Panoramadak spontaan kapot gesprongen

chris31866

Nieuw lid
hallo ik rij een skoda yeti 1.2tsi van augustus 2011
Wij parkeren bij een weg restaurant opde A61 richting koln en gaan lekker
eten bij terug komst ligt ons panorama dak in diggelen en staat in een bolling
naar boven.Naar veel bellen en gedoe afgeplakt en naar huis tewijl alles is gemeld bij skoda en verzekering.Bij thuis komst auto naar de garage ,foto's ingeleverd en de garage melding gedaan bij
PON.
Wat gebeurd er dan ze zeggen dat het schade is van buitenaf?
Makkelijk gezegd er zat een grote dakkoffer boven en niemand is bij de auto geweest ,ECHT PON.
Nu grote strijd tussen verzekering en pon wie gelijk heeft.
Ik weet wel dit is de laatste auto van de volkswagen groep die bij mij voor de deur staat.
Graag wil ik weten of er nog meer mensen zijn die problemen hebben met dak.

Bijlagen

• IMG_0091.jpg
    IMG_0091.jpg
    138,2 KB · Weergaven: 360

MarcoO2

Forumguru
Is er een expert bij de wagen geweest? Dat lijkt mij de enige manier om objectief vast te kunnen stellen of de schade van buitenaf is toegebracht. Je was niet bij de auto toen het gebeurde, dus je kunt niet uitsluiten of er iemand aan je auto heeft gezeten.

Ziet er toch wel heel hard gebroken en gebarsten uit om door iemand gedaan te zijn. Ook heb je tussen een dakkoffer écht niet genoeg plaats om genoeg momentum te creëren om het glas te breken.

chris31866

Nieuw lid
tijdens het eten hebben we de auto in de gaten gehouden of er niks gebeurd en de expert van
pon vindt het niet nodig om te komen .
Kunnen zo zien dat het van buitenafkomt ook al hebben we twaalf foto's meegestuurd dat het glas heel mooi
naar boven stond.Er is ook niet echt bij te komen als er een dakkoffer op zit.

MarcoO2

Forumguru
Je hebt niet veel momentum nodig om een ruit te laten springen... een tikje met een scherp iets is voldoende. Daarvoor heb je ook met een dakkoffer erop ruimte zat. Dat de ruit bol naar boven staat, is niet raar, dat kan komen door de ruitspanning.

Overigens, ik zeg niet dat het zo gebeurd is, maar wel dat het zomaar kan gebeuren. Vandalisme hoeft niet veel tijd te kosten... Als PON zegt dat het op deze wijze plaats heeft gevonden, zou ik wel op z'n minst verwachten dat ze argumenten hebben om dat standpunt te onderbouwen.

chris31866

Nieuw lid
je hebt inderdaad niet veel ruimte nodig of tijd maar ze konden binnen een haf uur bepalen dat
het van buiten af komt.En iemand sturen of onderbouwen ho maar.
Hierbij wil ik ook nog vermelden dat ik in het verleden ook veel strijd heb moeten voeren met PON
over een Skoda Octavia van 2 jaar oud waar niet veel aan deugde.

LT83

Forumguru
Een vervelende situatie zeg. Ben het wel een beetje eens met wat Marco zegt, je weet het nooit. En zeg nou eerlijk... zelfs de grootste autofanaat zit tijdens het eten niet constant zijn of haar auto te bekijken.

Zijn er meerdere gevallen bekend van spontaan springende panaramadakjes? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het mij eerlijk gezegd ook wel onwaarschijnlijk dat dit van buitenaf en "even snel' veroorzaakt is. Ik begrijpt uit het verhaal dat de auto goed verzekerd is tegen ruitschade, misschien kun je de verzekeringsmaatschappij om een rapport van de expert vragen?

mr2cv

Lid
Ik meen op het duitse Yeti-forum ook eens iets gelezen te hebben over een gesprongen panoramadak. Ik hoop voor je dat alles goed opgelost wordt. En ik hoop dat het bij mijn panoramadak niet zal gebeuren!

Groet, Arjen

chris31866

Nieuw lid
hij is goed verzekerd en 100% in de gaten houden lukt niet maar ben niet mee eens dat ze zo zeggen komt van buitenaf en valt niet onder garantie. Op internet vindt je wel meer gesprongen daken en wordt wel goed naar gekekendoor pon maar blijkbaar gebeurd het te vaak en proberen ze er zo van af te komen.
Mijn verzekering is daar nu mee bezig.
Als het van buitenaf zou zijn dan lag er wel meer glas in de auto,het geval is dat er heel weinig in de auto lag dus het meeste zat er nog in

Fabia

† In Memoriam
Balen voor je. Maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om achter de oorzaak te komen en het inderdaad een lastige verzekeringszaak gaat worden.

chris31866

Nieuw lid
als het moet betaald de verzekering wel maar kost me wel noclaim.En als het van buitenaf zou zijn gebeurd
lijkt het me stug dat ze het dak inslaan waar ze moeilijk bij komen terwijl er als ze iets willen pikken
echt een andere ruit pakken.

