Overweegt de aanschaf van FAB1

Niels83

Forumguru
@Elmarrr de 'FAB1' is er ook in hatchback.
Of scheelt dat niet genoeg tov de combi in wegenbelasting?

sterker nog lig bij Diesel helemaal niks..
Je vind op het net ook bijna geen hatchbacks. denk dat 80% combi's zijn. Ik heb daar geen voorkeur voor. Hooguit dat 2 combi's een beetje aso is in een straat met veel te weinig parkeer plaatsen
 

Niels83

Forumguru
Hallo @Niels83 ,

Toch even reageren. Ik heb een 1.9 TDI uit 2004 met bijna 400.000 op de teller. Top auto! Ik kan hem je echt aanbevelen, ondanks de hoge(re) wegenbelasting. Ten opzichte van de 1.4 TDI valt dat ook wel mee en daarvoor krijg je betrouwbaarheid, lagere aanschafprijs en niet geheel onbelangrijk meer power. Ik heb het zelf ook niet heel breed maar ben er van overtuigd dat het beetje extra wegenbelasting zich terug verdient.
Mocht je het toch een groot struikelblok vinden; een Seat Ibiza met een 1.9 TDI heeft praktisch dezelfde techniek maar is lichter (geen combi) en dus ook goedkoper in de wegenbelasting. Of is dat vloeken hier op het forum? :D Enfin; succes met je keuze.


Groet, Elmar.

Edit: Niet geheel onbelangrijk; over 3 jaar gemeten een gemiddelde van 1 op 19,3 met stevig doorrijden (veel snelweg km's met 130-150).

Hoe verdien je dat dan terug? Je betaald meer wegen belasting, en de auto is ook minder zuinig (volgens fabriek opgave).

De Seat Ibiza TDI wordt het zeker niet. die wordt in mijn beleving alleen gereden door jongens van 18 met een petje achterstevoren. Lijkt me lastig om dan een goede bak te vinden met 250K op de teller.
 

Niels83

Forumguru
Waarom laat je geen G3 installatie in je Fab2 bouwen.
Dan heb je maar 1 auto nodig.

Marco

Euhm je reageert op de begin post zonder te lezen. De fab2 gaat niet. G3 inbouwen in een diesel kan volgens mij wel tegenwoordig, maar is niet zo slim. Daarnaast gaat de fab2 niet weg, en wil mijn vrouw liever niet lopen naar het werk.
 

Niels83

Forumguru
Ik had de auto waar ik wilde gaan kijken vandaag gevonden. Fabia 1.9SDI hatchback van alles en nog wat er op. Niet de standaard grijze kleur, die vind ik wel erg lelijk.
Mooi dichtbij dus dacht kan er gelijk wel heen. adres er bij zoeken. Shit is dit de garage die bij de grote brand in Amersfoort van afgelopen nacht ten onder is gegaan.
 

Cordoba

Forumguru
@Niels83 Dit zijn vraagprijzen, dus daar kun je over onderhandelen, en bij het ene bedrijf is er meer ruimte dan bij de ander. Daarnaast is de staat van onderhoud wel van wezenlijk belang: als de ene auto op 4 nieuwe banden staat en de ander op versleten banden, dan scheelt dat al zo'n 400 euro. Ander punt, hoe zit het met vernieuwing van de distributie bij deze auto's (als dat nodig is, kost dat ook al snel meer dan 500 euro).

Kortom staar je niet blind op een vraagprijs, en als je bij een hogere vraagprijs, ook meer terugkrijgt voor wat je inlevert, dan kan het bedrag dat je bij moet passen uiteindelijk zelfs kleiner zijn. Als je niets inruilt moet je toch 500-1000 euro van de prijs kunnen krijgen (afhankelijk van de prijsklasse waarin je 'winkelt').

En wat de airco betreft: ik zie het nu pas, maar de 1e lijkt inderdaad alleen een recirculatieknop te hebben en geen airco.
 

Niels83

Forumguru
@Niels83 Dit zijn vraagprijzen, dus daar kun je over onderhandelen, en bij het ene bedrijf is er meer ruimte dan bij de ander. Daarnaast is de staat van onderhoud wel van wezenlijk belang: als de ene auto op 4 nieuwe banden staat en de ander op versleten banden, dan scheelt dat al zo'n 400 euro. Ander punt, hoe zit het met vernieuwing van de distributie bij deze auto's (als dat nodig is, kost dat ook al snel meer dan 500 euro).

Kortom staar je niet blind op een vraagprijs, en als je bij een hogere vraagprijs, ook meer terugkrijgt voor wat je inlevert, dan kan het bedrag dat je bij moet passen uiteindelijk zelfs kleiner zijn. Als je niets inruilt moet je toch 500-1000 euro van de prijs kunnen krijgen (afhankelijk van de prijsklasse waarin je 'winkelt').

En wat de airco betreft: ik zie het nu pas, maar de 1e lijkt inderdaad alleen een recirculatieknop te hebben en geen airco.

Ik zou niet gauw een auto inleveren in mijn beleving kost je dat bijna altijd geld..
Bij de aanschaf van de fab2 had ik een nog mooie corsa C in te ruilen. daar wilde ze 500 euro voor geven. uiteindelijk verkocht voor 1400.
Mijn Ford is denk ik inruil 50 euro waard. Heb hem 3 jaar terug voor 450 euro gekocht.. (ga proberen de auto met winst te verkopen).

Je hebt gelijk dat de auto idd wel in goede staat moet zijn.. Ik kijk dan ook naar het onderhoudsboekje ed.
 

turboturbo

Forumguru
Heb dezelfde ervaring als @Niels83

Ik kon 1000,- tot 1500,- krijgen via inruil destijds voor mijn Fabia. Een enkeling zei ook eerlijk; ik wil 'm liever niet inkopen, verkoop m zelf maar.

Uiteindelijk voor 2750,- van de hand gedaan maar had er heel misschien nog wel meer voor kunnen krijgen (er was genoeg animo op het laatst)
 

Niels83

Forumguru
@Niels83 Dit zijn vraagprijzen, dus daar kun je over onderhandelen, en bij het ene bedrijf is er meer ruimte dan bij de ander. Daarnaast is de staat van onderhoud wel van wezenlijk belang: als de ene auto op 4 nieuwe banden staat en de ander op versleten banden, dan scheelt dat al zo'n 400 euro. Ander punt, hoe zit het met vernieuwing van de distributie bij deze auto's (als dat nodig is, kost dat ook al snel meer dan 500 euro).

Kortom staar je niet blind op een vraagprijs, en als je bij een hogere vraagprijs, ook meer terugkrijgt voor wat je inlevert, dan kan het bedrag dat je bij moet passen uiteindelijk zelfs kleiner zijn. Als je niets inruilt moet je toch 500-1000 euro van de prijs kunnen krijgen (afhankelijk van de prijsklasse waarin je 'winkelt').

En wat de airco betreft: ik zie het nu pas, maar de 1e lijkt inderdaad alleen een recirculatieknop te hebben en geen airco.

Ik kwam nu de zelfde auto tegen op marktplaats.. Toevallig. Ga nu donderdag waarschijnlijk even kijken bij deze auto. Kwam ook nog een 1.9SDI hier bij mij vlakbij tegen. Daar wil ik deze week ook nog even kijken als ze open zijn.
 
Nou ik ben benieuwd wat t wordt.
Wel kijken naar groot onderhoud als t even kan onderhoudsboekje vind ik altijd een goede maatgever
 

Niels83

Forumguru
Op de foto's zijn een aantal bladzijde te zien. Daar staan wel allemaal skoda dealer stempels in Zo te zien..

Maar idd even goed kijken, en ook nee durven zeggen als het hem niet is.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb ervaring met de 1.4 TDI in een Fabia 1 en dezelfde motor in een Fabia 2 die allebei in de familie zitten. De eerste heeft meer dan 2 ton gelopen en doet het prima, de tweede doet enkel korte ritjes en doet het eigenlijk ook nog steeds prima (al rookt die wel meer). Wat betreft de prestaties is het helemaal niet behelpen, motortje trekt er goed aan vanaf 1300 toeren. Lekker geluid als je doortrekt boven 3000 toeren. Maar het motorgeluid blijft bij constante snelheid vanaf 110 km/u wel goed hoorbaar. Dat zal bij een SDI ook wel zijn denk ik, ik kan alleen vergelijken met de auto die ik nu heb (als het voor jou iets waard kan zijn): een 1.2 TDI is fluweelzacht in vergelijking met de pompverstuiver 1.4 TDI. Het is gewoon de tractor der tractors! Maar de 1.2 TDI lijkt ook minder krachtig, de pompverstuiver sleurt er vroeg aan en die met common-rail moet er dan nog even over nadenken.

Verbruik is hetzelfde , ik haal er ook gemiddeld 1 op 23 mee, net zoals met mijn auto. Maar die hebben wel geen roetfilters (en roken zichtbaar meer).
 

oco1979

Forumguru
Sdi motoren zijn degelijk,tdi ook,hierbij heb je extra vermogen.
Tdi zit je met turbo die kan stuk gaan.
Voor verbruik kan je sdi ook zeer zuinig rijden.
Sdi zal in de meeste gevallen goedkoper zijn in aankoop.
 

Niels83

Forumguru
Sdi motoren zijn degelijk,tdi ook,hierbij heb je extra vermogen.
Tdi zit je met turbo die kan stuk gaan.
Voor verbruik kan je sdi ook zeer zuinig rijden.
Sdi zal in de meeste gevallen goedkoper zijn in aankoop.

Zoals het er nu uit ziet wordt het de 1.9tdi.
Er kan natuurlijk van alles kapot gaan, is de turbo echt zo gevoelig. Is er een simpel testje om te zien hoe de staat is van de turbo, en of dat een probleem gaat opleveren in de toekomst?
 

oco1979

Forumguru
Een variabele turbo is iets gevoeliger dan geen variabele,zeker als ne slak daarmee gereden heeft.
testrit,van in laag toerental voetje op de vloer tot 4000TR/MIN.
deze moet mooi gelijk vermogen afgeven,ook naar rook kijken.
Met een diagnostoestel kan je via parameters ook al veel zien
 
Bovenaan Onderaan