsja, dan krijg je dit soort meningen. Wat je aandacht geeft groeit...

Wat ik in dit topic wel op wil merken is dat men hier wel de oplichter in kwestie aan de schandpaal nagelt (en terecht wat mij betreft) maar voorbijgaat aan het feit dat we het kennelijk normaal vinden om via marktplaats een stuk software te kopen dat normaal gezien tien keer zo veel kost. Met andere woorden als de oplichter "netjes" een no-label SD kaart of DVD'tje in een envelop had gestuurd met een paar bestanden er op die hij ergens van een of andere obscure torrent server heeft gehaald dan hadden we het allemaal prima gevonden ?

jadijkstra2000

Forumguru
Mijn ervaring is dat aangifte doen helpt, zeker als er meerdere gedupeerden zijn. Was er ook ingetrapt (voor iets anders) op Marktplaats, maar uiteindelijk ga ik mijn geld terugkrijgen!
Ook al zou ik het niet krijgen, al is het maar om een dergelijk iemand te stoppen!
Altijd aangifte doen...

Desperado

Forumguru
Wat ik in dit topic wel op wil merken is dat men hier wel de oplichter in kwestie aan de schandpaal nagelt (en terecht wat mij betreft) maar voorbijgaat aan het feit dat we het kennelijk normaal vinden om via marktplaats een stuk software te kopen dat normaal gezien tien keer zo veel kost. Met andere woorden als de oplichter "netjes" een no-label SD kaart of DVD'tje in een envelop had gestuurd met een paar bestanden er op die hij ergens van een of andere obscure torrent server heeft gehaald dan hadden we het allemaal prima gevonden ?
Ik weet niet wie wat normaal vindt en wat er illegaal wordt aangeschaft. Ik weet wel dat iemand zijn geld kwijt is op een manier waarop niet hoort.
Dus wat mij betreft is dit in dit topic niet relevant.
Mijn ervaringen btw zijn met een legale aankoop die niet geleverd is. En daarvan is behalve bij mijn vrienden in die opvallende auto's ook aangifte gedaan bij Alberto Stegeman die hiervan ook diverse dossiers heeft liggen en er mogelijk nog wat mee gaat doen.

Desperado

Forumguru
Mee eens maar zoals ik al aangaf; ik vind het in dit topic niet relevant want dan kun je ook wel stellen dat de maker van de originelen een oplichter is die veel te veel geld vraagt waardoor men de illegale weg gaat bewandelen :lezen::D

leon-cupra

Forumguru
Is de aard van het beestje é. Als iets duur is, zoeken we een goedkopere "oplossing". Waar is de tijd dat we massaal liedjes, films, games,... illegaal downloaden.

Wij zijn zo 20 jaar redelijk opgelicht geweest met de opkomst van tomtom op pda's. De combinatie kostte redelijk wat geld, toenmalige collega van mijn broer had een advertentie gezien van iemand die pda's verkocht aan 1/3 vd prijs. Hij had dit aan iedereen doorverteld, wij er ook "reclame" voor gemaakt. Uiteindelijk was er een "groepsaankoop" met een waarde van ongeveer 3000euro. Mijn broer zijn collega regelde alles. Bepaald moment afspraak voor levering van de pda's.die collega had nog een maat meegenomen om "sterker" te staan. Oplichter had afgesproken in een appartementsblok. Geld wordt overhandigd (op een gewiekste manier want collega was op zijn hoede) oplichter ging achter de toestellen, verdwijnt uit het zicht en plots valt de frank van de collega en zijn maat dat zij die kerel zomaar lieten gaan met het geld op zak. Effectief, vogel was gaan vliegen. Geld kwijt en geen pda's.collega mocht het gaan uitleggen aan iedereen. Is er lang niet goed van geweest.

@Desperado ik denk dat als iedereen systematisch zou weigeren aan deze vorm van heling (want dat is het naar mijn mening) mee te werken dan zou de maker van de orginelen er ook minder voor kunnen vragen. Of ze dat dan ook zouden doen is hier inderdaad niet of minder relevant. Verder kan ik mij er zelfs iets bij voorstellen dat de politie er minder prioriteit aangeeft met de achterliggende gedachte dat als je willens en wetens iets koopt dat eigenlijk te mooi is om waar te zijn dat je eigenlijk ook kan weten dat de kans groot is dat je opgelicht wordt. Dit gezegd hebbende; prima als deze oplichter aangepakt wordt, als je iets aanbiedt moet je het ook leveren.
Voor de goede orde: ik wil hier niemand beschuldigen of persoonlijk aanvallen, wil alleen aankaarten dat het bewust kopen van illegale waar soms wel erg gemakkelijk weg-gerelativeerd word.....dat het aanbieden zwaarder veroordeeld word als het afnemen.

Desperado

Forumguru
Ik denk dat de meeste oplichtingen plaatsvinden met legale artikelen. Dus dat dat de reden van geen prio is lijkt me niet het geval.
Als er voldoende mankracht enzovoort zou zijn dan zou het een goede optie zijn als men in het geval van illegale handel ook de koper even aan zou spreken.

Bovenaan Onderaan