Overweegt de aanschaf van FAB1

Niels83

Forumguru
heb de 1.9TDI lekker daar laten staan. op het eerste gezicht zag hij er super uit.
Maar wat een verkoper, leek wel of hij veel films met foute occasion dealers had gekeken, en zo had besloten een te groot jasje te gaan dragen met een foute das. Een kopje koffie aanbieden lijkt niet meer te kunnen binnen het budget.
De auto kraakte en rammelde als een gek, de verkoper bleek doof te zijn die hoorde het niet.
tijdens de proefrit bleken de ramen niet open te gaan, de gordel te blijven hangen, het rammelen was bij elke beweging te horen, etc etc. Een auto van 3000 euro hoeft echt niet helemaal perfect te zijn maar je moet wel enthousiast uit de auto stappen.
Dit mede gedeeld, en de verkoper vond dat alles te repareren was, wij vonden dat ze dit soort reparaties gewoon al hadden moeten doen, zodat de koper weet wat hij kan verwachten. de verkoper deed geen enkele moeite, en bleef half liggend in zijn stoel zitten. We hebben hem gedag gezegd en zijn vertrokken.

Nu weer verder zoeken, nu even niets op het oog.

Cordoba

Forumguru
...
Maar wat een verkoper, leek wel of hij veel films met foute occasion dealers had gekeken, en zo had besloten een te groot jasje te gaan dragen met een foute das. ...

Ik hoor en zie wel vaker verhalen van mensen die een te grote broek aantrekken, maar een groot jasje is nieuw voor mij.:deuk:
Kleding en uiterlijk van een verkoper interesseert mij niet zo, maar als alle kritiekpunten niet serieus genomen worden, vóór de verkoop, dan moet je daar helemaal niet zijn, als er een probleem is na de verkoop. Lijkt mij dus een wijze beslissing, als je niet teveel geld uit wil geven voor een behoorlijke auto, moet je geen haast hebben.

turboturbo

Forumguru
Herkenbare ervaring van die ongeïnteresseerde verkopers met wrakken. In de prijsklasse tot pak 'm beet 4000,- kun je haast beter particulier kopen vind ik.
Heb je ook geen last van evt kosten rijklaar maken en voor garantie moet je toch ook zelf bijleggen.

Niels83

Forumguru
garantie wil ik niet..
De particulieren die ik nu ben tegen gekomen met een auto waarin ik geïnteresseerd ben willen geen nieuwe APK leveren.
Nu gaat het mij niet om de APK kan ik zelf ook wel, maar aangezien een APK 3 tientjes kost, en je auto daar veel gewilder mee wordt krijg ik wat argwaan bij dat soort aanbieders.

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat die argwaan terecht is...

Zelf had ik dat niet meegemaakt; ik keek überhaupt alleen naar auto's met lopende APK. Handelaren / garages kunnen bijna verlopen occasies ook wel even door een APK trappen, hoor. Dat hoeft niet altijd gelijk te staan met dat er niks aan mankeert (ook niet aan APK punten)

Dus het credo 'u krijgt een nieuwe verse APK erbij' vond ik vaak evenzo verdacht...

Niels83

Forumguru
Mochten jullie wat leuks tegen komen hoor ik het graag.

Op dit moment zoek ik op gaspedaal en marktplaats, hebben jullie nog andere tips?

Groet Niels

woutr

Forumguru
Ik was eerst ook op zoek naar een 1.9 tdi, het is nu uiteindelijk een 2 liter geworden, maar bij het zoeken naar een goed tdi exemplaar moet je echt geduld hebben. De markt overspoelt niet bepaald over van deze auto's. Mocht je nog zin hebben om te importeren... in duitsland vind je wat meer tdi's. Op mobile.de kan je deze vinden.

Ja zoals woutr zegt duitsland is interessant maar vergeet belgie niet daar lopen er ook nog een stel rond
Succes met de zoektocht, spannend en altijd weer leuk.

Niels83

Forumguru
maar importeren is toch meestal niet zinvol? en wat kun je terug vinden van de historie van zo'n auto.

