Paar vraagjes

Huibert

Forumguru
Al gekeken naar de dop van het reservoir? Wanneer deze niet geheel in orde is kan hij te vroeg druk gaan afblazen waardoor koelvloeistof via de overloop verdwijnt.
 

Flierefluiter

Actief lid
Hoe precies niet in orde? Ik weet wel dat er echt heel weinig druk op staat.. Als de motor goed warm is na een rit krijg ik met gemak de dop van koelvloeistof weer open zonder dat ie eruit knalt of wat dan ook. Je hoort wel een beetje druk maar niet gigantisch veel.

Hoe spoor ik die defecte waterpomp op?
 

Huibert

Forumguru
Wanneer de dop niet goed meer is dan lekt hij of gaat al bij een erg lage druk open, hij behoort pas te openen bij ernstige overdruk. Als je kans ziet om onder de overloopslan een bakje of een droog stukje papier te hangen kun je controleren of de vloeistof hierlangs verdwijnt, of vervangt preventief de dop. Je zal niet de eerste zijn waarbij dit de oorzaak zou zijn;).
 

Flierefluiter

Actief lid
Dat is inderdaad een goede, moet een dezer dagen toch nog even naar de sloop voor wat afdekkapjes (Afgelopen weken al 10x het deurframe moeten verwijderen door speakers die storen) dan zal ik gelijk kijken voor een nieuwe dop.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoi mensen! Ik haak even aan. Ik had geen enkel idee dat er een parallele discussie was over lekke koppakkingen. Heeft mijn Faab MPI ook gehad. Ik meen bij rond 260K.
Netjes laten maken. Kop hoefde niet gevlakt en kostte €400. Faab loopt weer als de brandweer. Wat opvalt is dat er nu meer pit in de auto zit en dat het benzineverbruik minder is geworden. Logisch, nu de compressie wat beter is geworden! De kv-dop zag er van binnen net zo uit. Schoonmaken hielp niet. Was zo wéér vettig dus ik heb het toen maar zo gelaten. Op die manier zo bijna een jaar voort geklungeld zonder dat het echt veel erger werd. Ik check standaard enkele malen per week de koelvloeistof en olie. Is gewoonte en doe ik al meer dan 50 jaar zo bij elke auto die ik ooit heb gehad. (Behalve bij mijn eerste auto: 2CV van 1959. Daar alleen de olie) Dan weet je precies wanneer je verandering ziet dat er wat aan de hand is.
Ik schat zelf dus in dat deze koppakking niet helemaal door is maar dat het er wel aan zit te komen. Misschien toch verstandig om de pakking te (laten) vervangen. Voordat het ineens ECHT nodig is. Ik heb zelf zo mijn twijfels bij stijgen van olieprijs door lekkage van KV. Door de hitte van de motor verdampt dat relatief kleine beetje water wat in de olie zit. Ik denk dat het verhaal nog stamt uit de tijd van de eerste druk Autotechniek van Olyslager.
Theoretisch klopt het natuurlijk wel maar een halve tot 3/4 liter koelvloeistof over enkele dagen met regelmatig rijden en zeker over 500km doortuffen in Duitsland vind je niet meer terug. Hooguit in de winter door wat sludge aan de binnenkant van de oliedop. Verder allemaal erg leuk te lezen. Ook over de trubbles met de luidsprekers. Op zeker moment wordt je handig in het openleggen van die voordeuren.
Ha!.. Ik heb zelf iets dergelijks. Ik wilde in mijn Combi van 2003 achterspeakers bijplaatsen. Kleurcodekabels getrokken van achter naar voren. Nette speakertjes gekocht, pennetjes op de goeie plek bijgeplaatst in de stekkeraansluitingen naar de radio. Alles OK? Klik...Baggergeluid uit achterspeakers! Niet om aan te horen gewoon. Amper te herkennen als radio. Geen idee wat dáár aan de hand kan zijn. Ik heb de zaak maar afgekoppeld en rij dus al maanden lichtelijk gefrustreerd rond. Speakers zitten er nu dus voor de sier in.
 

