Oververhitte motor Octavia III

@Oerterper had wel beter kunnen lezen en zien dat je probleem al opgelost was ;) fijn dat het zo snel gebeurt is zonder vervolgschade.
gr

Je hebt goed gelezen hoor. Het probleem is pas opgelost nadat jij je stukje geplaatst hebt ;)
Het is inderdaad fijn dat het probleem is opgelost, anderzijds geeft het een onbevredigd gevoel dat zo'n waterpomp al zo snel ( 83.000 km) vervangen moet worden.
 

0ri0n88

Forumguru
Je hebt goed gelezen hoor. Het probleem is pas opgelost nadat jij je stukje geplaatst hebt ;)
Het is inderdaad fijn dat het probleem is opgelost, anderzijds geeft het een onbevredigd gevoel dat zo'n waterpomp al zo snel ( 83.000 km) vervangen moet worden.
Ok dan had ik het toch goed gezien.
idd klote dat die snel stuk ging blijft techniek en die kan stuk helaas :cry:
Hopen dat het voorlopig hierbij blijft ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat een aantal jaren terug er motoren waren binnen de VAG-groep, waarbij de waterpomp kunststof schoepen had, en die hadden vrij snel problemen en zijn vervangen door een metalen schoepenrad. Hebben ze nu opnieuw geprobeerd om te besparen met een kunststof schoepenrad voor de waterpomp?
 

turboturbo

Forumguru
Tom van HBT techniek vertelde me een tijd geleden al eens dat de kwaliteit van de huidige kunststof schoepen sterk verbeterd is. De massale problemen met afgebroken kunststof schoepen zouden hiermee verleden tijd zijn.

Tegenwoordig zouden ze vaker bij de as los / kapot gaan, legde hij uit. En dan maakt het weinig uit of de schoepen van metaal of kunststof zijn...
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Je hebt sommige merken welke stalen schoepen hebben in hun assortiment, maar meestal VAG waterpompen waren en zijn nog steeds met kunstoffen schoepen ...
 

Spiegeltje

Senior Member
Ergens in 2014 op de A29 ineens een rood lampje en een melding in het display dat ik onmiddellijk moest stoppen. Dit direct gedaan en daar stond ik dan aan de kant met aan allebei de kanten auto's die mij voorbij razen. Gebeld met het nummer wat ergens stond en kreeg een dame aan de lijn die allemaal onzinnige vragen stelde ipv actie te ondernemen :mad: maar dat terzijde.

Door iemand van RWS ofzo van die plek weggehaald en naar de eerste de beste carpoolplaats gebracht waarna kort daarna de hulptroepen arriveerden. Geen melding meer, niets kunnen vinden. Vervolgens ingestapt en met de hulptroepen in de achteruitkijkspiegel binnendoor een 25 KM afgelegd tot bij een tankstation. Daar heeft de man van de ANWB nogmaals alles nagekeken maar wederom niets kunnen vinden en ben ik naar huis gereden.

In de volgende dagen mee naar de garage geweest maar die hebben ook niets kunnen ontdekken :pieker::pieker:
 
Ook gehad, waterpomp electrisch aangestuurd.. Daar ging het fout geen water circulatie op dat moment van storing. Nieuwe pomp en opgelost.

Bij welke kilometerstand had je dit probleem? Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar. Bij mij had hij zo'n 83.000 km gereden, een waterpomp hoort veel langer mee te gaan.
 

Jese8

Ex-lid
Bij mij is die 25.000km mee gegaan. Staat ni ter reparatie bij de dealer. Blijkt een flinke ingreep te worden bij de RS.
 

Jese8

Ex-lid
Ja! Auto is 20 maanden en had nog een jaartje extra garantie erbij genomen (totaal 3 jaar). Baal er wel flink van, nog nooit met een auto gehad.
 

oco1979

Forumguru
Tis geen elektrische waterpomp,maar elektrische gestuurde,klassiek waterpomp met schoepen,waar een ring rond komt. puur ter info ;)
 

Jese8

Ex-lid
Kan hem helaas vandaag niet ophalen, vrees dat het een flinke klus is. Morgen ochtend maar even buurten.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Tis geen elektrische waterpomp,maar elektrische gestuurde,klassiek waterpomp met schoepen,waar een ring rond komt. puur ter info ;)
In ieder geval zit op de TSI motoren een aparte elektrische waterpomp voor de watergekoelde interkoeler en turbo koeling. Dat pompje blijft ook circa maximaal 10 minuten na draaien als de motor uitgezet is. Hierdoor krijg je geen problemen met start/stop met een hete turbo.
Ik weet niet of dat systeem ook op de diesels van toepassing is.
De diagnose wordt gesteld via de inlaatluchttemperatuursensoren voor en na de koeler, als het verschil niet binnen de norm is dan werkt het pompje niet.
zie eventueel: http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/selbststudienprogramm-405-der-1-4l-90kw-tsi-motor.139/
 

hemi24

Forumguru
In ieder geval zit op de TSI motoren een aparte elektrische waterpomp voor de watergekoelde interkoeler en turbo koeling. Dat pompje blijft ook circa maximaal 10 minuten na draaien als de motor uitgezet is. Hierdoor krijg je geen problemen met start/stop met een hete turbo.
Ik weet niet of dat systeem ook op de diesels van toepassing is.
De diagnose wordt gesteld via de inlaatluchttemperatuursensoren voor en na de koeler, als het verschil niet binnen de norm is dan werkt het pompje niet.
zie eventueel: http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/selbststudienprogramm-405-der-1-4l-90kw-tsi-motor.139/

Bij de diesel is dit ook het geval, in elk geval bij de 2.0TDI; een klein elektrisch pompje voor het koelsysteem van de watergekoelde inlaatluchtkoeler én de reguliere (elektrisch) geregelde waterpomp.

(V.w.b. de turbo is het volgens mij is veel meer de afwezigheid van oliedruk/smering bij het stopzetten van de motor, waardoor deze voortijdig bezwijken)
 

oco1979

Forumguru
Oliesmering bij turbo is zeer belangrijk.
Bij de TSI motoren heb ik al gezien dat deze meestal olie en water gekoeld zijn de turbo. :thumbsup:
Kga eens bij de TDI motoren bekijken, meen dat deze enkel oliesmering hebben. Iemand ?
 
Zelf heb ik 2 weken geleden mijn Octavia III uit 2013 gekocht, had hetzelfde probleem, na ongeveer 25 km op snelweg, temperatuur te hoog, vol in het rood. Verkoper gebeld, deze meende dat het de temp. sensor was. Na contact met eigen Skoda dealer bleek uiteindelijk toch de waterpomp defect te zijn! Dit is een euvel die wel vaker is voorgekomen bij deze auto's.
 

Noord26

Forumguru
Volgens de gegevens zijn wij inmiddels bezig aan de 4e waterpomp. Nog geen 150.000 op de teller. .
 
Bovenaan Onderaan