Het wordt bijna een soap nu, vandaag naar een fabia 1.4TDI wezen kijken, die al wat langer op het net stond. Niet gek want hij is knalgeel. Maar goed liever een goede auto dan een mooie auto.

Dus wezen kijken bij een enorme occasion garage. meer dan 500 auto's. Maar alleen van deze skoda waren de sleutels kwijt.
Dik een uur gewacht ed, en dan nog niks.

woutr

Forumguru
In Duitsland moet er doorgaans ook een onderhoudshistorie bij de auto te vinden zijn, daarnaast onderhouden de duitsers over het algemeen hun auto's beter dan hier. Aankoop daar is wel goedkoper maar je moet dan even kijken wat de kosten zijn voor import en dan vergelijken. Verder.. Al op autoscout gekeken?

Cordoba

Forumguru
Dus het credo 'u krijgt een nieuwe verse APK erbij' vond ik vaak evenzo verdacht...

Ja en nee: voor het afmelden van een auto moet een garage ook een klein bedrag betalen aan de RDW, en als een auto met verse APK 4-5 maanden blijft staan, voor ie verkocht wordt, dan willen ze weer een nieuwe APK. Dus ik kan het vanuit garage-standpunt wel begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat ze auto's met serieuze gebreken niet reparen zolang ie niet verkocht is. Een auto die in orde is, verkoopt makkelijker en je kunt zo'n reparatie/onderhoud doen in 'verloren uurtjes', waardoor het uiteindelijk ook gunstiger is voor de garage. Een auto die in orde is, hoef je dan alleen nog even snel na te lopen, en dan kun je 'm afmelden voor de APK.

Niels83

Forumguru
Jan die was gereserveerd gisteren. en heb deze week echt geen tijd om even naar Kapelle te rijden.

Joske

Forumguru
beetje laat maar ik kan alvast zeggen dat een 1.4TDI een betrouwbaar blok is, heeft enkel zijn periodiek onderhoud gehad en voor de rest geen problemen mee. Verwacht geen snelheidsmonster, 69pk en 150 koppel (zo uit mijn hoofd). De driecilinder is ook behoorlijk rumoerig/luidruchtig, in de winter denk je wel eens dat er van alles mankeert aan je auto omwille van de tractorgeluiden maar dat hoort zo ;). Kan alleen maar zeggen dat de F1 1.4TDI 1 van de beste en meest betrouwbare auto's is dat ik ooit gekocht heb.. Enige minpuntje zijn lekkende achterportieren (maar dat kan je zelf heel makkelijk verhelpen).

En 5 liter per 100km verbruiken is heel simpel met deze bolide, dat op 195 brede banden trouwens. 1 op 20 in Hollandse termen ;)
huidige km-stand: 160.000km
distributieriem moet bij dit blok op 150k km gebeuren (heb ik op 135k km reeds gedaan)

hopelijk ben je er iets mee,

Joske

Niels83

Forumguru
Dank je Joske.
Na bij verschillende barrels te zijn geweest, mijn budget maar weer wat verhoogd. Morgen ga ik bij een Skoda 1.9TDI van 2008 kijken dus een Fabia 2. Ik ben benieuwd, wat dat gaat opleveren. Ik denk dat mijn budget van 2500 echt niet haalbaar is voor een auto waar dagelijks veel in gereden wordt. Nu zit ik op 4000, maar er maag nog best wat van de prijs af natuurlijk.

Nu ben ik op zoek naar een realistisch verbruik van de 1.9TDI. Ik zag dat alleen de grenzen absurt zuinig is.

turboturbo

Forumguru
Kijk voor realistisch verbruik even op Spritmonitor.de

Met de 1.9tdi moet gemiddeld 1:19 makkelijk gehaald kunnen worden. Uitschieters richting 1:23 zijn zeer wel mogelijk afhankelijk van het verplaatsingsgedrag / seizoen / soort weg (vooral 80km of juist 130km wegen) en tot slot je rijstijl.

Bovenaan Onderaan