Flierefluiter

Actief lid
Afgelopen week moest ik door familie omstandigheden opnieuw die kant weer op. Totaal 1200 KM gereden.. Wat denk je? Koelvloeistof nog gewoon op peil.
 

Flierefluiter

Actief lid
Aaargh. Wordt een beetje flauw van die auto.. Stond ik net met pech in een dorp naast m'n woonplaats.. Auto gaf een tik maar sloeg niet aan. Had ik al eerder gehad, toen de ANWB laten komen en dmv accu boosten deed ie het weer. Dus ik dacht dat het daar weer aan lag (ondanks accu vervanging).
Berger gekomen die tevens een eigen garage heeft.. Die zei dat de startmotor helemaal overleden is. Ook erop tikken hielp niet. Dus aangeduwd met koppeling los en weer in waardoor ie weer startte. :mad: Duur geintje zo...
 

Hakar

Donateur
Hopelijk was je al lid van de ANWB club.
Zo niet, dan was de sportschool activiteit van de ANWB man voor jou een duur geintje.

Met alles wat je tot nu toe aan deze auto hebt gedaan, denk ik dat je geen twee linkerhanden hebt.
Goedkoop zou je voor rond de € 90,-- een nieuwe starter kunnen aanschaffen.
Demonteren van de oude en monteren moet schat ik in voor jou geen probleem zijn.

Natuurlijk baal je als je een x aantal dingen voor je kiezen krijgt net nadat je een andere auto koopt.
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Hopelijk was je al lid van de ANWB club.
Zo niet, dan was de sportschool activiteit van de ANWB man voor jou een duur geintje.

Met alles wat je tot nu toe aan deze auto hebt gedaan, denk ik dat je geen twee linkerhanden hebt.
Goedkoop zou je voor ronde de € 90,-- een nieuwe starter kunnen aanschaffen.
Demonteren van de oude en monteren moet schat ik in voor jou geen probleem zijn.

Natuurlijk baal je als je een x aantal dingen voor je kiezen krijgt net nadat je een andere auto koopt.

Nee via de verzekering heb ik wegenwacht dus dan komt er een bergingsdienst.

Nou... Ik zag dat de startmotor op een aardig vervelende plek zit.. Volgens mij moeten er eerst dingen uit om er goed bij te kunnen komen.
 

Hakar

Donateur
Ik stuur je in PB wel een PDF hoe die startmotor als je wilt kunt uitbouwen.
Elsa stond nog op een wagen van 2005, maar maakt volgens mij niet of niet veel uit, basis is hetzelfde.
 

Flierefluiter

Actief lid
40205787_1901385779900846_7718234523594391552_n.jpg


Mijn Skoda hart heeft even gehuild..

Blijkbaar heeft de gemeente hier besloten dat de sociale dienst in het centrumgebied onkruid op een stoep mag weghalen met een volwaardige maaier (Waar dus ook steentjes en andere rommel ligt). Op het moment dat ik langs reed werd er dus een steentje gelanceerd die een voltreffer had..

En dat terwijl ik vannacht naar Tsjechië moet met die auto.. Gebeurde rond 10:30 en raad eens:
- Carglass kon niet helpen.
- Autotaalglas kon niet helpen.
- Skoda kon niet helpen.
- Autoherstelbedrijf ABS kon niet helpen.

Het kan aan mij liggen maar er zijn toch tal van leveranciers die aan same-day delivery doen!? Nee ze moesten allemaal bestellen en wachten op de volgende ochtend.

Enige noodoplossing was een noodruit van Carglass die zou vanavond dan langs kunnen komen, en dan moet ik het in Tsjechie verder regelen (Ik ga daar wonen). Maar hun planning zat aardig vol, dan weet ik al genoeg.
Noodgedwongen reis maar een paar uur uitgesteld en morgenochtend naar de allerduurste hersteller van de regio en hopen dat ie op tijd klaar is... Rekening mag naar de sociale dienst.



