Allereerst wat betreft dat artikeltje van Eurol (
hier in het Nederlands): dat is absoluut geen labtest. Het is hoogstens een slechte poging om een pseudo wetenschappelijk stukje te schrijven. Er wordt helemaal niets onderbouwd met data. Het testje dat ik heb gedaan toont navolgbaar en empirisch aan dat mijn pen doet wat hij moet doen. Mogelijk zijn er duizenden pennen die dat niet doen; de mijne doet het!
Dat staat allemaal los van de oud vaderlandse wens of het vervangen van remvloeistof uitgesteld kan worden en of daardoor een besparing kan worden gerealiseerd. Dat zijn keuzes en daar kunnen we het nog jaren over hebben.
Waar het mij om gaat is het adagium "Meten is weten". Dat is niet alleen van belang als de remvloeistof nog in goede staat verkeerd, maar ook als hij wel dringend vervangen moet worden. Ik wil gewoon weten hoe het er voor staat. Niet meer en niet minder.
Dan de vraag waar je je monster vandaar haalt: uit het reservoir of via de nippel bij de remklauw. Er is maar één manier om te achterhalen of dat een (significant) verschil oplevert: testen. Als de gelegenheid zich voordoet ga ik dat zeker doen.
Wel vraag ik me af waarom in de buurt van de remklauwen vocht of andere vervuiling in de remvloeistof terecht zou komen. Mijn gevoel zegt me dat dat niet zou moeten kunnen. Maar goed: dat is mijn gevoel maar.
Hoe dan ook: ik heb geen spijt van de aanschaf van deze testpen.