Oververhitte motor Octavia III

Onlangs verscheen er een melding op mijn display dat de motor oververhit was en dat ik meteen moest stoppen. Na rustig verder rijden zakte de temperatuur weer wat.
Volgens de garage kan het niet aan de waterpomp liggen want de kachel functioneert gewoon.
Er is ook geen melding geweest dat het koelvloeistof niveau te laag was.
Iemand hier ervaring mee of een suggestie?
 

hemi24

Forumguru
Alleen een melding op het display, of stond de temperatuurmeter ook in het rode gebied (met bijbehorend rood waarschuwingslampje)?!?
 
Ja, de temperatuurmeter was in het rood en er verscheen een rood waarschuwingslampje.
Het is overigens een Octavia III 2.0 TDI met 6-bak.
 

hemi24

Forumguru
Ik vindt de redenatie van de garage een beetje kort door de bocht, want als het systeem gesloten is, hoeft (kortstondige of gedeeltelijke) uitval van de waterpomp niet direct tot merkbare temperatuurafname van de kachel te leiden, zeker niet bij een volautomatisch aircosysteem met elektrische bijverwarmingselementen.

als een auto tijdens normaal gebruik ineens oververhit raakt is er toch serieus iets aan de hand lijkt mij...
 

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier over de temperatuur van de koelvloeistof? (en niet de temperatuur van de olie, want dan zou een slecht werkende oliepomp de oorzaak kunnen zijn, of een tijdelijke verstopping in het oliecircuit kan een dergelijk effect hebben.
 
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier over de temperatuur van de koelvloeistof? (en niet de temperatuur van de olie, want dan zou een slecht werkende oliepomp de oorzaak kunnen zijn, of een tijdelijke verstopping in het oliecircuit kan een dergelijk effect hebben.

Het gaat hier inderdaad over de koelvloeistof.
 
Ik vindt de redenatie van de garage een beetje kort door de bocht, want als het systeem gesloten is, hoeft (kortstondige of gedeeltelijke) uitval van de waterpomp niet direct tot merkbare temperatuurafname van de kachel te leiden, zeker niet bij een volautomatisch aircosysteem met elektrische bijverwarmingselementen.

als een auto tijdens normaal gebruik ineens oververhit raakt is er toch serieus iets aan de hand lijkt mij...

Ik heb hem ook bij de garage achter gelaten. Ze gaan er morgen naar kijken.
 

Spierings

Forumguru
Een thermostaat of defecte ventilator zou de oorzaak ook kunnen zijn.. Het is alleen vreemd dat deze later opeens wel weer koelde..
 
Een thermostaat of defecte ventilator zou de oorzaak ook kunnen zijn.. Het is alleen vreemd dat deze later opeens wel weer koelde..

Hij raakt oververhit bij hoge snelheden ( > 100 km/u). Bij rustig rijden doet het probleem zich niet voor.
Volgens mij werkt een ventilator bij stationair draaien (of hele lage snelheden). De thermostaat zou wellicht wel de boosdoener kunnen zijn, de toevoer naar radiateur blijft dan afgesloten (toch?).
 

turboturbo

Forumguru
Dus als je wederom op hoge snelheid zou rijden zou de motor opnieuw overhit raken? Dan zal het in elk geval te reproduceren zijn en dat maakt een oorzaak van het probleem vinden makkelijker lijkt me.

De garage zou 'm rijdend kunnen loggen en bekijken welke waarden de verschillende sensoren afgeven en proberen er achter te komen wat de oorzaak is.
 
Dus als je wederom op hoge snelheid zou rijden zou de motor opnieuw overhit raken? Dan zal het in elk geval te reproduceren zijn en dat maakt een oorzaak van het probleem vinden makkelijker lijkt me.

De garage zou 'm rijdend kunnen loggen en bekijken welke waarden de verschillende sensoren afgeven en proberen er achter te komen wat de oorzaak is.