Bakkertje

Forumguru
Wat ontzettend balen zeg!

PON timmert samen met hun dealernetwerk hard aan de weg om klanten weg te jagen. In jouw geval zou ik zelf de strijd niet aangaan maar het via m'n rechtsbijstand doen, laat die het maar lekker uitvechten (mits je die hebt natuurlijk).

Had je de dakkoffer niet te zwaar beladen toevallig? Want daarover zullen ze dan mogelijk ook nog gaan zeuren..

chris31866

Nieuw lid
hoi bakkertje
rechtsbijstand heb ik en de koffer met alles er in woog 45kg.Ze zijn inderdaad bezig hun klantenbestand
steeds kleiner te maken

Cordoba

Forumguru
Het verhaal doet mij sterk denken aan 'spontaan' gesprongen achterruiten van een aantal jaren terug. Ik geloof dat het toen om de nieuwe Leon ging, maar weet dat niet zeker. Ook toen werd in eerste instantie naar de eigenaren/chauffeurs gewezen, en pas nadat een consumentenprogramma (Radar?) zich er mee ging bemoeien, bleek dat er auto's waren, waar teveel spanning op de ruit stond. Dit resulteerde soms pas na een jaar, in een auto waar spontaan de achterruit kapot sprong. Als ik het me goed herinner heeft ook de Passat een soortgelijk probleem gehad.

Het beste is dus de media opzoeken, en uitzoeken of er meer mensen zijn met vergelijkbare ervaringen.

Edit: een link naar een ander forum waar het over een vergelijkbaar probleem met de Leon gaat:
http://www.nationaalautoforum.nl/216-spontaan-gesprongen-achterruit-tijdens-rijden.html

Idem dito voor de Passat: http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=1145&start=0

MarcoO2

Forumguru
Klopt, dat was inderdaad bij oa de Passat het geval. Daar is uiteindelijk een coulanceregeling toegepast (na zeer veel druk op PON door de consumentenorganisaties). Jammer dat PON altijd zo ongelooflijk klantonvriendelijk reageert!

Falcon

Donateur
Zou het mogelijk kunnen zijn dat de skibox te zwaar beladen is geweest en dat hierdoor de dakrails naar elkaar toe zijn getrokken en dus ook spanning op panodak?

Hoop dat het goed voor je uit gaat pakken!

Pablo

Nieuw lid
Mij lijkt het inderdaad door spanning te komen. Door de dwarsdragers komt het dak onder spanning te staan en kan het niet functioneren zoals ''gewoonlijk''. Als er dan een beladen skibox op gemonteerd wordt lijkt mij dit misschien te belastend voor het dak. Het zou dan ook nog eens met de kou te maken kunnen hebben.

Bakkertje

Forumguru
Chris schrijft in #13 dat de skibox met 45 kg belading vol zat. Op het dak mag echt wel meer dan die 45 kg. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het daardoor is gekomen.
PON kennende zullen ze het daar wel op gooien..

Noord26

Forumguru
Volgens mij is de max dakbelasting ongeveer 75kg. Als je de rails, dakkoffer en inhoud mee telt zal dat een heel eind in die richting zitten? En dat is berekend op een normaal dak zonder dakraam erin. Goed kans dat de maximale dakbelasting omlaag gaat als je en dakraam laat monteren.

Bakkertje

Forumguru
Er mag 100 kg op het dak van een yeti, dat is de dakkoffer van 45 kg inclusief dragers echt niet.
Pagina 80 van de handleiding: https://mediaportal.skoda-auto.com/...ti/05-2011/Manual/A-SUV_Yeti_OwnersManual.pdf

Over een panoramadak staat er alleen dat je op moet letten dat het er niet tegenaan komt.
Ik citeer:

Voorzichtig!
 Alleen door Škoda Auto goedgekeurde dakdragers gebruiken.
 Als u andere dakdragersystemen gebruikt of de dragers niet volgens voorschrift
monteert, is daardoor ontstane schade aan de wagen uitgesloten van de garantie.
Daarom beslist de meegeleverde montagehandleiding van het dakdragersysteem
in acht nemen.
 Bij auto's met een panoramadak moet erop worden gelet dat het geopende
panoramadak niet tegen de daklading aankomt.
 Let erop dat de geopende achterklep niet tegen de lading op het dak stoot

Puntje 2 kan nog wel eens verraderlijk zijn als het geen originele skoda / door skoda goedgekeurde dragers zijn..

Bovenaan Onderaan