Oververhitte motor Octavia III

Noord26

Forumguru
Helaas is onze bolide geen uitzondering met waterpompen. Het is echt een inferieur onderdeel.

De dealer heeft zelfs de laatste waterpomp onder garantie vervangen. Normaal zit er 2 jaar garantie op een nieuw onderdeel, maar als hij na 2 jaar en 3 maanden stuk gaat; stelden ze zelf voor om het zonder kosten te doen. Speelt mee dat ik toch al vraagtekens zet bij de kwaliteit van een aantal VAG onderdelen en bij de dealer door heb laten schemeren er een beetje klaar mee te zijn..
 
Het is natuurlijk diep triest dat VAG dit soort inferieure onderdelen gebruikt.
Het bevestigt een beetje het beeld van de VAG groep: wat je kunt zien ziet er prima uit (waarbij het ene merk meer premium is dan het andere merk), maar onderhuids wordt er (soms) beknibbeld.

Ik neem aan dat er ook (VAG) monteurs dit forum lezen, ik ben eigenlijk benieuwd wat zij van dit issue vinden.
 

Noord26

Forumguru
Het gaat niet om VAG. Overal wordt er zoveel mogelijk bespaard op standaard onderdelen van massa productie. Dat staat los van de fabrikant of leverancier.
 
Het gaat niet om VAG. Overal wordt er zoveel mogelijk bespaard op standaard onderdelen van massa productie. Dat staat los van de fabrikant of leverancier.

Ieder heeft merk zijn zwakke punten maar de waterpomp lijkt wel een typisch VAG probleem. Dit wordt bevestigd door dit forum en mijn garage (geen VAG-dealer dus onpartijdig).
 

turboturbo

Forumguru
Is het dan geen idee om eens te wisselen van merk waterpomp? Bijv dat je in overleg met de dealer een SFX of Contitech (A-merk, dus) waterpomp laat installeren?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Is het dan geen idee om eens te wisselen van merk waterpomp? Bijv dat je in overleg met de dealer een SFX of Contitech (A-merk, dus) waterpomp laat installeren?
Geen idee. We hebben nu weer 2 jaar garantie gekregen. Eens kijken of wij het nog 2 jaar vol gaan houden met de S2..
 

turboturbo

Forumguru
Dat is natuurlijk mooi die 2 jaar garantie. Maar wanneer de pomp bij 2 jaar en een paar maanden weer stuk gaat, moet je gaan onderhandelen. EDIT: moet je maar zien wat je krijgt aan aanvullende coulance.

Ik weet ook niet of een ander aftermarket merk zaligmakend is hoor. Ik vroeg me toen ik dit las af, of het aan (de kwaliteit van) de waterpomp zelf zou kunnen liggen, of dat de constructie bij de OIII zó is, dat deze waterpompen (eender welk merk) 'vreet'.

Geen idee of die laatste gedachte houd snijdt - kan de constructie zo zijn dat de waterpomp het zwaar te verduren heeft in een motor?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Waarom zou ik moeten onderhandelen? Hedendaags mag je al blij zijn dat men flexibel is net buiten het verstrijken van de 2 jaar garantie.

Wat VAG de laatste jaren heeft laten zien is dat er veel concessies zijn gedaan op onderdelen. Misschien wel iets teveel. Wat wij hebben gemerkt na 150.000km: wiellager, demper (van de vering), 4x (!!) waterpomp, olieverbruik, lekkage pano-dak, verweerde emblemen auto en velgen, beroerde 'service' van PON, matige service van de dealer.. Dan wil je toch dat iemand niet meer terug komt als klant? We hebben voor 2 jaar extra garantie gekozen, maar daar werd opeens moeilijk over gedaan toen wij van bovenstaande dingen melding deden. Het is toch van de zotten om dan vriendelijk, maar doch zeer dringend, te moeten verwijzen dat de verlengde garantie naadloos aan sluit op de fabrieksgarantie. Aldus de eigen voorwaarden?

Daarbij telt ook de diefstalgevoeligheid van de navigatie ook mee. €8000- schade en de auto anderhalve maand kwijt zijn is ook niet fijn. Bekend probleem, wordt eigenlijk expres niet mee gedaan. Want dan kunnen ze extra systemen verkopen aan de verzekeraars..

Gisteren wezen rijden een Kia (C'eed SW GT-Line). Het is dat het budget het even niet toe laat, maar die 7 jaar garantie is wel erg prettig. Als je dan ook nog eens kijkt wat daar allemaal op en aan zit, voor ruimte in aanwezig is, en hoe de hedendaagse afwerking van dat merk is: waarom kunnen/willen andere fabrikanten niet 7 jaar garantie geven? 3 jaar onbeperkte kilometers overigens, of 7 jaar/max 150.000. Inmiddels meerder vrienden/familie/kenissen die rond rijden met dat merk. En tot op heden geen enkel defect mee gehad.

Mijn vader rijdt een Caddy met 1.6 TDI. Op zich een prima kar met 50.000km per jaar. Nu die echter op 150-200Dkm zit beginnen er aardig wat dingen op te duiken die je niet verwacht een dergelijk km-stand. En natuurlijk ook geen coulance meer..

Denk dat ik nu teveel af wijk van wat er in dit topic te lezen moet zijn.. ;)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Sorry je moet idd niks. Wat ik bedoel is: een beetje ingelezen VAG forum lid (dus jij ook :) ) weet wat coulance en garantie soms betekent in de praktijk bij pon/dealer (geen idee hoe dat bij andere merken is en of dat daar wel zo goed voor mekaar is?)

Staar je niet blind op 7 jaar garantie die sommige fabrikanten bieden. Zou mij niet verbazen als typisch zoiets als een waterpomp daar niet in gedekt is (immers een 'slijtage' onderdeel)
 

Spierings

Forumguru
Een waterpomp wordt over het algemeen niet als een slijtage deel gezien. Deze slijt ook niet, is een lager en een paar afdichtingen..

Dat zijn remmen en een koppeling, delen welke daadwerkelijk slijten.

Delen welke een vervangingstermijn hebben vallen hier ook niet onder, deze vallen gewoon onder het "onderhoud"..
 

Cordoba

Forumguru
Een waterpomp wordt over het algemeen niet als een slijtage deel gezien. Deze slijt ook niet, is een lager en een paar afdichtingen..

Dat zijn remmen en een koppeling, delen welke daadwerkelijk slijten.

Delen welke een vervangingstermijn hebben vallen hier ook niet onder, deze vallen gewoon onder het "onderhoud"..

Als een klant met een klacht komt, valt er bij diverse garages ineens veel meer onder slijtage of normaal onderhoud. Het lastige is ook, dat dat in de loop der jaren verandert door de veranderende techniek. Bijvoorbeeld een uitlaat, zou je zeggen valt onder normale slijtage/veroudering. Waar je echter vóór het tijdperk van de katalysatoren zelden de 5 jaar haalde met de originele uitlaat, is tegenwoordig 7-10 jaar niet bijzonder voor een benzine auto. Een dieseluitlaat scheurt meestal door de trillingen, en ik geloof dat daar nog niet veel veranderd is. Vroeger stond er ook iets in over 'draaiende delen' en onderdelen die bewegen ten opzichte van de omgeving(dus bijv. draaien) slijten gewoon per definitie.
 

Noord26

Forumguru
@turboturbo

Het is 7 jaar fabrieksgarantie zonder beperkingen. Of max 150.000km.

Ik heb ervaringen met Honda en Suzuki als dealers. Wereld van verschil in mee denken met de klant en coulance. Kreeg eind vorig jaar nog een brief van een Swift die wij in 2004 nieuw kochten: er zou een klein defect zijn waardoor de remmen sneller zouden slijten. Of we dat meteen zouden willen laten nakijken of tijdens de volgende beurt. Zoiets kan VAG nog heel veel van leren.

Heb wel de indruk dat mijn dealer zich meer en meer niet achter PON wil verschuilen. Dat heeft hem toch al wat klanten gekost toen ze die behandelden wat volgens de importeur correct was. Zo weken ze ook af van de 2 jaar garantie met onze waterpomp.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik ken idd zeker wel verhalen van zeer service gerichte niet-VAG dealers. En idd bij elke scheet roept Toyota z'n klanten terug - vind ik allemaal heel netjes.
Ik ben het met je eens.
 

Noord26

Forumguru
Nu zal er ook bij elk merk wel grote verschillen tussen dealers zitten. Dus mijn ervaring zal niet voor iedereen gelden.

Feit blijft dat VAG en waterpompen een inmiddels algemeen bekend probleem zijn.

;)
 

0ri0n88

Forumguru
Valt of staat ook met je eigen inbreng. Heb met mijn alfa problemen gehad met de selespeed computer die reeds vervangen was a 2700eurie ging binnen een jaar weer stuk en wilde geen coulance toepassen. Elders op laten lossen (bleek niet eens de computer te zijn maar eem paar sensoren in de bak dus allicht was dat eerste keer ook al zo maar dit terzijde) auto is een paar keer heen en weer gesleept en meerdere diagnoses moeten stellen (auto was al 8 jr oud) vevolgens gaan schrijven tot en met de hoogste baas van alfa romeo toe en wat schetst mijn verbazing alle gemaakte kosten zijn vergoed (inclusief het slepen en eerder gestelde diagnoses) en de dealer is geen dealer meer. Dus aanhouder wint zeg maar in dit geval. Vooral in contact blijven en hogerop zoeken dan alleen PON.
zelfde heb ik gehad met een bedrijfsbus van mercedes en uiteindelijk ook via mercedes duitsland alles vergoed gekregen (dit betrof wel een nieuwe auto) maar toch blijven schrijven en aangetekend versturen naar de hoogste bazen en je kan toch wel dingen voor elkaar krijgen zegt niet dat je tevredenheidsgevoel goed is maar je centen terug is toch wel prettig.
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Zelf heb ik 2 weken geleden mijn Octavia III uit 2013 gekocht, had hetzelfde probleem, na ongeveer 25 km op snelweg, temperatuur te hoog, vol in het rood. Verkoper gebeld, deze meende dat het de temp. sensor was. Na contact met eigen Skoda dealer bleek uiteindelijk toch de waterpomp defect te zijn! Dit is een euvel die wel vaker is voorgekomen bij deze auto's.

Zijn deze waterpomp problemen alleen met Diesels?

Wat ik zo langs zie komen (en waar een motorversie uit te halen valt).




Gisteren wezen rijden een Kia (C'eed SW GT-Line). Het is dat het budget het even niet toe laat, maar die 7 jaar garantie is wel erg prettig. Als je dan ook nog eens kijkt wat daar allemaal op en aan zit, voor ruimte in aanwezig is, en hoe de hedendaagse afwerking van dat merk is: waarom kunnen/willen andere fabrikanten niet 7 jaar garantie geven? 3 jaar onbeperkte kilometers overigens, of 7 jaar/max 150.000. Inmiddels meerder vrienden/familie/kenissen die rond rijden met dat merk. En tot op heden geen enkel defect mee gehad... ;)

Hyundai doet 5 jaar onbeperkt, Mitsubishi sinds het afgelopen jaar ook 5 jaar fabrieksgarantie (tussen 1995 en 2013 dagelijks vrijwel alleen Mitsubishi's gehad).

Onlangs heb ik zelfs mijn moeder in een verse Picanto gekregen (na 2 x Aygo en 1 x Colt) tot grote tevredenheid (een maand ofzo pas).

Het argument van o.a. de garantie was ook een sterke. Nadeel je moet maar afwachten wat een dealer rekent voor de service en of het geen sigaar uit eigen doos is. Picanto heb ik overigens uit Duitsland gehaald met 10 km op de klok en een "demo kenteken",
 

riskitalltowin

Actief lid
Morgen weeral binnen voor koelwaterverlies. Ik verdenk nog steeds de waterpomp, ging op de Passat stuk bij 144000km en 24 maanden, deze heeft nu 139000km en 26 maanden.
 
Bovenaan Onderaan