Overweegt de aanschaf van FAB1

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik moet voor mijn werk ineens veel meer km's maken. van 30 naar minstens 130 per dag.

Nu wil ik dus echt voor een diesel gaan. We hebben niet echt veel geld op het moment, dat kom in de komende 2 jaar ws wel weer. Dus zoek een auto waarmee ik ca 2 jaar kan rijden.

Omdat mijn FAB2 erg goed bevalt denk ik nu aan een FAB1 voor deze km's.

Ik zie dat er grofweg 3 motor uitvoeringen zijn. 1.9TDI 1.9SDI en 1.4TDI.
De 1.9TDI valt af omdat de auto dan in een hoger belasting tarief valt. de 1.9 SDI lijkt mij wel heel traag. de 1.4TDI is mijn favoriet maar die hebben vaak 3 ton of meer gereden in mijn prijs klasse.

Wat zijn jullie ervaringen met de 1.9SDI qua snelheid, is er mee te rijden op de linker baan? en in de stad.
Kent 1 van de auto's nog zwakke punten?

Waar moet ik opletten als ik ga kijken bij deze auto's.

Groet Niels
 

skodaroomy

Actief lid
Is het niet zonde om een fab2 die bevalt en wat je weet wat je aan de auto heb om deze in te ruilen voor een oudere fab 1 diesel. Ik snap dat je meer kilometers moet gaan rijden en daardoor over een diesel nadenk. Maar als het goed is krijg je toch ook meer reiskosten van de baas? Dan hou je nu lekker je geld in je zak en kan je even doorsparen en over 2 jaar een jongere auto kopen.
 

Niels83

Forumguru
Nee sorry.. de Fab1 zou naast de fab2 komen.

Ik reed zelf voor woon werk verkeerd een oude ford fiesta. Deze rijd op zijn best 1:14 en de benzine auto heeft de 2 ton gepasseerd, behalve dat zit het ook gewoon niet zo lekker. Voor de 30km van vroeger gewoon prima. maar nu is het een hele zit.
 

skodaroomy

Actief lid
Dan is het een logische keus dat je de oude fiesta in gaat ruilen voor nog een mooie fabia. Succes met zoeken.
 

turboturbo

Forumguru
@Joske rijdt dacht ik een Fabia I met 1.4TDI (of heeft er een gehad?)

Wat ik er zo over gelezen heb, is de 1.9TDI veruit de prettigste diesel motor uit dit rijtje. Dus zou je kunnen overwegen of dat extra tientje (?) wegenbelasting per maand dat niet waard is.
Zeker als je zoveel (snelweg)km's gaat maken.

Je zou eens kunnen kijken of er verschil zit in toerental per minuut bij 120km/u in de 5e versnelling bij deze motoren. Lager is in de regel rustiger cruisen & minder herrie aan boord.
 
Hoi niels83, ik heb 6 jaar een 1.9 sdi fab 1 gehad. Een auto zonder problemen. Ja de motor is een beetje sloom
Maar 170 op de autobahn was geen probleem. Inhalen op 80 km wegen was een kwestie van goed inschatten,
Maar inderdaad soms niet te doen. Maar je gaat er naar leven. Verbruik gemiddeld 1:19. Ik heb nooit problemen gehad
Met de motor die heeft voor mij 3 ton gedraaid zonder iets en onderhoud werd weleens uitgesteld.
Aan overige zaken had ik zowel links als rechts het raam mechanisme moeten vervangen. Verder €0 extra kosten.
Het beste vw-product dat ik heb gehad of in onze huishouding aanwezig is.
Uit kosten overweging heb ik m verkocht, en een fab1 station 1.4 aangeschaft. Nou dat was erg onnozel.
Ik heb met plezier in de diesel gereden, de benzine uitvoering is ok maar de rust van de diesel zit er niet in en ik verplaats met
Op dezelfde manier met meer herrie en verbruik. Dat kosten plaatje klopt niet ik was al met al niet goedkoper uit met de
Benzine uitvoering ook wat betreft onderhoud. De sdi is robuust mits rustig warm rijden.
Ik kan de sdi alleen maar aanbevelen op grond van mijn ervaring, ook alle vrouwen in dit huis hadden hem als favoriet
Makkelijk parkeren, wendbaar, goedkope brandstof en doet het altijd. Je sleept makkelijk 4/5 personen mee.
 

Niels83

Forumguru
Dank voor jullie reacties
Ik hoop dat Joske nog iets kan zeggen over de 1.4TDI. die worden niet zoveel aangeboden. en de gene die ik op het oog heeft heeft imo teveel km's en de apk verloopt in september al. Omdat de verkoper er niet nu al een nieuwe APK op wil zetten ben ik wat argwanend. heb al gezegd dat ik 50 euro meer betaal als hij de APK regelt voor de verkoop.
Ik vermoed dat er wat mis is waardoor hij niet meer door de APK komt.
 

Niels83

Forumguru
Hoi Woutr. eigenlijk niet. Mijn budget is nu echt niet zo groot. Ik heb ca 2 2,5 duizend euro. dan kom je op een lpg auto met ca 2 ton op de teller. dat is wel erg veel voor een LPG auto. Of je komt op auto's als een Kia Pikanto ed, maar die zijn qua zit vaak niet geschikt om echt lang in te zitten.

Groet Niels
 

woutr

Forumguru
Dan lijkt mij in jouw geval de 1.9 sdi de beste keuze. Heel betrouwbaar en binnen budget
 

Niels83

Forumguru
Daar hang ik nu ook een beetje op.. ik hoop nog een nette 1.4TDI te vinden, maar dat lijkt me lastig.

Ik erger me alleen al regelmatig aan de dode stukken in de 1.4tdi greenline, als je 80 rijdt en je wilt inhalen duurt het mij veel te lang om op de 120 te komen, en die is toch een stuk sneller is dan de 1.9SDI. Maar goed misschien kunnen we wel een auto ruil doen mijn vrouw en ik.

Heb vandaag toch een dikke pijnlijke deuk in de FAB2 gereden.. Morgen even uitzoeken hoe dit te fixen is. en of dit handig is met een verzekering.
 

woutr

Forumguru
Geen snelheidsmonster maar ik vind het allemaal wel meevallen hoor...
. Gewoon een kwestie van je verwachtingen bijstellen en genieten van het luie rijden ;)
 
Mooi filmpje en het klopt precies woutr ik heb er jaren met heel veel plezier in gereden met vrijwel geen kosten
 

Cordoba

Forumguru
Voordeel van een SDI is dat je je geen zorgen hoeft te maken of de turbo nog wel in orde is. Zeker met 30 k km/jaar, wat je dan als woon/werk gaat rijden, lijkt me dat niet onbelangrijk. Het verschil in pit, is inderdaad ook iets waar je aan went. Mijn allereerste auto was een Golfje diesel, en op een 80 km weg inhalen, was een kwestie van nú gas geven als er over 5 minuten ruimte komt om in te halen (en zorgen dat je tussen het voertuig dat je in wil halen en jezelf voldoende ruimte hebt om vast snelheid te maken op je eigen baan).
 

turboturbo

Forumguru
@rbrommer ik heb een paar jaar in een 65pk benzine Fabia I getuft (net zoveel pk als de SDI) en dat was zeer goed te doen. Ik telde een volle 16 seconden van 0 naar 120 km/u in de 1e drie versnellingen. Volgens mij dus nog iets langerzamer dan de SDI in bovenstaand filmpje, hoewel die maar tot 100km/u gaat.

Pas bij volle belading (bijvoorbeeld paar mensen en/ bagage in de auto en airco aan op warme dag) merkte ik dat ik vermogen te kort kwam.

Gedurende die jaren een periode wekelijks een woon-werk rit van 1 uur enkele reis ook met veel B wegen. Inhalen op deze 80 km wegen kon prima als je terug schakelt naar de 3e versnelling, maar moet je idd even plannen. Maar ik deed dat op een gegeven moment niet meer (dat inhalen) want bij het volgende stoplicht stond die auto of vrachtwagen weer naast me; tijdswinst was 2 min hooguit. En het reed onrustig.

Zolang je alleen maar jezelf naar je werk heen en weer tuft is de SDI volgens mij een prima optie. Bij diesel heb je overigens ook nog profijt van het hogere koppel tov de benzine motor met evenveel PK. Dus de trekkracht moet echt wel voldoende zijn met het gebruik wat wat jij voor ogen hebt met deze FAB1.
 
Laatst bewerkt:

Elmarrr

Actief lid
Hallo @Niels83 ,

Toch even reageren. Ik heb een 1.9 TDI uit 2004 met bijna 400.000 op de teller. Top auto! Ik kan hem je echt aanbevelen, ondanks de hoge(re) wegenbelasting. Ten opzichte van de 1.4 TDI valt dat ook wel mee en daarvoor krijg je betrouwbaarheid, lagere aanschafprijs en niet geheel onbelangrijk meer power. Ik heb het zelf ook niet heel breed maar ben er van overtuigd dat het beetje extra wegenbelasting zich terug verdient.
Mocht je het toch een groot struikelblok vinden; een Seat Ibiza met een 1.9 TDI heeft praktisch dezelfde techniek maar is lichter (geen combi) en dus ook goedkoper in de wegenbelasting. Of is dat vloeken hier op het forum? :D Enfin; succes met je keuze.


Groet, Elmar.

Edit: Niet geheel onbelangrijk; over 3 jaar gemeten een gemiddelde van 1 op 19,3 met stevig doorrijden (veel snelweg km's met 130-150).
 

Cordoba

Forumguru
@Elmarrr Je vergelijkt de Ibiza met de combi, maar @Niels83 heeft niet aangegeven voor welke carrosserie ie gaat: kan dus een hatchback, en combi of misschien zelfs de sedan versie worden.
 
Bovenaan Onderaan