Het is inderdaad te reproduceren en met de kachel hoog koelt de motor weer af. De oorzaak lijkt daarom te moeten worden gezocht in het niet (goed) functioneren van de thermostaat. Hierdoor is er onvoldoenden doorstroming richting radiateur. Er is een nieuwe thermostaat besteld en die wordt er morgen in gezet. Hopelijk is het dan verholpen.
 

oco1979

Forumguru
zou kunnen thermostaat.
Kan je zelf " normaal "even checken.
Voel aan de waterleiding die naar en van de radiator komen,moeten ongeveer even warm hebben.
Bij normaal gebouwde motoren.
Tegenwoordig heb je er al met Verschillende thermostaten zitten en met een elektrische geregelde waterpomp.
Waterpomp werkt klassiek via distributie riem,maar er kan een ring over gezet worden(elektrisch aangestuurd).
Eerste keer ik deze waterpomp zag,lap daar gaan we zeker problemen mee krijgen in de toekomst.
Vermoed zelf(dat zit even ver weg) dat thermostaat kenveldgestuurd is,zoals de oliepomp dat ook al is. :pieker:

Komt er op neer dat je zéééééér goed wakker moet zijn om een juist diagnose te stelen aan het koelsysteem.:koffie:
 

Skoda79

Senior Member
Hij raakt oververhit bij hoge snelheden ( > 100 km/u). Bij rustig rijden doet het probleem zich niet voor.
>100km/h mag je bij lange na geen hoge snelheid noemen, althans zeker geen snelheid waarbij de temperatuur op zou lopen, dat moet de auto moeiteloos aan kunnen.
Ik zie bij mij de temperaturen (met name olie) een heel klein beetje toenemen bij 160+km/h
 
Het was toch de waterpomp. Omdat de kachel goed functioneerde ging men in eerste instantie er van uit dat het de thermostaat was. Die veronderstelling bleek dus niet juist.
Inmiddels is er een nieuwe waterpomp gemonteerd.
Dit onderdeel schijnt overigens een zwak punt te zijn bij de VAG-groep.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als er staat STOP is het dan niet zo dat je ook daadwerkelijk moet stoppen? Rustig of niet bij het rode lampje lijkt het mij beter om te stoppen ipv door te rijden maar goed wie ben ik. Ik hoop dat je probleem snel opgelost word en mogelijk dat idd de thermostaat de boosdoener is en niet goed werkt (maar hoort dan niet de ventilator sowieso te gaan draaien bij een defecte thermostaat?)
 
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als er staat STOP is het dan niet zo dat je ook daadwerkelijk moet stoppen? Rustig of niet bij het rode lampje lijkt het mij beter om te stoppen ipv door te rijden maar goed wie ben ik. Ik hoop dat je probleem snel opgelost word en mogelijk dat idd de thermostaat de boosdoener is en niet goed werkt (maar hoort dan niet de ventilator sowieso te gaan draaien bij een defecte thermostaat?)

Het bleek dus uiteindelijk de waterpomp te zijn. Als midden op de snelweg het stoplampje gaat branden moet je uiteindelijk toch bij de garage zien te komen. Bij heel rustig rijden met de kachel hoog bleek de motor afdoende af te koelen en ging het lampje uit. Ik kon toen zonder probleem de garage bereiken.
 

Spierings

Forumguru
Rode lampjes betekenen dat je moet stoppen, ook al rij je op de snelweg...
In het ergste gaval moet je gewoon af gesleept worden...als deze afgekoeld kun je ook weer verder rijden...

In geval van garantie en gevolgschade door het doorrijden kan dit betekenen dat de reparatie voor eigen rekening valt... Ze kunnen precies uitlezen hoe lang de lampjes al branden...
 
Rode lampjes betekenen dat je moet stoppen, ook al rij je op de snelweg...
In het ergste gaval moet je gewoon af gesleept worden...als deze afgekoeld kun je ook weer verder rijden...

In geval van garantie en gevolgschade door het doorrijden kan dit betekenen dat de reparatie voor eigen rekening valt... Ze kunnen precies uitlezen hoe lang de lampjes al branden...

Nogmaals, na langzaam verder rijden met de kachel aan ging het lampje uit. De temperatuurmeter verdween ook uit rode gebied.
 
Bovenaan Onderaan