Oh.. En startmotor is vervangen. :deuk:
 

Hakar

Donateur
Balen.
Bij vervanging van je ruit moet het binnenpaneel van je achterdeur er uit.
Bij de meeste Fabias 1 zijn die al eens door vorige eigenaren opnieuw gekit in verband met lekkage in de achterste passagiersruimte.
Zie er na vervanging van de ruit op toe dat dit binnenpaneel ook weer wordt gekit tijdens de montage.

Wat ga je doen in Tsjechië?
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Binnenpaneel moet er sowieso uit, er is genoeg glas tussen gekomen. :cry:

Ik denk niet dat deze al gekit is, maar we zullen het morgen meemaken. Ik ben ze al dankbaar dat ze mijn auto meteen als eerste willen doen als de ruit binnen is. Mocht deze gekit zijn zal ik nog wel even doorgeven dit weer opnieuw te doen.

Werken bij een internationaal bedrijf in Praag! En uiteraard het Skoda museum bewonderen, maar dat ter zijde.
 

Hakar

Donateur
Af fabriek zijn de panelen ook al gekit, maar de kwaliteit liet nog al eens te wensen over.
Vandaar dat al menig Fabia 1 een zwembadje achterin in de voetenruimte had.
Het kan, maar lijkt me sterk dat het bij die van jou nog niet opnieuw is gedaan.

Succes expat.
 

Flierefluiter

Actief lid
Schadehersteller kreeg raam niet op tijd binnen door fout leverancier, dus onnodige vertraging gehad.
Rij tot op heden nog steeds met plexiglas rond in Tsjechië... Het is hier wel aanzienlijk goedkoper, 5.000 CZK bij de dealer.
Maarja.. Verzekering schiet niet op.
 

Flierefluiter

Actief lid
Flink wat dagen later is gisteren het raam er eindelijk in gezet (in Nederland, tegenpartij liet totaal niks meer horen dus er gaat een gepeperde rekening naar ze toe) Al die tijd met plexiglas rond gereden. Overigens wel waterdicht gelukkig maar gerust was ik er niet op.
Na het vervangen bleek er een probleem te zijn met de beugel waar je deur in klikt als het ware.. De deur ging niet meer open (zowel via buiten als binnen niet).
Beugel was op de een of andere manier verschoten oid dus hij zat er helemaal in vast geklemd. Na flink wat tikken op de auto liet ie los. Erg bijzonder allemaal weer. Staat nu weer goed bijgesteld.
 

gossy

Actief lid
Vocht in de deuren misschien - kan zelfde euvel zijn als lekkende achterportieren? Daar is in de kennisbank een goede fix omschreven voor. Of wanneer je dat niet hebt gedaan - de verbindingen hard solderen met een shrink om de kabel heen - geen kroonsteentjes of klemverbindingen gebruiken
 

Flierefluiter

Actief lid
Dank! Ik zal daar later een keer naar kijken, heb nu echter een andere prioritair probleem: Sinds de dag dat ik terug reed komen er ineens uitlaatgassen in de auto. Uitlaat lijkt niet lek. Wat kan het probleem dan zijn? Betreffende een 1.4 MPI
 

gossy

Actief lid
Kan t motorruim zelf zijn ivm de aanzuiging van cabinelucht tussen motorkap en voorruit
check aldaar met oordopjes in ^^


Kan ook simpelweg slechte rubbers zijn van de achterklep die niet meer afdichten - loop die na of ze nog heel en soepel zijn

Als je t nog nooit hebt gedaan bestel een nieuw Bosch interieurfilter en vervang de oude - stofzuiger erbij met smalle tuit om erbij te houden wanneer je die loshaalt ivm mogelijk schimmels etc kapje op je mond ook geen slecht idee - zit in de passagier voetruimte aan de onderkant van het dashboard links naast de middenconsole - schuifjes naar t midden verplaatsen dan dekseltje naar beneden trekken dan aan t plastic frame van t filter t filter naar beneden eruit trekken met de stofzuiger erbij..
Interieurfilter BOSCH 1 987 432 057 Normaal pollenfilter geen koolstof gaat langer mee.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan